Gebruikte kinderkleding doorgeven aan onbekende(n)?

20-12-2011 00:31 49 berichten
Vraag me even iets af, hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb 7 volle vuilniszakken met kleding (schoon, heel en nog netjes) waar mijn kinderen uitgegroeid zijn. Normaal breng ik die naar van die kledingcontainers.



Nu is het zo dat ik sinds een tijdje een gezin ken dat het financieel zwaar heeft. Een alleenstaande moeder met 3 kinderen, vader is er vandoor en eten op tafel krijgen is een uitdaging. Wat ik weet van dit gezin heb ik van het speelkameraadje van mijn zoon, hij is het middelste kind in dit gezin. Hij vertelt me soms opeens zo maar dingen over zijn situatie thuis zonder dat ik daar naar vraag.



Nu heb ik voor alle 3 kinderen van dit gezin een paar zakken kleding in (ongeveer) hun maat. Maar ik vraag me dus af of ik dat zo maar aan die moeder kan geven? Ze loopt er niet mee te koop dat ze weinig geld heeft. Ik ken haar eigenlijk nauwelijks, spreek haar alleen bij ophalen/brengen van zoon of vriendje. En ik wil haar niet kwetsen of beledigen. Ik weet wel dat hier in Nederland kleding wordt doorgegeven maar volgens mij is dat aan familie of vrienden. Niet mensen die je nauwelijks kent.



Misschien overdrijf ik wel hoor. Ik heb er alleen helemaal geen ervaring mee. En ondanks dat ik al zo'n 10 jaar in Nederland woon vind ik het nog steeds lastig om dit soort dingen in te schatten.
Gewoon vragen of ze het willen hebben
Oei, lastig.



Ken je geen mensen die bevriend zijn met moeder? Wellicht kunnen zij eens voor je polsen?
Lief van jou trouwens!
Alle reacties Link kopieren
quote:blinkiebill schreef op 20 december 2011 @ 00:33:

Gewoon vragen of ze het willen hebbenAls je er bij zegt dat je het anders weggooit, maar dat je liever hebt dat je er iemand blij mee maakt, dan zal ze zich echt niet beledigd of bezwaard voelen, lijkt mij. Geef ook aan dat ze zelf weg mag gooien/ door mag geven wat ze niet gebruiken kan/ wil.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je het weggooit klinkt alsof de kleding eigenlijk niet goed meer is. Dan kun je, enk ik, beter zeggen dat hij in de weg staat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon zeggen dat je niemand in de familie/kennissenkring hebt om de kleding aan door te geven, dat je het liever aan een bekende geeft ipv in zo'n container stopt waar je niet weet wat er mee gebeurt en vragen of zij misschien interesse heeft, omdat je denkt dat haar kinderen ongeveer de goede maten hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 december 2011 @ 00:36:

[...]





Als je er bij zegt dat je het anders weggooit, maar dat je liever hebt dat je er iemand blij mee maakt, dan zal ze zich echt niet beledigd of bezwaard voelen, lijkt mij. Geef ook aan dat ze zelf weg mag gooien/ door mag geven wat ze niet gebruiken kan/ wil.



Dit dus

Alleen zonder het weggooien gedeelte idd.

Je hoeft geen reden waarom te geven.



"hey ik heb nog een paar zakken kleding van die van mij waar ze uit zijn. Heb jij daar mss wat aan of iemand die je kent?"



Geen heel ingewikkeld verhaal eromheen. Ze is toch geen vreemde, haar kind komt bij jou over de vloer.

In mijn omgeving is dat heel gewoon hoor, ik geef ook door. Iedereen die ik ken trouwens.



En lief dat je aan haar denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 20 december 2011 @ 00:40:

Zeggen dat je het weggooit klinkt alsof de kleding eigenlijk niet goed meer isJa, vind je? Ik vind het klinken alsof je geen geschikte ( qua leeftijd ) neefjes/ nichtjes oid hebt. En alsof je geen zin hebt ze op MP te gooien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
@helene31: Nee, helaas. Ze wonen hier nog niet zo lang. Heb daarom ook nog niet echt de kans gehad ze te leren kennen.



@bgb: Zo had ik het nog niet bekeken. Zo ligt de nadruk vooral op dat het hier niet meer gebruikt wordt en niet dat zij het nodig heeft.



@nlies: Ik gooi het daadwerkelijk weg want het past de kinderen niet meer. Maar wat in die zakken zit is allemaal nog netjes, heel en schoon. Wat kapot of verwassen was heb ik al in de gewone vuilcontainer gedaan.



@borderwalk: Ik heb dus echt niemand aan wie ik die kleding zou kunnen doorgeven. Onze families wonen in het buitenland en vrienden hebben kinderen die ouder zijn dan die van ons. Vandaar dat het altijd naar die containers gaat. Bovendien ben ik er zelf niet mee bekend (andere cultuur) en doe ik dat dus sowieso niet snel. Vandaar mijn twijfel nu.



Met kerstavond komen ze eten, mijn zoon heeft zijn vriendje en de rest van dat gezin uitgenodigd voor ons traditionele kerstavondmaaltje (dan beslissen de kinderen wat er op tafel komt en helpen ze koken). Ik denk dat ik haar dan in de loop van de avond vraag of ze het hebben wil en dan op de manier van bgb. Tenzij ik echt het gevoel krijg dat ze het niet op prijs zou stellen.



Raar hoor. Zakelijk zouden dit soort dingen me niet zoveel kunnen schelen. Maar zodra het persoonlijk wordt, mijn kind er bij betrokken is en ook zijn vriendje dan vind ik dit soort dingen toch wel lastig.



En jullie allemaal bedankt voor jullie reacties op dit late (vroege) tijdstip.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 december 2011 @ 01:00:

[...]





Ja, vind je? Ik vind het klinken alsof je geen geschikte ( qua leeftijd ) neefjes/ nichtjes oid hebt. En alsof je geen zin hebt ze op MP te gooien.

Klopt allebei.



En ik geef het inderdaad liever aan iemand die het gebruiken kan dan dat het in zo'n container verdwijnt.



Er is ook echt niks mis met die kleding behalve dat het te klein is.
Alle reacties Link kopieren
" Als je het vervelend vindt of het niet wilt moet je het zeggen, hoor, maar ik heb een paar zakken kleding waar mijn kinderen niet meer in passen en ik vind het zonde om weg te gooien. Maar ik ken niemand anders met jongere/ kleinere kinderen. Wil jij er eens in neuzen? Wat je niet wilt mag je weggooien of zelf door geven. Als ik er maar van af ben, het staat nu ook maar in de weg."
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wees je er ook van bewust dat de moeder er misschien ets tegenover zal willen stellen, keertje pannenkoeken bakken, oppassen, een appeltaart (ik noem maar iets).



Misschien doet ze het niet hoor maar als ze het wel doet, sla het dan niet af.
Alle reacties Link kopieren
Toch vind ik het lief.



Ook van het kerstdineetje. Het is zo belangrijk als je ergens nieuw bent om mensen te leren kennen.

Zeker als alleenstaande mama. Klinkt als een warm bad bij jou en ik zou dat echt gewaardeerd hebben toen ik nog in die positie zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 20 december 2011 @ 00:44:

Ik zou gewoon zeggen dat je niemand in de familie/kennissenkring hebt om de kleding aan door te geven, dat je het liever aan een bekende geeft ipv in zo'n container stopt waar je niet weet wat er mee gebeurt en vragen of zij misschien interesse heeft, omdat je denkt dat haar kinderen ongeveer de goede maten hebben.Dit ja!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een gat in de lucht springen als iemand, vreemde of niet, bij mij aankwam met een paar zakken kleren in de maat van mijn kids!



Hierin de buurt ben ik degene die kleren doorschuift, mijn kids zijn t oudst, maar dan geef ik iets aan die, dan aan die. Mensen waarvan de kids hier spelen, de buren, enzenz. Ik vraag wel altijd of ze t willen hebben eerst. Ik weet hoe t is om weinig geld te hebben, dus geef t liefst aan mensen die t graag hebben/ goed kunnen gebruiken!
Ik werkte bij iemand en die had 5 truitjes van esprit, van die handige die je op vakantie uit wast en zo weer kan aan trekken. Ze zei tegen mij, ik wil je niet beledigen maar ik ben erg afgevallen maar vind het zonde om die truitjes weg te doen. Kan ik er jou blij mee maken. Ik heb ze aangenomen , super blij mee en was totaal niet beledigd.

Beter iemand helpen, weg gooien kan altijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 20 december 2011 @ 01:28:

[...]





Dit ja!

ik ben niet arm, mijn zoon van 10 heeft een aantal vrienden die groter zijn dan hij en mensen geven mij / hem regelmatig kleding mee die hun zoon niet meer past, alleen al opdat iemand het nog draagt als het nog even mee kan.

dat is hier echt heel normaal, ik ken maar weinig jongere kinderen dus ik leg kleding van hem die nog goed is bij mijn ouders in de kast zodat neef van 8 ze aankan trekken als ie daar buiten gevoetbald heeft ofzo.

nog nooit over nagedacht zelfs, waar het forum niet goed voor is.
Alle reacties Link kopieren
Alles is al gezegd ik wil alleen nog even kwijt dat ik het lief en attent van je vind! Ook dat ze uitgenodigd zijn bij het kerstmaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd erg fijn om kleding te krijgen voor mijn kinderen, heb me nog nooit bezwaard of beledigd gevoeld Gewoon doen dus TO
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat ze er wel blij mee zal zijn! Ik krijg ook kleding van mijn collega en soms ook van vrienden voor mijn zoontjes. Daar ben ik echt blij mee! Scheelt je toch behoorlijk en het zijn altijd leuke kleertjes.
Alle reacties Link kopieren
Over dit soort dingen moet je niet zo lang nadenken.

Je VRAAGT iets. Daar kan iemand ja of nee op zeggen.

Het leven is soms zo simpel!

Gewoon doen dus!
Alle reacties Link kopieren
Lief van je :-D!
Alle reacties Link kopieren
Als ze komen eten die zakken gewoon in het zicht zetten. Je dan verontschuldigen dat ze er staan. Dan zeggen dat je hoopt er iemand blij mee te kunnen maken. En zo kun je gelijk vragen of het misschien iets voor haar kinderen zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Scheelt idd. Blink!

Toen mijn zoon door medicijngebruik dikker werd, moest ik echt in ene een hele nieuwe gardarobe aanschaffen. Ook al ga je naar de Zeeman, Takko, Wibra.... je bent echt behoorlijk wat geld kwijt ( als je niet veel hebt iig relatief veel). Gelukkig vindt hij alles nog leuk, ook al is hij 12 , maar wat zou ik blij zijn geweest met een zak met wat 2dehands kleding!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven