Hoe lang doorgaan met beloningsstickers zindelijkheid?

03-07-2013 15:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van bijna drie is sinds vier weken zo goed als zindelijk. Ze draagt geen luiers meer en op een enkel ongelukje na, plast ze netjes op het potje of de wc. Hartstikke goed!



Om haar te stimuleren mag ze na elk plasje een sticker plakken op een kaart en na vijf stickers een snoepje. Ze heeft al hele vellen vol en daarmee een aanzienlijk aantal snoepjes verdiend.



Ik ben al niet zo enorm fan van zo'n systeem, ik denk dat ze sowieso wel gemotiveerd was om zindelijk te worden, maar mijn man wilde het graag en wellicht heeft het haar geholpen.



Ik ben er nu alleen echt wel klaar mee. Ik merk dat ik het zelf vaak vergeet en zij zelf trouwens ook. Maar vandaag wil ze duidelijk vaak op het potje om een sticker te verdienen.



Het lijkt me dat we niet eeuwig kunnen doorgaan met haar de hemel in te prijzen en te belonen met stickers en snoepjes. Op een gegeven moment moet het toch 'gewoon' zijn dat ze zindelijk is, of niet?



Wanneer stop je met zoiets en hoe bouw je het af?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon melden dat je nog maar ..... Zoveel stickers hebt en dan zijn ze op.



Dus dat je niet meer met ieder plasje een sticker kan plakken, misschien dat we met poepen kunnen gaan plakken?

Of 1 sticker per dag als het goed gaat, totdat de stickers op zijn?



Dus gewoon overleggen met je dochter en haar laten kiezen tussen jouw ideeën. Dan kan je haar altijd wijzen op de afspraken die jullie samen gemaakt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dat de stickers op zijn... goed idee!



Probleem is eigenlijk dat mijn man alsmaar wil doorgaan met plakken... en ik niet...
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet voor een grootse finale gaan en met een laatste spaarkaart nog even sparen voor een eindcadeau? Uitleggen dat na die kaart (en dat cadeau) kindje echt zindelijk is. Wel fijn dat het gelukt is trouwens!!!
Alle reacties Link kopieren
Dan moet jij eerst met man op 1 lijn komen, op school en bij oma en bij anderen zijn er ook geen stickers.

En het leven draait niet alleen om stickers, soms is het ook heel fijn iets te kunnen omdat ze het gewoon kan, niet voor een sticker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dat helemaal met je eens, Zusenzoo. De beste motivatie is denk ik dat je gewoon iets kunt, niet omdat je een sticker krijgt.



Maar een grootse finale is ook een goed idee! Ga het bespreken met mijn man.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten als kind als het zindelijk worden 'af' was één ding bij de Jamin uitzoeken. Zo'n soort finale zou ik er van maken.
Ik liet gewoon steeds meer stickers plakken.

Eerst was het snoepje al verdiend bij een keer succesvol op de wc/potje plaatsnemen.

Toen moesten er 5 stickers geplakt worden, toen 10, 15 etc.

En dan hebben ze het al lang en breed door en vergaten ze zelf stickers te plakken en toen heb ik de kaart maar weggehaald.
Mijn ouders zijn bij mijn zusje gestopt met de stickers toen ze de hele Fabuland collectie compleet had
De opdracht groter laten woorden. Bijvoorbeeld nu alleen nog stickers geven voor een hele dag zonder ongelukjes. En tien stickers is een kadootje. En na het kadootje is je dochter groot en stoppen met de stickers. Óók uitleggen dat grotere kinderen dat niet doen, vaders en moeders óók niet.





Bij onze tweede en derde kind mochten ze dan óók met hun kindermes eten. Zoon vroeg dus steeds wanneer hij óók een mes mocht en dan zeiden wij dat dat mocht als hij groot was. Op de dag dat hij drie dagen achter elkaar geheel droog was prijsde ik hem door te zeggen dat hij zo'n grote jongen was. Zijn conclusie was: ' Dan mag ik nu een mes.' Bij ons bleek dat dus de ultieme beloning te zijn.
Inderdaad eerst met man duidelijk afspreken dat er niet meer gestickerd wordt. Ik zou nog een aantal stickers in een potje doen en aan haar laten zien, als deze stickers op zijn dan gaan we samen een kleinigheidje kopen en dan is het klaar met de stickers.

Eventueel een nieuwe kaart maken voor dit speciale cadeautje.

En als ze weer op stickers vraagt dan het lege potje laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groot voorstander van het beloningssysteem en gebruik het werkelijk overal voor: heb kaart voor korstjes opeten, zindelijk worden idd, eigen bedje blijven liggen de hele nacht, etc etc. Werkt bij mijn kinderen erg motiverend :-) natuurlijk niet meerdere kaarten tegelijk maar als de ene kaart vol is willen ze weer een nieuwe uitdaging. Ik doe naar gelang de moeilijkheidsgraad 10 of 20 stickers en dan klaar....en het in elkaar knutselen vinden ze ook leuk.



Misschien kan je je dochter een diploma geven en het daarmee afsluiten. Door naar andere uitdaging
Alle reacties Link kopieren
Hier begonnen met een sticker per plas, en per 5 stickers een snoepje. Dat toen veranderd naar per 10 stickers een mini-cadeautje. Later overgegaan naar een sticker per dag dat alles op de wc gelukt is, en dan per week een cadeautje.

Op een gegeven moment begonnen kind en ik het ook te vergeten. De kaart heeft er toen nog een poosje gehangen, en als we er nog eens aan dachten nog eens wat geplakt. Uiteindelijk de kaart weggehaald, het feit dat het op de wc lukt zonder enig ongeluk is voor dit kind genoeg beloning geweest.



Misschien moet je voor je man een eigen ik-plas-op-de-wc-sticker-kaart maken, dan mag hij daar zijn behoefte op uitleven... ? En dan met voetbalstickertjes, ofzo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 03 juli 2013 @ 17:13:

het feit dat het op de wc lukt zonder enig ongeluk is voor dit kind genoeg beloning geweest.



Dat is voor alle kinderen zo (uitzonderingen daargelaten), ik begrijp niets van stickers als beloning. Daag intrinsieke motivatie!

Dus mijn antwoord op de vraag van TO zou zijn: ik zou er niet eens aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook het stomme eraan. Ze deed het al hartstikke goed, toen kwam mijn man met die stickers aan. Wat mij betreft hadden we het ook nooit gedaan.



Maar ik zal hem inderdaad z'n eigen plaskaart geven, goeie tip
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook nooit aan beginnen. De meeste kinderen vinden doortrekken al leuk genoeg, daar hoeven ze geen sticker voor te hebben.



En voor alles een sticker... Kinderen zijn toch geen hondjes!
Alle reacties Link kopieren
Vind een nieuwe uitdaging, iets waar ze nog niet zo goed in is. Van haar kleren aantrekken zonder zeuren, tot stoppen met duimen of papa "helpen" het konijnenhok schoon te maken. Op 3 jarige leeftijd heeft ze toch wel weer nieuwe uitdagingen? Zijn er dingen die ze eigenlijk wel kan maar nog steeds uitstelt?
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk gaan voor het plasdiploma??

Als ze uiteindelijk de 10 stickerkaart vol heeft krijgt ze een plasdiploma:)

Je kunt natuurlijk ook doorgaan met stickers voor de nacht..
Tja Blauwmetstippen, sommige kinderen ontbreekt het gewoon een beetje aan intrinsieke motivatie (wat ik een stomne term vind, want als puntje bij paaltje komt ligt de motivatie altijd buiten jezelf. Ik plas bv echt niet op de wc omdat ik ne dan zo goed voel, maar omdat het anders zo'n zootje wordt).

Enfin, als hr kind niet uit zichzelf zindelijk wordt, moet je wat noodgrepen toepassen. En belonen werkt altijd beter dan straffen.
Op de wc plassen mag van mij ook prima met introjected motivatie. De meeste fatsoensregels zijn dat tenslotte, niets mis mee. Maar extrinsiek gemotiveerd op de wc plassen is op de lange termijn best een duur geintje
Alle reacties Link kopieren
Voor sommige dingen werken stickers ook erg goed, hoor. Toen mijn oudste 's morgens al tijden droog was, had ze zelf toch nog niet dat besef/vertrouwen dat het zonder luier 's nachts ook goed zou gaan. Toen heb ik 3 weken lang iedere ochtend voor een droge luier een sticker op de kalender geplakt. Heel inzichtelijk. Daarmee zag kind dat ze inderdaad 's nachts droog was. Toen de luier weggelaten, en nog even stickers doorgeplakt. Zie je wel, je kunt het ook 's nachts zonder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven