Borstvoeding na borstverkleining - wie ervaring?

20-03-2010 14:55 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb heel wat jaren geleden een borstverkleining laten doen. In september (als alles goed gaat) wordt ons eerste kindje geboren, ik had graag borstvoeding gegeven.

De huisarts zegt dat het niet meer kan, mijn gyneacoloog zegt dat het wel kan, ik bekeek net een interview op internet en die arts zei dat het zelden lukt na een verkleining.



Iemand met een borstverkleining die toch gemakkelijk borstvoeding heeft kunnen geven?
Alle reacties Link kopieren
Nou, makkelijk.... Ik heb het zes weken volgehouden met meteen bijvoeding. Was al heel blij dat er iets uitkwam. Overigens 4 jaar na verkleining.
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas geen succes verhaal.

Heb het ook geprobeerd omdat verloskundige zei dat het wel kon.

Na 1 week doodziek van de borst ontsteking.Gevolg kwade arts, omdat het volgens hem onmogelijk is omdat de melkkanaaltjes niet meer vast zitten aan de tepel en de melk dus overal in de borst komt maar niet in de mond van de baby.
Oh, ben ook benieuwd naar ervarings verhalen. Ik ben nu zwanger en heb ook een BVK laten doen. Er is toen vrij veel weggehaald en tis ook nog niet zo lang geleden. De kans dat het bij mij zou gaan lukken is dus erg klein. Ik heb wel eens gelezen dat hoe langer geleden je de operatie hebt laten uitvoeren hoe meer kans je hebt dat je toch nog borstvoeding kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er helemaal aan of je tepel verplaatst is.

Zodra die los gemaakt is van je klierweefsel kan je het vergeten.Is die vast blijven zitten dan is er een kleine kans dat het lukt.

Zelfs tijd laat de melkkanaaltjes niet weer groeien hoor.
Is het voor mij in ieder geval een heule gemakkelijke keuze . Geen borstvoeding dus. Ging ik trouwens ook eigenlijk al wel van uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat ik deze vraag had kunnen stellen voordat ik het probeerde.Had me een heleboel pijn en ellende gescheeld.Blij dat je eruit ben Sidney.
Alle reacties Link kopieren
je zou even kunnen vragen bij een lactatiedeskundige, het is idd afhakelijk van hoe je operatie is gegaan en hoe lang geleden.

ik weet wel van mensen die een verkleining hebben gehad die wel gewoon konden voeden, ook van mensen die 50/50 konden voeden

ik zou er niet per defenitie van uit gaan dat het toch niet zal lukken
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook hoe langer het is geleden, hoe beter. Denk dat mn borstverkleining al zeker 15 jaar geleden is (wat word ik oud zeg). Iemand die het bij dezelfde chirurg had laten doen (ong 20j geleden) had een papier moeten ondertekenen dat borstvoeding niet meer mogelijk was, mij heeft hij niets laten ondertekenen. Heb hem vorige week opgebeld, hij heeft toen mijn dossier er bij genomen en toen zei hij me: 'in theorie is het mogelijk, praktijk is natuurlijk af te wachten' dus zal echt pas duidelijk worden moment zelf denk ik. Bij mij is er eigenlijk maar 100 en 120gr weggenomen. Maar het hangt vooral af denk ik van die tepel er helemaal is afgenomen of niet.



Granny, mijn schoonmama verwittigde me ook voor de helse pijnen die ik zal krijgen wanneer het niet zal lukken en raadt me daarom borstvoeding af. Iemand die ze kent heeft na veel ellende met borstvoeding borstkanker gekregen. Zou er een verband zijn, ik hoop dat niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 7 maanden borstvoeding gegeven, zo'n 4 jaar na een bvk waarbij mijn tepel op een steel aan de borst is blijven zitten tijdens de operatie. Ik kon ongeveer 50% van de voeding zelf geven, de andere helft dus flesvoeding. Het heeft wel veel energie gekost om het op gang te brengen. Ik heb domperidon geslikt om de productie zo optimaal mogelijk te krijgen en houden.

Mijn tips:

- bereid je goed voor, volg een bv cursus, lees erover. Ik vind het boek van Stefan Kleintjes een echte aanrader.

- ga voor de bevalling op consult bij een lactatiekundige, en schakel deze na de bevalling ook in.

- overleg met je huisarts en lactatiekundige over het gebruik van domperidon en begin hier zsm na de bevalling mee.

- zorg dat je direct na de bevalling een goede kolf in huis hebt. Ik kolfde tussen de voedingen door om de vraag zo hoog mogelijk te houden, en daarmee een zo groot mogelijke productie te krijgen.

- last but least, blijf ontspannen!!
Alle reacties Link kopieren
[/quote]Granny, mijn schoonmama verwittigde me ook voor de helse pijnen die ik zal krijgen wanneer het niet zal lukken en raadt me daarom borstvoeding af. Iemand die ze kent heeft na veel ellende met borstvoeding borstkanker gekregen. Zou er een verband zijn, ik hoop dat niet![/quote]



Mocht blijken dat er wel productie is, maar je niet kunt voeden dan ontstaat er stuwing. Dit kan inderdaad heel pijnlijk zijn. Het is dan mogelijk om via de huisarts iets te krijgen wat de productie stopzet. Ik zou me daar niet al te druk over maken. En wat betreft het verband tussen ellende met borstvoeding en borstkanker die is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen kinderen, maar wel bijna 8 jaar geleden bvk gehad. Mijn tepels zijn door de operatie dusdanig naar binnen getrokken dat ook hierdoor (nee, ook niet met een tepelhoedje) bv al haast onmogelijk zal worden. Als ik om me heen vrouwen zie voeden, merk ik dat ik het idee van niet kunnen voeden niet zomaar naast me neer kan leggen. Ik voel dan toch een bepaalde afgunst (misschien omdat je niet zozeer om cosmetische redenen voor een bvk kiest?)



Iedereen die het na een bvk wel probeert, succes, en ik hoop dat het jullie lukt!
Alle reacties Link kopieren
mijn tepel zijn alleen verplaatst, niet afgenomen en er is een pond per borst weggehaald, jaar of 5 voor bevalling.

zoon viel zoveel af dat hij moeite had met wakker worden en dus alsnog met spoed aan de fles gegaan.

stuwing was inderdaad pijnlijk.

hier ook geen succesverhaal dus...

chirug had trouwens gezegd dat borstvoeding nog mogelijk zou zijn.



domperidon ? borstvoeding ? domperidon is tegen misselijkheid ?
Alle reacties Link kopieren
wel eerste maand voor de fles steeds blijven aanleggen trouwens want hij vond dat heerlijk, maar er kwam dus maar 10 cc per borst uit.
Alle reacties Link kopieren
dasminder domperidon heeft als bijwerking dat je produktie verhoogt word
Alle reacties Link kopieren
quote:Spruit schreef op 20 maart 2010 @ 16:39:

Ik heb nog geen kinderen, maar wel bijna 8 jaar geleden bvk gehad. Mijn tepels zijn door de operatie dusdanig naar binnen getrokken dat ook hierdoor (nee, ook niet met een tepelhoedje) bv al haast onmogelijk zal worden. Als ik om me heen vrouwen zie voeden, merk ik dat ik het idee van niet kunnen voeden niet zomaar naast me neer kan leggen. Ik voel dan toch een bepaalde afgunst (misschien omdat je niet zozeer om cosmetische redenen voor een bvk kiest?)



Iedereen die het na een bvk wel probeert, succes, en ik hoop dat het jullie lukt!Spruit, bij mij zijn vlakke tepels een van de redenen dat het zoon niet lukte om uit de borst te drinken. Ik heb dus 7 maanden gekolfd. Maar ken je de niplette? Is een apparaatje wat kan helpen om ingetrokken/vlakke tepels meer naar buiten te krijgen. Ik heb er geen ervaring mee, maar ga het bij een volgende zwangerschap zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
Yamuna, had er nooit van gehoord, van dei bijwerking, grappig !
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die 6 mmd heeft gevoed na de bvk, weet geen details. Zoek het ok verslag en ga hiermee naar lactatiekundige
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier even een stukje van een arts:



Gevolgen voor borstvoeding

De mogelijkheid om na een borstverkleining borstvoeding te geven, hangt af van of de zenuwen en bloedtoevoer nog intact is. Dit is onder andere afhankelijk van de methode die gebruikt wordt bij de operatie. Als de tepel met een steeltje verbonden blijft aan het borstweefsel blijven de melkgangen, de bloedtoevoer en sommige zenuwen intact en is borstvoeding geven over het algemeen mogelijk na deze operatie. Wordt er een methode gebruikt waarbij de tepel losgesneden en verplaatst wordt, dan is volledig borstvoeding geven zelden mogelijk. In de melkproducerende cellen kan voldoende melk geproduceerd worden, maar dit kan moeilijk de tepel uit. Hoe meer kanaaltjes er zijn beschadigd, hoe minder melk de baby zal krijgen. Er zijn gevallen bekend waarbij de kanaaltjes opnieuw waren aangegroeid. Vrouwen waarbij het minste borstweefsel is weggehaald hebben de meeste kans om borstvoeding te kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verloskundige zei dat haar ervaring was dat de meesten ongeveer twee weken tot een maand borstvoeding konden geven, daarna was het te weinig. Ik heb daarom meteen voor flesvoeding gekozen.



Daar zijn trouwens tabletjes voor, om de stuwing tegen te gaan.

En je merkt snel genoeg of je wel of geen BV kunt geven (ook al is het maar kort) want aan het einde van je zwangerschap komt de productie al op gang en kun je al natte beha's krijgen.



Ik zou het, als jij dat graag wilt, gewoon proberen. Maar dus inderdaad wel de flesvoeding achter de hand houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er nog steeds niet uit, ik moet me in ieder geval heel goed informeren op voorhand. Ik hoorde dat je borsten ook heel erg afzien door borstvoeding? Lijkt me normaal als je borsten na de bevalling royaal zijn gevuld met melk en de huid daardoor wordt uitgerokken. 't Zal een beetje wikken en wegen worden...
Alle reacties Link kopieren
Je huid zal toch wel uitrekken of je gaat voeden of niet.

dat je "theezakjes of slappe borsten" krijgt van borstvoeding is een fabeltje.

Een BV cursus is in iedergeval een aanrader, tezamen met een consult bij een lactatiedeskundige ( word vaak vergoed door zorgverzekering, moet je even nakijken in je polis)

nee heb je, ja kun je krijgen.

Je kunt áltijd nog geheel of gedeeltelijk overstappen op de kustvoeding.

Op borstvoeding.com kun je ook veel informatie vinden

en ook op het borstvoedingsforum kun je veel antwoorden vinden/krijgen.

Bij VBN en LLL kun je gratis adviesgesprekken krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een BVK ongeveer 10 jaar geleden. Bij nummer 1 met volle moed er tegenaan gegaan (lactatiedeskundige erbij, verloskundige) en maar pushen dat het moest lukken omdat dat ze 'gevallen' kenden waarbij het gelukt was. Bloed zweet en tranen met kolven (aanleggen lukte uberhaupt niet). Nee, bijvoeden werd afgeraden, werd de kleine man lekker hongerig van en dan zou het zeker lukken. Drie weken volgehouden (8*per dag kolven; kwam amper wat uit, en toch bijvoeden uiteindelijk). Toen was ik op en vreselijk labiel omdat ik het gevoel had dat het was mislukt. Kleine man bleef maar huilen en was erg onrustig (en ondertussen te weinig aangekomen). Overgegaan op de fles; kindje sliep door, huilde bijna niet meer, ik knapte op en toen, na een maand, begon het echte genieten.

Bij de tweede 3 dagen een poging gedaan, kwam weer bijna niks uit en lekker overgestapt op de fles, wat een verademing.

Stuwing doet inderdaad wel veel pijn, maar dat duurde hier maar 1 dag. Ik hoop voor je dat het lukt, maar draaf niet door, dat is zo jammer van je kraamtijd..
Alle reacties Link kopieren
Die tabletjes om de stuwing tegen te gaan zijn eigenlijk voor vrouwen waarbij het kindje is overleden en omdat stuwing dan heel erg confronterend is (uiteraard). Zitten nogal veel bijweringen aan die niet gering zijn en worden dus sterk afgeraden in dit soort situaties. Stuwing is idd pijnlijk, maar na een bevalling peanuts :-).
Alle reacties Link kopieren
Zie nu dat ik wel erg kromme zinnen heb... Zit met kleine op de arm en loopt een dreumes om m'n voeten, excuses!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven