Discriminatie???

01-12-2011 21:15 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb eeb vraag en hoop dat jullie hierop jullie eerlijke mening willen geven.

Het volgende is het geval.

Zoontje ( 8 jaar) heeft een aantal vriendjes in de klas waarvan 1 een negroide jongetje is. Dit is zijn aller beste vriendje, spelen elke week samen en zijn beide boevig in de klas.

Noemen elkaar aapje en apenkop en nog veel meer gekke woorden maar die zijn nu even niet van toepassing.

Nu werd ik afgelopen week door zijn juf aangesproken en deed ze haar beklag over het gedrag van mijn zoontje. Hij zou discrimineren!

Ik heb haar gevraagd hoe of wat.

Nu vind ze dus dat hij discrimineerd omdat hij dus aapje en apenkop tegen zijn vriendje zegt. Ik moest een beetje lachen en vroeg haar of ze wel wist dat het de beste maatjes zijn en dat ze het over en weer zeggen. Of het soms ook discriminerend is dat vriendje het tegen mijn zoontje zegt.

Juf werd erg boos en vond dit beslist niet door de beugel kunnen, ze zou mijn zoontje er maandag op aanspreken. Daarna liep ze boos weg.

Omdat ik dacht dat het aan mij lag dat dit totaal nergenst over ging ben ik naar huis gegaan in de hoop dat juf er zelf het belachelijke over in zou zien. Ik wilde haar maandagochtend zelf nog even aanspreken voordat ze mijn zoontje aan zou spreken.

Volgende dag word mijn zoontje uit de klas geplukt door een boze directeur en krijgt flink op zijn kop over dit discrimineren. Een weerwoord mocht hij niet geven...

Er was zelfs tegen zijn vriendje gezegd dat hij verplicht was om direct naar juf toe te gaan als zoontje iets anders tegen hem zou zeggen dan zijn echte naam. Dan zou er straf volgen.

Mijn zoontje is erg verdrietig, durft nieteens meer met zijn beste vriendje te spelen of te praten omdat juf er als een havik bovenop zit.

Ben ik nou gek of worden hier spijkers op laag water gezocht??

Even voor de duidleijkheid, discrimineren word hier bij ons thuis beslist niet gedaan. Dat vinden wij afschuwelijk, we hebben ook meer dan voldoende allochtone vrienden en kennissen

Ook de moeder van het vriendje is er mee aan, haar kind voelde zich tot dan toe nooit aangesproken op zijn huidskleur.

Oeh dat is een hele lap text, sorry daarvoor maar het zit me heel hoog.

Groeten Saarchen
Wat belachelijk zeg :/
Internagelaktisch
Nou ja! Echt belachelijk.
Wat vinden de ouders van het vriendje ervan?
Is het niet een idee dat jij en de moeder van aapie dat vriendje samen naar de directeur gaan om uit te leggen dat dit een minsverstand is?
kinderen worden veel te soft gemaakt! ik hoorde het zelfde verhaal maar dan met poepchinees. kinderen roepen dat nou eenmaal> staan er niet eens bij stil dat een aap ook donker is.
Wat rot voor jouw zoontje.

Is het een idee om samen met jouw zoontje en zijn vriendje (en zijn ouders) een gesprek aan te vragen op school, zodat de jongens zelf kunnen uitleggen hoe hun omgang in elkaar steekt.
Ik zou een gesprek aanvragen met de directeur. En die beste man/vrouw uitleggen hoe de vork in de steel zit en dat hij/zij je zoon best op een andere manier had kunnen aanspreken. Of zou het zijn/haar bedoeling zijn geweest om het kind bang te maken?

Met je zoon en zijn vriendje (en moeder van vriendje) een gesprek voeren: JNatuurlijk mogen jullie met elkaar spelen, maar noem elkaar maar even geen apenkop meer.
Aapje is nog steeds mijn troetel/bij naam
Dat wat Jorina zegt. Gezamelijk een gesprek aangaan. En dat een juf boos wegloopt tijdens een gesprek met een ouder vind ik onfatsoenlijk.
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Ik noem een (blanke) vriend van mij ook altijd aap.. Is dat dan weer anders?
Internagelaktisch
Wat zou juf doen als het vriendje jouw zoontje"kaaskop noemt?Niets waarschijnlijk. Juf meent politiek correct te moeten zijn maar juf begrijpt niets van kinderen, kinderen discrimineren niet, als ze dat al doen dan apen ze na wat ze van huis meekrijgen maar ik denk dat het dan om een heel andere bevolkingsgroep gaat.
verba volant, scripta manent.
Ook de moeder van het vriendje is er mee aan, haar kind voelde zich tot dan toe nooit aangesproken op zijn huidskleur.

Wat belachelijk zeg !
Och hier moet toch wel enigszins begrip voor op te brengen zijn bij de schoolleiding. Wat een stel droeftoeters zeg. Ik ben op de babsischool 20 jaar geleden ook samen met mijn moeder bij de directeur geroepen. Ik zou door de gang van de school pinda geroepen hebben tegen een jongetje met een licht getinte huidskleur. Geval was echter dat mijn zusje, Linda, in diezelfde gang liep en dat ik die wel een pinda noemde... Gelukkig was er in dit geval wel begrip na de uitleg van mij en mijn moeder.
Kleine kinderen zullen zelden bewust discrimineren, tenzij uit een zeer racistische omgeving komen en ze dit met de paplepel ingegoten krijgen, maar dan nog zal dat dan meestal niet uit eigen initiatief zijn totdat ze wat ouder zijn.

In jullie geval is het ook nog eens een wederzijds woord én tussen vriendjes, dus ik denk dat de juf iets te ijverig is geweest en ik vind het vreemd dat de directeur zonder hoor en wederhoor zo gereageerd heeft.

Een goed gesprek tussen de beide ouders en de juf/directeur lijkt me dan ook geen gek idee.
Mijn dochter en haar vriendinnetjes hebben ook allemaal van die namen voor elkaar. Dochter wordt regelmatig aap, olifant of gekke opa genoemd en zij doet dan hetzelfde terug. Ze verzinnen steeds weer wat anders maar ze doen het niet om elkaar te pesten. Ze hebben er samen de grootste lol om.

Mijn dochter is bruin maar ik vind het niet discriminerend dat een vriendje aap tegen haar zegt. Ze doet het zelf tenslotte ook tegenover de anderen. Hoe jij het nu verteld komt op mij ook over alsof het een spelletje tussen die kinderen is.
Wat een trieste situatie zeg. Kinderen zijn (vaak?) toch helemaal niet bezig met discriminatie? Nou ja, nu wel dus.

Ik zou toch een gesprek aangaan met de directeur, als het even kan samen met de moeder van het andere kindje.

Ik vind het belachelijk dat je, zelfs als kind, straks altijd maar moet letten op alles wat je zegt of waar je een grapje overmaakt.

De school slaat behoorlijk de plank mis.
quote:buschauffeurke schreef op 01 december 2011 @ 21:27:

Wat belachelijk zeg !Ik dacht dat 'is er mee aan' zoiets betekent al 'is er mooi klaar mee'? Dat ze het dus met TO eens is?
Ah, we zijn verplaatst...
Nou ja zeg, zijn ze daar op school helemaal van de pot gerukt?

Ik zou een pittig gesprek willen met die juf en de directeur!
Oh wat snel al zoveel reacties, dank jullie wel!!

Moeder van vriendje is heel boos op de juf.

De juf heeft haar zoontje nu dus geleerd dat het arme ding een kleurtje heeft en het daardoor vooral niet moet pikken dat iemand hem een koosnaapje geeft.

Ik weet niet wat er loos is met die juf, ze heeft het duidelijk niet makkelijk in die klas ( veel jongens en nogal wat hanig gedrag begreep ik) Ze schreeuwt ook heel erg naar de kinderen, iets wat mij ook niet lekker zit maar waar ik tot nog toe niks over gezegd heb.

Ik heb de moeder van vriendje net gesproken en morgen gaan we smiddags ( ochtend= sinterklaasfeest) samen praten met de directeur, helaas is de juf niet aanwezig.

De aanpak van de directeur was inderdaad onnodig hard, zoontje werd echt geintimideerd.

Dat de juf zo boos wegliep vond ik ook nogal onfatsoenlijk, maar had toch echt geen zin om er als mopperende moeder achteraan te gaan lopen.

@daydream, zoontje heeft juist van de moeder het woord apenkop geleerd ze noemt haar zoontje altijd zo.

@ kara_ de juf en directeur weten al heel lang dat het elkaars beste vriend zijn. Dit is al twee jaar zo.

Saarchen
quote:Murdoch schreef op 01 december 2011 @ 21:30:

[...]

Ik dacht dat 'is er mee aan' zoiets betekent al 'is er mooi klaar mee'? Dat ze het dus met TO eens is?Dat betekent dat ze het ook erg vindt wat er gebeurd is door de juf en de directeur en het met TO eens is.
quote:sunsineplien schreef op 01 december 2011 @ 21:21:

kinderen worden veel te soft gemaakt! ik hoorde het zelfde verhaal maar dan met poepchinees. kinderen roepen dat nou eenmaal> staan er niet eens bij stil dat een aap ook donker is.

Er zijn ook witte apen

Verder vind ik het een behoorlijk achterlijke actie. Een beetje een 'kijk mij eens belangrijk en solidair zijn'-actie van de juf.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Ik zou er vooral niet van gediend zijn dat mijn kind zo door een ander, wie dan ook, geïntimideerd zou worden. En dan ook nog eens vals beschuldigd. Die juf en die directeur hadden aan mij een hele verkeerde gehad.

Als ze niet voor rede vatbaar zijn (gesprek aanvragen samen met moeder van dat andere kind) een officiële klacht indienen. In ieder geval zou ik ze er niet mee weg laten komen. En excuses van juf en directeur richting mijn kind eisen (ja, EISEN). Wat een stelletje idioten...
Ik ben wel heel benieuwd hoe zo'n directeur nou reageert op deze zaak.

Ik vind het zo ontzettend stom. Vooral omdat je ook Vriendje stigmatiseert door van zijn Koosnaampje een scheldwoord maakt.

Je moet kinderen niet teveel volwassen principes aanhangen.

Trouwens, ze noemen mij ook vaak Die Rooie. Nooit last van. Vroeger mocht dat nog. Had je De Neus, De Kikker, Muis, De Rat, Albinokit dat soort dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven