Borstvoeding vs. flesvoeding

21-10-2014 11:27 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, ik zit met een dilemma. Ik zie namelijk bij allebei beren op de weg.



Ik heb een kindje van nu 3 maanden en ik geef bv. BV loopt naar mijn gevoel niet zo denderend hoewel ze wel genoeg groeit en aankomt. Met aanleggen (maakt niet uit of ik dat liggend of zittend doe) gaat het 5 minuten goed en daarna begint het gespartel, gekreun, tepel loslaten enz. Het lijkt of ze ergens pijn (kramp?) heeft waardoor het op een gegeven moment echt niet meer fijn wordt. Niet voor haar en niet voor mij. Ik probeer haar altijd wel een kwartier te laten drinken wat ook meestal wel lukt. Het is ook erg vermoeiend ; vaak oppakken, van kant veranderen etc. Zo weet ik eigenlijk nooit of zij de achtermelk wel gedronken heeft. Daarom kolf ik de laatste tijd vaak, maar ik krijg er elke keer maar ongeveer maar 100 ml gekolfd. Na het flesje huilt ze ook vaak, geen idee of dat honger is. Het houdt overigens ook snel weer op. Ik voed nu elke keer zo rond de 3.5 uur en ze is bijna 6 kilo.Daarbij komt natuurlijk ook het feit dat ik elke keer het kolfapparaat moet schoonmaken... Kortom, ik ben ondertussen een beetje klaar met bv....



Nu het fv gedeelte,



Over 3 weken ga ik weer aan het werk. Ik ga 30 u per week werken, dus ze is redelijk vaak bij gastouder. Wat betekend dat ik minimaal 2 x op een dag moet kolven op het werk. Ik zie dat gewoon eerlijk gezegd echt niet zitten... Dus is fv wel heel aanlokkelijk, ook omdat de bv voor mijn gevoel niet super gaat.



Nu komt het dus: ik voel me ontzettend egoistisch als ik over ga op fv (niet naar bedoeld naar moeders die wel fv geven). Omdat ik degene ben die er geen zin meer in heeft terwijl het toch het beste is voor mijn kind....



Pfff, ik wist niet dat die keuze zo moeilijk zou zijn
Alle reacties Link kopieren
Het haalt je kindje niet uit hoor... als het maar gevoed wordt en liefde krijgt. Dat kun je toch nog steeds garanderen?
Alle reacties Link kopieren
Flesvoeding is een prima optie, waarom al het gedoe? Klinkt alsof jullie allebei niet genieten nu en dat lijkt me niet de bedoeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen beslissing nemen op basis van een onterecht hormonaal schuldgevoel en daarom koste wat kost borstvoeding blijven geven.
Ik vond het overstappen op fv ook heel moeilijk destijds, nu snap ik niet waarom het zo'n heet hangijzer was.



Maar ik snap je gevoel, al heb je daar niks aan.
Over drie weken is je kind al bijna 4 maanden, een leeftijd waarop sommige kinderen al vast voedsel krijgen. Flesvoeding zal haar dus vast geen kwaad doen. En als je het fijn vindt kun je proberen haar in de avond en ochtend zelf te blijven voeden
Alle reacties Link kopieren
En waarom heb jij er geen zin meer in???

Omdat je ziet dat het niet lekker gaat... Dat je kindje ergens onrustig van wordt, jij ook. Dus het gaat echt niet alleen om jou als jij de keuze maakt om fv te gaan geven. Het gaat voornamelijk ook om je kindje. Het heeft altijd samenhang.



Ik denk dat je zelf moet kiezen wat je gaat doen. Bv, Fv het is altijd goed als het voor jou goed is. Jij moet relaxed zijn, anders heeft bv toch geen zin, want dan neemt het alleen maar af.



Tenminste bij mij was het 1 groot drama. En een hele opluchting toen ik stopte met bv. Het nam af, een krijsend kind. En nee fv is niet veel slechter voor je kindje. Zeker niet als jij daardoor weer relaxed en lekker in je vel zit en je kindje ook niet onrustig hoeft te zijn. Heel veel kinderen zijn er mee groot geworden.



Wil je wel door met bv of advies? Bel een lactatiedeskundige. Blijf hier in ieder geval niet te lang zo mee aanklooien...
Je kunt het ook omdraaien: je hebt je kindje nu al drie maanden bv gegeven, ondanks dat het voor jou zwaar is geweest. Zo egoïstisch ben je dus niet.
Alle reacties Link kopieren
3 maanden is toch hartstikke mooi?



Als je je er beter bij voelt, gewoon lekker flesvoeding gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al nutrilon in huis, ik denk dat ik vanaf vandaag al rustig ga afbouwen... Ondanks ik bv geven ondertussen best wel als een last zie, doe ik het met pijn in mijn hart. Het is toch weer een hoofdstuk dat afgesloten wordt. Ofzo. Dat hormonale gezeik ook



Dank voor de reacties. Zo zie ik het ook weer vanuit een ander daglicht
Zou het niet kunnen zijn dat je kind na een minuut of 5 gewoon klaar is met drinken? Mijn derde was ook een enorm effectieve drinker aan de borst, en echt klaar na 5 minuten. En dan wilde ze natuurlijk eigenlijk niet meer aan de borst blijven. Wat gebeurt er als je gewoon stopt als ze niet meer effectief drinkt?



Sowieso is rond de drie maanden een periode dat ze om zich heen gaan kijken en alles veel interessanter is dan rustig drinken bij mama...



Ik zou ook stoppen met kolven, een kolf krijgt lang niet zoveel melk uit je borst als een baby, dus dat zegt niks over je productie. Maak het jezelf vooral zo makkelijk mogelijk ;)



Over kolven op je werk: dat moet je natuurlijk zelf bepalen, of je dat wel of niet wilt. Maar alles went, in het begin is het raar en ongemakkelijk, later "weet je niet beter". En je hebt gewoon kolfrecht tot 9 maanden.



Ik proef dat je eigenlijk niet wilt stoppen, maar ik kan het mis hebben natuurlijk! Als jij liever fles geeft in plaats van borst moet je dat gewoon doen. Maar niet omdat je denkt dat er iets niet goed gaat, want dat kan vaak gewoon opgelost worden.
Alle reacties Link kopieren
Ze wil juist wel stoppen, maar het schuldgevoel belemmert haar omdat ze juist denkt dat ze te 'makkelijk' afhaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft duidelijk nog honger na die vijf minuten... Als de tepel uit haar mondje floept, wil ze echt wel weer weer aanhappen...
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 21 oktober 2014 @ 12:01:

Ze wil juist wel stoppen, maar het schuldgevoel belemmert haar omdat ze juist denkt dat ze te 'makkelijk' afhaakt.Precies!
Dan moet je gewoon stoppen:)
Alle reacties Link kopieren
Als je bv wilt geven geef je bv en als je fv wilt geven geef je fv. Vrij simpel, het is jouw keuze. Je kindje wil gewoon gevoed worden.



Toch snap ik het gedoe rondom bv niet zo. Je zegt dat ze goed groeit, waarom dan al die kunstgrepen met kolven, aan de borst houden als ze blijkbaar klaar is enz? Waarom niet gewoon laten drinken tot ze klaar is?

Hoe dan ook, het blijft jouw keuze. Je zou idd ook een combinatie kunnen doen maar het is helemaal aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat herkenbaar dit verhaal! Ik heb na heel lang twijfelen een paar weken geleden besloten te stoppen met borstvoeding, om dezelfde reden als jij. Sinds een week volledig afgebouwd en ik ben zo blij met die beslissing! En dochter (3,5 maand) is ook met flesvoeding happy en slaapt nu ook door (toch een leuke bonus).



Je dochter heeft 3 maanden borstvoeding gehad en daarmee een hele goede start. Dat is toch al super!
Als je wilt stoppen, moet je stoppen. Als je dat eigenlijk liever niet wilt, moet je nog eens kijken naar de manier waarop je nu bv geeft, want dat klinkt wel heel omslachtig.



Achtermelk is 'uit de mode'. Zou het je helpen als je het idee loslaat dat die achtermelk moet, en als je die kolf laat staan - maar wel misschien wat vaker aanlegt? Vaker dan elke 3,5 uur is bij zo'n jong kind helemaal geen punt.



Als je bij bovenstaande alinea vooral denkt dat dat helemaal niet is wat je wilt: overstappen op fv.

En anders: geef jezelf een week om te kijken of je het minder lastig kunt maken voor jezelf en beslis daarna.
Alle reacties Link kopieren
100cc kolven na het geven van borstvoeding is niet weinig, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.



Ik kolf nu al bijna een jaar fulltime, het eist al n tijdje z'n tol, maar toch stop ik niet. Hormonen...



Moet wel zeggen dat mijn kleine nog maar 1 keer verkouden is geweest, denk dat dit met KV toch vaker was geweest (vertel ik mezelf iig)
Alle reacties Link kopieren
Vraag me wel af of ik zonder de borstvoeding minder moe zou zijn, me beter zou kunnen concentreren of er iig minder 'stoffig' uit zou zien ... M'n haar in net stro
Alle reacties Link kopieren
quote:yastra schreef op 21 oktober 2014 @ 13:01:

Moet wel zeggen dat mijn kleine nog maar 1 keer verkouden is geweest, denk dat dit met KV toch vaker was geweest (vertel ik mezelf iig)Je weet zelf ook wel dat dit onzin is he? Mijn beste vriendin heeft 7 maanden borstvoeding gegeven en dat kind is non-stop verkouden (geweest) en pikt alle virusjes op die in een straal van 5 km rondwaren
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik denk niet 'dat het onzin is'. Anders was ik er niet zolang mee doorgegaan...
quote:yastra schreef op 21 oktober 2014 @ 13:10:

Nee, ik denk niet 'dat het onzin is'. Anders was ik er niet zolang mee doorgegaan...



De gezondheidsvoordelen zijn echt niet zo groot dat je verschil zou merken hoor.



Of je kind vaak ziek is heeft meer met geluk en aanleg te maken dan met het soort voeding dat erin gaat.



(Zei een langvoedster tegen wil en dank.)
ik had ook een schuldgevoel toen ik na 3,5 maand ging afbouwen, maar de energie die ik terugkreeg toen ik gestopt was maakte alles goed. die energie kan ik nl ook in mn kind stoppen. ik kan de wereld weer aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Carmelia schreef op 21 oktober 2014 @ 13:14:

ik had ook een schuldgevoel toen ik na 3,5 maand ging afbouwen, maar de energie die ik terugkreeg toen ik gestopt was maakte alles goed. die energie kan ik nl ook in mn kind stoppen. ik kan de wereld weer aan!

Dat is fijn om te horen Ik voel me na het voeden vaak gesloopt (baby aantal keer aanleggen, oppakken, kijken of er geen boertje klem zit, frustratie dat ze weer zo spartelt en kreunt, etc.)....



Ik weet dat babietjes goed groot worden op kv. En ook dat ze blij groot worden. Maar waarom toch dat schuldgevoel? Wordt bv gewoon niet teveel opgedrongen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven