Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:50.
Dit onderwerp heeft 43 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 08-03-2010 17:28.
- Bij mijn dochter in de klas zit een jongetje, oeh, wat een etter!
Werkelijk overal waar zij is, is hij ook, en dan in negatieve zin. Hij pest, treitert, slaat, schopt, en altijd alleen bij haar. Normaal gesproken is ze absoluut niet op haar mondje gevallen, en weet zeker goed van zich af te bijten, maar ze kan op één of andere manier niet tegen hem op boksen. Ik wil vooropstellen dat mijn dochter ook geen heilig boontje is, maar dit begint me zo langzamerhand mn keel uit te hangen. Vandaag heeft ie oa al haar jas kapot getrokken en zand in haar ogen gegooid, en gister is ze al met een gat in haar maillot en knie thuis gekomen doordat hij haar tegen de grond gesmeten heeft.
Zijn moeder weet dat hij haar steeds op zoekt, en spreekt me ook geregeld aan met de vraag of ze samen kunnen spelen, waarbij zij dan plechtig beloofd dat hij niet zal klieren. Ik heb dit één of twee keer gedaan, maar deed dochter er geen plezier mee, ook al gaf ze op het moment zelf aan het wel te willen.
Vandaag na het jas incident heb ik het aangekaart bij de juf, en gevraagd of ze er ook eens op willen letten, maar ik heb het idee dat ik bij deze juf niet zoveel bereik, dus morgen nog maar eens aan de andere juf voorleggen (duojuffen
)
Zo onderhand weet ik niet meer zo goed hoe ik dat pesten tegen kan gaan, ze werken als magneten op elkaar. Komen mekaar overal tegen, zitten in hetzelfde voetbalteam, zien mekaar op de kinderdisco en buurtfeesten en in de speeltuin. Zijn samen na kerst doorgestroomd naar een andere groep, en vanavond bij het naar bed gaan had dochter dé oplossing bedacht, ze wilde niet meer bij hem in de klas, dan was alles over! Heel leuk bedacht, maar zo werkt het dus niet.. En dat vind ik dus sneu, dat mn moppie van 5 daar zo hard over nadenkt, hoe ze dan niet meer met hem samen hoeft te zijn.
Enig idee hoe ik dat magneetje kan doen stoppen??Ja, dat zou ik ook zeggen!
- Moeder van het jongetje opbellen met de vraag of ze de jas en maillot wil vergoeden, eventueel via de verzekering. Zij is degene die haar kind ervan moet doordringen dat dit niet kan.
Zelf ben ik door zo'n type gepest van begin tot einde van mijn basisschoolperiode, en we zaten niet bij elkaar in de klas, dus dat lost niets op, maar tijdens de schooluren had ik tenminste rust. Buiten school...... Mijn moeder zei gewoon; niet op reageren. Maar dat kon ik ook helemaal niet want ik wist helemaal niet wat ik nog kon doen of zeggen. En als jij als moeder het al niet weet, hoe kun je dan van een 5-jarige verwachten dat die het wél weet?
Als de juffen niet ingrijpen, en de moeder ook niet, dan zou ik toch een klaswissel of schoolwissel overwegen. Want ze zit er nog minstens 6 jaar. - Misschien is-ie eigenlijk een beetje gek op haar en is dat een manier om zich stoer te gedragen?It is always good men who do the most harm in the world (Henry B. Adams)
- Het enige advies wat ik dochter geef is dat ze het tegen de juf moet zeggen als ie pest, of weg moet lopen. Maar dat laatste werkt natuurlijk niet, want hij loopt haar net zo hard achterna.
Ik weet niet of het tot moeders doordringt, ze geeft wel elke keer aan dat hij niet meer zal pesten, maar als het dan gebeurt zegt ze er niks van. Ik zal haar eens bellen, en het tijdens een kop koffie bespreken. We zien mekaar anders alleen op het schoolplein, en vind dat nu niet de gelegenheid om dat soort zaken te bespreken..
En dat is dus wat me zorgen baart he, dat dit nog 6 jaar doorgaat.. Op zich een beetje pesten is niet erg, maar dit is niet meer een beetje, en ook geen plagerijtjes meer, dit is gewoon vervelend!Ja, dat zou ik ook zeggen!
Ook dat zou kunnen hoor, want hij wil wel altijd met haar spelen! Helaas voor hem ziet dochter dit dus niet zittenquote:Groll schreef op 02 maart 2010 @ 20:22:
Misschien is-ie eigenlijk een beetje gek op haar en is dat een manier om zich stoer te gedragen?Ja, dat zou ik ook zeggen!- Nou sorry hoor Elskefiederelske maar ik vind dat je je wel wat 'bleu' gedraagt. Als het echt zo erg is, dan spreek je daar moeder gewoon op het schoolplein op aan, vriendinnen met haar worden, samen koffie drinken is nu juist niet de bedoeling. Vraag haar gewoon de kosten te betalen. Daarnaast vraag je een gesprek met beide juffen waarin je een en ander uitlegt en een aantal voorvallen beschrijft. Daarnaast kun je natuurlijk ook het kind zelf aanspreken. Kom op, kom een beetje op voor je kind en niet door vriendjes te worden met de moeder van het andere kind, dat geeft een heel verkeerd signaal af.
- Jee das ook wat! Balen dat je op zo'n jonge leeftijd al met dit soort dingen te maken krijgt.
Een vergoeding vragen lijkt mij onmogelijk, het zijn toch kinderen en het kon net zo goed een ander zijn die haar liet struikelen. `Blijft irritant maar overplaatsing lijkt mij niet de oplossing. Dat geeft haar dus het idee dat je ongewenst gedrag maar moet ontwijken.
Maar wat dan wel...
Je hebt al een wel willende moeder dus ik denk dat ik het toch onderling zou oplossen. Dat jouw dochter moet leren omgaan met de treiteraar. Misschien kun je zeggen dat ze meteen naar de juf moet gaan als hij haar weer pest?
En dat de juf daar dan wel gelijk op inspringt?
Lijkt mij wel een zaak van de school of klas dat dit wordt opgelost.
Misschien kun jij zelf het jochie ook een keer toespreken? Met de moeder erbij dat die ook nog eens kan onderstrepen dat het echt niet leuk is als hij steeds maar haar pest?
Lastig hoor.
Mijn dochter heeft ook een etter in de klas, maar als hij haar een duw geeft mept ze terug met haar rugzak. Kan niet zeggen dat ik dat helemaal goedkeur maar ben toch blij dat ze van zich afbijt met haar 4 jaar!An apple a day keeps the doctor away, but this doctor is cute so screw the damn fruit! - @Shisensa,
Ik heb het met de ene juf besproken, zal het morgen met de andere juf bespreken, en ik heb ook al het jochie zelf erop aangesproken. Echter blijf ik erbij dat ik dit niet iets vind om op het schoolplein 'uit te vechten'. Zal ontzettend leuk roddelvoer zijn voor de andere moeders, en daar pas ik voor.
Als ik je het idee geef dat ik niet voor mijn kind op kom dan heb ik het niet goed geformuleerd. Ik heb moeder al vaker aangegeven dat spelen niks word, omdat dochter het jongetje niet zo leuk vind, en het pesten ook niet gewaardeerd word. Daar heeft ze begrip voor, en vraagt het gewoon de week erop weer.Ja, dat zou ik ook zeggen! - Ik zou geen vergoeding vragen denk ik, maar het blijkt ook niet uit je posts dat dat je intentie is. En ik denk niet dat moeder vanwege de vergoeding opeens wel iets aan het pestgedrag van haar zoon kan doen.
Zoals je het omschrijft lijkt het inderdaad wel of de jongen een bijzondere fixatie voor je dochter heeft en niet weet hoe hij op een positieve manier contact moet zoeken en het dus maar op deze manier doet. Heel erg vervelend voor hem, maar nog vervelender voor je dochter!
Een goed gesprek met de juf aangaan en echt duidelijk maken hoe hoog het jou en je dochter zit (de voorbeelden spreken voor zich denk ik), ik vind dat je je hier helder en niet dramatisch kan verwoorden dus dat lukt bij de juf vast ook. Een goede juf neemt je dan serieus en gaat samen met jou op zoek naar een oplossing.
Die andere moeder.... Door mijn virtuele glazen bol
lijkt het bijna of ze het zelf ook heel vervelend vindt en het op een positieve manier probeert op te lossen (door het spelen te stimuleren). Maar dat werkt niet echt blijkt, hoe lief bedoeld ook.
Als je het durft (want dat lijkt me best lastig) kan je misschien proberen duidelijk te maken dat het je echt hoog zit en er een oplossing voor wilt zoeken, eventueel samen met haar door misschien afspraken te maken met jullie kinderen (zo van als Pietje in de zandbak speelt komt je dochter daar niet en andersom, dat zal heel moeilijk worden voor het jongetje lijkt me, maar als er een afspraak met hem wordt gemaakt dat hij niet naar je dochter toe mag komen is het wel duidelijk voor hem).
Heel veel succes! - ik denk juist dat die vergoeding vragen nu eens een heel goede eye opener voor de andere moeder kan zijn. Natuurlijk gaat het je niet om het geld maar blijkbaar heeft ander moeder niet door dat het je menens is (anders vraagt ze niet de volgende week opnieuw of jouw kind met het hare wil spelen).
Overigens heeft mijn zoontje ook ooit een kindje gepest. Moeder sprak me er op aan. Ik ben samen met zoon 's middags bij die moeder en het gepeste kindje een kop koffie gaan drinken waarbij zoon zijn gedrag mocht uitleggen. Hij had er overigens een goede verklaring (voor zover je die kunt hebben als je 6 bent). Hij pestte zijn vriendje omdat hij van een ander kind dat 3 jaar ouder was daar opdracht voor kreeg. Vriendschap met het 3 jaar oudere kind voor zover mogelijk verbroken (nu had ik daar eindelijk een goede reden voor) en sinds het uitgesproken is, is het gewoon weer goed gegaan. Om dat zeker te weten, heb ik ook nog een aantal keren navraag gedaan bij de betreffende moeder.
Hihi, zo'n schoolplein dus, gelukkig hebben wij een heel groot plein waar je altijd wel even een rustig plekje kunt vinden.quote:Elskefiederelske schreef op 02 maart 2010 @ 20:36:
@Shisensa,
Ik heb het met de ene juf besproken, zal het morgen met de andere juf bespreken, en ik heb ook al het jochie zelf erop aangesproken. Echter blijf ik erbij dat ik dit niet iets vind om op het schoolplein 'uit te vechten'. Zal ontzettend leuk roddelvoer zijn voor de andere moeders, en daar pas ik voor.- Jeetje, dat gaat wel ver, ik zou denk ik behoorlijk boos worden als een kind mijn kind zo veel zou pesten. Ik weet niet of het het gewenste effect zou hebben, maar ik zou eisen dat juf ingrijpt, en die moeder van het kind ook. En jas en andere kleren die sneuvelen, zou denk ik aan die moeder voorstellen dat ze dat vergoedt.
Het kind kan het duidelijk niet zelf oplossen, dus jij bent degene die voor haar op moet komen.Pessimisme is een win-win situatie: of je hebt gelijk, of het valt mee. - Ik heb een dochter, zij gaat nog niet naar school, maar ik stel me zo voor...
Ik zou met dochter, het jongetje, ouders, juf er bij een goed gesprek aangaan. Alles opschrijven wat het gassie mijn dochter heeft aangedaan en bij elke punt vragen waarom doe je dat nou? Wat als iemand anders dat jou zou aan doen? Wat zou jij doen?. En maar door vragen bij elke punt? Jongetje laten beloven het niet meer te doen.
Als bovenstaande niet werkt en sowieso als bovenstaande wel werkt, sowieso dochter op Judo doen.Sophiepapa wijzigde dit bericht op 04-03-2010 08:46 met 21%Leven op de rand van het bestaansmaximum. - Kun je niet vragen aan dat magneetje waarom hij zo doet bij je dochter? En waar dat goed voor is?
- Ik zou met de moeder gaan praten. Jullie zijn on speaking terms, dus dat maakt het makkelijker. Ik zou het duidelijk, maar niet verwijtend aanpakken. De kapotte kleren meenemen, om te laten zien dat dit iets verder gaat dan enthousiast plagen.
"Joh, moet je eens horen. Ik weet dat onze kinderen naar elkaar toegetrokken worden, maar ik vind het nu niet zo leuk meer. Dochter komt thuis met kapotte kleren, stukke knieen, en ze zegt dat dat komt doordat jouw zoon haar niet met rust laat. Nou snap ik dat het voor hem verwarrend is dat ze de ene keer wel en de andere keer niet met hem wil spelen, maar mijn dochter raakt in de war door zijn continue aandacht die afgewisseld wordt met pesterijen, die behoorlijk lichamelijk worden. Dochter is er erg verdrietig over en heeft nu bedacht dat ze naar een andere klas wil.
Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Denk je dat wij samen een oplossing kunnen vinden? Want zo gaat het niet langer"
Zo val je haar niet aan, niet op het gedrag van haar zoon en niet over geld dat je wilt zien voor die kleren, je maakt je punt wel duidelijk en je houdt het in eerste instantie buiten de kinderen. Mochten jullie tot een oplossing komen, kan je er dan altijd nog de kinderen bijhalen om te melden wat het plan is en of zij nog aanvullende ideeen hebben.
Zo krijg je ook geen kindergesprekken van "Mijn moeder vind jouw moeder stom." 'Oh ja? Mijn moeder vindt jou stom!' en je houdt het schoolpleingeroddel ook uit de buurt.
Ik denk dat dat absoluut niet werkt.quote:Viva.Moderators wijzigde dit bericht op 03-03-2010 17:33 met 74%
Ik had je post nog niet gezien,quote:
ff lezen.Sophiepapa wijzigde dit bericht op 02-03-2010 21:25 met 26%Leven op de rand van het bestaansmaximum.- quote:Sophiepapa schreef op 02 maart 2010 @ 21:22:
[...]
En als je tussen *(...)* weglaat, werkt dat dan wel?
Zo nee, Wat werkt wel? Wij horen het graag van je.
Zie boven
of laatste post van blz 1
ligt eraan wa je instellingen zijn.
Je bent toch een vreemde 'mevrouw'. Een vijfjarige weet dondersgoed wat sociaal wenselijke antwoorden zijn en zal in jouw bijzijn zich niet helemaal lekker op z'n gemak voelen. Bovendien is het nogal een groep die er dan voor em zitten: mama, juf, magneetje, de mama van magneetje, en die worden vast allemaal heel boos als ie zegt dat ie duwen gewoon leuk vindt. Dus dat zegt ie dan niet.anoniem516818631 wijzigde dit bericht op 02-03-2010 21:27 met 48%
Ik had je post nog niet gezien,quote:
ff lezen.Leven op de rand van het bestaansmaximum.- Eens met Tilalia2. Juist. Zo heb ik het ook in mijn communicatiecursussen van mijn werkgever geleerd. Overeenkomst met mijn post is vragen stellen. Wat Tilalia2 helemaal goed doet is materiële consequenties laten zien.

Zo leer ik hier weer eens wat. En dat vind ik zo geweldig van dit forum. Het gaat ergens over.Leven op de rand van het bestaansmaximum. - kwam die ... ook uit de comm. cursussen ? of had je die zelf bedacht ?
Viva.Moderators wijzigde dit bericht op 04-03-2010 08:26 met 22%Pessimisme is een win-win situatie: of je hebt gelijk, of het valt mee. - Tis waarschijnlijk niet pedagogisch verantwoord, hetgeen ik nu op ga schrijven, en waarschijnlijk duikelen jullie met zn allen over mij heen nu.
Ik zou tegen mijn dochter zeggen dat, indien de etter het weer een keer flikt, zij hem terug mag slaan (schoppen, knijpen, zand gooien enz)..... maar net een beetje harder!
*Bergje duikt weg* - quote:Groll schreef op 02 maart 2010 @ 20:22:
Misschien is-ie eigenlijk een beetje gek op haar en is dat een manier om zich stoer te gedragen?
Dat heb ik vroegah ook met een jochie uit mijn klas gehad, en toch voelde ik me naar omdat ik dacht dat hij een hekel aan me had.
Pesten omdat je gek op iemand bent, het bestaat, maar ik vind het onbegrijpelijk.Viva naar de knoppen. - quote:Bergje65 schreef op 02 maart 2010 @ 21:37:
*Bergje duikt weg*
Nee hoor, ik heb ook ooit een pester geslagen en daar was ik trots op, ik heb er nog altijd geen spijt van.
Is juist heel goed voor je zelfvertrouwen om terug te meppen.Arthemis wijzigde dit bericht op 02-03-2010 21:40 met 12%Viva naar de knoppen. - Als mijn zoon dat zou doen dan zou hij toch echt wel een probleem met mij hebben. Die moeder wil alleen maar thee drinken en samen laten spelen? Ik denk als die moeder beter reageert het probleem wel eens opgelost kan zijn. Laat hem maar uitleggen waarom hij duwt en trekt.
In mijn dochter's klas zit ook een jongetje dat slaat, duwt, schopt, et cetera. Ik heb mijn dochter gezegd dat ze uit zijn buurt moet blijven. Hij gooit ook wel eens met stoelen dus je zal maar net verkeerd staan. Laatst kwam ze uit de klas met een sip gezicht en zei dat hij niet leuk had gedaan en toen heb ik gewoon hardop gezegd dat ze dan maar niet met hem moest spelen.