Billen van kind afvegen

18-09-2014 22:39 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een herhaling van the Nanny te kijken en daar valt ze erg over het feit dat een kind van bijna 5 haar eigen billen niet afveegt.



Is dat nou echt zo vreemd? Mijn zoon is ook bijna 5, maar hij kan dat ook nog niet. Op school poept hij nooit, dus daar is het geen probleem. Dochter van ruim 8 was bijna 6 geloof ik, toen ze ons nooit meer riep.



Ik ben erg benieuwd op welke leeftijd jullie kinderen dat zelf konden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Mijn dochter begint er nu al mee, ze is ruim 2. Je kunt het zelf sturen lijkt mij. Mijn moeder heeft uiteindelijk tegen mij gezegd dat ik het zelf moest doen (denk rond 4 jaar), en toen deed ik dat ook gewoon (behalve bij de "extremere" gevallen).
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het ook erg van de poep afhangt.

Mijn dochter heeft prachtige, welgevormde poep die geen enkel spoor achterlaat en je bij wijze van spreken niet eens hoeft door te trekken.

Zoon heeft plak- en kruimelpoep, nauwelijks fatsoenlijk af te vegen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
vind ik niet vreemd hoor. Is lastig voor kinderen, ze zien niet of het schoon is en dus riep mijn dochter ook vaak op die leeftijd. En nu ze 7 is alleen bij dunne ontlasting..ze wil geen vieze onderbroek dus dan moet ik even controleren. Ik vind dat prima, snap dat ook best. Op school lost ze dat dan toch zelf op.
Alle reacties Link kopieren
De verhoudingen van een kleuterlijf zijn vaak nog zo, dat de armen wat te kort zijn om goed te kunnen afvegen.

Als het geen probleem is, dan is het toch niet erg? Komt vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Voor ze hier naar groep 1 gingen moesten ze dat zelf kunnen.

Logisch; je kan niet van de juf verwachten dat ze ook nog alle billen poetst.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze het met 5 best moeten kunnen. Uitzonderingen daar gelaten. Op scholen stages gelopen en op de BSO gewerkt naar kwam echt heel zelden voor dat een kind het niet kon. En dan konden ze het vaak wel maar was het een kwestie van een keertje navegen.



Maar ook op peutergroepen mee gemaakt dat kinderen van 3 hun billen niet af mochten vegen: " mag ik niet zelf van mama".

Tja geen wonder dat het dan zolang duurt voordat ze het leren.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje was 12 en riep ons af en toe nog. Helemaal als het op school geen probleem is zou ik mij geen zorgen maken.

Leert het vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
4 tot 6 jaar

• Zonder continu toezicht buiten spelen

• Alleen bij vriendje logeren

• Zelf wassen, tanden poetsen, billen afvegen

• Onder toezicht zelf douchen

• Een kleine boodschap doen

• Zelf een boterham smeren



http://www.jmouders.nl/Th ... -kinderen/Zelfstandig.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:annestoel schreef op 18 september 2014 @ 22:47:

Mijn broertje was 12 en riep ons af en toe nog..
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
12!??
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Als het kind het goed kan, dan stop je ermee. Vanaf bijna vier jaar liet ik het wel zelf proberen, maar jongste was wel ruim zeven voordat hij nooit meer riep. En aan de was te zien, lukt het nog wel eens niet helemaal goed. Jongste is 11.



Middelste deed het een tijdje zelf en ineens vertelde hij dat hij er niet goed bij kon. Zijn armen waren te kort. En inderdaad, zijn romp was sneller gegroeid dan zijn armen. Met een paar maanden trok dat weer helemaal bij! Maar ach dan help ik roch even!
Alle reacties Link kopieren
Met 5 is dat toch wel een noodzaak dat je dat zelf kan.
Alle reacties Link kopieren
Nou 12 vind ik wel een leeftijd dat ze het zelf zouden moeten kunnen. Jeetje zeg.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pop1980 schreef op 18 september 2014 @ 22:45:

De verhoudingen van een kleuterlijf zijn vaak nog zo, dat de armen wat te kort zijn om goed te kunnen afvegen.

Als het geen probleem is, dan is het toch niet erg? Komt vanzelf wel.Armen tekort?? Nou echt niet hoor, als je je romp een beetje buigt dan zijn die armen niet te kort. Dus alleen als je heel dik bent gaat het niet lukken, maar die lijfjes van kleuters zijn erg lenig.
Een jaar of 6. Daarvoor deden ze het op school wel zelf, maar thuis riepen ze mij.
quote:sateofmayo schreef op 18 september 2014 @ 22:53:

[...]





Armen tekort?? Nou echt niet hoor, als je je romp een beetje buigt dan zijn die armen niet te kort. Dus alleen als je heel dik bent gaat het niet lukken, maar die lijfjes van kleuters zijn erg lenig.Echt wel, armen te kort! We hebben echt een soort van zitten meten, toen zoon dit zei. Eerst deed hij het zelf, toen even niet, want echt zijn armen waren te kort! En als beginnende puber waren zijn armen ook een tijdje raar te lang, zag er zo stom uit. Truien met te korte mouwen, terwijl ze verder nog pasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2014 @ 22:45:

Voor ze hier naar groep 1 gingen moesten ze dat zelf kunnen.

Logisch; je kan niet van de juf verwachten dat ze ook nog alle billen poetst.



Beiden poepen dus echt nooit op school, daar hebben ze allebei een vast tijdstip voor. Dat scheelt wel, anders zou zoon nu toch echt een probleem hebben.



Zeggen dat hij het zelf moest gaan doen heb ik gedaan, maar dat werd geen succes. Ik ben nogal van pick your battles en dit vond ik nog even geen battle waard.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2014 @ 22:48:

4 tot 6 jaar

• Zonder continu toezicht buiten spelen

• Alleen bij vriendje logeren

• Zelf wassen, tanden poetsen, billen afvegen

• Onder toezicht zelf douchen

• Een kleine boodschap doen

• Zelf een boterham smeren



http://www.jmouders.nl/Th ... -kinderen/Zelfstandig.htmHandig lijstje! Hebben we in theorie dus nog een jaar
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2014 @ 22:45:

Voor ze hier naar groep 1 gingen moesten ze dat zelf kunnen.

Logisch; je kan niet van de juf verwachten dat ze ook nog alle billen poetst.Tja, dan heeft je kind een keer een remspoor! Want de juf doet het niet en niet alle kleuters kunnen het foutloos. Zeker niet bij hele zachte ontlasting!
Alle reacties Link kopieren
quote:Juultje schreef op 18 september 2014 @ 22:58:

[...]





Beiden poepen dus echt nooit op school, daar hebben ze allebei een vast tijdstip voor..Nou maar hopen dat een buikgriepje ook kan klokkijken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
En hoe laat is dat vaste poepgedoe dan? Gaat je kind weleens bij een vriendje spelen of logeren ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die armen te kort heb ik ook wel eens gehoord.



Zal binnenkort weer eens met hem gaan proberen, kan hij oefenen. Poetsen wij nog wel even na



Ik heb er geen problemen mee verder (en hij al helemaal niet, hij kan nogal lui zijn...), vroeg het me ineens af n.a.v. deze uitzending.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind van 4 gaat net naar de basisschool en daar doet ze het zelf. Thuis roept ze mij meestal en dat vind ik ook prima. Als ze het zelf doet blijft er wel eens wat achter en daar krijgt ze kriebels van. Het zal vast steeds beter gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2014 @ 23:03:

En hoe laat is dat vaste poepgedoe dan? Gaat je kind weleens bij een vriendje spelen of logeren ?



Zoon poept vlak voor hij naar bed gaat, ideaal moment. Hij speelt regelmatig bij een vriendje, maar dit is daar geen probleem.



Ik heb niet al te lang geleden bedenk ik me ook eens de billen van een buurmeisje af staan vegen die bij ons speelde, die was toen zeker al 6. Ik hoop toch wel dat hij het tegen die tijd kan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven