5.45 uur, je moet je bed uitkomen...

19-09-2014 12:09 110 berichten
... je kleuter staat te schreeuwen op de gang... (Zo, alle bejaarden onder ons hebben nu de rest van de dag Frizzle Sizzle in hun hoofd.)



Dit is het probleem. Kleuter (4) wordt elke dag vroeger wakker. Afgelopen week elke dag om kwart voor zes. Dan ligt hij nog even in zijn bed, maar vanaf half zeven wil hij naar beneden.

Mag dat niet, dan zet hij het op een huilen. Lang en hard. Totdat ook zijn kleine zusje gaat huilen en het helemaal gezellig wordt.



Spelen in zijn bed/kamer wil hij niet. Hij heeft zo'n kidssleep wekker maar die negeert hij. (Volgens hem is die kapot). Later naar bed brengen, heeft geen zin. Hij is alsnog vroeg wakker.



Mijn vaste methode bij drammen (trucje uit het beroemde komkommertopic) is hem op de gang zetten. Maar hij wil juist uit bed, dus dat zou een beloning zijn.



Het is vooral een probleem omdat hij sinds een maand naar school gaat en daar erg moe van is. Hij heeft zijn slaap hard nodig. En ik trouwens ook. Ik ga tegenwoordig om tien uur naar bed, maar echt slapen lukt dan niet. Dus ik ben bekaf.



Iemand tips?
Wat wil hij beneden doen dan?
Alle reacties Link kopieren
Even bij jullie/je in bed nemen.

Doen wij ook als kleuter vroeg wakker is maar met als enige regel: je bent en ligt stil ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van wat later naar bed doen. Uitgeslapen is namelijk uitgeslapen. Ze hebben veel energie, school begint niet voor niets rond deze leeftijd. Na een tijdje school heeft ie zijn slaap weer hard nodig. Dus gewoon wat langer ophouden savonds ben je van het probleem af. Op het moment dat hij te lang begint te slapen gewoon weer iets vroeger naar bed doen.
Nee, geen tips. Mijn jongste was ook zo'n vroege vogel. Tussen vijf en zes helemaal wakker.

Tja, er zit niets anders op dan gewoon opstaan.

Nu is hij 12 en slaapt in het weekend tot 8 uur.

Het gaat over ooit....maar daar heb je nu niets aan.



Och voordeel is dat als je vroeg op bent dat je eer het 10 uur is je al heel veel gedaan hebt.
@nina1966: later naar bed werkt dus niet. Helaas. Anders was dat de oplossing geweest. En om kwart voor zeven ligt hij praktisch op de bank te slapen en vraagt hij ook of hij naar bed mag. Daar hebben we dan weer nooit problemen mee.



Bij ons in bed wil hij ook niet. Hij wil naar beneden om daar liedjes te luisteren op de computer. (via youtube)



Hij had een tijdje ook zo'n ding waarmee hij 's ochtends op zijn kamer filmpjes kon kijken. Maar dan lag hij dus elke dag minimaal 1,5 uur lang tv te kijken. Dat mag in de vakantie. Maar elke dag vind ik niet zo'n pedagogische oplossing.
Vervelend.

Maar.... je kunt hem niet dwingen om te slapen. Rustig houden zodat zusje niet wakker wordt is wat anders. Dat zou voor mij ook belangrijk zijn. Maar waarom mag hij niet om half 7 naar beneden als hij toch niet meer slaapt?

Om hem toch wat langer proberen te laten slapen, heb je dat later naar bed ook langer dan een paar dagen geprobeerd?



En jij zelf ´al´ om 22 uur naar bed? Dat doen hele volksstammen door de week. Als je echt zo moe bent dan val je over een tijdje vast zonder problemen in slaap rond die tijd.
Ik ben heel onpedagogisch, want ik zou hem lekker filmpjes laten kijken. Wakker is wakker en niets is zo vervelend om in je bed te moeten blijven als je geen slaap meer hebt.



Als je geen filmpjes wilt, dan zit er niets anders op om ook op te staan.
die van mij is nu 6 en heeft dat ook al vanaf haar 3e.

Ze moet gewoon in bed wachten tot 1 van ons opstaat. Dat gehuil werkte hier niet, toen ze 4 was hoefde ze dat ook echt niet meer te proberen. Slaap is hier heilig.

Ze heeft nu wel door dat het allemaal een stuk gezelliger begint als ze in bed blijft en dat wij bepalen wanneer we opstaan. Dat is tussen 6.15 en 6.30, weekend soms later.

Wij deden het slaapritueel van de nanny maar dan omgekeerd: huilen begint, 1 van ons naar haar kamer, weer terugleggen en kort zeggen dat het nog geen ochtend is.

(ik zei zelfs: middenin de nacht ).

En dat dan consequent volhouden om de zoveel minuten en steeds langere tussenpozen.

Ik ga echt niet al om 5.30 beneden zitten. Bij ons in bed wilde ze niet.

Nu mag zij eruit als 1 van ons eruit gaat. Wij gaan eruit als broertje (na 6.00, maar dat is een slaapkop dus die ligt rustig tot 7.30) wakker wordt, of als we zijn uitgeslapen in het weekend, en door de week wanneer onze wekker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons worden ook zo vroeg wakker. Ze 'moeten' tot 06.45 in bed blijven liggen. Om 06.45 wordt de aapjeswekker wakker. Maar vanaf 05.30 tot 06.45 is natuurlijk erg lang. Vanaf kwart over zes mogen ze in bed lezen en vanaf half zeven doe ik niet zo heel moeilijk en ga ik gewoon naar beneden als ze het echt niet meer volhouden in bed.
quote:anky schreef op 19 september 2014 @ 12:25:

Ik ben heel onpedagogisch, want ik zou hem lekker filmpjes laten kijken. Wakker is wakker en niets is zo vervelend om in je bed te moeten blijven als je geen slaap meer hebt.



Als je geen filmpjes wilt, dan zit er niets anders op om ook op te staan.



Hier ook onpedagogisch, maar in dit geval zou ik ook lekker filmpjes laten kijken.

Waarom eigenlijk niet?
@kirikou: van mij mag hij om half zeven naar beneden. Door de week sta ik vaak rond die tijd ook op. Maar hij wil niet alleen, ik moet mee. En de computer moet aan.



Het probleem daarmee is dat hij de hele tijd alles wil afdwingen. Ik moet me gewoon aankleden en dan boterhammen smeren. Zoveel tijd heb ik niet 's ochtend niet om alles rond te krijgen.



Maar omdat hij eigenlijk nog moe is, heeft hij een rothumeur. Hij wil elke drie seconden een ander filmpje op de computer, en graag melk. Nee, niet in die beker, die andere. Wééh, wééh, wééh.

Uiteindelijk ben ik nonstop met hem bezig. Terwijl die boterhammen ook nog gesmeerd moeten worden. Daar heb ik geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Voor 7:00 geldt hier ook dat het nacht is en je dus terug in je bed geprakt wordt. Vlak daarna maar voor 7:30 wordt er wel filmpjes bij pappa en mamma in bed gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het gewoon een periode is.hier het zelfde probleem gehad met zoon, die was altijd om 5 uur wakker het leek wel een Zwitsers uurwerk😉. Wat heb ik me vaak zielig gevoeld in de winter als ik weer beneden zat met hem om de rest te kunnen laten slapen. En hij ...ging gewoon spelen voor hem was de dag begonnen. Niets hielp ook niet de niet gevraagde goed bedoelde adviezen. Toch werd het in de loop der jaren steeds iets later. Nu is hij 18 en ligt het liefst een halve dag op bed.......ik wee het duurd nog even maar het komt echt goed!
Geniet van het leven!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gezegd met redelijke uitslapers (wel vaak 's avonds nog/weer wakkere kinderen), maar de oudste (3.5) mag in het weekend zelf naar beneden om op de ipad filmpjes te kijken. Ze komt wel altijd melden dat ze wakker is, waarna we haar naar beneden sturen. Is dat geen optie, dan kan je zelf nog even blijven liggen. Verder is hier elke dag voor half 7 nog 'midden in de nacht' en worden ze dus terug gelegd in hun bed met een kus en weltrusten. Maar goed, kan me voorstellen dat dat makkelijker gezegd dat gedaan is als ze klaarwakker zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 12:32:

@kirikou: van mij mag hij om half zeven naar beneden. Door de week sta ik vaak rond die tijd ook op. Maar hij wil niet alleen, ik moet mee. En de computer moet aan.



Het probleem daarmee is dat hij de hele tijd alles wil afdwingen. Ik moet me gewoon aankleden en dan boterhammen smeren. Zoveel tijd heb ik niet 's ochtend niet om alles rond te krijgen.



Maar omdat hij eigenlijk nog moe is, heeft hij een rothumeur. Hij wil elke drie seconden een ander filmpje op de computer, en graag melk. Nee, niet in die beker, die andere. Wééh, wééh, wééh.

Uiteindelijk ben ik nonstop met hem bezig. Terwijl die boterhammen ook nog gesmeerd moeten worden. Daar heb ik geen zin in.





Als ik dit zo lees vraag ik mij heel sterk af wie nu eigenlijk de baas in huis is. Ik gok op je zoon. Hij bepaald alles. Wat is dat voor onzin dat hij filmpjes moet kijken en dat daarvoor de pc aan moet?! Dat hij die beker moet hebben.

Ik denk dat je beter is kan kijken naar wat jij wil en daar een plan op moet gaan maken. Zal even strijd zijn want jij neemt de touwtjes terug, maar daar zal je zoon vanzelf aan gaan wennen.

Kereltje stelt me daar toch een eisen zo
En als je zo´n haast hebt ´s ochtends, misschien toch iets eerder opstaan?

Grapje. Ik snap je wel hoor, van gezeur ´s ochtends word ik ook niet al te vrolijk.

Ik zou toch proberen duidelijke afspraken met hem te maken. Wekker op half 7, dan mag hij naar beneden. Daar zet jij een filmpje voor hem op en ga jij je dingen doen. Bij mekkeren gaat de computer uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in god maar dank hem/haar/het wel op mijn blote knieën dat rondom mijn appartement geen jonge kinderen wonen...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een kleuter op Youtube? Begint al erg vroeg...



Ik zou eens wat strenger tegen hem zijn. Hij klinkt erg verwend ;).
Carpe Diem!
Little_angels: jaja, dat is het probleem dus. De rest van de dag ben ik de baas en mag hij lekker op de gang gaan drammen. Maar als ik dat 's ochtend vroeg doe, ligt het halve huis wakker door zijn gehuil. Daar heb ik dus geen zin in.



Haakje: de nanny-methode ga ik maar weer uit de kast halen. Zeggen dat het middenin de nacht is, werkt helaas niet meer. Zodra hij maar een beetje licht ziet, is het volgens hem ochtend.



Panda1: Vijf uur? Dat is ook hééél zielug. Ga jij hem nu morgenochtend om vijf uur wakker maken om wraak te nemen? Daar verheug ik me nu al op, voor later.
Niks zinnigs toe te voegen, maar sla dit topic even op bij favorieten en lees het over ongeveer 10 tot 12 jaar nog eens.



Bij voorkeur als je net een puber hebt staan uitleggen, dat opstaan, plassen, wassen, aankleden, ontbijten, tantenpoetsen en naar school fietsen niet in een kwartiertje gedaan is, en dat hij dus nú, direct en onmiddellijk zijn bed uit moet komen!



Korter gezegd: 'Het is een fase!'
Alle reacties Link kopieren
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 12:43:

Little_angels: jaja, dat is het probleem dus. De rest van de dag ben ik de baas en mag hij lekker op de gang gaan drammen. Maar als ik dat 's ochtend vroeg doe, ligt het halve huis wakker door zijn gehuil. Daar heb ik dus geen zin in.



Dan is het gezin maar een weekje vroeg wakker. Heel lullig en flauw allemaal maar zo ga jij 's ochtends nooit de regie terug krijgen
Kan de computer niet mee naar boven? Of een tablet?



Zoon is hier ook vroeg op, die mag bij ons in bed tv kijken, slaap ik nog even verder. Beneden mag ook, ik zet de tv zo klaar dat hij maar op 1 knop hoeft te drukken om hem aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je kind al om 19:00 slaapt dan is het volkomen logisch dat hij om 5:45 klaar wakker is dan is hij gewoon uitgeslapen.



Als jij uitgeslapen bent dan wil je toch ook geen uur meer klaar wakker in bed liggen. Dat wil hij dus ook niet.



Dus het is of later naar bed zodat hij 's morgens langer door slaapt.

Of zelf ook vroeg opstaan.

Of hem toch die filmpjes laten kijken zodat hij rustig blijft.



Meer smaken zijn er niet.



Tenzij je een hoop gehuil en gestress wil s morgens.
quote:Flauwegeit schreef op 19 september 2014 @ 12:43:

Little_angels: jaja, dat is het probleem dus. De rest van de dag ben ik de baas en mag hij lekker op de gang gaan drammen. Maar als ik dat 's ochtend vroeg doe, ligt het halve huis wakker door zijn gehuil. Daar heb ik dus geen zin in.



Je kunt dat ook zien als investeren. Nu even door de zure appel heen bijten en allemaal vroeg wakker zijn om er vervolgens jaren geen last meer van te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven