Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:46.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Kinderen
  4. Baby met slaapprobleem

Dit onderwerp heeft 177 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 03-12-2010 23:26.

[ Baby met slaapprobleem - Laatste pagina ]

Ga naar een onderdeel

1. Hallo iedereen,
    Ik heb gekeken of ik het in een ander topic kon bijschrijven maar zag niet echt iets dus ik heb zelf wat geopend.
    Sinds 15 weken ben ik moeder van een schat van een ventje.
    De eerste weken ben ik erg depressief geweest en heeft mijn zoontje veel problemen gehad met zijn darmen.
    Nu eindelijk gaat het met ons allebei beter. Zijn problemen zijn voorbij sinds hij aan de nutramigen zit en ook ik heb wat hulp van dokter gekregen. Eindelijk kan ik genieten van mijn heerlijke mannetje.
    Alleen... doordat hij zoveel last heeft gehad heb ik en de mensen om mij heen veel met hem gelopen en getroost. Hij sliep meestal bij mij op de buik omdat hij anders helemaal niet sliep.
    Ergens vind ik het heerlijk maar ik slaap daardoor ook niet goed meer. Hij kan zichzelf dus echt niet in slaap krijgen.
    Ik heb altijd gezegd dat ik bepaalde dingen niet wilde en ik ben allergisch voor zijn huilen geweest al die weken dus als hij huilde trooste ik hem hij was duidelijk niet in orde en ik laat mijn kind niet lijden omdat hij zo nodig dan of dan zijn bed moet liggen al heeft hij pijn. Dus het troosten voelde goed maar nu... hij is de hele dag wakker. Slaapt dan als ik hem op de buik neem in de avond rond een uur of 21.00 of 22.00 maar dus alleen op de buik. Als ik dat niet doe slaapt hij niet en valt hij pas rond een uur of 12 in slaap om midden in de nacht wakker te worden voor zijn voeding en dan niet meer door te slapen.
    Dit kan ik niet meer ik ben kapot en ook hij is vaak aan het huilen omdat hij natuurlijk oververmoeid is.
    Ik heb het cb ingeschakeld en heb vanaf gister zijn armpjes gebakerd en hem laten huilen. Ik vind het verschrikkelijk moeilijk al weet ik dat ik iets moet doen omdat ik nu de hele dag met hem op mijn schouder loop.
    Ik heb het boekje van ria blom maar het voelt allemaal zo naar. Het enige wat ik wil is dat hij lekker in slaap kan vallen. Ik moet zeggen dat hij het snel op lijkt te pakken hij valt een stuk beter alleen in slaap alleen moet ik hem dus bij tekenen van slaap in bed leggen en het lijkt wel of hij nu bijna alleen maar slaapt. Weet iemand of dit het begin is en als hij lekker bijgeslapen is hij ook weer meer wakker zal zijn? En hij krijgt om de 5 uur voedingen moet ik hem dan wakker maken als hij slaapt?
    Ik hou zoveel van dit mannetje en ergens wil ik hem de hele dag tegen me aan maar anderzijds wil ik nu even door de zure appel heen bijten. Heb ik ria nodig om hem dit te leren? En is het misschien fijn om alles echt op een schema te doen? Of idd gewoon lekker zoals ik het wil maar zodra hij moe is hem in bedje leggen.
    Is het normaal dat hij zoveel slaapt?
    Warrig mailtje weer maar ik zou heel graag willen weten hoe dat bij jullie is of was. Ik hoop dat jullie me willen helpen door jullie ervaringen te vertellen

1. @RodeBes: dank je

2. @ ik vind je nu ook wel redelijk hoor!
    Ik heb gelukkig een geweldige ha ik zou me geen betere kunnen wensen. Ik had daar in tegen weer een hufter van een ka. Ik dacht nu eindelijk komt er hulp. Maar nee hoor wat een zak was dat.
    Zoals ik al zei, eigen gevoel gevolgd. Had ik veel eerder moeten doen maarja weet ik dat weer voor de volgende keer.
    Ik heb dakterin van een vrouwtje uit de flat gekregen want mijn ha wilde het niet voorschrijven. Ik begreep zijn standpunt wel en het bleek dat de artsen in de regio hadden afgesproken het niet voor te schrijven. Ik ben van mening als ze er zo van overtuigd zijn dat het gevaarlijk is ze het ook niet moeten doen maar.. dan mogen er toch een hoop dingen niet voorgeschreven worden zou je denken. Ik bedoel lees eens wat je bv allemaal voor een risico's loopt bij antidepressiva. Veel medicatie is gevaarlijk bij onjuist gebruik.
    IK weet dus alles van verstopping. Ik ging kapot toen die kleine niet kon poepen. Wij hebben hier een feestje gebouwd toen hij eindelijk een luier produceerde waar geen koeienvlaai tegenop kon.

Weinig slaap doet gekke dingen met een mens. Ik denk dat een hoop nieuwe moeders dat wel weten. Volg je gevoel he!
    Je had medicatie gekregen voor het lichamelijke zei je he? Hoe lang duurt het denken ze voor de infectie weg is?

3. quote:
    kirsie schreef op 14 november 2010 @ 15:12:
    Mensen zullen van alles proberen om te voorkomen dat hun kindje overlijdt aan wiegendood maar helemaal te voorkomen is het dan dus niet he wen?

Helaas niet... was het maar zo. Je kunt alleen proberen de (godzijdank toch al kleine) risico's te verkleinen. Inbakeren is overigens juist een risicofactor, je moet erg goed op je kind letten als je dat doet (combinatie met laten huilen is vooral een risico vanwege oververhitting). Speentje verkleint het risico doordat een kind dan minder diep slaapt (net als bij borstvoeding in de nacht).

Lemoos, wat súper dat het zo goed gaat met doek en bondolino. Zo krijgt je kleine in ieder geval rust, hopelijk werkt het door en krijgt hij zonder doek ook meer rust (en slaap!) zodat jij ook wat bij kunt slapen. En overdag mag je zoveel dragen als je wil he. Die opmerkingen horen erbij, mensen zijn bezorgd en weten niet hoe en wat.

Over Daktarin: ik heb dat zelf ook gebruikt, en ik snap wel dat artsen het niet aan jonge baby's voor willen schrijven. Het is moeilijk weg te krijgen, dik plakkerig spul, ik vond het al lastig door te slikken. Tegen spruw helpt Gentiaanviolet ook goed.

Wrapclopedia Wen

4. Ik had geen problemen met dakterin. Ik zal je zeggen dat mijn zoontje zich verslikte in nystertine. Dat was zo dun onhandig aan te brengen. Je moet met dakterin gewoon voorzichtig doen.

Wen, jij hebt je kindje nooit laten huilen toch om in slaap te komen? Heb jij gewiegd? Hoe lang duurde het tot hij doorsliep?

5. @Kirsie: De ontsteking zou dit antibioticabombardement nog geen week overleven, dus ik ben vol goede hoop. Vandaag wel een verwijzing gekregen voor KA, junior demonstreerde even tijdens het consult hoe overstuur hij is (paars aanlopen, witte opeengeklemde lipjes, rug krom naar achteren trekken, sokjes uitschoppen, etc.). Toen werd ik serieus genomen. Maar ik wil vooral een KA zien voor het slaapgebrek. A.s. donderdag kan ik al langsgaan (best snel vond ik zelf).
    Mijn moeder had mijn 'babydagboekje' gevonden, waarin ze ooit genoteerd heeft hoeveel cc ik dronk en hoe lang ik sliep. Junior heeft het in ieder geval niet van een vreemde. Maar op de een of andere manier heeft mijn moeder die tijd verdrongen, want ik werd altijd omschreven als een 'wakkere, rustige baby', terwijl de notities laten zien dat ik toch echt uren aan een stuk lag te janken (het tijdperk dat je baby's nog kon 'verwennen' door ze op te pakken, alhoewel mijn moeder rebels noteerde: "kleintje gewiegd, huilen gestopt, nog steeds wakker").

@Wen: de draagdoek is vooral voor mij een uitkomst. Ik voel me niet langer 'gegijzeld'. Vandaag zelfs de ramen gelapt met draagdoek (hij vond het heel interessant om zichzelf in de ramen te zien). Wat ik wel gek vind: de bondolino roept meer negatieve reacties op dan de draagdoek. De draagdoek vinden veel vrouwen erg 'hip' ogen (omdat het meer een vestje lijkt). En dat is mi raar, omdat de bondolino toch 'steviger' oogt. Manlief met bondolino lijkt alleen maar hordes kirrende vrouwen aan te trekken, en zuur kijkende vaders die door vrouwlief gewezen worden op de man-die-zich-niet-interesseert-voor-het-ontbreken-van-macho-imago van de bondolino.
    Gentiaanviolet: daar krijgen ze toch zo'n donkerpaars/blauw mondje van? Of is dat weer iets anders?

6. Zo das lekker snel ! Fijn he als die kleintjes dan even meewerken :-)
    9 van de 10 liggen ze opeens heel rustig te slapen. Ik klaagde voorheen dat ik geen slaap kreeg omdat hij geen oog dicht deed nou je raad het al, ik was vanwege het 50 jarig huwelijk van mijn opa en oma uit eten en meneer heeft de hele tijd liggen slapen.
    Ik ben benieuwd ik hoop dat je een betere treft dan mij.
    Hoelang slik je de medicatie nu? Merk je al veel verschil?
    Over het laten huilen vroeger... daar heb ik het vaak over met mijn ouders. Als ik eerlijk ben vind ik mijn generatie een over het algemeen een redelijk vervelende generatie (zal vast een hoop protest krijgen) Als ik naar mijn ouders enzo kijk zie ik (over het algemeen !) toch een groot verschil.
    Ik denk dan vroeger was het normaal als je je kind liet huilen.Moeder konden vaak niet anders. Ze stonden er alleen voor moesten nog voor andere kinderen, het huishouden eten enz zorgen.
    Ik heb niet het gevoel dat ze daar nou zoveel schade van hebben gehad. Mijn moeder heeft dus ook heel wat gehuild volgens mijn oma, nou die is gek op knuffelen en zo gek op haar ouders als maar zijn kan. Vandaar dat ik me weleens af vraag hoe schadelijk het nu eigenlijk is. Ik laat me er vaak toch bang door maken dat het de band zou verpesten en het kind zich niet veilig zou voelen. Ik kan dat hier niet bespeuren bij mijn ouders, tantes, opa en oma.
    Hoe ben jij bv tegeover je moeder ?

7. Lemoos, haha, leuk dat soort reacties (vooral die zure vrouwen ;-) ) Ik kreeg vooral met de doek veel bezorgde reacties 'kan ze er niet uitvallen? is ze wel warm genoeg? doe je voorzichtig?'

Ik heb mijn dochter inderdaad nooit laten huilen (nog steeds niet). Wiegen eigenlijk nooit gedaan, wel aan de borst in slaap laten vallen. Ik heb er ook nooit iets 'tegen' gedaan, zo rond dat ze 1,5 was gaf ze zelf aan dat ze in haar bedje wilde na het drinken. Doorslapen deed ze vanaf een maand of 16 denk ik. Bij vlagen ook niet hoor, kinderen worden nu eenmaal wakker 's nachts (volwassenen ook, maar wij slapen meteen weer verder en merken het daarom niet)

Wat het probleem is met laten huilen, is dat je de schade niet kunt zien. Het is niet eens zozeer de band, alswel vertrouwen in hulp bij het verwerken van emoties, en schade in/aan de hersenen. In de eerste 6 maanden (grofweg) wordt in de hersenen bepaald wat het basisniveau is aan stress, waar je het de rest van je leven mee moet doen. Door stress van bijvoorbeeld laten huilen wordt dat basisniveau te hoog (of te laag, maar dat voert wat ver om hier uit te leggen). Dat betekent dat je later vatbaarder bent voor stress bijvoorbeeld, je 'status quo' ligt hoog. Maar dat niet alleen, een baby is afhankelijk van zijn verzorgers voor de regulatie van emoties. En dat is belangrijk, want in die periode doe je het vertrouwen op dat je voor verwerken van emoties bij anderen terecht kunt. Mis je die ervaring in die eerste periode, dan doe je dat vertrouwen niet op, en daar kun je later last van krijgen: bijvoorbeeld dat je jezelf niet goed durft te uiten tegenover anderen, alles opkropt omdat je je emoties niet kunt laten reguleren door anderen.

In de eerste twee jaren worden een paar delen van de hersenen nog volledig gevormd, o.a. die delen die met emotieverwerking te maken hebben. Daarvoor is het superbelangrijk dat emoties op de juiste manier verwerkt worden. Er worden allemaal 'paadjes' aangelegd in de hersenen, elke ervaring is een paadje die zijn uitwerking heeft op de hersenontwikkeling.

En dat hogere cortisolniveau wat ik noemde heeft ook invloed op groei, je weerstand en dat soort dingen.

Het is trouwens zo dat karakter losstaat van opgelopen schade door te hoge cortisol in de eerste maanden: dreumesjes die heel open en vrolijk zijn, kunnen bijvoorbeeld toch een meetbaar te hoog cortisolniveau hebben (en omgekeerd). Je kunt het dus ook in die zin niet zien aan de buitenkant. Het heeft invloed op de hersenontwikkeling, en dat merk je niet.

Eénderde van de kinderen schijnt onveilig gehecht te zijn (afwerend / vermijdend). Dat vind ik echt shocking veel.

Dat boek wat ik noemde, 'Waarom liefde zo belangrijk is' van Sue Gerhardt, dat gaat helemaal over hersenontwikkeling en de invloed van de verzorging daarop.

De band met je ouders wordt gelukkig door meer dingen bepaald dan dit :)

Wrapclopedia Wen

8. Wen mooi stukje. Geeft weer aan dat ik de goede keuze's maak! Vorige week ook weer; dat huilen hebben ze nodig om hun emoties kwijt te komen, ik zei direct dat ik daar niet in geloof!

Phoe-hee

9. Nee klopt, dat huilen is een signaal dat jij moet komen om zijn emoties te reguleren voor hem, een baby is nog veel te klein om dat zelf te kunnen :) die moet eerst nog leren hóe je dat doet, je emoties kwijt kunnen. En die raak je 'kwijt' door de hulp van andere mensen in te kunnen roepen, de mens is toch echt een sociaal dier :)

Wrapclopedia Wen

10. Wen, ik weet niet of je kindje naar een kdv gaat, maar daar is het toch bijna niet te voorkomen dat een kindje soms even huilt? Mijn kinderen gaan naar een heel klein kdv en ze kunnen veel aandacht geven aan de kinderen, maar soms hoor ik toch wel kinderen even huilen, voordat ze in slaap vallen. De juffies kunnen niet gaan pinken zoals ik vaak doe.

Off topic: meisje is gisteren voor het eerst in slaap gevallen in de doek! Wel na pinken en maar 10 minuten, maar ik heb wel even kunnen strijken.

I\'ve changed my mind

11. Ja, vanaf dat ze 4 maanden is al. Tja, soms kan het niet anders he? Ze hebben daar ook maar twee/drie paar handen, net als wanneer je meer kinderen hebt thuis. Een volgende keer zou ik dat wel anders doen als het kan trouwens, maar dat heeft met meer te maken.
    Fijn dat ze heeft geslapen in de doek!

Wrapclopedia Wen

12. Deerne hier gaat zoontje ook 2 dagen naar het kdv. Ze laten hem daar niet huilen, dat geloof ik echt. Al snap ik dat het altijd meer is dan thuis.

Phoe-hee

13. We hebben bij de intake ook wel aangegeven, dat ze bij het inslapen niet lang moet huilen, want dan gaat ze toch niet slapen. Ze hebben op ons kdv een schommelstoel en daarin valt ze wel in slaap. Vandaag trouwens voor het eerst weer gewerkt en dat viel toch wel een beetje tegen, maar zal vast wel weer wennen.

Wen, wat ga je dan anders doen. Een ander soort opvang of thuis of niet meer werken? Kdv is hier echt de enige opvang. Klein dorp met weinig mogelijkheden en geen familie in de buurt.

I\'ve changed my mind

14. Ik twijfel nog, gelukkig is het nog lang niet aan de orde. Sowieso het eerste half jaar thuis denk ik, ik werk vanuit huis dus dat is niet zo'n probleem met een draagdoek in de aanslag. En daarna misschien een gastouder, of toch het kdv. Dochter gaat nu alleen de ochtenden, en dat bevalt ook wel goed eigenlijk nu ze wat groter is.
    Niet meer werken vind ik voor mezelf geen optie, gelukkig kan ik het normaal gesproken wel zo organiseren dat ik met baby kan werken :)

Wrapclopedia Wen

15. @Kirsie: Mijn moeder heeft mij nooit lang laten huilen, alhoewel het naar de huidige maatstaven not done zou zijn. Ik heb met mijn moeder een gezonde relatie, alhoewel het een stuk gelijkwaardiger is geworden met de jaren is het wel nog steeds duidelijk wie de moeder is en wie de dochter (die navelstreng zal ze wel nooit doorknippen 8-P).
    Ze vindt wel dat ik een beetje 'hysterisch' reageer op geluiden. Volgens haar is jengelen iets anders dan huilen, en mag een baby best even jengelen. Ik vind het gewoon ontzettend zielig dat zoonlief jengelt omdat hij te moe is om luidkeels te brullen van de buikkrampjes. Ik weet niet of ik over 6 maanden nog steeds bij iedere kik naast zijn bedje sta, maar ik vind hem nu nog echt te jong om de methodes van de late jaren '70 toe te passen.

@Wen: we hebben nu ook een draagopa, schoonvader weigerde om met 'zo'n omgebouwde boodschappenkar' te gaan wandelen. Hij wilt perse dat baby in zijn oude kinderwagen komt te liggen, alleen: matrasje is ook niet meer vervangen sinds 1982 dus no way. "Nou" riep hij vrolijk "dan gebruik ik dat draagzakje wel". Heeft 2 uur met baby en hond gewandeld, maar weet niet of hij nu genoot van kleinzoon of van al die aandacht in het park ;-). Schoonmoeder rende er hysterisch achteraan "Hou je arm onder de kleine, dadelijk valt hij!/Steun het nekje, ik zie zijn hoofdje wiebelen!/Rits die jas goed dicht, die voetjes zijn straks ijskoud!"

16. Whaha, wat leuk Lemoos! Mijn schoonvader heeft van het voorjaar anderhalf uur met mijn dochter in de Manduca gelopen op zijn rug, in een kloof op Kreta, en hij vond het veel leuker (en lichter) dan hij had verwacht.
    Kreeg je schoonvader dan ook zoveel vrouwelijke aandacht? ;-)

Wrapclopedia Wen

17. Ja, schoonvader trok hordes studentes aan ;-), en hij glom van trots toen hij bij terugkomt vertelde dat maar liefst 2 jongedames hadden gevraagd of het zijn zoontje was ("Ja, ik lijk nog best jong"). Schoonmoeder torpedeerde dat gelijk door op te merken dat er tegenwoordig veel mannen "aan een tweede leg beginnen met een belachelijk jongere tweede vrouw" ;-)

Kirsie, junior slaapt!!! Al 2 uur!!! Aan 1 stuk! Ik ben lyrisch, en controleer om het kwartier of er nog wel een ademhaling is...
    Vanmorgen voelde ik me weer zo down met een huilend baby'tje, en ik stonk echt naar luiers en babykots. Maar... hoe nu douchen? Dus het bad laten vollopen op babytemperatuur en what the hell, de kleine mee in bad. Nou, hij heeft zeker een kwartier liggen te kirren in dat grote bad, heerlijk vond hij het. Op een gegeven ogenblik viel hij in slaap van dat gebadder, en ben ik dat bad uitgeslopen, baby drooggedept, pamper aangefrutseld en meest wijde babypyama aangetrokken en voorzichtig in wiegje gelegd.

Man, als dit helpt ben ik bereid om 3 keer per dag met hem in bad te gaan (vond het zelf ook heel leuk, hij zocht de hele tijd oogcontact en was volkomen ontspannen, geen hard buikje).

18. :cheer: wat heerlijk Lemoos!

En :rolling: vanwege je schoonmoeder

Wrapclopedia Wen

19. Wat klinkt dat lekker, samen in bad! En wat lief van je schoonvader.

Meisje heeft vanochtend ook van 10.00 tot 14.15 geslapen. Iedere dag is weer een verassing met haar.

I\'ve changed my mind

20. Vanmorgen KA. Zoontje heeft van het ineenduiken en overstrekken door buikkrampjes ouderwetse spierpijn, en is daarom zo jengelig en hangerig. Schijnbaar verklaart dat ook waarom hij liever niet 'plat' ligt, maar enigzins zittend de wereld wilt verkennen.
    Ik moet nu een dagboekje bijhouden met daarin de krampaanvallen (wanneer, hoe lang voor/na voeding, etc.), en buikmassage toepassen.
    Volgens KA zijn er te weinig aanwijzingen voor eventuele allergie/intolerantie (geen vlekjes, geen hoge-toon huilen, geen diarree).
    Slaapgebrek zou ook te verklaren zijn door dit ongemak, omdat hij wel ophoudt met huilen op het moment dat hij in een 'zittende' houding verkeert (arm, maxi, draagdoek).
    Volgende week weer terug.

Ben wel opgelucht dat er geen 'grote' aandoeningen zijn. Vooralsnog geen medicatie, maar ben wel blij dat ik nu in het 'circuit' zit en serieus genomen ben door KA. Blijf hoopvol gestemd.

Hoe gaat het bij jou Kirsie?

21. Lemoos SORRY !!! Lees het nu pas.
    Het is druk hier ben weer in mijn eigen huis de laatste 2 weken hele organisatie.
    Prik af en toe nog op het snaveltjes topic als ik vragen heb ofzo.
    Fijn om te horen dat het niets ernstigs is. Hoe gaat het nu met je zoontje? Gaat het in een een stijgende lijn?
    En hoe gaat het met jou en je gezondheid? Voel je je na je kuur al een stuk beter?
    Er zal ook een heel stuk oververmoeidheid bij zitten van het net moeder zijn, de nachten enzo.
    IK hoop dat het goed met je gaat.
    Nogmaals sorry sorry

22. Joh, waarom sorry? Ik begrijp je volkomen. Zoon doet het al wat beter, hebben 1 nacht beleefd waarin hij 5 uur aan een stuk heeft geslapen (wel vanwege uitputtend huilen overdag, maar ja).
    De AB kuur is aangeslagen en heeft gelukkig zijn werk gedaan.

Gaat het nu beter met je zoontje? (vooral nu je weer terug 'verhuisd' bent)

23. Hey lemoos,
    Hoe slaapt je zoontje in de nacht en overdag?
    Hier gaat het opzich redelijk, al begrijp ik soms helemaal niets meer van zijn gedrag.
    HIj slaapt wel beter in de nacht. Alleen zijn is soms rot omdat ik een paar extra handen.
    Hoe gaat het verder met je?

24. Overdag slaapt hij nu wel eens. Meestal van 13.00 tot 15.00. s'ochtends is hij hangerig en huilerig, in de namiddag speelt hij graag in de box (wiebelbeestjes volgen). s'Nachts... de afgelopen 2 nachten gehuild van 23.00 tot 03.30, slapen tot 05.30-05.45. KA kon verder niets ontdekken, dus veel warme badjes voor de spieren en draagdoek voor het rustgevende effect. Met mij gaat het ietsjes beter, sinds ik antidepressiva slik. Hele drempel, maar ja. Dacht echt gillend gek te worden, en merk nu dat ik meer reserves heb, en dat heeft ook weer een kalmerend effect op de kleine.

En ik heb nu zooooooveel respect voor de alleenstaande ouder... Wel fijn om te lezen dat het bij jou s'nachts al wat beter gaat. Hoe doet hij het overdag?

25. Jeetje lemoos das niet misselijk!
    Dan is hij erg veel wakker.
    Kan je af en toe wel overdag slapen of lukt dat niet.
    Ook aan de ad dus. Ik vind het dan weer niet zo'n stap zelf. Dat heb ik jaren geleden al opzij gezet. Ik ben blij dat het bestaat.
    Helaas hielp het me alleen nooit maar de scherpe kantjes lijken er nu wel vanaf.
    Overdag gaat het af en aan.
    Ik moet echt streng zijn want hij heeft wel sterke behoefte aan regelmaat.
    Heerlijke nu is wel, hij huilt amper. Denk dat die periode van laten huilen wel iets geholpen heeft maar ik heb nu een manier gevonden die ons beide helpt. Ik ga niet tegen mijn gevoel in en hij voelt zich blijkbaar lekker genoeg om in slaap te vallen.
    Meneertje slaapt alleen momenteel steeds max een half uur. Af en toe een uitschieter maar godzijdank slaapt hij in de nacht best goed.
    Hoe gaat het in je relatie?
    Ow en kijk even op you tube naar filmpjes over babymassage, misschien is dat wel lekker. Ik doe het af en toe ook.