Dreumes 20 maanden eigen taaltje

29-08-2014 16:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes van 20 maanden praat dus nog niet in gewone taal, maar wel in zijn eigen babbel taaltje, hele verhalen ophangen. Met intonatie, vragend, verontwaardigd, boos, enthousiast etc.

Hij kan ook wel veel duidelijk maken. Opa en oma begrijpen hem ook goed, zonder dat hij praat. En hij begrijpt veel, dus hij voert ook alles uit.

Ik vind het alleen zo raar dat hij dus een eigen taaltje heeft. En moet ik me zorgen gaan maken? Mijn moeder verwachtte trouwens dat hij wel snel zou gaan praten, omdat hij al heel vroeg ging brabbelen. Met 3/4 maanden al memme en deddde enzo zei, hij is verbaal altijd erg aanwezig geweest.

Hij gaat wel sinds kort 1 dag in de week naar ko en wordt tweetalig opgevoed.
Gebruikt hij dan nog helemaal geen normale woorden, al dan niet helemaal correct uitgesproken?
Alle reacties Link kopieren
Nee helemaal geen normale woorden. Alleen mamma en pappa.
Zoon hier is 22 maanden en spreekt wel verstaanbaar (soms al zinnetjes) maar voert soms ook hele onverstaanbare gesprekken op dezelfde manier zoals jij verteld met zichzelf.

Spreekt jou dreumes al wel woorden als mama, papa e.d? Of echt helemaal niets? Geloof dat ze van het cb uit op deze leeftijd behalve papa en mama pas een stuk of 5 woorden hoeven te kennen, maar weet dat niet helemaal zeker meer :P
Volgens mij is tussen de 10 en 50 woorden kunnen spreken op deze leeftijd de norm.



Mijn zoon heeft ook af en toe zijn eigen taaltje maar gebruikt daarnaast wel ook gewone woorden.
Alle reacties Link kopieren
Ff iets off topic. Waarom altijd in maanden? Ik vind dat zo verwarrend. Na 12 maanden is het gewoon een jaar, bij 18 is het anderhalf en nu is hij dus ruim anderhalf of bijna twee.
Er zijn genoeg kinderen die ruim 2 zijn en nog steeds maar een aantal woorden kennen. Ene kind is gewoon wat sneller dan de andere. Ik zou me nog geen zorgen maken!



En dat brabbelen in een eigen taal doen de meesten. Ik dacht vroeger dat dat een algemene babytaal was en dat alle baby's elkaar verstonden :-)
Alle reacties Link kopieren
Het is wel normaal bij tweetalig dat het later komt, dus zou me nog geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 augustus 2014 @ 16:55:

Ff iets off topic. Waarom altijd in maanden? Ik vind dat zo verwarrend. Na 12 maanden is het gewoon een jaar, bij 18 is het anderhalf en nu is hij dus ruim anderhalf of bijna twee.Voor de beeldvorming vind ik dat persoonlijk wel fijn. Een kindje van 1 jaar: kan een dreumes zijn van 13 maanden of een bijna peuter van 23 maanden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Die van mij is 21 maanden en zegt alleen maar papa, woe (als hij een hond ziet), pa (als hij een paard ziet), die (als hij iets hebben wil) en sinds een week zegt hij (eindelijk) ook mama. Voor de rest gaat alles nog in zijn eigen brabbeltaal. Hij begrijpt wel heel veel, bepaalde lichaamsdelen aanwijzen, bordje uit de kast pakken, naar de trap lopen als ik zeg dat we naar bed gaan.

Ach, ieder kind heeft zijn eigen tempo, ik maak me er niet zo druk om, meer woordjes komt vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Nina, dat is omdat de ontwikkeling zo ontzettend snel gaat. Een kind van 1 jaar en 2 maanden zit in een andere fase dan een kind van 1 jaar en bijvoorbeeld 7 maanden.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Bij tweetalige kinderen duurt het vaak wat langer TO.
Zoon (20 maanden) wordt ook tweetalig opgevoed. Hij praat ook in zijn eigen taaltje met intonatie, vraag etc. Daarnaast zegt hij wel zo rond de 50 woorden (in beide talen). Gemiddeld moeten ze met 24 maanden zo'n 100 woorden en/of geluiden zeggen. Dus ook woef, broem etc. Dat is dus gemiddeld. Neefje was ook laat met praten (eentalig), met 2 jaar zei hij maar 1 woord en nu bijna 3 praat hij redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon zei toen hij bijna 2 jaar was nog bijna niks substantieels. Met 1.5 jaar begonnen de eerste woordjes te komen, maar zijn vocabulaire heeft zich toen een hele tijd beperkt tot 'mama', 'bal', 'uit', 'geit' en 'kaas'. Wij woonden destijds in de VS, dus hij hoorde ook twee talen. Volgens onze kinderarts daar, die ik er weleens naar gevraagd heb, was het geen reden tot zorg. Toen hij 2 jaar was maakte hij ineens een enorme sprong wat praten betreft (we zijn een dag voor zijn 2e verjaardag terug naar Nederland verhuisd, dus ik denk dat het niet geheel toevallig is dat hij vanaf toen ineens veel meer ging praten, hij hoorde namelijk opeens nog maar één taal) en sindsdien is hij nooit meer opgehouden met kletsen.



Zijn jongere zusje (net 2 jaar geworden) begon al te praten rond haar eerste verjaardag en kletst nu al zeker een half jaar in complete volzinnen. Ieder kind is anders. Meestal komt het vanzelf wel.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Dat tweetaligheid van invloed is wist ik wel. Maar hij heeft in zijn directe omgeving een neefje die ook tweetalig wordt opgevoed, en die had dat niet een eigen taaltje en sprak ook sneller, met tweejaar zeker volzinnen....niet om te vergelijken, weet dat ieder kind anders.....Zou wel ook de kijk van een professional wil horen,alleen is t laatste bezoek bij cb toen hij 1 jaar was, controle van 1,5 jaar hebben ze wegbezuinigd. Volgende controle is met twee jaar weer. Zal t tot die tijd aankijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje heeft tot hij ruim drie was een vocabulaire van drie woorden gehad. Maar toen hij uiteindelijk begon te praten, kwamen er ook meteen hele volzinnen uit. En is hij inderdaad nooit meer opgehouden net ouwehoeren .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven