Hoe laat gaan kinderen van 3, 4, 8 en 10 naar bed?

13-10-2010 13:52 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje aan andere moeders (en vaders). Hoe laat gaan bij jullie de kinderen naar bed door de week? Weet niet zo goed wat eigenlijk normaal is. Die van 3 en 4 gaan rond half acht naar bed (7 uur er weer uit), die van 8 en 10 rond kwart over acht. Volgens mij gaan de oudsten vrij vroeg naar bed. Tijd voor vergelijkend onderzoekje dus.
Alle reacties Link kopieren
Toen ze rond 4 jaar waren rond half 7 of 7 uur (denk ik, láng geleden)



Sinds ze 9 zijn gingen ze rond half 8 naar bed



Nu ze 11 en 12 (bijna 13) zijn, gaan ze rond 8 uur naar boven en zouden ze er 15 minuten later in moeten liggen. Vaker is het half 9 en dan moet ik ze nog even fors op de tijd wijzen.



Mijn kinderen hebben deze slaap echt nodig. Zijn 's morgens op tijd wakker.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Jongste (7) kwart voor acht

Middelste (8) half negen

Oudste (12) half tien
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste van 6, gaat om 7 uur naar boven, als ik haar heb voorgelezen enzo, dan ben ik rond half 8 weer beneden.

Ze leest meestal nog ongeveer een half uur.



Mijn oudste van 10, gaat om 20.15 naar boven. Ik kom dan nog even bij hem en zorg dat ik om 20.45 weer beneden ben.

Hij mag lezen zo lang hij wil, als hij 's ochtends maar weer fit z'n bed uit komt.



Volgens mij is er niks mis met de bedtijden van jouw kinderen.



Heb je er wel eens over nagedacht om de kinderen van 8 en 10 niet tegelijk naar bed te brengen?

Lijkt me voor je oudste namelijk wel leuk.

Maar misschien heb je dan het gevoel dat je "de hele avond" bezig bent met naar bed brengen.
Nr2 van net twee jaar gaat om zeven uur (wat vaak kwart over zeven wordt). Bedritueel is er niet echt.

Nr1 van net drie dagen vier, gaat tussen acht uur en half negen (en dat proberen we terug te brengen naar half acht/acht uur). Bedritueel duurt een minuut of drie en sinds driekwart jaar leest ze soms nog even in bed voordat ze gaat slapen.
Alle reacties Link kopieren
Met 3 en 4 jaar lagen ze er al om 19.00 in.

Nu gaat bij de jongste (10) om 20.30 licht uit......hoop ik.

Laat zeggen tussen 20.30 en 20.45.

Bij oudste rond 21.00.

Vind het zelf voor de jongste best laat, maar slaapt moeilijk dus leest vaak nog een boekje.

Vroeg het me van de week ook af, hoelaat die leeftijd (10/11 jaar) ongeveer gaat.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 5,5 jaar ligt er doordeweeks in tussen 19:15 en 20:00 uur (afhankelijk van bijvoorbeeld zwemles, hoe laat we eten, of het heel mooi weer is en hij nog wat langer mag buiten spelen, etc.)

In het weekend is dit uiterlijk 20:15.

's Ochtends is hij meestal tussen 6:30 en 7:30 uur wakker.

Ik houd zelf niet van dat gestress van 'op de minuut precies naar bed'.

Ik heb al een aantal keer gelezen dat het belangrijker is om zo goed mogelijk de hele week hetzelfde ritme te houden, dan bijvoorbeeld in het weekend ineens véél later naar bed en lang uitslapen.

Zou trouwens niet teveel met anderen vergelijken, verschilt toch ook wel heel erg per kind hoeveel slaap hij/zij nodig heeft..
En Oh ja: in het weekend zijn het dezelfde tijden.
Alle reacties Link kopieren
Dochter (4) 19.00 uur.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik breng mijn kinderen niet meer naar bed, dat regelen ze lekker zelf. De jongste, 9 jaar oud, wordt zo rond 20.15 naar boven gestuurd, die gaat dan douchen en slapen, de oudste, brugpieper van 11, gaat zo rond 21 uur naar boven, dan ook nog even douchen en hij leest altijd nog een tijdje.



Ben ik nou zo'n ontaarde moeder dat ik niet meer naast de douche sta te wachten met een handdoek?
Alle reacties Link kopieren
Ik breng ze alledrie gelijk naar boven dus allemaal om 7 uur. Eerst wassen en verhaal. Dan is het al gauw 19:30 uur.



De jongste van 7 moet gelijk gaan slapen.

de middelste van 8 mag nog tot 20;00 uur lezen

de oudste van 10 mag lezen tot 20:15, wat al gauw 20:30 wordt



Dit klinkt wel vroeg, maar we staan 's ochtends om 6:15 op, want mijn man moet om 7;00 uur vertrekken naar zijn werk. Als de wekker gaat zijn ze alledrie wakker en slapen ook niet meer in.



Dit ritme bevalt ons allemaal heel goed. We kunnen 's ochtends allemaal uitgebreid douchen en ontbijten, en 's avonds hebben wij nog een avond voor ons tweeen.
Zoon van 3 light er rond 18.30 in en dochter van 5 rond 19.00 uur. De oudste leest dan vaak nog wel een poosje, die slaapt wat moeilijker in en sinds ze goed kan lezen is dat de oplossing gebleken. Ze moet vanaf dat ik naar beneden ga wel stil zijn en ik kijk als ik naar bed ga altijd nog even of ze niet op d'r boek in slaap is gevallen
Dochter van bijna 2 en 4 gaan om 19.00 uur naar bed. Nu de oudste naar school gaat houd ik wel een strakker schema aan. Ze moet er de volgende ochtend wel weer op tijd uit.



In het weekend wordt dit wel eens 19.30.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil ik zoon (bijna 4) graag voor 19.30 in bed hebben, maar vaak ligt ie er pas om 20u in.
Alle reacties Link kopieren
2 kinderen van 3 en 5, gaan om 19.30/20.00 uur naar bed. Ik probeer half 8, maar als er wordt getreuzeld kan het 8 uur worden.
Kleuter van 4.5 tussen 19.00 - 19.30 naar bed, slapen is weer een ander verhaal
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 13 oktober 2010 @ 14:04:



Ben ik nou zo'n ontaarde moeder dat ik niet meer naast de douche sta te wachten met een handdoek?



Nee absoluut niet, maar als ik het niet doe staat jongste half afgedroogd op haar slaapkamervloer te druppelen...Vind ik haar kleding overal behalve in de wasmand en ligt bij oudste de handdoek, half nat, lekker op bed.

Ach ze vinden het "gezellig" om nog even te kletsen en hun ei kwijt te kunnen (denk ik)

Maar ben echt blij als ze het allemaal zelf gaan doen hoor
Alle reacties Link kopieren
Oh, die tijden komen over het algemeen aardig overeen met de mijne. Zou het namelijk een beetje lullig vinden als mijn oudste dochter als enigste in de klas belachelijk vroeg naar bed zou moeten. Ik hecht namelijk nogal aan mijn rust s'avonds dus sta ik niet te springen dat ze langer op blijven, maarja moet er natuurlijk ooit van komen. Maar gezien jullie tijden blijft het nog een tijdje zo.

@Chocolaaa

De reden waarom de twee oudste samen naar bed gaan is eigenlijk omdat mijn oudste eigenlijk meer slaap nodig heeft dan mijn tweede dochter. Mijn tweede dochter heeft een beetje pech, want die zou eigenlijk al later kunnen, maarja, kunnen we niet maken met het oog op de oudste.
quote:Tuorrebout schreef op 13 oktober 2010 @ 14:09:

Dochter van bijna 2 en 4 gaan om 19.00 uur naar bed. Nu de oudste naar school gaat houd ik wel een strakker schema aan. Ze moet er de volgende ochtend wel weer op tijd uit.



In het weekend wordt dit wel eens 19.30.Moet ze er nu vroeger uit dan toen ze naar kdv ofzo ging (tenzij ze daar natuurlijk niet heen ging...)?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 3 (bijna 4) gaat rond half 8 naar bed, eerder redden wij echt niet, hoewel ik het wel fijn zou vinden als hij er om 7 uur al in lag. Hij slaapt tot een uur of 7 's ochtends, dus net geen 12 uur per nacht. En heeeeeeel soms 's middags nog een uurtje.
..
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 6 gaat tussen 19.00 en 19.30 naar boven. Even tandenpoetsen, verhaaltje, etc. Duurt hooguit een kwartiertje. In het weekend is het vaak 20.30 a 21.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 13 oktober 2010 @ 14:04:

Ben ik nou zo'n ontaarde moeder dat ik niet meer naast de douche sta te wachten met een handdoek?



Stop je ze niet even in als ze in bed liggen of kom je ze geen nachtkus geven?



Met een handdoek naast de douche staan is idd wat overdreven.
Moppekind is bijna acht, en gaat al jaren -ook in het weekend- rond 19:15 / 19:30 naar bed, anders heb ik de volgende dag een monstertje in huis.

Hij moet blijkbaar nog steeds het klokje rondslapen.
quote:sassafras schreef op 13 oktober 2010 @ 14:04:

Ben ik nou zo'n ontaarde moeder dat ik niet meer naast de douche sta te wachten met een handdoek?Niks ontaards aan volgens mij. Dochter van 5 doucht hier ook zelf, droogt zich af, kleed zich aan en komt dan gezellig bij d'r broertje nog even meeluisteren bij het voorlezen.
quote:fleurtje schreef op 13 oktober 2010 @ 14:18:

[...]





Moet ze er nu vroeger uit dan toen ze naar kdv ofzo ging (tenzij ze daar natuurlijk niet heen ging...)?



In ons geval, kdv was maar 2 ochtenden in de week waarvoor we vroeg voor op moesten staan (net zo laat als nu voor school), school 5 dagen. Is even wennen...

En school is ook best vermoeiend, waardoor 's avonds iets eerder naar bed. Onze vierjarige ligt er nu over het algemeen om half 8 (voorheen niet voor 8 uur).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven