Dochter plaszindelijk, maar poept in broek. Oplossing?

18-09-2014 19:45 22 berichten
Onze dochter van ruim 2,5 is van de ene op de andere dag plaszindelijk geworden. Sinds eind juli. Ze wilde zelf op het potje en plast ook niet meer in haar luier ('s nachts wel nog natuurlijk). Poepen is ook een aantal keren goed gegaan, zowel op de wc als op de pot. Nu heeft het 1 keer best wel pijn gedaan en sindsdien doet ze het in haar broek. Ze heeft het wel nog 1 keer op de pot gedaan daarna, maar verder telkens in haar broek dus. Luier om doen werkt niet, daar poept ze niet in. Ze zegt wel vaak dat ze moet poepen, maar als ze dan op de pot of wc zit staat ze even later weer op en zegt ze dat ze niet meer hoeft. Dit kan zo een hele dag door gaan zonder te poepen en dan doet ze het de dag erna in haar broek. Hebben al een stickersysteem, kadootje beloofd bij poepen op de wc/pot, uitgelegd dat wij het niet zo fijn vinden en dat het voor haar zelf ook niet fijn is (ze loopt dan ook echt met haar benen wijd en geeft het meteen aan en wil een schone broek), uitgelegd dat ze op het kdv weer een luier aan moet als ze niet op de wc gaat, pot achter het gordijn gezet zodat ze afgeschermd zit, met de pot naast het toilet, deur dicht, wij er wel en juist niet bij, hand vasthouden, boekje voorlezen terwijl ze zit. Het helpt niks allemaal. Plassen is geen enkel probleem, nooit ongelukjes en als we weg gaan voor een paar uur doen we een luier om maar die is meestal nog droog en dan doet ze een grote plas als we terug komen.

Ze voelt ook wel aan dat ze moet poepen, maar doet er gewoon niks mee. Ik weet even niet meer hoe we dit moeten aanpakken en hoop dat

er hier misschien mensen zijn die tips hebben of dit herkennen. Het begint nu een beetje vervelend te worden, zeker op het kdv want daar poept ze dus altijd en afgelopen week 2 broeken vies op 1 dag.



We worden er overigens nooit boos over. Vraag wel waarom ze het doet, maar komt weinig uit. Alleen dat ze de wc stom/stout vind (haalt ze soms door elkaar, denk dat ze stout bedoeld vanwege die ene keer pijn).
Alle reacties Link kopieren
Laat het een paar weken helemaal rusten, geen aandacht aan schenken, gewoon verschonen en doen alsof ze nog nooit zindelijk is geweest met poepen. Daarna weer positief van voor af aan beginnen, eventueel met beloningssysteem. Succes
ik zou het ook even laten en opnieuw opbouwen.

En weer een luier omdoen.

Of poept ze een beetje op dezelfde momenten? Dan rond die tijd een luier omdoen en overleggen met kdv wat zij handig vinden.
quote:mendy schreef op 18 september 2014 @ 19:56:

Laat het een paar weken helemaal rusten, geen aandacht aan schenken, gewoon verschonen en doen alsof ze nog nooit zindelijk is geweest met poepen. Daarna weer positief van voor af aan beginnen, eventueel met beloningssysteem. SuccesHoe bedoel je dit? Weer een luier aan doen? want dat heeft weinig zin, die trekt ze uit als ze moet plassen en ze wil hem ook niet aan.
Het probleem is dus ook dat ze niet in de luier poept. Ik heb ook al gezegt dat ze het moet melden als ze moet poepen en dat we dan een luier om doen. Maar ook dat werkt niet. Ze zegt dat ze moet poepen en trekt de luier uit, gaat op de pot zitten en doet dan niks of alleen een plasje. Daarna trekt ze haar onderbroek omhoog en doet het dan daarin.

En zou ik met opnieuw een luier aan doen niet het plaszindelijl zijn om zeep helpen? Het kdv gaf aan dat ze niet weer terug gaan naar de luier als ze hem eenmaal uit hebben. Maar een echte oplossing voor dit probleem hadden ze ook niet.
Hallo zeg. Als jij wil dat zij weer een luier gaat dragen, heeft het kdv dat maar te accepteren!
Het kdv gaat niet terug naar de luier?? Alsof het hún beslissing is, wat aanmatigend. En kindonvriendelijk. Maar als ze liever vieze broeken verschonen, moeten ze dat uiteraard gewoon doen.



Mijn dochter heeft een tijdje gepoept in een luier die we in het potje legden. Dat werkte erg goed. Misschien vindt ze dat wat?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Hier ook een dochter van ruim 2,5. Plassen ging ook ineens goed, maar poepen heeft wat moeite gekocht.



Eerst poepte ze in de luier, ze vroeg dan zelf om een luier. Vervolgens heeft ze denk ik per ongeluk een keer op de wc gepoept en dat was blijkbaar even schrikken. Helaas ging ze het toen helemaal ophouden.



We hebben toen ook beloningssysteem geïntroduceerd, maar ze bleef aangeven dat ze het eng vond. Wij hebben toen, als we het idee hadden dat ze moest poepen, even een luier om gedaan en toen heel actief met haar gaan spelen. Zoals bijvoorbeeld verstoppertje spelen, achter elkaar aan rennen enz. Door de spanning/ontspanning ging ze dan poepen!



We hebben dit meerdere keren gedaan, beetje om de dag. Maar verder het niet actief met haar over gehad over het poepen om het een beetje te laten rusten. Na volgens mij 2 weken gaf ze ineens zelf aan dat ze moest poepen. Ze koos toen zelf voor het potje. We hebben haar handen vastgehouden en zogenaamd samen gedrukt (samen met pop en beer enzo haha).



De eerste paar keer vond ze het nog wel moeilijk, maar inmiddels poept ze gewoon op de wc!



Misschien heb je er iets aan. Succes!
Als ik aangeef bij het kdv dat we weer een luier om doen, dan zullen ze dat vast ook wel doen hoor dat gaven ze in het begin aan, maar toen was dit "probleem" er nog niet. Denk dat ze er nu wel anders over denken met al dat verschonen haha! maar ik heb het daar even overlegd en zij hadden niet echt een oplossing. Denken dat het vanzelf wel over gaat en ze naar de wc gaat. Maar ik vind het zo vervelend, ook voor hen. Continu vieze broeken, had afgelopen week 3 vieze onderbroeken en een vieze broek.



Pantax : dat van die luier in het potje is nog een goede! Die ga ik eens proberen! Kijk, dit soort dingen bedoel ik haha! Hier was ik zelf nog niet op gekomen
wat een mooie manier rachelzane.

kan me best voorstellen dat het eng is voor zo'n kleintje.



en zo'n luierbroekje? Die je aan en uit kan trekken zelf? Dat werkte hier een tijdje. We hadden van vakantie met prinsessen erop gevonden, nou, dat wou ze wel aan.



En het kdv wil haar dan dus steeds verschonen? Heeft je dochter er last van, als ze zo moet rondlopen (schaamte?). Anders gewoon inslaan bij de zeeman en het hun op laten lossen.

Wat wil jijzelf? Vind je dat geen prettig ideedan: jouw kind, jouw luiers.
quote:rachelzane schreef op 18 september 2014 @ 20:18:

Heel herkenbaar. Hier ook een dochter van ruim 2,5. Plassen ging ook ineens goed, maar poepen heeft wat moeite gekocht.



Eerst poepte ze in de luier, ze vroeg dan zelf om een luier. Vervolgens heeft ze denk ik per ongeluk een keer op de wc gepoept en dat was blijkbaar even schrikken. Helaas ging ze het toen helemaal ophouden.



We hebben toen ook beloningssysteem geïntroduceerd, maar ze bleef aangeven dat ze het eng vond. Wij hebben toen, als we het idee hadden dat ze moest poepen, even een luier om gedaan en toen heel actief met haar gaan spelen. Zoals bijvoorbeeld verstoppertje spelen, achter elkaar aan rennen enz. Door de spanning/ontspanning ging ze dan poepen!



We hebben dit meerdere keren gedaan, beetje om de dag. Maar verder het niet actief met haar over gehad over het poepen om het een beetje te laten rusten. Na volgens mij 2 weken gaf ze ineens zelf aan dat ze moest poepen. Ze koos toen zelf voor het potje. We hebben haar handen vastgehouden en zogenaamd samen gedrukt (samen met pop en beer enzo haha).



De eerste paar keer vond ze het nog wel moeilijk, maar inmiddels poept ze gewoon op de wc!



Misschien heb je er iets aan. Succes!dank je! Dat ophouden herken ik nu dus ook, want ze geeft meerdere keren aan dat ze moet maar doet dan niks. En tijdens het spelen ineens komt het dan idd. Hier kan ik wel wat mee ook! Enige nadeel is dat ik het vaak te laat door heb dat ze moet, maar ik zal haar eens gewoon een luier om gaan doen zodra ze de eerste keer aangeeft dat ze moet!
quote:haakje schreef op 18 september 2014 @ 20:24:

wat een mooie manier rachelzane.

kan me best voorstellen dat het eng is voor zo'n kleintje.



en zo'n luierbroekje? Die je aan en uit kan trekken zelf? Dat werkte hier een tijdje. We hadden van vakantie met prinsessen erop gevonden, nou, dat wou ze wel aan.



En het kdv wil haar dan dus steeds verschonen? Heeft je dochter er last van, als ze zo moet rondlopen (schaamte?). Anders gewoon inslaan bij de zeeman en het hun op laten lossen.

Wat wil jijzelf? Vind je dat geen prettig ideedan: jouw kind, jouw luiers.Ze schaamt zich niet, zegt ook gewoon dat ze het in haar luier broek doet. Als ik vraag waar ze moet poepen, zegt ze wel het potje. Als ik vraag waar ze het gedaan heeft, zegt ze gewoon haar onderbroek op het kdv vind ik het lastig, weet niet zo goed wat daar handig is. Had nu ook een leidster gesproken waar ze niet op de groep zit, maar die aan het eind van de dag de laatste kindjes in 1 groepje had zeg maar. Zal mijn man even vragen om het morgen met haar vaste leidster er over te hebben wat die wil. Dat is denk ik het handigst, want die moet verschonen continu
Is een luierbroekje geen optie? Kan ze naar beneden doen als ze moet poepen en is met verschonen makkelijker dan poep in de onderbroek.
Luierbroekjes heeft ze, maar trekt ze ook gewoon uit als ze moet plassen. En die vind ze niet leuker ofzo.
Hier was het gewoon; óf een luier aan bij het poepen, of op de wc. Een incidentele vieze broek is prima, maar je gaat toch niet steeds vieze broeken verschonen?
Alle reacties Link kopieren
Er is niet een of ander speelgoed dat ze heeeeeel erg graag wil en waar ze wel even voor op de wc wil gaan? Haha
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Ze is toch nog piepjong? Ik heb 2 jongens en die waren pas "poep-zindelijk" bij 3,5/4 jaar. Dit is heel normaal als ik zo om me heen hoor.



Ik zou er een tijd heel relaxed over doen. Er vanuit gaan dat ze het niet op de wc wilt doen maar haar wel de optie geven. En niet laten merken dat je er van baalt als het mis gaat.
X
anoniem_7760 wijzigde dit bericht op 11-07-2016 23:23
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga maar eens zoeken op internet. Er zijn heel veel kinderen die het eng vinden en op gaan houden.



Wij hebben ook wel eens een broek moeten verschonen, maar het is dan maar zo. Ik vond het belangrijker dat ze het niet ging ophouden, want wat voor een ellende krijg je dan? Ben dus nooit boos geworden ofzo. Het is heel wat voot zo'n kind om zindelijk te worden.



luierbroekjes en beloning werkte hier niet. Ze moest er echt vertrouwen in krijgen dat het niet eng is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 18 september 2014 @ 20:01:

[...]



Hoe bedoel je dit? Weer een luier aan doen? want dat heeft weinig zin, die trekt ze uit als ze moet plassen en ze wil hem ook niet aan.Aha, ja dat bedoelde ik eigenlijk. Jammer dat ze dat niet wil. Helpt het als je uitlegt dat ze de luiers weer uit mag als alle poepjes op de pot komen? Natuurlijk wel met extra nadruk op het feit dat ze haar plasjes op het potje mag blijven doen en dat je dat suoergoed van haar vindt. Dan zou je haar zo weer even terug in de luier krijgen, om zo de druk wat af te halen van de poep-zindelijkheid en kun je alsnog dat stuk even helemaal laten rusten. Als jullie er samen een tijd helemaal niet mee bezig zijn kan het daarna weer een hele nieuwe start krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ook veel strijd gehad. Op een gegeven moment een poosje laten rusten. Was voor iedereen beter.



Soms moet er na een aantal dagen wel iets gebeuren anders wordt het alleen maar pijnlijker. Zette haar dan in bad. Lekker warm. De boel onspant dan wat en ik kon de klok erop gelijk zetten. Binnen drie minuten: Mam, ik moet poepen!.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik denk dat we maar even beginnen met die luier in de pot. Als dat werkt zou het geweldig zijn natuurlijk! Helpt dat niet, dan gaan we maar weer even terug naar het begin en laten we het tijdelijk rusten.



En jong, ik weet niet. Ze kwam zelf met het plassen, sprong tijdens een verjaardag uit het zwembadje en gaf aan dat ze moest plassen. Die kans laat ik dan niet liggen natuurlijk en ik heb zelf het idee dat kinderen steeds later pas zindelijk worden tegenwoordig. Ik was zelf ook rond 2,5 al zindelijk. Mijn neefje was overigens ook voor die tijd al zindelijk, dus als ik hier in mijn omgeving kijk is dochter niet heel vroeg ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven