Geen aansprakelijkheid kinderen

31-07-2013 12:36 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geachte forum,



Ik weet niet of ik helemaal op het juiste forum of onderwerp zit, maar ik zal mijn verhaal uitleggen.



Ik heb een persoon in me leven die graag een baby van mij wil, dat is voor mij geen probleem. Wat er alleen speciaal aan dit geval is dat ik eigenlijk als spermadonor wil dienen, en niet als vader van het kind. Ook de vrouw denkt hier zo over



Hoe kun je vastleggen dat je geen alimentatie gaat betalen en ook niet de voogdij krijgt?



wat zijn hier precies de procedures voor en/of papieren?



Met vriendelijke groeten,



ErikJan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst maar eens op 1 lijn komen met die vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo negatief?

Het is toch exact hetzelfde als een spermadonor maar dan niet anoniem?
Ik denk dat je even langs het juridisch loket moet. normaal gesproken heb je plichten zodra je de biologische vader bent of je nu wil of niet. Misschien dat er een contract of iets mogelijk is waardoor jij geen plichten meer hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:erikkjan schreef op 31 juli 2013 @ 12:36:

Geachte forum,



I. Wat er alleen speciaal aan dit geval is dat ik eigenlijk als spermadonor wil dienen, en niet als vader van het kind. Ook de vrouw denkt hier zo over





ErikJanwat snap je niet aan deze zin amelie?
Ik zou dit wel even wettelijk vast laten leggen via een notaris. Bedenk wel heel goed hoe en wat wanneer het kind bijvoorbeeld wil weten wie zijn/ haar vader is! Of als jij toch kriebels krijgt en je kind wilt zien..
Volgens mij is tegenwoordig in de wet vastgelegd dat kinderen het recht hebben om hun ouders te kennen, en worden ook "gewone" spermadonoren om deze reden tegenwoordig geregistreerd.



Ik durf niet te zeggen of je de opvoedkundige en financiele verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk ongedaan kunt maken via bijv een overeenkomst. Stel dat zij komt te overlijden, dan zou de staat voor opvang en kosten van het kind komen te staan? Over het algemeen is de Nederlandse wetgeving zo ingericht dat zij verhaalrecht hebben indien kosten elders te verhalen zijn. Check dit dus ook goed met een advocaat!
Alle reacties Link kopieren
Jullie denken vanuit je eigen belang: zij wil een kind, jij wil wel helpen maar geen verantwoordelijkheid nemen.



De wet gaat uit van het belang van het kind. Daarom zijn beide ouders verantwoordelijk voor de verzorging, opvoeding en het onderhoud van het kind. Je kan nu afspreken dat de vrouw nooit een beroep op je zal doen, maar wat als zij haar baan kwijtraakt, arbeidsongeschikt raakt of overlijdt? Dan kan jij als vader worden aangesproken.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
hm.. ik denk dat je jezelf eerst even moet verdiepen in de regelgeving omtrent spermadonoren. Met een beetje speuren moet dat wel te doen zijn.



ik geloof dat in de USA er een dokter bij aanwezig moet zijn, om vast te stellen dat het idd om KI gaat. Of dat in Nederland ook zo is, geen idee.



maar ik zou mijn zaad zeker niet zomaar in het rond gaan strooien. Het verdient ook aanbeveling om naar je familiegeschiedenis te kijken: zitten daar erfelijke ziekten in, ben jij zelf gezond, moet er misschien een lichamelijk onderzoek aan te pas komen. Hoe zit het met de familie van de vrouw? Is daar iedereen gezond? (want je wil natuurlijk het beste voor het kind, per slot van rekening zijn het jouw genen die hier rond gaan wandelen) Daarbij: gesteld dat je kindje een ziekte krijgt en de vrouw in kwestie komt voor hoge kosten, is de kans niet denkbeeldig dat ze bij jou aan komt kloppen.



Je kan ook naar de sperma bank gaan en daar eens kijken of ze info hebben. De donoren daar zijn niet meer anoniem en ik denk dat ze je daar prima verder kunnen helpen met het verstrekken van info.

.
Alle reacties Link kopieren
Er is een topic over.'een kind in je uppie' misschien weten ze daar meer.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
maar zei kan toch met het kind aangeven na de geboorte vader onbekend? dan kunnen ze toch ook niet hem aan sprakelijk houden ivbm alimentatie en omgang?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan wel, zelfs als hij daar niet aan mee wil werken.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Het fijne weet ik er niet helemaal van maar er staat mij iets van bij dat het juridisch een belangrijk verschil is hoe het kind is verwekt.



Dus ga je seks hebben met die vrouw ook al is het maar eenmalig en hebben jullie geen relatie dan ben je de verwekker en kan de vrouw eisen dat je je vaderlijke plichten vervult.



Gaan jullie insemineren met een spuitje en wordt vooraf duidelijk vastgelegd dat je niet meer bent dan de donor dan wordt je als donor gezien en kan er nooit van je geëist worden dat je vaderlijke plichten vervuld maar heb je ook geen rechten.



Je zal dit wel goed uit moeten zoeken en goed moeten vastleggen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ivfkliniek.nl/ ... pslag%20eigen%20donor.pdf



Hier vind je al veel info.



Voor het opstellen van een contract e.d. ga naar een notaris of neem een advocaat in de arm.

Bedenk wel:

Het kind mag vanaf 16 jaar altijd opvragen wie zijn of haar vader is. Je kunt op dat moment als vader een bezwaar indienen tegen het bekend maken van jou gegevens aan het kind, maar een rechter (die over dat bezwaar moet oordelen) beslist bijna altijd in het voordeel van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Het bekend maken van wie de vader is, is voor mij geen enkel probleem. Het enige wat ik zou willen is geen aansprakelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen. Juridisch wespennest.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op woensdag 31 juli 2013 13:06 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="erikkjan in "Geen aansprakelijkheid kinderen"" class="messagelink">erikkjan schreef op 31 juli 2013 @ 12:36</a>:</b>

Geachte forum,



I. Wat er alleen speciaal aan dit geval is dat ik eigenlijk als spermadonor wil dienen, en niet als vader van het kind. <u>Ook de vrouw denkt hier zo over</u>





ErikJan</div></blockquote>wat snap je niet aan deze zin amelie? Rustig aan hoor, verkeerd gelezen.
http://dokument.ncrv.nl/pagina/man-met-100-kinderen



De man met 100 kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het een iets andere situatie want ik heb een vrouw-vrouw relatie.

Wij hebben een bekende donor gebruikt voor ZI (insemineren met een spuitje gewoon thuis).

Voor dat wij begonnen heeft hij eerst een aantal testen laten afnemen (geslachtsziektes/hiv e.d.) en daarna hebben wij een donorcontract getekend. Daarin staat dat hij als donor gefungeerd heeft. Geen rechten en plichten heeft mbt het kind wat ontstaat uit de ZI. En dat er geen family life zal ontstaan (geen omgang met het kind).

Er staat ook in dat vanaf de leeftijd van 16 jaar er contact mogelijk is maar nooit zodanig dat er een familierelatie zal ontstaan. Volgens mij heb ik de onze van freya.nl af.



Wel lees je overal dat het voor de rechter geen stand houdt (dat document dan) omdat wij toch mijn vrouw juridisch ouder willen maken hebben we de stiefouderadoptie gestart via advocate en ook daarbij heeft de donor nogmaals een document moeten ondertekenen dat hij slechts de rol van donor vervult heeft en is dat met de overige documenten naar de rechtbank gestuurd.

Uiteindelijk is de adoptie goedgekeurd.



Wellicht dat er bij een advocaat ook de mogelijkheid bestaat om los van een adoptieprocedure ook zo'n soortgelijk document dan rechtsgeldig te maken?

Ik ga er dan maar even van uit dat het dan ook via ZI gaat. Was het plan dat je ook daadwerkelijk seks met die vrouw gaat hebben liggen de regels iets anders want dan ben je volgens de wet geen donor, maar juist vader.
Not my circus, not my monkeys
quote:doreia schreef op 31 juli 2013 @ 14:15:

http://dokument.ncrv.nl/pagina/man-met-100-kinderen



De man met 100 kinderen

Off topic, maar ik ben blij dat je bent gebleven.

Ik lees je altijd graag!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niet echt in het belang van het kind, eerlijk gezegd. 'Je vader was gewoon een zaaddonor en wil verder niks van je weten.' Enig.
Alle reacties Link kopieren
quote:lindalc schreef op 31 juli 2013 @ 22:28:

Lijkt me niet echt in het belang van het kind, eerlijk gezegd. 'Je vader was gewoon een zaaddonor en wil verder niks van je weten.' Enig.Hoe denk je dat lesbische stellen dit aan jun kind vertellen? Niet op deze manier natuurlijk. Dat geldt dan toch ook voor de siuatie van TO?
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven