Gastouder wil ineens een dag minder werken

21-09-2014 20:02 97 berichten
Mijn dochter van 1,5 gaat sinds een aantal maanden naar een gastouder (daarvoor was ik werkloos) Dochter vind het daar geweldig, heeft daar een soort 2e huis gevonden, GO is flexibel en ook wij zijn erg blij met haar (+ haar dochters en man).

Ze gaat de ene week 3 dagen, de andere week 3,5. Maandag, dinsdag en donderdag...en in de week van 3,5 dag gaat ze de vrijdagochtend ook. Ik ben dus altijd woensdag vrij, en om de week de vrijdag.



Nu heeft de GO vandeweek gemeld dat ze de vrijdag wil stoppen met opvang. Ze krijgt er binnenkort 2 kindjes bij waardoor ze van ma t/m donderdag 4 kindjes heeft. Dit is trouwens exclusief haar 2 dochters, maar die gaan naar school dus zijn pas vanaf 14.30 thuis.

Ze vind dat ze nu erg druk wordt met 4 kinderen, waardoor ze de vrijdag wil stoppen. Die vrijdag werkt ze nu altijd maar een halve dag.

Zowel vriend als ik kunnen onze werkdagen niet zodanig anders plannen dat we die vrijdag om de week vrij zijn. We hebben voor de GO gekozen omdat ze juist zo flexibel is, en omdat het ons netto echt wel geld scheelt. We hebben geen andere oppasmogelijkheden in de buurt zoals opa's en oma's.



Ik voorzie straks dus een opvang probleem, en daar baal ik van. Ik begrijp vanuit het oogpunt van mijn GO dat ze die vrijdag wil stoppen, maar ergens lijkt het mij ook dat je weet als je GO wordt dat het druk is met meerdere kinderen. Ze kan die drukte prima aan, maar heeft blijkbaar behoefte aan een dag minder. Ik kan haar niets verplichten of kwalijk nemen, dat begrijp ik, maar ik weet niet hoe ik het straks moet oplossen. Ik vind dat ze op deze manier niet meer zo flexibel is, en dat ze zichzelf in de vingers snijd. Er zijn nog 2 kindjes die deze vrijdag komen en die ouders zitten ook met hetzelfde probleem. Ik zou mijn dochter die halve dag om de week wellicht naar een kdv moeten brengen, mits deze plek hebben, maar daar kan ze nooit wennen natuurlijk als ze er maar een halve dag komt om de week, ook wil ik haar gewoon graag bij 1 opvang adres hebben. Lijkt me rustiger, en ik zou haar zeker graag bij deze GO willen laten...het gaat zo goed! GO heeft sowieso veel meer de voorkeur boven kdv.



Ben ik terecht een beetje boos? Kan een GO dit zomaar doen?

Op basis van deze uren hebben we uiteindelijk een contract met haar afgesloten en voor haar gekozen. Dit wordt dus voor ons ineens veranderd, en hebben we een probleem.

Wat kunnen we doen?
Alle reacties Link kopieren
Een andere GO zoeken die wel flexibel genoeg is voor jullie? Ze is toch niet de enige goeie GO? Een ander went ook wel weer hoor..
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag het sowieso niet per direct
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Een kdv zal ook zo snel niet een kind voor maar een halve dag eens in de 2 weken aannemen. Hier is bv 2 dagdelen per week het minimum.



Of dit zomaar kan, geen idee. Lijkt me van wel, ik kan bij mijn werkgever ook minder gaan werken dus waarom zou dat voor een GO niet kunnen. Dit is wel 1 van de redenen dat wij voor een kdv hebben gekozen.
Het lijkt me dat je haar niet kunt dwingen te blijven werken. Staat er wel een opzegtermijn in het contract? Ze kan natuurlijk niet zomaar met ingang van volgende week stoppen met de vrijdag, dus jullie zijn wel in de gelegenheid om een alternatief te zoeken.

Dit is overigens wel een van de redenen dat ik altijd voor een opvanginstelling heb gekozen. Dan ben je niet afhankelijk van opzeggende medewerkers, zwangerschapsverlof of vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Of misschien kun je vrijdags verspreid over de dag 4 u thuiswerken of voortaan elke wk 2uurtjes ipv om de wk halve dag? Of samen met die andere ouders met dit probleem een roulatiesysteem opzetten om op elkaars kinderen te passen? Mogelijkheden zat, maar snap wel dat je baalt hoor.. Het is zo fijn als je het voor je gevoel goed geregeld hebt..
Natuurlijk kan de gastouder dat zomaar doen. En jij kan er natuurlijk boos om worden, maar daar schiet je niets mee op; ze zal door jouw boosheid vermoedelijk niet opeens wèl besluiten de vrijdag te blijven werken Zoek gewoon een oplossing. Een vervangende gastouder, een kdv of een gastouder erbij. Of ga minder werken, zoek een oppas aan huis of doe kinderruil met een andere ouder. Opties genoeg
Staat er in het contract niks over trouwens?
Ze heeft wel een opzegtermijn (Staat wel in je contract hoe lang die is).

Ik zou de go aangeven dat je dan helaas een andere go moet zoeken. Voor die halve dag per 2 weken een andere opvang zoeken lijkt me niet te doen.
Tja, haar keuze. Kun je niet veel aan doen. Het is wel vervelend voor jou, maar je zult een oplossing moeten vinden.
quote:flojan schreef op 21 september 2014 @ 20:06:

Een andere GO zoeken die wel flexibel genoeg is voor jullie? Ze is toch niet de enige goeie GO? Een ander went ook wel weer hoor..





Nou het probleem is dat er in deze omgeving geen andere GO zit. We wonen in een klein dorpje, en ze gaat nu in het naastgelegen stadje naar de opvang maar bij een andere GO krijgen we alweer te maken met een aardige reisafstand. Heeft zeker niet de voorkeur. En ik vind het zo zonde om haar voor deze halve dag om de 2 weken helemaal weg te halen bij deze GO. Het klikt zo goed!



Ik snap ook dat de oplossing hier wellicht niet gevonden wordt hoor, ik wilde het ook gewoon even delen met anderen om eens te horen of ik dingen kan doen waar ik niet aan denk bijv.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt mij het grootste nadeel van een GO, plus het risico dat je kind zich te veel hecht (maar dat is de vraag hier niet)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als de GO zich aan de opzegtermijn houdt mag dit, net zoals jij mag opzeggen rekening houdende met de opzegtermijn.



Tja, je baalt, je bent boos. Maar het is zoals het is.
Alle reacties Link kopieren
jij en je gastouder zitten aangesloten bij een gastouder bureau

dit gastouderbureau moet de oplossing voor jullie gaan zoeken, en voor de andere 2 gezinnen ook

Tuurlijk is het fijn dat je er zelf ook mee bezig bent ,maar hun moeten met een oplossing komen, daar betaal je oa je maandelijkse bijdrage voor een het bureau
Alle reacties Link kopieren
Tja dat is het risico met een GO. Maar zij kan ook eens ziek zijn of op vakantie gaan dan kan jouw dochter ook niet komen. Bij een KDV heb je dit soort problemen niet.
Ik snap het heus maar ergens draai jij het probleem om, als zij die vrijdag wil stoppen met de opvang is dat haar goed recht, het is immers geen school die aan vaste dagen vast zit maar een GO die dus zelf haar dagen mag bepalen. Het is aan jou een oplossing te zoeken. Hoe vervelend ook maar jouw kindjes zijn jouw probleem, niet dan van een ander dus ook niet dat van de GO dus zul je zelf een oplossing moeten zoeken.

Lastig
nav de opmerking van suusje,



Het GO bureau is maar een bemiddelende instantie. Zij MOETEN helemaal niks maar zullen graag meedenken in het zoeken naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:suusje3378 schreef op 21 september 2014 @ 20:16:

jij en je gastouder zitten aangesloten bij een gastouder bureau

dit gastouderbureau moet de oplossing voor jullie gaan zoeken, en voor de andere 2 gezinnen ook

Tuurlijk is het fijn dat je er zelf ook mee bezig bent ,maar hun moeten met een oplossing komen, daar betaal je oa je maandelijkse bijdrage voor een het bureauPrecies, laat het bureau een oplossing vinden.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Ik mis eigenlijk je man in het hele verhaal. Kan hij niet een dagdeel opvangen?
Alle reacties Link kopieren
Tja niet erg handig of zakelijk van de GO.

Er is dus geen mogelijkheid dat ze om de week een dag vrij neemt?

Ik zou kijken of ze daarmee akkoord gaat en anders voor alle dagen op zoek gaan naar een andere GO. En dat ook zeggen tegen haar.
Kan je man geen ouderschaps verlof nemen op die vrijdag ? Of jij ipv de vrijdag de woensdag werken ?
Thuiswerken is tot heden niet mogelijk vanuit werkgever, middelen zijn er wel maar werkgever is er niet happig op. Dit kan ik uiteraard bespreekbaar maken, omdat ik nu wel echt een opvang probleem krijg. Een kdv lijkt me ook geen optie, omdat het maar om een dagdeel per 2 weken gaat.



Minder werken kan ik bespreekbaar maken, maar bij de start van mijn functie was minimaal 28 uur een harde eis. Het was een fulltime functie, en heb ik 28 van kunnen maken gelukkig. Ook al zou minder werken straks wel mogen, dan weet ik niet of ik het wil. Financieel vind ik het salaris zo leuker, en doordat mijn GO deze keus maakt moet ik minder gaan werken. Snap dat GO dit zelf kan bepalen hoor, maar ik baal er gewoon van.



En juist omdat alles zo lekker loopt, goed geregeld allemaal baal ik gewoon enorm dat het straks op de schop gaat en ik even niet weet hoe het op te lossen.

Had gehoopt dit probleem niet te krijgen want ben echt heel blij met mijn GO en goe leuk dochter het daar vind.



He, bah....misschien zie ik het ook allemaal even niet in perspectief omdat ik gewoon baal!

Kan me voorstellen dat jullie me een enorme zeikerd vinden, zo wil ik niet overkoken of zijn.maar ja, ik vind het echt vervelend.



Heb het contract nog niet bekeken over een opzegtermijn, maar lijkt me dat je als eigen baas zelf kan bepalen hoeveel en wanneer je wilt werken. Ze gaat ook niet binnen een week stoppen hoor, maar omdat ze het meerdere keren heeft herhaald afgelopen week denk ik dat ze toch wel op korte termijn gaat stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit kan ze "zomaar" doen, dit is het nadeel van een GO. Ik zou op zoek gaan naar een andere. Je kan haar mededelen dat dit helaas dan betekent dat jullie op zoek moeten naar een ander. Dan kan ze zelf beslissen of dat t haar waard is.
quote:Derpina schreef op 21 september 2014 @ 20:16:

Tja dat is het risico met een GO. Maar zij kan ook eens ziek zijn of op vakantie gaan dan kan jouw dochter ook niet komen. Bij een KDV heb je dit soort problemen niet.



Klopt, dat risico weten we. Vakanties staan ook vast dus daar plannen wij omheen. Als ze ziek wordt moeten we idd wat regelen, dan zullen we vrij moeten nemen of toch kijken of opa en oma beschikbaar zijn. Maar dat zijn dan situaties die niet wekelijks voorkomen.



Nu gaat het om een structureel opvang probleem
Kun je je vrijdag ochtend niet naar de woendag ochtend verplaatsen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven