ADHD en voeding

20-08-2014 17:45 5 berichten
bij ons zoontje van 4 is ADHD vastgesteld ( en wellicht nog een stoornis in het autistisch spectrum, maar hij is nog toch jong om daar een diagnose voor te stellen). Hij zit op speciaal onderwijs met kleine klassen en zoveel mogelijk rust en regelmaat. Maar..Ik wil hem zo graag ook helpen. Nu wil ik hem natuurlijk liever niet aan de medicijnen (daar is ook nog niet over gesproken en als het voor hem het beste is doen we het natuurlijk) maar ik las dat ook voeding van hele grote invloed kan zijn. wie heeft hier ervaring mee. En wat dan? suikervrij, kleurstofvrij, enummervrij???? en dan radicaal of af en toe toch nog een uitzondering? zou fijn zijn als ik hem hiermee kan helpen. En is het nog zinvol om "ergens" te testen of hij misschien niet tegen bepaalde voedingsmiddelen kan/slecht op reageerd?
Alle reacties Link kopieren
Testen voor voedselallergieen kan nooit kwaad! Ik heb ADHD en reageer enorm op suiker en tarwe. Als ik dat zo min mogelijk eet dan is mijn hoofd het rustigst.
Alle reacties Link kopieren
Een Brabantse universiteit doet onderzoek naar voeding en adhd. ff googlen, ik weet niet meer welke. Zoals veel mensen denken heeft het niet te maken met kleurstoffen of andere additieven maar gaat het vaak om simpele voedingsmiddelen waar adhd'ers op reageren. Dit wordt vastgesteld door een eliminatiedieet. Zwaar traject, ik betwijfel of ze het doen bij 4-jarigen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Pelsser, www. adhdenvoeding .nl
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het aan mijn kind zelf overgelaten. Maar ik heb 'm ook van baby af aan weinig potjes voedsel gegeven hij heeft dus meestal puur natuur gegeten. Zijn suikertolerantie is (nu 13) nog steeds laag, hij heeft heel snel genoeg van suiker.

Ik merk wel degelijk als hij teveel heeft gehad hij is dan druk, kan zich nóg minder concentreren dan anders en heeft buiten die enorme drukte pieken dus ook enorme dalen. Dan is hij onhandelbaar, moe en wil helemaal niets.

Vooral bij oma krijgt hij vaak te veel suiker (aaach, kind mag toch wel wát hebben.....) en is de dag daarna vaak te moe voor school.

Ik probeer suiker dus wel te beperken zodat hij eens iets snoeperigs kan eten. Dus geen suikerhoudende drankjes de hele dag door, wel fris zonder suiker (ook niet de hele dag natuurlijk) en ik probeer bloedsuiker verhogende producten wat te verdelen over de dag zodat hij wat minder pieken en dalen heeft. Hij kan niet zo goed tegen tarwe/gluten en eet bij de lunch dus vrij licht, hij eet dan meteen uit school nog iets.

Hij koos als peutertje zelf al vaak voor de suikervrije varianten van limo en thee (van mij en allebei met zoetstof) en liet zijn eigen limo of thee dan staan. Dit liet ik dan zo en ben me er pas later in gaan verdiepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven