Als zindelijkheid een issue wordt

24-09-2011 23:11 51 berichten
Wij vliegen as zaterdag weer naar mijn schoonouders. Zij komen uit een land waar het vroegah heel normaal was om je kind vanaf een jaar of 1 aan een tafelpoot te binden en net zo lang te wachten totdat er wat in het potje zat. Mijn schoonvader is er tevens van overtuigd dat de snelheid waarmee een kind zindelijk is, ook iets zegt over de intelligentie van het kind.

Nu is mijn zoontje, die in november 3 jaar wordt, overdag geheel zindelijk. Er zijn geen ongelukjes meer en hij gaat vanzelf op het potje zitten. Echter, 's nachts en overdag na het slapen is het een ander verhaal. Als we hem geen luier om doen, wordt hij 's ochtends kletsnat wakker. Daar komt bij dat hij 's nachts altijd in ons bed kruipt. Nu hebben wij een waterdichte molton, maar mijn schoonouders niet. Die vinden dat wij hem dan om 23.00 nog wakker moeten maken en hem op het potje moeten zetten. Mijn man vindt ook dat kind maar zonder luier moet slapen en zo'n plasmatje eronder, maar volgens mij is hij er nog niet aan toe. Het wordt sowieso al een vermoeiende reis enzo en 'moet' hij dan ook 's nachts al zindelijk worden? Ik wilde dat dus eigenlijk rond zijn 3e verjaardag zo voorzichtig aan eens gaan aanpakken.

Vorig jaar had ik er al ruzie over en ik ben bang dat zindelijkheid dit jaar weer een enorme issue wordt.

Wat zal ik doen? Hoe maak je een kind 's nachts zindelijk? Hebben mijn schoonouders gelijk?
laat je schoonouder aub kletsen.

Er zijn zoveel kinderen die nog lang na hun derde 's nachts niet zindelijk zijn.

Mijn jongste was overdag al lang en breed zindelijk, maar 's nachts pas toen hij 4,5 was. Als je er veel druk op gaat leggen, wordt het pas een issue...

En als je kind nog bij je in bed kruipt zou ik hem helemaal een nachtluier omdoen, waterdichte molton of niet.

Ik snap niet dat zij zich er zo mee bemoeien ook. De zindelijkheid van jouw kind is toch jouw zaak?



Mantra voor je schoonouders: lieve pa en ma, we waarderen jullie begaanheid met de zindelijkheid van jullie kleinkind, maar in Nederland doen we het op deze manier.
Een kind wordt zindelijk als hij er aan toe is

als hij er nog niet klaar voor is wordt het een martelpartij voor beide partijen



en ten tijde van stress (vakantie) vallen ze vaak terug



Ik zou gewoon voor luier s nachts gaan en thuis in alle rust gaan kijken hoe het zonder luier gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet pikken als mijn schoonmoeder zich met de opvoeding en dus ook zindelijkheid ging bemoeien.



Je zoon voelt die druk ook en wordt daardoor heus niet sneller zindelijk, werkt juist averechts.



Hij is overdag al zindelijk en s'nachts komt ook wel wanneer hij er aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Het is jouw kind en als jij een leuk verblijf wilt hebben zonder gedoe om bedplassen moet je doen wat JIJ wilt.
Common sense is not so common.
Voltaire
Nee. Helaas niet.



´s Avonds wakker maken helpt ook niet. ´s Avonds niet meer laten drinken ook al niet.



Wat je wel kunt doen; let er eens op hoeveel je kind overdag drinkt. Dat zou ongeveer een liter moeten zijn, verdeeld over de dag. Fruit en pap ook meetellen. Als er veel meer gedronken wordt dan kun je dat wel aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Geen druk op zetten. Luiers kunnen toch gewoon mee?

Mijn dochter is bijna 8 en nog niet zindelijk 's nachts. Lekker belangrijk. Oh ja: wel een van de intelligenste van de klas. Het heeft NIETS met elkaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Een plaspoli raadt waasrchijnlijk juist aan: anderhalve liter vocht drinken (@exces). Een kind moet leren ervaren hoe het voelt als je blaas vol is.

Maar ik lul theorie: Mijn oudste 's nachts dus nog niet zindelijk, en mijn jongste van 5 overdag nog niet ... Het kan verkeren.
wat GW ook zegt: in stressvolle tijden valt een kind vaak terug. Dus dikke kans dat hij overdag ook weer wat ongelukjes heeft.

Ik vind het gewoon zielig als hij naast een lange reis ook ineens 's nachts zindelijk moet worden.

En welke methode hebben je schoonouders daarvoor in petto? Als ze overdag al kinderen op hun potje vastbinden , wat doen ze 's nachts dan niet?

's Avonds laat wakker maken werkt overigens ook voor geen meter.

Mijn jongste sliep dus nog een tijd met een nachtluier en op een gegeven moment merkte ik dat de luier steeds vaker droog bleef. Toen ben ik hem af gaan laten en na wat ongelukjes bleef hij uiteindelijk droog.

Niet in je bed plassen heef weinig met intelligentie of doorzettingsvermogen te maken. Je kind slaapt nota bene! Het is gewoon een kwestie van rijpheid dat een kind zijn plasje onbewust kan ophouden.
Je moet zelf doen wat je denkt dat goed is. Wel een tip die je nu niet hoeft toe te passen: mijn dochter van vier was overdag al maanden zindelijk. Ik heb haar toen vijf avonden om 23.00 uur op de toilet gezet totdat zij de zesde avond niet meer hoefde te plassen. Daarna nooit meer ongelukje gehad en werd sindsdien zelf wakker om te plassen.



Misschien een fabeltje voor anderen: voor mij werkte het wel.
Alle reacties Link kopieren
Doe alsjeblieft hetgene waar jij als moeder achter staat. Dat is meestal ook het beste voor je zoon. Ik vind hem sowieso vroeg met het zindelijk zijn. Macmini was 3 en 2 maanden toen hij zijn laatste luier droeg. 's Nachts was hij al zeker een jaar droog, ik kan je daar helaas geen tips over geven. Neem luiers mee, ik zie het probleem echt niet.

Jij voedt hem op, niet je schoonouders
Ok, duidelijk. Snap ook niet dat het altijd zo'n issue is. Mijn eigen ouders doen er totaal niet moeilijk over. Wij waren zelf ook niet de snelsten. Ik ga het er nog eens met mijn man over hebben.

Luiers ed meenemen is het probleem niet. Die kun je daar ook gewoon kopen.
De mythe zindelijkheid en intelligentie is daar helaas nog zeer verspreid (Centraal Azie)
Wel is het interessant om die verschillen te zien, wist je dat in het oosten van dld heel veel kinderen met een jaar al zindelijk waren, zij gingen vanaf jong naar een kita en werden daar op vaste tijden op de pot gezet
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het, heb kennissen uit Roemenië en daar worden kinderen op de pot gezet zodra ze kunnen zitten. Was hier heel vroeger ook zo.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:roodmetwittestippen schreef op 24 september 2011 @ 23:25:

Een plaspoli raadt waasrchijnlijk juist aan: anderhalve liter vocht drinken (@exces). Een kind moet leren ervaren hoe het voelt als je blaas vol is.

Maar ik lul theorie: Mijn oudste 's nachts dus nog niet zindelijk, en mijn jongste van 5 overdag nog niet ... Het kan verkeren.



Ik had het meer over de algemene richtlijn. Rondom een liter is een normale hoeveelheid. Als een kind anderhalf drinkt is dat niet echt afwijkend, maar er zijn kinderen die de hele dag door drinken en zodoende meer dan 2 liter binnenkrijgen. Dan zou je dat kunnen terugbrengen. Eten ze meteen ook beter.



Maar een kind van 3 dat overdag zindelijk is en ´s nachts nog niet, bij de plaspoli zullen ze je uitlachen. Als ze met 10 nog niet zindelijk zijn én zich er voor schamen, dan wordt het tijd om er wat aan te doen. Maar met drie... Neuh.



Koop anders luierbroekjes, valt het niet zo op en is voor je kind ook handig. Blijft ie droog kan ie gewoon weer aan, zo niet geef je een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je man van als 'ie in onderbroek en met plasmatje in bed plast? Gaat hij het kereltje dan lastigvallen hierover?

Denk dat je om te beginnen met je man op één lijn moet komen. Samen ben je hopelijk sterk genoeg om de ambities van je schoonouders bij hen te laten zodat ze jullie en je kind er niet mee lastigvallen. Ja, in veel plaatsen op de wereld zijn kinderen eerder zindelijk dan hier. Vanwege aandacht van de ouders voor aanwijzingen die op plassen of poepen duiden, training of een hekel aan natte lappen aan het lijf. Hier zijn er pampers en kunnen we er prima mee leven als een kind zijn tijd neemt. In de meeste gevallen komt dit helemaal vanzelf goed voor het vijfde of zesde jaar. Ik denk dat je het zo aan je schoonouders moet uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een luier om 's nachts en je schoonouders lekker laten kletsen. Dat zij dat zo deden vroeger zegt toch niet dat jij dat zo moet doen of dat het werkt? Jij doet het op jouw manier en jij kent je kind het best. punt

Mijn schoonmoeder begon ook al met zindelijkheidspraatjes dat dochter 1,5 was. Ze is nu nog steeds niet zindelijk (bijna 3,5) Oh die luiers zijn zo duur (wie betaalt ze?) Vroeger waren ze met 1 al zindelijk (katoenen luiers, misschien ging dat sneller) Ze moet straks naar de kleuterschool (dan zal ze gerust zindelijk zijn ga ik van uit, ze heeft er nu letterlijk schijt aan) Ze snapt het gewoon niet (wil je zeggen dat ze dom is? ze snapt het dondersgoed)

Ik heb het een tijd af en aan fanatiek gedaan hoor en ze is 's nachts 1,5 maand droog geweest en een paar keer op de wc gepoept en ze plast elke dag op de wc. Maar echt zindelijk, nee, het lukt gewoon echt niet nu. En nu laat ik het gewoon een tijdje rusten en pak ik het later weer op. Dat gestress er om heen van sommige...

Oja, zegt ze laatst dat mijn man net aan zindelijk was toen hij naar de kleuterschool moest, nou denk ik, wat loop je dan te zeuren. Ze weet het allemaal zo goed hè...
anoniem_61508 wijzigde dit bericht op 24-09-2011 23:41
Reden: nog wat geklaag over schoonmoeder
% gewijzigd
ach, ik werk met gehandicapten en zelfs mensen die qua ontwikkeling gelijk staan aan een kind van krap 1 jaar oud kunnen zindelijk zijn. Dwz. ze plassen en poepen keurig op het toilet als ik ze op tijd erop zet. Als ik te laat ben doen ze het net zo hard in hun broek. Zelf gaan ze niet naar het toilet.



Op vaste tijden op het potje gaan en dan plassen is iets anders dan zelf constateren dat je aandrang hebt en dan naar de wc gaan (of bij je ouders aangeven dat je moet)
@Gw, dat is dus hetzelfde als daar. Maar als ik dan aan mijn schoonmoeder vraag hoe ze dat dan bij mijn man gedaan heeft, dan weet ze dat niet, want ja dat deed de creche. Na verloop van tijd kreeg je je kind gewoon zindelijk terug.
Alle reacties Link kopieren
haha, eigenlijk zijn de ouders dus "zindelijk" als kinderen al zo jong "zindelijk"lijken te zijn, want je bent als ouders constant bezig om op signalen te letten.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:eimear schreef op 24 september 2011 @ 23:34:



Mijn schoonmoeder begon ook al met zindelijkheidspraatjes dat dochter 1,5 was. Ze is nu nog steeds niet zindelijk (bijna 3,5) Oh die luiers zijn zo duur (wie betaalt ze?) Vroeger waren ze met 1 al zindelijk (katoenen luiers, misschien ging dat sneller) ...



zal ik die ook maar ontkrachten?



Ik en mijn broers/zussen kregen katoenen luiers aan en twee van mijn broers waren erg laat zindelijk.

Mijn oudste kreeg ook katoen en hij plast nu nog regelmatig in bed (9).

Okay, een steekproef van drie is nauwelijks representatief, maar ik geloof er in ieder geval niet zo in
quote:liubi schreef op 24 september 2011 @ 23:36:

@Gw, dat is dus hetzelfde als daar. Maar als ik dan aan mijn schoonmoeder vraag hoe ze dat dan bij mijn man gedaan heeft, dan weet ze dat niet, want ja dat deed de creche. Na verloop van tijd kreeg je je kind gewoon zindelijk terug.



Goed, dan zeg je de volgende keer tegen schoonmama; Lekker handig. Zó kan ik het ook.



Gezeur kun je vaak de kop indrukken als je zelf adrem reageert.
Ik heb er de discipline niet voor maar had het op die manier prima gevonden zeker in een groep doet een kind dan gewoon mee

maar dat nu ineens te gaan proberen als je kind al drie is gaat volgens mij niet werken
Er zijn nog wel wat meer culturele verschillen maar dit is met afstand de vervelendste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven