Hersenvliesontsteking bij onze baby

10-11-2009 20:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Vorige week ben ik met 35w1d bevallen van onze dochter. Onze dochter heeft een aantal dagen in het lumc gelegen, daarna is ze overgeplaatst naar het diac, omdat het lumc vond, dat ze gezond was. Dit was op een woensdag, op vrijdag werd bekend dat ons meisje hersenvliesontsteking had, veroorzaakt door de bacterie e-coli. Dit heeft ze hoogstwaarschijnlijk via mij opgelopen, omdat ik 2 dagen met gebroken vliezen heb gelegen.

Ze heeft het afgelopen weekend best slecht gelegen, maar gelukkig is het een vechtertje en gaat het met de dag steeds beter met haar!



Nou vroeg ik me af, of er hier meer moeders zijn, waarbij hun kindje ook hersenvliesontsteking heeft gehad en of ze hieraan wat hebben overgehouden. Het zh kan ons eigenlijk niks vertellen of ze er überhaubt wat aan overhoudt.

Maar wij willen als ouders natuurlijk graag weten waar we rekening mee moeten houden.

Ons meisje krijgt a.s. donderdag een gehoortest, om te checken of ze goed kan horen en de ontsteking geen doofheid (heeft) veroorzaakt. Erg spannend allemaal uiteraard...maak me echt ontzettend veel zorgen om ons kleine smurf.



Groetjes Leontine
Alle reacties Link kopieren
niet uit eigen ervaring, maar wel van dichtbij. Kereltje heeft ook hersenvliesontsteking gehad. Lijkt daar niets aan overgehouden te hebben. Hij moet wel tot een bepaalde leeftijd iedere 8 (?) weken naar het ziekenhuis voor controles. Hij is nu 11 maanden en was een week oud toen hij hersenvliesontsteking heeft.



Wat hij trouwens wel heeft, is een heftige reflux. Weet echter niet of dat ook maar iets met de hersenvliesontsteking te maken heeft.



Succes met alles
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wil jullie heel veel sterkte wensen!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar ik wil je wel even een knuffel geven en je sterkte wensen! Wat een ellende in een periode die ene grote roze wolk zou moeten zijn zeg!





Ik hoop voor jullie dat alles achteraf mee blijkt te vallen. Een kindje hoeft zeker niets over te houden aan hersenvliesontsteking. Ik duim voor jullie!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen informatie voor je, maar wil je wel even een geven!



Veel sterkte de komende tijd en ik hoop voor jullie dat het allemaal meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Aaaagh Leontine wat akelig allemaal!!

Hier (gelukkig) geen ervaringen met hersenvliesontsteking dus kan je helaas niet verder helpen. Maar het lijkt me ontzettend moeilijk voor jullie!!

Ik leef met je mee!

Dikke
geen ervaring maar wil je wel heel veel sterkte wensen de komende tijd want vind het niet niks hoor, net bevallen en nu al die medische ellende al.

Zowel voor jezelf een hoop zorgen natuurlijk, en voor je man/vriend en uiteraard heel zielig voor je kleine meid.

Dikke virtuele knuffel van mij en sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zeeprest,



Als eerste van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje! Fijn om te horen dat het elke dag een beetje beter gaat met haar na zo'n start....



Ik kan je niet helpen met advies over hersenvliesontsteking, maar wij weten uit ervaring wel dat het voor artsen heel lastig is om precies te vertellen wat de consequenties kunnen zijn van een (hersen)aandoening. Zeker op de lange termijn en dan al helemaal bij jonge kindjes is er nog zoveel (herstel) mogelijk! Onze miniyoogs heeft vlak na de geboorte een hevige hersenbloeding gehad en tot nu toe is er geen een van de waarschuwingen uitgekomen.



Is er niet een speciaal forum voor hersenvliesontstekingservaringsdeskundigen? Ik ben zelf aangesloten bij een forum voor ouders van couveusekindjes en daar vind ik meestal wel de info die ik op dat moment zoek.



Heel veel succes met de test donderdag, maak je niet teveel zorgen want jullie kindje is nu al een kanjertje!



Dikke knuffel *moet nu toch echt eens gaan uitvinden hoe die smileys werken*
Alle reacties Link kopieren
Ook vanuit hier veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
hier ook gelukkig geen ervaring maar wil je alle goeds toewensen!!!
Alle reacties Link kopieren
Leontine, gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!



Ik weet weinig van hersenvliesontsteking bij babies en kan je geen advies geven. Maar kunnen ze in het ziekenhuis helemaal niets zeggen over wat dit voor een baby kan betekenen? Of kan het zoveel kanten uitgaan dat ze er echt niets over kunnen zeggen?



Beterschap voor je meisje!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte !!!

Mijn broer heeft accuut hersenvlies ontsteking gehad toen hij 1,5 jaar was... het enige wat hij er aan over gehouden heeft is een enorme fobie voor naalden.. hij wil er liever niets van weten !!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een schrik zeg!

Heel veel sterkte...



Een vriendin van me heeft drie keer een hersenvliesontsteking gehad als kind. De derde keer was ze een jaar of acht en moest ze helemaal opnieuw leren lopen. Nu is ze midden dertig en is er niets ongewoons aan haar.



Ik denk dat je pas op langere termijn kan zien of er vervelende dingen blijvend zijn.

Ga je zelf niet opwinden nu (klinkt makkelijker dan het is) maar bekijk het dan.

Nogmaals, heel veel sterkte met jullie dochter.
Alle reacties Link kopieren
Leontine, allereerst mag je heel blij zijn dat het beter gaat met je baby. Hersenvliesontsteking is ernstig. Gelukkig lag ze al in het ziekenhuis en was er directe hulp.

Mijn broertje heeft hersenvliesontsteking gehad. Hij was al drie jaar toen en gelukkig zag de huisarts direct de ernst in en hij is linea recta naar het ziekenhuis gebracht. Het is nu een zeer gezonde vent van 45 jaar.

Helaas ken ik ook iemand die tijdens de zwangerschap besmet is geraakt en na de thuis geboorte werd dit meisje heel erg ziek. Ze heeft het niet gered.

Het is een onzekere tijd nu, maar jouw meisje is een vechtertje. Denk niet teveel na wat er mogelijk mis zou kunnen zijn. Ze is herstellende en dat gaat goed! Dat is waar je je op moet focussen en de toekomst zal uitwijzen welke uitwerking de hersenvliesontsteking heeft gehad. Het kan ook heel goed zijn dat dat heel erg meevalt.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met jullie dochter!



Hier ervaring vanuit de andere kant.

Ik heb zelf vroeger hersenvliesontsteking gehad, heel ernstig als ik de verhalen moet geloven.



Heb weken in coma gelegen en de doktoren hadden me eigenlijk opgegeven.

Nu, 24 jaar later gaat het prima met me, nooit ergens aan kunnen merken dat ik het gehad heb. Zelfs doktoren van toen nemen af en toe nog contact op met mijn ouders om te kijken hoe het met me gaat. (ze vinden me echt een ' wonder' omdat ik er echt heel slecht aan toe was.)



Voor mijn ouders is het een ware hel geweest, als ze het er over hebben zie ik hun ogen nog waterig worden.



Heel veel sterkte dus in deze moeilijke tijd! Ik hoop dat jullie meid zo sterk is hier goed doorheen te komen en jullie dan alsnog van een roze wolk kunnen genieten!
Alle reacties Link kopieren
sorry, ik had over de gehoortest heen gelezen en ik had een heel verhaal over gehoorscreeningen getypt.

Rest mij dus je vooral heel veel sterkte te wensen en alle goeds!
anoniem_73000 wijzigde dit bericht op 10-11-2009 20:59
Reden: dubbel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft het als baby gehad, en helemaal niks aan overgehouden
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft het ook als baby gehad (net op tijd in het ziekenhuis, tenminste zo is het mij verteld) maar er niets aan overgehouden
Alle reacties Link kopieren
Zeeprest, je bent bevallen!? Veel sterkte met je meisje.



(en is je jeuk over nu??)
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb toen ik 2.5 jaar was hersenvlies ontsteking gehad.

Door juiste medicatie hebben ze mij toen kunnen helpen.

Ik ben nu een gezonde meid van 23 jaar. En heb er niks aan overgehouden.

Weet van mijn ouders dat het een hele zware tijd voor ze was.



Veel sterkte toegewenst! *hug*
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zeeprest,



Wat verschrikkelijk. Gaat het al beter met je kleine?



Onze zoon heeft een bacteriele hersenvliesontsteking (met allerlei complicaties) gehad toen hij 7 maanden oud was. Krijg er meteen weer kippenvel van als ik eraan denk, het was een paar maal kantjeboord voor hem. Hij is nu ruim 2,5!



Hij heeft epileptische aanvallen gehad, zelfs zolang dat hij in kunstmatig coma werd gehouden. Hij lag uiteindelijk op het kinder-IC in Groningen, hij heeft heel lang koortsaanvallen gehouden, ze dachten aan abcessen in zijn hoofd maar konden niets duidelijks vinden op de MRI.



Uiteindelijk heeft hij lang aan anti-epileptische middelen 'gezeten', maar sinds een paar maanden is hij daar vanaf. Als hij koorts heeft moeten we extra oppassen, en hij blijft een risicokindje. Verder loopt hij qua ontwikkeling wat achter, 7 a 8 maanden is tenslotte een kritische ontwikkelingsleeftijd waar andere baby's vaak leren zitten ed, onze zoon kon dat daardoor pas met ruim 1 jaar. Hij heeft veel gemist dus, en haalt dat nu langzaam, en met moeite weer in. Ik denk soms wel dat hij achter blijft lopen, maar goed, dat kan ik pas over 10 jaar zeggen :-) Hij is 2,5, maar loopt gelijk op met kindjes tussen de anderhalf en 2 jaar oud.



Tja. Als je wekenlang dacht dattie dood ging dan is bovenstaande peanuts!



Sterkte met je dochter. Laat even weten hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren
Leontine, ten eerst van harte en ten tweede heel veel sterkte. Ik hoop dat jullie kleine meid goed opknapt en dat je snel van je dochter mag genieten!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellendig begin van zo'n feestelijke gebeurtenis. Het kindje van een collega heeft met twee weken een hersenvliesontsteking gehad. Het is kantje boord geweest, maar hij heeft er geen restverschijnselen aan overgehouden. Het is erg lastig voorspellen wat dit voor jullie kindje betekent - laat je in elk geval niet gek maken door alle enge gevolgen die je op internet kunt googelen: ik wens jullie het beste.
Alle reacties Link kopieren
van mij, verder geen ervaring. veel sterkte!!!
Mijn dochter heeft hersenvliesontsteking gehad toen ze vier maanden was. Ze lijkt er niets aan te hebben overgehouden. Ze is nu bijna twee en was wel laat met lopen (20 maanden) en is ook laat met praten, maar we maken ons nog niet al teveel zorgen; ze kan wel al heel goed puzzels oplossen.



Overigens heel veel sterkte gewenst met jullie mooie meisje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven