Ervaring weekendpleegzorg

18-09-2014 22:06 11 berichten
Wie heeft er ervaring met alleen weekendpleegzorg?

Waar ik benieuwd naar ben is vooral hoe vaak een kind komt, wat onderneem je zoal?

Wij hebben zelf geen kinderen, heel bewust maar we willen onze plek (boederijtje met dieren en veel ruimte in en buitenshuis) graag openstellen voor een ouder kind die wat rust zoekt en wat bij wil komen van wat dan ook.

We hebben geen ervaring met kinderen maar volgens pleegzorg is dat geen must.

We werken allebei door de weeks dus dat maakt een"echte" opvang wat ingewikkeld. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. Ik kan maar weinig vinden over mensen die enkel weekend en/of vakantie opvang doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel iemand die er 'gebruik van maakt'

Haar dochter is verder gewoon een normaal meisje , geen bijzonderheden( niet dat dát zo is of zo ) maar zelf is ze alleenstaand moeder met de nodige problemen en totaal geen familie of netwerk door nare omstandigheden.

Ook financieel is alles zwaar.



Kindje gaat om de week een weekend naar pleegouders die hem gewoon even afleiding en leuke dingen kunnen bieden

Moeder is blij dat ze kan sparren met die mensen ook over opvoedkundige zaken,

Het is als vanaf heel klein zo en moeder geeft aan dat de pleegouders soort oom en tante zijn geworden.

Zelf werkt moeder dan in het weekend dat het dochtertje weg is.
Alle reacties Link kopieren
Zeker daar je benoemt dat je een rustige plek hebt met dieren en je een wat ouder kind/jongere zou willen opvangen zou ik voornamelijk lekker je eigen huis-tuin-keuken bezigheden doen. Vaak heeft het kind al de hele week veel te verwerken en een druk schema waardoor een weekend rust erg prettig is. Keertje wat leuks gaan doen kan al zijn erop uit voor een bloemetje op de markt halen en meteen een ijsje te eten ;)



(zegt een ex pleegkind-fulltime, geen weekend, wel vaak korte opvangen gehad)
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar door werk weet ik helaas hoeveel tekort er is aan pleegouders, dus ook voor weekenden zullen ze vast blij zijn met jullie. Ik vind het geweldig als mensen dit willen doen, want weet dus ook hoe belangrijk en waardevol dat fijne pleegouders zijn. Ik zou je dan ook zeker aanmoedigen het te doen en vind het supermooi dat jullie een kind een fijne plek willen bieden!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben ook een weekend pleegkind. Hij komt om de week.



Wat ze met elkaar ondernemen verschilt sterk per werkend. Dit kan uiteenlopen van een verjaardagsbezoek tot dagje pretpark, bioscoop of gewoon een weekend thuis doorbrengen. Dit hangt ook samen met de interesse en leeftijd van het kind lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
En wat mendy zegt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg doen!

Zeker voor oudere kinderen / tieners is er echt en gebrek aan (weekend)pleegouders. En vaak is gewoon al heel bijzonder. Neem ze mee in je eigen ritme.



Super dat jullie het overwegen
Begin de dag met een smurfje, begin de dag met een smurf. Want wie vrolijk smurft in de morgen, die smurft de hele dag!
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat jullie die willen gaan doen, er is een groot tekort aan mensen zoals jullie! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Die=dit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanuit mijn werk te maken met weekend-/vakantiegezinnen. Bij ons gaan de kinderen bij voorkeur om de week maar minimaal 1x in de maand een weekend. Daarnaast gaan ze vaak ook (een deel van) de schoolvakanties maar dat zal vast niet voor ieder kind nodig zijn...



Ik zou zeggen: doen! Zeker als jullie voorkeur uit gaat naar een wat ouder kind, want hoe ouder hoe lastiger om te matchen. Kinderen die ik ken die gebruik maken van weekendpleegzorg vinden juist de gewone dingen vaak prima. Samen ontbijten, boodschapje hier en daar... en natuurlijk af en toe ee n keer naar de bios ofzo
We gaan ons zometeen opgeven voor een bijeenkomst, die is binnenkort al in onze regio.

Ben benieuwd.



Dank voor jullie leuke berichtjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven