Gezondheid alle pijlers

schildklierproblemen na zwangerschap

27-02-2013 09:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Acht maanden na mijn bevalling ben ik er, door uitgebreide doktersonderzoeken, achtergekomen dat mijn schildklier niet goed werkte. Eerst veel te snel en toen weer te langzaam. Het bleek een gevolg te zijn van mijn zwangerschap.

Ik ben nu sinds augustus 2012 vre-se-lijk moe en ook erg somber vaak. Een gevolg van die ziekte. Ik kreeg er Euthyrox voor.

Ook werk ik sinds september 2012 tijdelijk niet.

Zo'n drie maanden geleden bleken mijn bloedwaardes weer normaal te zijn en eind deze week krijg ik te horen of dat nog steeds het geval is.

Ik had gehoopt me in de tussentijd al beter te voelen, maar dat is helemaal niet het geval.

Ik moet me vaak echt de dag doorslepen, veel huilen en voel me daardoor niet de leukste moeder en partner.

Zijn er meer vrouwen die deze ziekte ook hebben of hebben gehad? En hoe lang heb je er al last van of wanneer was de grootste ellende voorbij?

Ik ben heel erg toe aan vooruitgang en een doel..
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn schilklier wertke ook veel te langzaan en ik heb inmiddels al weer meer dan een jaar Euthyrax. Inmiddels voel ik me weer prima, maar zo energiek als vroeger ga ik me waarschijnlijk niet meer voelen. Ik was bijv een ochtendmens, maar ik kan niet meer om 6 uur opstaan, nu is half acht normaal voor mij.



Het belangrijkste is dat jij je goed voelt. Als je bloedwaardes goed zijn, maar je TSH toch nog aan de bovenkant van de goede waarde zit, kan je je nog steeds heel bereord voelen. Meestal is voor mensen emt een te trage schildklier een TSH waarde onder de 2.5 het beste. Vraag dus goed door bij je arts en maak ook duidelijk dat je je nog niet goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Tip, hoe moeilijk het ook is, ga sporten. Het helpt echt om je weer lekkerder in je vel te voelen en het helpt tegen de sombere gevoelens.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik dit ook gehad na de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Hoi fvn1983. Misschien heb je iets aan deze site en link: http://www.hypomaarniethappy.nl/



Er is op die site veel te lezen over als je waarden volgens de dokter "normaal" zijn, terwijl je je helemaal niet lekker voelt.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, zoveel reacties had ik helemaal niet verwacht.

Zusterkate, je vertelt dat sporten je zo goed geholpen heeft (wat heerlijk voor je!). Ik zie mezelf dat inderdaad moeilijk doen, maar wil alles proberen! Maar vooral belangrijk; wat voor sport ben je gaan uitoefenen? Ik ben vaak al gesloopt als ik naar de supermarkt ben geweest, wandelend.



Thanks Pompedom over je uitleg wat betreft de TSH waarde. k ga dat direct de volgende keer aan de internist vragen.



Missy M, bij mij begon het ook met een ontsteking, had een enorm opgezette keel. Gelukkig ook geen graves. Je griep-verhaal is heel herkenbaar.



'Fijn' om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik hoop dat jullie je allemaal gauw beter gaan voelen.Soms ga ik gewoon aan mezelf twijfelen, of het iets psychisch is, maar ik voel aan alles dat dat het niet is. Het is gewoon zwaarknudde
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ze adviseren om te gaan sporten omdat dit het gelukshormoon vrijmaakt. En je ook uit de nederwaartse spiraal komt van moe zijn en niets doen. Want hoe tegenstrijdig het ook klinkt, van sporten krijg je energie.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook na beide zwangerschappen.

Eerst veel te hoog. En nu te langzaam. Ik zit in de test fase nu met thyrax. En moet straks in april zonder thyrax. En dan in mei weer kijken wat de schildklier wel of niet doet. Even afwachten dus...
Loat goan!!!
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen en een gelukshormoon, dat klinkt goed.

Dat ga ik zeker proberen!

Dank je wel voor de tips.

Werken is op dit moment echt onmogelijk voor mij. Prioriteit is nu eerst beter worden.



Oehoeh, kan je al verschil merken nu je Thyrax slikt?

Bij mij heeft het qua gevoel helemaal niks uitgemaakt Wel qua waardes, maar inmiddels ben ik er achter dat waardes alleen niet alles is.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Livvy7, dank je voor de link.

Ik ben gelijk ga kijken en heb heel veel verhalen gelezen die onwijs herkenbaar waren.

En waar ook tips in stonden.

Wat een frustrerend proces is het voor velen.
Alle reacties Link kopieren
Ja sporten is idd een hele goeie tip. Hoe beter je conditie, hoe meer energie je hebt!

Je kan het boek: de pijn de baas eens lenen bij de bieb. Gaaat wel over chroninsche pijn, maar ook veel over vermoeidheid.



Ik ben er trouwens wel weer redelijk bovenop hoor. Een hele dag werken, een uur fietsen en 2 uur klimmen is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga gelijk op zoek naar het boek.

Dank je voor de tip, pompedom!

Heel fijn dat je er alweer meer bovenop bent, geniet ervan!



Vanmiddag naar de internist. Ben zo benieuwd.. Helaas is ze niet een heel prettige vrouw dus ik zie er ook altijd een beetje tegenop.
Alle reacties Link kopieren
fvn1983 ik ben benieuwd hoe het bij de internist was.
Alle reacties Link kopieren
De internist vertelde me dat mijn schildklier goede waardes heeft. Ik mocht per direct stoppen met Euthyrox, dus dat heb ik gelijk sinds vrijdag gedaan. Over 6 weken weer bloedprikken om te kijken of mijn schildklier het weer zelf heeft overgenomen en alles nog goed is. Ze verbaasde zich er heel erg over dat ik nog zo vreselijk moe en somber ben, volgens haar is dat uniek. Terwijl ik genoeg van dit soort verhalen op internet lees. Je gaat bijna aan jezelf twijfelen. Terwijl ik echt aan alles voel dat het echt-echt niet goed gaat. Zo zei mijn internist; mensen voelen zich direct stukken beter zodra ze met de medicijnen beginnen. Ook daarvan lees ik genoeg verhalen dat dat bij mensen niet het geval is en nu lees ik het ook bij jou, zusterkate. Het lastige is dat ik niet de energie/moed kan vinden om mezelf (weer..) bij elkaar te rapen en iets anders te gaan doen (bijvoorbeeld sporten). Herken je dat?
Alle reacties Link kopieren
Een niet goedwerkende schildklier is een probleem in mijn familie. Mijn moeder, 4 zussen, hun dochters maar ook nichten van mij hebben allemaal dezelfde problemen. Ikzelf gelukkig niet. Bij hen allemaal is het volgende het geval. Als hun waardes afgezet wordt tegen wat "normale" waardes zijn, voelen ze zich niet goed. Het is steeds afwegen van meer of minder euthyrox / tyrax. Ook veel huisartsen / internisten er/her kennen dit niet en doen het af als zijnde psychisch. Terwijl een niet goedwerkende schildklier vergaande gevolgen kan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven