Bakfiets

21-11-2012 10:52 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Vorige week is mijn fiets gestolen. Mijn zoontje kon nog een paar maanden voor maar helaas moet hij dus nu naar achter wat ik erg jammer vind.

Ik heb een hondje dat meestal naast de fiets rent wat niet echt veilig is en zwaar beladen is het ook niet ideaal.

Ikzelf vind bakfietsen afschuwelijk om te zien maar denk er nu steeds meer over gezien mijn zoontje ook ouder wordt en ik graag met hem fiets ipv met de auto wegga.

Ik heb het dan wel op zijn hoogst over een uur fietsen.

Wat ik nu graag weten wil ...ik heb heel veel gegoogeld en gelezen maar er is 1 vraag die ik van zoveel mogelijk mensen beantwoord wil hebben en dat is... hoe zwaar is het om stil te staan bij bv stoplicht met een tweewieler bakfiets met belading.

Ik kijk nu naar de driewieler bakfiets babboe big maar kom er niet uit.

Hopelijk is hier een duidelijk antwoord op.

Ik zelf ben 1.78 en 65 kilo misschien dat dat meespeelt.
Nee, dat lijkt me een fijne bakfiets!

Nee, ik bedoel het frame. Wij hadden een bakfiets die je bij het frame dubbel kon klappen, waarom? Geen idee! Weet alleen dat het een zwakke plek was en ik na geen jaar een bakfiets weg kon doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kirsie schreef op 21 november 2012 @ 10:52:

Hallo iedereen,



Vorige week is mijn fiets gestolen. Mijn zoontje kon nog een paar maanden voor maar helaas moet hij dus nu naar achter wat ik erg jammer vind.

Ik heb een hondje dat meestal naast de fiets rent wat niet echt veilig is en zwaar beladen is het ook niet ideaal.

Ikzelf vind bakfietsen afschuwelijk om te zien maar denk er nu steeds meer over gezien mijn zoontje ook ouder wordt en ik graag met hem fiets ipv met de auto wegga.

Ik heb het dan wel op zijn hoogst over een uur fietsen.

Wat ik nu graag weten wil ...ik heb heel veel gegoogeld en gelezen maar er is 1 vraag die ik van zoveel mogelijk mensen beantwoord wil hebben en dat is... hoe zwaar is het om stil te staan bij bv stoplicht met een tweewieler bakfiets met belading.

Ik kijk nu naar de driewieler bakfiets babboe big maar kom er niet uit.

Hopelijk is hier een duidelijk antwoord op.

Ik zelf ben 1.78 en 65 kilo misschien dat dat meespeelt.



Alsjeblieft, doe je zelf een lol en neem GEEN driewieler. Een tweewieler is sneller, fiets lichter (driewielers trappen zwaarder) en je hoeft niet te hangen in de bocht om tegengas te geven.

Zwaar beladen bij een stoplicht staan is voor mij echt geen punt op de Gazelle Cabby tweewieler. Dat sta ik praktisch elke dag

Ik zou dus voor de Gazelle Cabby of Baboe City tweewieler gaan, maar welke je ook kiest, altijd een TWEEwieler!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:spitsmuisje schreef op 21 november 2012 @ 11:12:

Een driewieler is echt veel onveiliger dan een tweewieler!



Wij hebben de Babboe Big gehad en wat een snertfiets was dat! Hij trapte zwaar, was log en ik ben er een aantal keer bijna mee gevallen toen ik de bocht iets krapper nam.



Nu hebben we een tweewieler van Bakfiets.nl en ik fiets zonder problemen met vier kinderen op/in de fiets. De baby zit met twee jongens in de bak en jongetje nummer drie zit achterop. Het is echt een heerlijke fiets en ik pak hem ook als ik geen kinderen mee hoef te nemen.Dit dus. Mijn zusje had ook een driewieler. Na een rondje op mijn tweewieler heeft ze hem weg gedaan en een tweewieler aangeschaft.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenevelyn schreef op 21 november 2012 @ 11:02:

een driewieler lijkt mij het meest veilig

Is niet zo. Bij een driewieler is het risico in een bocht om te kiepen realistisch aanwezig. Bij een tweewieler is dat niet zo.

Zelf heb ik me een tijdlang georienteerd op bakfietsen, ben toen uitgekomen op de G*zelle Cabby, en heb die ook meermaals proefgereden met 2 kinderen erin. Omdat het zwaartepunt van de bak heel erg dicht bij de grond is, is hij totaal niet wiebelig als je stilstaat. Het enig waar je aan moet wennen is dat het draaipunt van het voorwiel duidelijk een stuk verder naar voren zit dan bij een normale fiets. Uiteindelijk heb ik hem niet gekocht, omdat oudste kind met veel plezier zelf begon te fietsen.
En toch ben ik erg blij met mijn driewieler! Je moet inderdaad een beetje rustig door de bocht gaan anders kiept hij om (of ga je heel stoer op 2 wielen door de bocht ). Maar daar staat tegenover dat je niet uitglijdt bij ijzel, ik ben dan vaak de enige die nog durft te fietsen. En je kunt hem los laten staan met een slapend kind er in. Lekker als ze in slaap vallen tijdens het fietsen, kun je ze gewoon in de tuin laten staan met een dekentje over
Alle reacties Link kopieren
Gazelle cabby zou ik doen! Vriendin van me heeft die gehuurd tijdens vakantie en sjeesde daar het hele eiland mee over.

Wel een hap uit je portomonnee, zelfs tweedehands zijn ze nog tussen de 800 en 1000 euro maar dat schijnt echt de beste te zijn.



Zie hier idd de moeders met een 3wieler enorm ploeteren met die fietsen, zou dan trapondersteuning nemen. Maar je wilt hem alleen voor je hond en zoontje toch?
Alle reacties Link kopieren
Dee dee wat kl*te dat hij gestolen is ! Ik heb ook echt verdriet dat mijn fiets gestolen is en ben eigenlijk ook erg pissed!



De tweewieler is duidelijk populairder en ik neig er dus nu sterk naar.

Ja ik heb nu een zoontje en een hondje waar het om gaat maar ik doe praktisch alles fietsend en kom vaak zwaar beladen thuis.

Ik zou heel graag binnen 3 jaar nog een kindje willen dus het is ook vooruit kijken maar zit nu in een lastige positie. Ik ben alleenstaand en leef momenteel van een uitkering. Het is even afzien dus zoals ik al zei het is een hoop geld voor me. Ik heb wat gespaard maar dat is eigenlijk meer voor als er een huisdier ziek wordt of iets kapot gaat.

Nu ik een fiets nodig heb zou ik eigenlijk als ik wijs zou zijn een fiets moeten kopen voor max 200 maar ik moet zeggen dat ik veiligheid erg belangrijk vind en juist met het blik op de toekomst ik dus denk dat ik de drol kwa geld door moet slikken alleen ja als ik steeds meer die grens ga verleggen....
Alle reacties Link kopieren
Hier een babboe city. Bevalt prima en trapt ook gewoon goed, maar moet wel eerlijk zeggen dat als ik maar met 1 kind weg ga ik altijd de gewone fiets pak. Rijdt toch net wat lekkerder. Ik zou eerlijk gezegd als ik in jouw schoenen stond weer een normale fiets aanschaffen
Alle reacties Link kopieren
Godsie mikkie, het scheelt wel een hoop kwa prijs een twee of driewielier
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Babboe city en heb ook ervaring met het fietsen op de Babboe big. Daardoor was voor mij de keuze snel gemaakt, nooit een driewieler.

Met de driewieler vloog ik zowat uit de bocht, met de tweewieler nooit ergens last van gehad en heb er 2 kinderen en binnenkort 3 kinderen in zitten.

Overigens, de tweewieler blijft ook gewoon staan als je hem ergens neerzet, zit een prima standaard op.

Overigens heb ik veel bekijks met de City, het is echt een mooi ding!
quote:jeunot77 schreef op 21 november 2012 @ 17:07:

I

Overigens, de tweewieler blijft ook gewoon staan als je hem ergens neerzet, zit een prima standaard op.





Ben je niet bang dat hij omwaait ofzoiets? Gebeurt met mijn mna's fiets ook wel eens, en die heeft ook zo'n dubbele standaard op zijn transportfiets



Ik geloof onmiddellijk dat een tweewieler lichter fietst en makkelijker door de bocht stuurt, maar ik blijf blij met het feit dat een driewieler niet zomaar om kan vallen. Ik ben zelfs met mijn normale fiets wel eens tegen de grond gegaan bij gladheid. Lijkt me met een tweewieler bakfiets nog veel heftiger!
Alle reacties Link kopieren
quote:cellista schreef op 21 november 2012 @ 20:55:

[...]





Ben je niet bang dat hij omwaait ofzoiets? Gebeurt met mijn mna's fiets ook wel eens, en die heeft ook zo'n dubbele standaard op zijn transportfiets



Ik geloof onmiddellijk dat een tweewieler lichter fietst en makkelijker door de bocht stuurt, maar ik blijf blij met het feit dat een driewieler niet zomaar om kan vallen. Ik ben zelfs met mijn normale fiets wel eens tegen de grond gegaan bij gladheid. Lijkt me met een tweewieler bakfiets nog veel heftiger!



Juist niet, want hij valt op het bakje. Moet je daarna wel eerst je kinderen er uit hijsen voor je hem weer om hoog trekt, anders lukt dat niet. En je moet natuurlijk niet tegen een bruggetje op vallen, maar met een driewieler ook niet.

Overigens heb ik daar geen ervaring mee hoor, want met ijzel neem ik de auto. Ook eng, maar minder als de fiets.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Het zwartepunt van een tweewieler ligt heel laag waardoor je dus juist heel stabiel bent. Omvallen gebeurt dus veel minder snel dan met een gewone fiets. Een transportfiets heeft waarschijnlijk juist een heel hoog zwaartepunt waardoor die juist snel omvalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:dee_dee schreef op 21 november 2012 @ 23:39:

Het zwartepunt van een tweewieler ligt heel laag waardoor je dus juist heel stabiel bent. Omvallen gebeurt dus veel minder snel dan met een gewone fiets. Een transportfiets heeft waarschijnlijk juist een heel hoog zwaartepunt waardoor die juist snel omvalt.Ja dat weet ik, als trotse bezitter van een Cabby wel. Maar ik reageerde even op wat iemand hiervoor postte, wat als je dan toch valt? Overigens ben ik nog nooit gevallen met die fiets en ik fiets er nu al ruim twee jaar op. Maar ik zei al, ik fiets dan ook niet met ijzel. Alle andere weertypes fiets ik wel.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het niet waar cellista, dat een tweewieler eerder omvalt. Wat dee-dee zegt over het zwaartepunt doet het hem. Een gazelle cabby is dan ook nog eens van een heel licht materiaal gemaakt, een lichtere en snellere bakfiets bestaat niet. Een driewieler valt juist eerder om, als je niet uitkijkt in de bocht. Ik heb het wel eens zien gebeuren.

Enig voordeel zie ik dus inderdaad met ijzel.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
ik heb altijd gedacht dat een driewieler stabieler is dan een met 2 wielen. Vond ik er altijd heel eng uitzien.

Dus eerst op een driewieler van de Fietsfabriek een proefrit gemaakt: doodeng: Trapte enorm zwaar en zodra de bestrating ongelijk was had ik het gevoel om te kieperen.

Omdat ik daar even geen proefrit kon maken op een tweewieler naar andere zaak gegaan.



Proefrit op tweewieler van bakfiets.nl : ik reed er zó op weg.

Fiets werkelijk als een gewone fiets alleen je draaicirkel is heel groot dus probeer geen haakse bocht te maken ...



Ik fiets met 3 honden, samen bijna 40 kg. Geen enkel probleem.

Het zwaartepunt ligt laag en dat maakt alles uit. De fiets zelf is wel zwaar en neemt behoorlijk wat ruimte in.



Ik raad je heel erg aan wel de 7 versnellingen als luxe optie te nemen. Is erg fijn en ik gebruik ze allemaal.



Het allerbelangrijkst is een proefrit gaan maken! Mét kind en hond ;)
Alle reacties Link kopieren
ze zijn wel heel duur .... zelfs 2e hands :(( (ik kreeg m kado anders had ik er ook niet op gefietst)
Alle reacties Link kopieren
Cellista, er zit een hele brede stevige standaard onder de bak. Echt heel een ander kort standaard dan onder bv een moederfiets. Hij valt niet om, hij staat heel stabiel, ook niet door wind. Moet nogal wat wind komen om hem om te krijgen,



Ik zou zeggen, gewoon uitproberen zo'n tweewieler en de keus is snel gemaakt ;)
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik nog nooit met ijzel of sneeuw met de bakfiets gefietst, maar op de (moeder)fiets met zitjes voor en achter lijkt me dat ook geen pretje. Ik heb hiervoor een moederfiets gehad en vond het een fijn ding, maar met wat zwaard wordende kinderen vind ik de bakfiets veel fijner.
Alle reacties Link kopieren


Ik heb deze bakfiets. Inmiddels al 5 jaar. Ik ben er nog nooit mee gevallen, ook niet bijna mee gevallen. Het rijd heel stabiel, vooral omdat het gewicht laag zit. Een gewone fiets met een kind achterop vind ik instabieler.

Ik vervoer er nu regelmatig 2 kinderen (5 en 7 jaar) van 25 kilo per stuk mee en fiets er dan makkelijk een half uur mee in een flink tempo. Ik merk dat het nu wel zwaarder wordt, en ga hem over een jaar verkopen. De oudste fietst ook allang zelf maar als ik de binnenstad in ga mag ze in de bakfiets omdat ik dat veiliger vind. Van de week nog een vriendinnetje erbij, achterop, maar dat wordt toch wel echt zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Er is nog maar 1 persoon geweest als ik het goed hebt die zegt driewieler de rest van jullie zegt overduidelijk tweewieler.

Al denk ik dat er wel een paar voors zijn wat een driewieler betreft denk ik dat als je de voors en tegens op zou schrijven die van de tweewieler langer is.

Maar ja de prijs is wel een stuk hoger ik ben nu dus ook redelijk jaloers op de bezitters van een tweewieler.

Hangmat is dat een cargo?

Trouwens over die cabby is dat die je kan inklappen?

Ik zou sowieso met ijzel niet snel op de fiets stappen met kind moet ik zeggen dan lijkt een driewieler me wel ideaal. Ik blijf me afvragen hoe zwaar het fietst dat zal idd uitproberen zijn.

Ik vind de interactie met mijn zoontje voor zo gezellig en leuk zou dat echt gaan missen. Hij wijst en verteld veel als ik dan steeds om moet kijken.

Heb ik net de postcode loterij stroopwafel prijs gewonnen. Hartstikke leuk hoor maar dat zit nu op mijn heupen dus laat nu de 1000 euro prijs maar komen kan ik gelijk een bakfiets kopen om het er weer af te fietsen.





Jullie fietsen op de tweewieler ook gewoon lekker een stukje voor de gezelligheid? Of puur woon werkverkeer etc
Alle reacties Link kopieren
quote:a_nick_is_crini schreef op 21 november 2012 @ 11:50:

[...]





Dit dus. Mijn zusje had ook een driewieler. Na een rondje op mijn tweewieler heeft ze hem weg gedaan en een tweewieler aangeschaft.



Nou, dat klopt helemaal niet, hoor. Wij waren over de driewieler ook heel tevreden. In de stad vind ik die erg handig, maar voor de langere afstanden is een tweewieler fijner. Je kunt er sneller mee. Maar ik vond de driewieler ook goed mee te fietsen.



Reden dat we overstapten was dat de tweewieler toen wij een bakfiets aanschaften alleen maar vanaf 1400 te koop was en een paar jaar later voor 800 bij Babboe.
Alle reacties Link kopieren
O ik was echt in de overtuiging dat je vergeleken met de tweewieler de driewieler niks vond!

Ik kon me ook gewoon niet anders voorstellen denk ik
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaringen met de babboe city?

Nu nieuw 895 wel ex geloof ik maar goed ze staan tweedehands nog voor 800 dat klopt dan niet.

Ziet er leuk uit maar vraag me af hoe de kwaliteit is. Tegenstrijdige berichten over service babboe trouwens. Bakfiets.nl wel goed. Driewielen is ideaal voor sneeuw etc natuurlijk.

Maar je moet dus echt afremmen als er een bocht komt begrijp ik
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt de driewieler kwa zwaarheid in fietsen vergeleken met de tweewieler.

Maar hoeveel zwaarder fiets een driewieler in vergelijken met een standaard fiets zoals bv een omafiets? Iemand daar vergelijking mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven