Hoe verschil links en rechts leren

29-08-2014 20:13 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een maatje met syndroom van down (21jr), en zij kan niet onthouden wat links en rechts is. Dit leidt soms tot onhandige en soms gevaarlijke situaties in bijvoorbeeld het verkeer. Heeft iemand een goede tip waardoor ik het haar kan leren? Ik heb al wat geprobeerd (een L maken met je linkerhand, onthouden dat de hand waar ze haar ring draagt rechts is), maar het blijft maar niet hangen.



Ik kwam dit spel tegen http://www.bol.com/nl/p/r ... bf929700492f6c05000009148 maar dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje te moeilijk voor haar. Kent iemand dit spel of zijn er nog andere makkelijkere spellen waarmee je het verschil tussen links en rechts oefent?
Ringetje aan haar rechterhand (of linker).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet de eerste bent die dit probleem bij haar opmerkt, en dat er gewoon geen oplossing voor is.



Wat adviseren haar ouders/andere begeleiders?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik haal het ook nog met regelmaat door elkaar.

Handig ook als ik de route aan het vertellen ben in de auto

Hier naar links... nee nee nee naar rechts bedoel ik
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Als je van beide handen de wijsvinger en duim uitsteekt, zie je dat de duim en wijsvinger van de linkerhand een L vormen!
Grappig haarklover en biefstuk, jullie komen met oplossingen waarvan TO zegt dat die niet werken...
Feliciteerhand?
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 29 augustus 2014 @ 20:14:

Ringetje aan haar rechterhand (of linker).Dat werkt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Kan ze letters lezen? Zo ja, dan twee bordjes op de fiets, aan de ene kant een L en aan de andere kant een r op het stuur maken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Duim en wijsvinger van linkerhand maken de L van links. |_ Ik ben bijna 32 en doe het nog steeds zo haha
Alle reacties Link kopieren
Mosterd! Biefstukje had die tip al
Kan ze schrijven? Benoemen van de teken- of schrijfhand?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook links en rechts niet uit elkaar houden, is echt hopeloos. Ik heb links een ring en ik weet dat je een L maken met je wijsvinger en duim, ik snap er nog steeds de ballen van. Bij mij werkt "Die kant... Nee, die andere kant!" nog beter dan links en rechts zeggen. Regelmatig word ik door een driejarige gecorrigeerd, die kan het wel.



Wat wel helpt is om landmarks te gebruiken, bijvoorbeeld: "Bij de kerk rechts afslaan (als die kerk rechts staat) of bij het witte huis links (als dat huis links staat). Of het tijdig zeggen, over een paar minuten/driehonderd meter rechtsaf. Dat heb ik de tijd om links en rechts met ezelbruggetjes uit elkaar te halen. Maar als je zegt: "Nu meteen rechts.", vergeet het dan maar, dan werkt in dat geval naar 'mijn kant' als je rechts van me zit in de auto beter.



En ik heb geen Down, kan je nagaan.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Hoe lang ben je al maatje?
Alle reacties Link kopieren
Sommige van de tips heb ik dus inderdaad al geprobeerd maar die werken helaas niet.



Ze kan lezen dus een L en een R op de fiets is wel een goed idee.. Al weet ik niet precies hoe ik dat moet bevestigen :P Daar ga ik eens naar kijken.



Ik zat trouwens te denken om van die sportsokken te kopen met een L en een R erop en dat ze dan een soort van beloning krijgt iedere keer dat ze ze aan de juiste voet aantrekt.. Al ben ik bang dat dat gewoon een soort gokken gaat worden
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 29 augustus 2014 @ 20:33:

Ik kan ook links en rechts niet uit elkaar houden, is echt hopeloos. Ik heb links een ring en ik weet dat je een L maken met je wijsvinger en duim, ik snap er nog steeds de ballen van. Bij mij werkt "Die kant... Nee, die andere kant!" nog beter dan links en rechts zeggen. Regelmatig word ik door een driejarige gecorrigeerd, die kan het wel.



Wat wel helpt is om landmarks te gebruiken, bijvoorbeeld: "Bij de kerk rechts afslaan (als die kerk rechts staat) of bij het witte huis links (als dat huis links staat). Of het tijdig zeggen, over een paar minuten/driehonderd meter rechtsaf. Dat heb ik de tijd om links en rechts met ezelbruggetjes uit elkaar te halen. Maar als je zegt: "Nu meteen rechts.", vergeet het dan maar, dan werkt in dat geval naar 'mijn kant' als je rechts van me zit in de auto beter.



En ik heb geen Down, kan je nagaan.Haha (sorry) ja voor sommige mensen blijft het lastig heb ik wel vaker gehoord.. Wat je zegt over zeggen bij de kerk rechts afslaan is wel een goed idee. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Dat oefenen heeft echt geen zin. Van wie en hoe denk je dat die driejarige van me het geleerd heeft? Zelfs onze hond kent het verschil tussen rechts en links.



Spelletjes lukken me nog wel, maar om het dan in een (verkeers)situatie ook nog eens toe te passen, dat is toch een heel ander kunstje.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 29 augustus 2014 @ 20:39:

Dat oefenen heeft echt geen zin. Van wie en hoe denk je dat die driejarige van me het geleerd heeft? Zelfs onze hond kent het verschil tussen rechts en links.



Spelletjes lukken me nog wel, maar om het dan in een (verkeers)situatie ook nog eens toe te passen, dat is toch een heel ander kunstje.Hoe heb jij ooit je rijbewijs gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Jij misschien?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
hahaha zo herkenbaar!

Zelfs bij het afrijden: ga hier naar naar rechts. ik keurig naar links........

Gelukkig netjes op gelost, de examinator zei wel zal ik verder ook maar wijzen graag!

Als ik de tijd heb gaat het goed, maar nu links werkt bij mij niet

Dus van mij geen oplossingen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind verkeersborden lezen ook veel duidelijker dan die stomstom, die gebruik ik dus echt zelden. Doe mij maar een kaart.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Over rijbewijs leren; wij leerden rijinstructeur rechts.... Dat bleek voor velen te werken ;)

Verder eigenlijk geen tips.....
quote:gedanst schreef op 29 augustus 2014 @ 20:25:

[...]





Dat werkt dus niet.Want? Heel veel en heel lang herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Waar je duim- en wijsvinger een L vormen is links.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 29 augustus 2014 @ 20:53:

[...]



Want?





Dat weet ik niet.



Maar voor haar werkt het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven