Hoe verander ik het slaapritme van mijn kind (21 maanden)

01-09-2014 17:27 33 berichten
Mijn zoontje is ongeveer 21 maanden.

Sinds een tijdje heeft hij een ritme waar we alle drie niet vrolijk van worden. Dus hier moet een verandering in komen. Nu is de vraag hoe kunnen we dit het beste doen?



Zoontje wordt nu rond 9.00 uur wakker, slaapt in de middag van ongeveer 14.00 tot 16.00 (soms zelfs langer en/of iets later) en 's avonds valt hij niet eerder in slaap dan 22.30/23.00



Zijn bedtijd 's avonds zouden we het liefst zien rond 20.00 uur.

En dat was het voorheen ook.



We wilde proberen zijn middagslaap weg te laten, maar hij is echt moe en niet wakker te krijgen.



Mijn plan voor morgen is dat ik hem om 7.00 uur 's ochtends wakker maak. En dan hoop ik dat zijn middagslaapje vervroegd wordt en hij tegen 21.00 in slaap valt in de avond.
Lijkt me een goed plan, zou het zelf ook zo doen. Moet je wel een tijdje volhouden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is ongeveer 21 maanden. bijna twee.



Meteen met 2 uur vervroegen??/ Dat is vragen om ellende.

Gewoon met een kwartier per keer. Kwartier eerder wakker maken en dat een paar dagen volhouden en dan weer 15 minuten opschuiven.



Ik persoonlijk vind het een prachtig ritme trouwens.



Houd je er wel rekening mee dat je kind niet ineens langer gaat slapen? en dat hij dus als je hem zo ver krijgt dat hij om 20 uur gaat slapen dat hij dan om 6 uur al fris en fruitig wakker word?

:Dat is voor mij niet echt een fijne tijd
Alle reacties Link kopieren
quote:winterfairy85 schreef op 01 september 2014 @ 17:27:

Mijn zoontje is ongeveer 21 maanden.

Sinds een tijdje heeft hij een ritme waar we alle drie niet vrolijk van worden. Dus hier moet een verandering in komen. .



Alledrie niet vrolijk van worden???

Je zoontje heeft vast geen moeite met zijn eigen natuurlijke ritme.



Hij heeft straks wel een probleem dat hij niet uitgerust is als hij wakker wordt omdat hij nog niet uitgeslapen was. Krijgen we straks een topic help mijn zoontje is zo dwars.



Hem zijn middagslaapje ontzeggen s gewoon zielig.



Wat is er mis mee dat hij dan pas later op de avond gaat slapen.
Ik zou het lekker zo laten. Ik zie het probleem niet. Het kan zo maar zijn dat het ritme van je kind volgende week al veranderd naar iets gunstigers voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo laten. Het is zijn ritme. Ik denk dat jullie blij worden van het nieuwe ritme, maar je zoontje niet.
Jij zit tot 11 uur met een wakker kind. Ik zou gewoon doen wat voor jou het beste voelt. 7 uur je bed uit is echt geen drama hoor. Gewoon lekker doen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon iedere dag een kwartier eerder er uit?



Waarom wil ze zijn ritme veranderen? Gaat hij naar school of wil je wat meer aan je avonden hebben?

Maakt niet uit hoor, je kan het ook zo laten. Sta jij zelf ook om 9.00 op? Heerlijk zeg!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 2 is in de ochtend om 07:30 wakker en heeft rond 12 uur zijn middag dutje komt er rond 14:00 weer uit en gaat om 19:30 naar bed.



Kind er vroeger uit halen?
quote:sugarmiss schreef op 01 september 2014 @ 18:19:

[...]





Alledrie niet vrolijk van worden???

Je zoontje heeft vast geen moeite met zijn eigen natuurlijke ritme.



Hij heeft straks wel een probleem dat hij niet uitgerust is als hij wakker wordt omdat hij nog niet uitgeslapen was. Krijgen we straks een topic help mijn zoontje is zo dwars.



Hem zijn middagslaapje ontzeggen s gewoon zielig.



Wat is er mis mee dat hij dan pas later op de avond gaat slapen.



Hij wordt er zelf erg chagarijnig van, dat lijkt me niet goed.

Van 12 tot 14 is hij dan heel hangerig en zeurderig en lijkt moe. Nadat hij geslapen heeft is hij weer hangerig en zeurderig en 's avonds na het douchen, nu dus zeg maar wordt hij weer hyper.



Dat hij laat gaat slapen is voor ons opzich geen probleem. Vinden het super gezellig dat hij er in de avond gewoon gezellig bij is.
We willen het ritme veranderen omdat we denken dat dit juist in het voordeel van zoon is.



Ik zelf sta meestal wel vroeger op. Maar zoon en man blijven dan dus gewoon langer liggen.
Alle reacties Link kopieren
Als hij om 12 uur al moe lijkt waarom dan pas om 14 uur in bed?

Ik zou niet gelijk met 2 uur eerder uit bed halen. 8 uur is een mooie tussenweg en dan rond 12.30 weer naar bed.



Zou er een actieve ochtend van maken, lekker veel naar buiten/speeltuin en dan na de boterham in bed.



Gewoon proberen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het middagslaapje er nog niet afhalen. Je zoontje is nog niet eens 2 jaar, de meeste kinderen hebben dan echt nog wel een slaapje nodig. Onze dochter is net 2 jaar geworden en die slaapt ook nog zeker 1.5 uur en soms langer 's middags. Ik zou misschien wel proberen hem 's ochtends wat eerder wakker te maken. Dan heb je kans dat uiteindelijk zijn ritme wat verschuift en hij ook 's avonds eerder moe is. Houd er wel rekening mee dat dit even kan duren, want het lichaam heeft tijd nodig om aan een nieuw ritme te wennen.



Ik snap overigens best dat je liever ziet dat je zoontje wat eerder in bed ligt 's avonds. Ik vind 23.00 uur echt heel laat voor zo'n klein kind. Ook al hoeft hij nog niet naar school, persoonlijk vind ik dat een dreumes/peuter echt wel rond 20.00 uur in bed zou moeten liggen. Maar goed, dat is mijn mening. Uitslapen tot 09.00 uur is natuurlijk best fijn, maar ik denk dat jij en je vriend/man misschien ook wel gewoon eerder op moeten ivm werk enzo? En als je zoontje op een gegeven moment naar een peuterspeelzaal o.i.d. gaat, is de kans natuurlijk ook groot dat dat 's ochtends al begint.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Omdat hij om 12 uur dus gewoon niet gaat slapen.



Een actieve ochtend hebben we hier eigenlijk bijna altijd wel.

Na het eten van de boterham gaat zoon direct naar buiten, kijken of hij een poes kan vinden. Man en/of ik gaan dan met hem wandelen, beter gezegd zoon rent en loopt rond en wij lopen met hem mee. Meestal wilt hij daarna gaan tekenen. En daarna weer naar buiten.



Ik maak hem 's ochtends normaal nooit wakker. Tenzij we dus een afspraak hebben en optijd moeten opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat man en jij allebei niet werken? Ik kan me voorstellen dat het dan moeilijker is een ritme aan te houden dat wat meer bij het werkende leven past. Lopen jullie ook niet wat veel achter zoon aan in plaats van zelf een ritme te hebben waar hij in mee draait?



Ik vind je plan voor verandering prima. Al is het misschien inderdaad een goed idee om het in stapjes te doen van een half uur ofzo in plaats van in een keer twee uur.



Komt het hangerig zijn echt door zijn slaapritme? Of komt dat door gebrek aan sturing en door moeilijkheden tussen zijn ouders? Dat zou namelijk ook kunnen en dat is dan met het nieuwe ritme niet perse opgelost.
Het is zoals het is
quote:Youk79 schreef op 01 september 2014 @ 20:07:

Begrijp ik goed dat man en jij allebei niet werken? Ik kan me voorstellen dat het dan moeilijker is een ritme aan te houden dat wat meer bij het werkende leven past. Lopen jullie ook niet wat veel achter zoon aan in plaats van zelf een ritme te hebben waar hij in mee draait?



Ik vind je plan voor verandering prima. Al is het misschien inderdaad een goed idee om het in stapjes te doen van een half uur ofzo in plaats van in een keer twee uur.



Komt het hangerig zijn echt door zijn slaapritme? Of komt dat door gebrek aan sturing en door moeilijkheden tussen zijn ouders? Dat zou namelijk ook kunnen en dat is dan met het nieuwe ritme niet perse opgelost.



Ik denk wel dat het door zijn slaapritme komt. Aangezien het eerst prima was en toen het ritme veranderde, echt bijna van de ene op de andere dag veranderde zijn gedrag mee.



We werken inderdaad beide niet op dit moment. Man volgt volledig het ritme van zoon, met het verschil dat zoon aangeeft als hij iets wilt en man niet en man dus eerder aangestuurd moet worden. (omgedraaide wereld hier af en toe). Dus dat kan wel zeker meespelen met het gedrag van zoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem eerder wakker maken en smiddags eerder op bed leggen.

Duurt even voor het lukt misschien. Smorgens lekker naar het park helpt wel met eerder op bed leggen weet ik uit ervaring. En dan ook savonds eerder naar bed.
Ik volgde het ritme van kind, ik bepaalde alleen wanneer het ochtend was. Elke ochtend begon op mijn tijd! Jongste moest ook wel mee in ons ritme want dan kon iedereen op tijd op school, werk, kdv oid zijn.
Waarom denk je dat hij minder hangerig zal zijn als je zijn hele ritme verschuift?

Kan er rond twaalf uur ook iets anders zijn dan vermoeidheid? Honger of zo?
quote:Miffy schreef op 01 september 2014 @ 20:29:

Waarom denk je dat hij minder hangerig zal zijn als je zijn hele ritme verschuift?

Kan er rond twaalf uur ook iets anders zijn dan vermoeidheid? Honger of zo?



Eerder een combi van de twee denk ik.

We eten ook altijd rond dat tijdstip, al weigert hij dat de laatste dagen en wilt pas later eten. Niet zo gek want hij eet 's ochtends ook later natuurlijk. En dan eten we dus gewoon een uurtje later.
Alle reacties Link kopieren
In kleine stapjes de bedtijden vervroegen. Ik zou inzetten op 7:30-8:00 als tijd om uiteindelijk op te staan. Dan zou zijn dutje uitkomen rond 12:30-13:00 erin en zijn bedtijd rond 21:00- 21:30. Als dat gelukt is en hij is tevreden: Mooi! Als hij er nog ontevreden van is zou ik wel eens proberen of geen dutje een optie is. Die ging er bij ons wel rond die tijd af, zoon slaapt sindsdien zo van 19: 45 tot 7:30.
Bedankt voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Dit slaapritme is dus ook pas sinds kort?



Ik ben er in principe voor om de behoeften van je kind te volgen maar uit jouw reacties hier en in je andere topics maak ik op dat jullie (en vooral je man) helemaal geen leiding nemen. Daar kan een kind ook heel moeilijk van worden. Alleen al daarom denk ik dat het goed is als je zijn ritme wat bijstuurt, al heb je hier wel in ieder geval de medewerking van je man bij nodig. Hoe is het nu met jullie relatie en samenwerking?
Het is zoals het is
quote:Youk79 schreef op 01 september 2014 @ 20:36:

Dit slaapritme is dus ook pas sinds kort?



Ik ben er in principe voor om de behoeften van je kind te volgen maar uit jouw reacties hier en in je andere topics maak ik op dat jullie (en vooral je man) helemaal geen leiding nemen. Daar kan een kind ook heel moeilijk van worden. Alleen al daarom denk ik dat het goed is als je zijn ritme wat bijstuurt, al heb je hier wel in ieder geval de medewerking van je man bij nodig. Hoe is het nu met jullie relatie en samenwerking?



Van mijn man kan ik dat op dit moment niet verwachten. Als ik nu even richting de bank kijk, slaapt man en is zoon rustig tv aan het kijken. Omgedraaide wereld zoals ik al zei.

Keuzes/beslissingen maken is ook iets dat man niet doet, ik moet aangeven of hij wilt eten of drinken zo erg is het soms.



Het komt qua aanbrengen van structuur en de leiding nemen dus volledig op mij aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:staafmixer schreef op 01 september 2014 @ 19:33:

Mijn zoontje van 2 is in de ochtend om 07:30 wakker en heeft rond 12 uur zijn middag dutje komt er rond 14:00 weer uit en gaat om 19:30 naar bed.



Kind er vroeger uit halen?



Precies dit ritme heeft mijn zoontje ook. Hij is 2 en een half.

Soms leg ik hem er 's middags later in als we 's ochtends op pad gaan. Maak hem dan wel eerder wakker.



Wat staan jullie 's ochtends laat op. Wij staan rond half 7 op. Meestal komt ons mannetje dan vanzelf naar ons toe. Ja, ook in het weekend,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven