Baby slapen tussen voedingen in

28-07-2014 10:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, Hier een moeder van baby van 5 weken. Ik vraag me af of jullie babys tussen de voedingen in een tijdje slapen? Vk en cb hebben het over slapen-eten-verschonen-spelen-slapen regelmaat, maar dat slapen zit er niet altijd in (veel huilen, of alweer hongersignalen aan het maken). Vaak slaapt dochterlief overdag maar 1x goed en lang.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn dochtertje sliep overdag helemaal niet maar die werd oververmoeid ging huilen en stopte daar niet meer mee. Baby's hebben slaap nodig overdag maar kunnen dit soms zelf niet goed aangeven, worden bijv juist erg wakker en hyperactief. Wat ons geholpen heeft is om haar bij de eerste slaapsignalen, gaapje, wegkijken, bleek worden ed toch (nog wakker) in haar bedje te leggen, de kamer goed donker en stil. Zo heeft ze uiteindelijk geleerd om overdag ook te slapen. In t begin veel weerstand, huilen als we haar in bed legden, maar nu glimlacht ze vaak en slaapt zo'n 4 a 5 uur overdag verdeelt over drie slaapjes. Ze is daardoor uitgeruster en vrolijker. Hoeveel je kindje dan slaapt overdag is wel wat verschillend.

Succes!
Gefeliciteerd met je baby! Slapen deed mijn zoontje wel overdag (vaak korte slaapjes van 45 minuten), maar een ritme van slapen-eten-verschonen etc. is ons nooit gelukt. De ene dag wilde hij vaker drinken dan slapen, en de andere dag had hij juist meer slaap nodig. Voor ons werkte dat ijzeren ritme dus niet. Wij hebben hem gewoon laten slapen als hij slaap kreeg. Idd goed naar de slaapsignalen kijken (naast gapen en wegkijken zijn dat bijv. ook aan oortje friemelen of juist heel erg druk worden).



Het is een beetje aanrommelen in het begin, maar als je geen huilbaby hebt en je kindje over het algemeen tevreden is, is dat helemaal niet erg. Later zul je merken dat hij/zij een eigen ritme ontwikkelt, en dan kun je daarin mee proberen te gaan.



ALs je baby wel veel huilt, heeft dophertje vast nog wat goede tips. Zij heeft ook een eigen topic op deze pijler waar specifieke slaapproblemen van huilbaby's besproken worden en waar veel goede adviezen staan.
Mijn baby is nu 10 weken en dat ritme van slapen -eten-spelen heeft ze ook niet. ze krijgt borstvoeding en valt vaak aan de borst in slaap, maar soms slaapt ze overdag nauwelijks. Sommige dagen slaapt ze uit tot een uurtje of 11 ( wel een voeding om 7.30) en dan is ze de hele middag wakker, andere dagen slaapt ze juist 's middags of 's avonds. Leg ik haar weg als ze moe is, dan gaat ze steevast huilen. Maar op mamma slapen is dan wel ok, of als ik ga wandelen met haar dan valt ze in slaap in de wagen ( om direct huilend wakker te worden als de wagen stilstaat, dat dan weer wel). Zolang ze s nachts goed slaapt en niet teveel huilt laat ik het lekker zo.
Alle reacties Link kopieren
Het duurt even, hier ging het na een week of 10 wat beter.... en soms ook weer helemaal niet
Hier bij 5 maanden nog geen enkel ritme . Dochter heeft net als bij hebjehaarookweer de ene keer sneller dorst en de andere keer meer zin om te spelen. Slapen doet ze gewoon niet zoveel maar ze is verder vrolijk en blij, dus prima.
Dochter is zes maanden en hier ook nog geen ritme. Ze wordt meestal ergens tussen 7 en 9 wakker en gaat tussen half 9 en tien uur naar bed. Verder hangt het erg van de dag af hoe het loopt. Ze doet meestal een langere slaap en een stuk of twee korte slaapjes maar dat verschilt nog erg per dag.
Alle reacties Link kopieren
Iok hier hebben we een extreme huilbaby gehad. Wat bij ons onder andere goed werkte was zo min mogelijk prikkelen. Zoals dophertje ook zei, een donkere kamer, ons kindje niet bij andere op schoot enz. Ook zijn we met de voeding gaan kijken wat we anders konden doen. Nu na een week of 10 kan ik zeggen dat het gelukkig een heel stuk beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
@bopo wat fijn dat t nu beter gaat ook bij jullie!!
Mijn oudste was vooral wakker overdag, maar de jongste deed keurig het schema eten-slapen-eten-slapen. Ik ging me zelfs schuldig voelen dat ik zo weinig met haar deed, want na het débacle met oudste had ik me voorgenomen om jongste bij het eerste slaapsignaal in bed te leggen. Daarnaast had ik me voorgenomen om ieder slaapje mee te doen (i.p.v. wassen en poetsen, zoals bij oudste), dus ik heb nog nooit zoveel geslapen als in de kraamtijd van jongste
Alle reacties Link kopieren
Bij mij precies zoals bij forumfossiel: dochter is vijf maanden en valt aan de borst in slaap, of tijdens het wandelen in de wagen. Ik probeer haar weleens in bed te leggen na een gaap (dan heb ik weer eens ergens gelezen dat het zo zou moeten;)) maar na tien seconden ligt ze dan overdwars, achterstevoren, ondersteboven en nog net niet binnenstebuiten in haar bed te spelen. Dat spelen duurt tien minuten en dan begint ze te huilen. Huilen betekent bij haar; niet slapen. Dit doe ik dus niet meer zo. Lekker aan de borst bij mama en anders in de wagen. De ene keer slaapt ze een uur, de andere keer twee uur en soms wordt ze na een slaapje van tien minuten alweer wakker. Ik maak me er nu niet druk meer om en merk dat dochter niks tekort komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:floork schreef op 28 juli 2014 @ 10:24:

Hi, Hier een moeder van baby van 5 weken. Ik vraag me af of jullie babys tussen de voedingen in een tijdje slapen? Vk en cb hebben het over slapen-eten-verschonen-spelen-slapen regelmaat, maar dat slapen zit er niet altijd in (veel huilen, of alweer hongersignalen aan het maken). Vaak slaapt dochterlief overdag maar 1x goed en lang.



Hoe lang is lang? Waar slaapt ze dan? Lijkt ze moe als je haar gelegenheid geeft tot slapen? Of doe je dat volgens het schema van het cb?

Waarom denk jij dat ze huilt? Hoeveel huilt ze en hoe lang? Kun je haar dan troosten?



Bij een baby van 5 weken is alles normaal, maar als jij twijfelt, dan zou je kunnen bekijken of je e.e.a. kunt vergemakkelijken.
Alle reacties Link kopieren
Floork, zelf heb ik ook net een kindje gekregen en ik heb op internet gelezen dat sommige hongersignalen ook signalen van vermoeidheid zijn. Een voorbeeld is het smakken en met de tong naar buiten. Dit geldt ook voor het strekken van de benen: een signaal van krampjes, maar ook van vermoeidheid.



Wij proberen deze regelmaat trouwens wel te volgen (voor zover mogelijk natuurlijk). Dus voeden, spelen/knuffelen en dan weer naar bed. Naar bed is hier wel een breed begrip. Dit kan namelijk de kinderwagenbak zijn of de draagdoek of zijn eigen wiegje.
Alle reacties Link kopieren
Mocht het slapen telkens te kort zijn, dan kun je de slaapjes verlengen door je kindje in een draagdoek te dragen. Mijn zoontje is hierdoor langer gaan slapen en daardoor ook meer per keer gaan eten, dus ook weer langer verzadigd zodat hij ook weer langer kon slapen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Op advies van CB hebben we de kleine deze week ingebakerd en met positief gevolg. Ze slaapt nu vrijwel tussen alle voedingen in. Huilt vaak wel als we haar in bedje leggen, maar dat is hooguit 10 min. (en bij langer huilen is er een poepluier). De honger en slaapsignalen vind ik nog steeds niet heel duidelijk, maar ik ga ervan uit dat dat steeds duidelijker wordt.
Bij ons zoontje van 4 mnd ook geprobeerd zoveel mogelijk de regelmaat te volgen maar vond dit toch wel erg lastig hoor! (Help hij gaapt en hoort nu te gaan slapen maar dat doet ie niet wat nu! Etc) Inmiddels is hij wat langer wakker tussendoor en herken ik nu wel de honger en slaapsignalen veel beter! Maar bij mijn zoon is dat plotseling huilen bij honger en jengelen en kleine oogjes bij slaap dus is ook weer voor ieder kind anders. Hij smakt hapt en kwijlt de hele dag maar hij groeit goed dus daar maak ik me nu geen zorgen (meer!) over.

Succes en geniet ervan. Je zult zien dat je haar steeds beter leert kennen en je er beter tegen gaat kunnen als je kind afwijkt van een kind volgens het boekje.

Ohja als ik mijn zoon in de draagdoek heb duren zijn slaapjes ook vaak een stuk langer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven