Dubbel fiets-zitje? Aanhangfiets?

31-08-2009 13:40 51 berichten
Ik zit bijna met een vervoersprobleem. MK past bijna niet meer in het achterzitje op de fiets, en Jommetje zit al aardig krap in het zitje aan het stuur.



Meisje-Klein is bijna 5. Kan op een heel klein fietsje zonder zijwieltjes fietsen, maar nog geen langere stukken, ook niet op haar fiets met zijwieltjes. Bovendien schiet ze voor geen meter op.



Ik fiets elke dag 10 min naar de creche, daarna 6 min naar school (en daarna naar bushalte richting werk, maar dat maakt niet uit, da's kinderloos. MK kan echt dat stuk naar de creche en naar school niet alleen fietsen, dat is gewoon te ver. Als ik een half uur eerder de deur uit zou gaan zou het wel lukken, maar daarvoor is mijn nachtrust me iets te dierbaar.



Ik ben dus aan het zoeken naar een oplossing. Een aanhangfiets zou kunnen, maar kan dat icm een achterzitje? En is dat een beetje fietsbaar als er geen kind op zit? Simpel te demonteren, dat ik em eventueel bij school kan achterlaten?



Of een dubbel achterzitje. Ik kan op internet niet vinden welk merk zitjes die maakt, en of ze uberhaupt nog leverbaar zijn, en aan wat voor eisen je fiets dan moet voldoen.



Kan je bij beide oplossingen nog fietstassen op je fiets hebben?



Of zijn er nog andere oplossingen? Ik zie een achter-je-fiets-hangkar niet echt zitten: ik denk dat MK ernstig beledigd gaat zijn als ze wordt gedegradeerd naar een 'baby-bak', zoals ze die zelf noemt.



Wie biedt?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Tilalia,



Ik heb via marktplaats een tweelingfiets op de kop getikt. Kostte me 180 euro. Ik heb een fiets met terugtraprem (trommelrem?) en hij trapt boven verwachting licht. In het begin was het even wennen en was het stuur iets zwaarder te hanteren,maar eenmaal gewend bleek het een ideale aankoop. Ook qua ruimte die de fiets in de schuur inneemt.

Ik heb me indertijd ook in de dubbele achterzitjes verdiept: het risico is dat gewone fietsen met een dubbel achterzitje kunnen gaan steigeren. de tweelingfiets heeft een verlengd frame, dat ook nog eens verzwaard is, en kan daardoor onmogelijk steigeren.



Als ik de prijzen zie waarvoor ze tweedehand van de hand gaan, verwacht ik mijn fiets over een tijdje voor een leuk prijsje weer door te verkopen. In die zin is het een aantrekkelijke investering.
Alle reacties Link kopieren
fietsfabriek.nl heeft hele mooie fietsen met dubbele zitjes achterop.
Alle reacties Link kopieren
bakfiets?
Ik ben altijd van de hele makkelijke oplossingen.. Nu past het nog dus je hebt geen acuut probleem? Dan is de oplossing toch gewoon heel erg veel gaan oefenen met MK, zodat ze tegen dat het echt helemaal niet meer past gewoon wel die stukken kan fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aanhangfiets gehad. Het is super leuk. Het kan alleen niet in combinatie met een achteropstoeltje. Je moet dus of een dubbel achterstoeltje kopen inclusief verlengde bagagedrager of een andere oplossing, zoals een bakfiets. Een vrouw bij ons op school heeft een "voorop" fiets. Er zit een kinderfiets bij haar voorop en achterop heeft ze een dubbel kinderzitje. Ziet er super gezellig uit. Dat kan dan wel weer.



Veel succes! En ik vind het top dat je fietst met je kinderen! Veel mensen zouden een andere oplossing bedenken in de vorm van... met de auto.
Volg je hart. Dat klopt.
Sunemom post mijn antwoord!
quote:Sunemom schreef op 31 augustus 2009 @ 14:00:

Ik ben altijd van de hele makkelijke oplossingen.. Nu past het nog dus je hebt geen acuut probleem? Dan is de oplossing toch gewoon heel erg veel gaan oefenen met MK, zodat ze tegen dat het echt helemaal niet meer past gewoon wel die stukken kan fietsen.





Sunemom, op zich heb je helemaal gelijk. Probleem is alleen dat het echt een rotstuk is om te fietsen, met altijd behoorlijke wind tegen (vinexwijk met busbanen enzo he, dan krijg je dat. Windgaten) en MK is niet zo sterk. Heeft door haar luie oog een achterstand opgelopen in ontwikkeling van haar grove motoriek en spierkracht. Het gaat weliswaar al beter door fysio, maar langer dan 10 minuten zonder wind tegen kan ze gewoon niet fietsen. En eerlijk gezegd zie ik haar, met het komende regen-en-wind-seizoen, niet zonder een hoop gesputter doen.

(En ik kan s ochtends niet zo goed tegen gesputter )
quote:kaaskopje_ schreef op 31 augustus 2009 @ 13:50:

Hallo Tilalia,



Ik heb via marktplaats een tweelingfiets op de kop getikt. Kostte me 180 euro. Ik heb een fiets met terugtraprem (trommelrem?) en hij trapt boven verwachting licht. In het begin was het even wennen en was het stuur iets zwaarder te hanteren,maar eenmaal gewend bleek het een ideale aankoop. Ook qua ruimte die de fiets in de schuur inneemt.

Ik heb me indertijd ook in de dubbele achterzitjes verdiept: het risico is dat gewone fietsen met een dubbel achterzitje kunnen gaan steigeren. de tweelingfiets heeft een verlengd frame, dat ook nog eens verzwaard is, en kan daardoor onmogelijk steigeren.



Als ik de prijzen zie waarvoor ze tweedehand van de hand gaan, verwacht ik mijn fiets over een tijdje voor een leuk prijsje weer door te verkopen. In die zin is het een aantrekkelijke investering.





Ik was op marktplaats op de verkeerde term aan het zoeken. Heb me nooit gerealiseerd dat je voor 2 zitjes achterop een hele andere fiets zou moeten kopen!



Ik zier mooie staan. Betaalbaar ook, dat is wel heel fijn
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft er op zich geen andere fiets voor te kopen, voor 2 zitjes achterop. Zie b.v. de website van twee en meer: daar verkopen ze speciale bagagedragers die je op een gewone fiets kunt monteren. Maar het risico is dan wel dat je fiets instabieler wordt, naarmate de kinderen zwaarder worden. Dat was het mij persoonlijk niet waard.



Succes met zoeken op marktplaats! Ik ben er een paar weken mee bezig geweest, er is redelijk veel aanbod, zeker in de omgeving van Amsterdam, en je moet je niet al te veel mee laten slepen in de biedingen. Zeker op de fietsen van de Fietsfabriek wordt soms absurd veel geboden, al schijnen dat wel de rolls royces te zijn. Maar (mijn simpeler maar veel goedkopere) fiets voldoet echter ook prima, en ik geniet er, echt waar, iedere keer weer van als ik opstap en wegrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink2510 schreef op 31 augustus 2009 @ 14:10:

Wij hebben een aanhangfiets gehad. Het is super leuk. Het kan alleen niet in combinatie met een achteropstoeltje. Je moet dus of een dubbel achterstoeltje kopen inclusief verlengde bagagedrager of een andere oplossing, zoals een bakfiets. Een vrouw bij ons op school heeft een "voorop" fiets. Er zit een kinderfiets bij haar voorop en achterop heeft ze een dubbel kinderzitje. Ziet er super gezellig uit. Dat kan dan wel weer.



Veel succes! En ik vind het top dat je fietst met je kinderen! Veel mensen zouden een andere oplossing bedenken in de vorm van... met de auto.Mijn aanhangfiets kon wel samen met een achteropzitje, hoort een speciale bagagedrager bij. En heel makkelijk af te koppelen. De mijne moet trouwens weg, dus als je intersse hebt: met 2 bagagedragers erbij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gewone fiets met twee zitjes achterop (voor 2 meisjes van nu 2 en 4, allebei enorm groot voor hun leeftijd).

Is ideaal!
quote:tilalia2 schreef op 31 augustus 2009 @ 14:18:

[...]





Sunemom, op zich heb je helemaal gelijk. Probleem is alleen dat het echt een rotstuk is om te fietsen, met altijd behoorlijke wind tegen (vinexwijk met busbanen enzo he, dan krijg je dat. Windgaten) en MK is niet zo sterk. Heeft door haar luie oog een achterstand opgelopen in ontwikkeling van haar grove motoriek en spierkracht. Het gaat weliswaar al beter door fysio, maar langer dan 10 minuten zonder wind tegen kan ze gewoon niet fietsen. En eerlijk gezegd zie ik haar, met het komende regen-en-wind-seizoen, niet zonder een hoop gesputter doen.

(En ik kan s ochtends niet zo goed tegen gesputter )



Dan is het inderdaad anders. Wel goed dat ze al vooruit gaat met fysio!



Zo'n aanhangfiets kan wel in combi met een achterzitje dat lijkt mij het handigst, dan blijft ze toch oefenen op de aanhangfiets en als ze het niet volhoud dan is er geen probleem.



Zonder gesputter is misschien sowieso lastig in de wind-regen-kou
quote:Solomio schreef op 31 augustus 2009 @ 14:41:

[...]



Mijn aanhangfiets kon wel samen met een achteropzitje, hoort een speciale bagagedrager bij. En heel makkelijk af te koppelen. De mijne moet trouwens weg, dus als je intersse hebt: met 2 bagagedragers erbij.





Zo'n aanhangfiets is in het kader van 'MK moet spieren kweken' natuurlijk wel beter dan een zitje... hmmm...

Wat moet ik met 2 bagagedragers? Heb toch maar plek voor eentje?

(en wat wil je er voor hebben?)
quote:Sunemom schreef op 31 augustus 2009 @ 14:51:

[...]





Dan is het inderdaad anders. Wel goed dat ze al vooruit gaat met fysio!



Zo'n aanhangfiets kan wel in combi met een achterzitje dat lijkt mij het handigst, dan blijft ze toch oefenen op de aanhangfiets en als ze het niet volhoud dan is er geen probleem.



Zonder gesputter is misschien sowieso lastig in de wind-regen-kou Zo lang ze niet zelf kan stoppen, terugfietsen en afstappen waait het gesputter wel een end weg, hoop ik Ze heeft afgelopen jaar ook al in wind en regen achterop gezeten, dus dat is ze wel gewend.
quote:Pink2510 schreef op 31 augustus 2009 @ 14:10:



Veel succes! En ik vind het top dat je fietst met je kinderen! Veel mensen zouden een andere oplossing bedenken in de vorm van... met de auto.



Ik heb geen geld over voor een auto: dat zou dan echt alleen voor het kinderswegbrengvervoer zijn, en da's natuurlijk onzin.

En bij school is nooit parkeerplek
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 31 augustus 2009 @ 14:57:

[...]





Zo'n aanhangfiets is in het kader van 'MK moet spieren kweken' natuurlijk wel beter dan een zitje... hmmm...

Wat moet ik met 2 bagagedragers? Heb toch maar plek voor eentje?

(en wat wil je er voor hebben?)Kan MK ook es achter man hangen. En ik hoef er niks voor te hebben, als je ze ophaalt ben ik al blij dat ik ze kwijt ben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Toevallig ben ik me ook aan het orienteren op aanhangfietsen. De add + bike kan samen met een kinderzitje, je moet dan de bagagedrager vervangen door een drager van add+bike want daar zit de koppeling op. De drager past op elke fiets.



Er zijn ook andere merken die dat hebben, zie http://www.fietsenmetkinderen.info/.
Alle reacties Link kopieren
ah je hebt al een mooi aanbod zie ik :-)
quote:Solomio schreef op 31 augustus 2009 @ 15:08:

[...]



Kan MK ook es achter man hangen. En ik hoef er niks voor te hebben, als je ze ophaalt ben ik al blij dat ik ze kwijt ben.Ik zal je een berichtje proberen te sturen!
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 31 augustus 2009 @ 15:29:

[...]





Ik zal je een berichtje proberen te sturen!Ben benieuwd, heb namelijk geen idee hoe dat werkt en hoe en waar ik dan zou kunnen zien dat ik een berichtje heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Oeps, had de mail al binnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 31 augustus 2009 @ 15:32:

Oeps, had de mail al binnen. Ik kon er niets in tikken, maar als het goed is jij wel, dan kunnen we daarna mailen.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer nu uit te vinden hoe ik je een berichtje kan sturen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik geloof dat het lukt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven