Hoe vieren jullie Sinterklaas?

19-10-2011 14:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een topic over hoe en wanneer je je kinderen vertelt dat Sinterklaas niet echt bestaat. Aan die fase zijn wij nog lang niet toe met twee kinderen van 2 jaar en van 10 maanden. Dit jaar wordt het eerste jaar dat we 'echt' Sinterklaas gaan vieren, maar ik vraag me nog wel een beetje af hoe we dit nu en in de toekomst gaan doen. Ik ben zelf in een groot gezin opgegroeid en met veel mensen Sinterklaas vieren vind ik het leukst. Maar helaas zijn beide families hier niet meer voor te porren. We gaan het dus binnen ons kleine gezinnetje vieren. Ik vraag me wel af hoe je het echte Sinterklaassfeertje erin brengt (misschien is het daar nog iets te vroeg voor; mijn oudste is natuurlijk nog best jong)



Ik ben benieuwd naar hoe jullie Sinterklaas vieren.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je de sfeer erin brengt? Het huis versieren met Sinterklaasknutsels, een cd met Sinterklaasliedjes de cd-speler in, de open haard aan (als je die hebt) en allerlei lekkers op tafel. Dan zit het sfeertje er zo in!
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas CD opzetten, zak cadeautjes bij de buren afgeven, warme chocolademelk maken, taai-taai op tafel.

Buren op de deur laten bonken op afgesproken tijdstip. Heel hard roepen: "Wie zou dat zijn? Laten we gaan kijken!". Deur open doen en heel hard en verbaasd roepen: "Kijk eens wat zwarte piet en Sinterklaas voor ons heeft gebracht". En nog harder: "Dank u Sinterklaasje".

Naar binnen met kids & zak en tegen partner zeggen: kijk eens wat S & P hebben gebracht.

Cadeautjes op een berg gooien en kids om de beurt een cadeau laten pakken en openmaken.

Na afloop weer heel hard: "Dank u Sinterklaasje".



Lijkt mij Sinterklaas sfeer genoeg voor een 2-jarige...



Is dat iets?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn maar met zijn drietjes, maar ik huur ongeveer om het jaar een sinterklaas in. Dan zet ik allerlei lekkers op tafel, cadeautjes en een lekker drankje. Sint neemt dochter even op schoot, verteld haar hoe lief ze is en overhandigd dan het eerste cadeautje, dan gaat hij weer, maar merk toch dat dit altijd erg veel indruk op haar maakt. En voor ons is het altijd ook gezellig.
Toen ik er nog in geloofde:

M'n vader ging 'heel toevalllig' altijd net de auto in de garage zetten op het moment dat er door 'zwarte piet' op de ramen gebonsd werd. Dan gingen we samen buiten kijken en daar stond de zak met kadootjes.

Bij beide grootouders kreeg ik ook altijd nog kadootjes.

Vertellen dat ie niet bestaat hoef je niet zelf te doen, als je 'n jaar of 7-8 bent hoor de de twijfels bij je klasgenoten en kom je er dus zelf achter dat het nep is. En zolang je nog maar gewoon kadootjes blijft krijgen is dat ook geen enkel probleem natuurlijk!



Toen nog 'n paar jaar surprises gedaan, maar uiteindelijk toch naar kerst overgeschakeld. Veel leuker: smaakvolle pakjes onder de kerstboom.
Alle reacties Link kopieren
Lekker eten. Ik vind het mooi om echt een traditie te creëren, dus altijd erwtensoep of pannekoeken met Sinterklaas. Verder gezellig kaarsjes aan en evt een openhaard als je die hebt. Pepernoten en banketstaaf met een beker warme choco of thee. Lekker knus maken.

Ze zijn nog net iets te jong om er echt iets van mee te krijgen, dus hou het lekker rustig.

Als ze wat ouder zijn is het leuk om een Sinterklaas in te huren of een buurman zo gek te krijgen dat hij hard op de deuren en ramen gaat bonzen en pepernoten gaat gooien.



Dit zijn nou echt de redenen dat het me leuk lijkt om kinderen te hebben. Voorlopig nog niet, maar het lijkt me geweldig. Lekker stiekem zelf weer

een beetje kind zijn en volgens mij lig je samen met je partner ook geregeld dubbel.
Alle reacties Link kopieren
Leuk hè EN, mijn vader moest ook altijd nog iets uit zijn auto halen of mijn moeder moest ineens naar de wc. Nooit waren beide ouders er als Sint de cadeaus bracht
Ben juist blij dat ik geen sinterklaas meer hoef te vieren. Vind kerst 'n smaakvoller feest.
quote:gemini2011 schreef op 19 oktober 2011 @ 15:15:

Leuk hè EN, mijn vader moest ook altijd nog iets uit zijn auto halen of mijn moeder moest ineens naar de wc. Nooit waren beide ouders er als Sint de cadeaus bracht Ja, dat was idd wel heel grappig.
Alle reacties Link kopieren
En een tip, niet te veel kadootjes per kind, worden ze hyper van.
Alle reacties Link kopieren
Door al vanaf september te beginnen met pepernoten eten.
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor. Ik begin dan ook kinderverhalen te volgen op tv, lees folders met veel meer aandacht en zo word ik zelf ook een beetje meer het kind wat ik was en dat is best goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat jullie beide families niet meer te porren zijn. Hoe komt dat dan? Meestal wordt er in families juist weer meer aandacht aan Sint besteed als er kleine kinderen zijn. Ik vind het dan ook echt een kleine kinderen feest. Al moet ik zeggen dat met volwassenen surprises maken met gedichten ook altijd nog leuk was.



Ik vind kadoos met Kerst echt niks aan. Die domme kerstman is toch maar een coca cola kopie van Sinterklaas en met kerst is er al genoeg speciaals voor kinderen (kerstboom, eten bij familie, kerstfilms enz enz)



Kan je ook niet anders wat mensen uitnodigen voor die avond? Wellicht een fam lid die het wel leuk vindt of anders een paar vrienden die het leuk vinden om het met kleine kinderen erbij te vieren. Stel bijv voor aan die vrienden om onderling ook nog wat te doen (surprise met gedicht en kado of een combi hiervan) zodra de kinderen naar bed zijn. Dan heeft iedereen ook meteen een leuke avond.



En dan inderdaad bovenstaande tips volgen. Ook die van 2 krijgt nog niet veel mee. Die oudste van mij is nu bijna 4 en daar gaan we nu voor het eerst het sinterklaas journaal mee volgen enzo en die snapt nu pas echt een beetje wat er gebeurd. Dus ik denk dat het voor hele jonge kinderen niet veel uitmaakt hoe sfeervol het is, als mama en papa maar extra blij zijn, ze extra aandacht krijgen, heel misschien wat te snoepen en een paar kadoos en dan hebben ze vast al de avond van hun leven. Zo kan je het wellicht elk jaar wat interessanter maken zodat je over een aantal jaar je eigen traditie op poten hebt.
Zelfgemaakte erwtensoep eten, en 's avonds pepernoten en dat soort op tafel, kaarsjes aan en de buurman een zak met cadeautjes voor de deur laten zetten.



De hele dag er al naar hinten, zodat je de spanning opbouwd en veel sinterklaas liedjes zingen. En 's middags een Sinterklaas film laten zien. En als je een wandelingetje maakt door park, bos, dorp of stad, zeggen dat je Sint en Piet ziet. Je kinderen gaan daar echt vanzelf in mee.



Dan is het, zeker voor kleine kinderen al leuk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Claudette schreef op 19 oktober 2011 @ 15:17:

En een tip, niet te veel kadootjes per kind, worden ze hyper van.Nee dat zijn ze nog niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Dat de families er niet meer voor te porren zijn, komt doordat er in die periode ook wat verjaardagen zijn en de jarigen het te druk vinden. Ook wonen een paar van mijn broers en zussen inmiddels in het buitenland. De familie van mijn vriend heeft het in 25 jaar niet meer samen gevierd.

Ik vind het inderdaad leuk als het met tradities gepaard gaat. Daarom is het leuk om het altijd met ongeveer dezefde mensen te vieren, daar zou familie normaal gesproken geschikt voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik blijf het volgen! Ik zit op dit moment momenteel ook met dit issue. Mijn vriend en ik hebben allebei geen familie in Nederland. Voorheen vierden wij het altijd samen met zijn dochter, haar moeder en haar ouders. In het afgelopen jaar is de relatie tussen mijn vriend en zijn ex verslechterd, en de relatie tussen mij en mijn vriend loopt ook stuk. Misschien doen we Sinterklaasavond nog samen, voor de kids, maar het lijkt me iig raar om zijn dochter, ex en haar ouders uit te nodigen. Mijn oudste van 3,5 is helemaal gek op Sinterklaas en zingt het hele jaar door Sinterklaasliedjes. Voor hem is het superbelangrijk dat het een "memorabel" moment wordt. Wat ik heb bedacht is: 1. ik nodig mijn collega's uit (wij vieren elk jaar Sinterklaas op mijn werk maar deze keer is het dus bij mij thuis) en dan mag mijn zoontje ook meedoen 2. Op de avond zelf wil ik de buurvrouw met haar kinderen uitnodigen. Ze hebben een hele goede band met mijn kids en hun moeder heeft ook geen man en geen familie in NL.

Kun je misschien ook zoiets bedenken? Nodig een paar vrienden/collega's/buren uit oid... De kinderen krijgen dan van jullie hun kadotjes en jullie kunnen daarna iets leuks voor volwassenen doen of gewoon een borrel, ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden echt een vaste sinterklaas avond vroeger.

Er kwam atijd een bevriend stel van mijn ouders die zelf geen kinderen hadden. Zij kwamen rond 17.00uur en dan hadden wij al pyama aan en natte haartjes. We aten altijd een kopje soep en verder stond er een grote schaal met allerlei sinterklaas lekkers. Ik heb die schaal altijd mogen vullen, ik maakte er altijd een soort schilderij van



Mijn moeder las altijd uit hetzelfde boek een verhaaltje voor (van Jac Vriens, ''Dank u sinterklaasje'' heet het boek geloof ik). Mijn vader was inderdaad ook ''even achter in de schuur'' en toen we wat ouder werden werd de overbuurjongen verzocht de zak voor de deur te zetten. De jongste mocht het eerste cadeautje uit de zak pakken en geven aan voor wie het cadeautje was, dan mocht diegene een volgend cadeautje pakken. Regel: geen cadeautjes pakken voor jezelf!

We kregen allemaal ongeveer evenveel cadeau's en een chocoletter van de banketbakker.



Na de cadeautjes nog lekker snoepen, liedjes zingen, spelletjes spelen, en dan moe maar voldaan naar bed.



Tegenwoordig doen we met het gezin een dobbelspel of iets dergelijks en een avondje vol lekkers en spelletjes. Maar dat van vroeger heb ik mooie herinneringen aan en ik weet zeker dat zodra er kleine kinderen in het gezin zijn deze traditie weer terug komt!
quote:katjabb schreef op 19 oktober 2011 @ 16:29:

1. ik nodig mijn collega's uit (wij vieren elk jaar Sinterklaas op mijn werk maar deze keer is het dus bij mij thuis) en dan mag mijn zoontje ook meedoen



Als ik jou collega was zou ik not amused zijn als je 'n collega's onder elkaar event omdoopt tot iets waarbij je kind centraal staat. Met volwassenen heb je toch iets andere gesprekken dan wanneer er 'n klein kind bij zit en dan moeten al die volwassen opeens weer net doen alsof sint bestaat. Afknapper zou ik dat vinden.

Je idee om 't samen met 'n andere ouder met kinderen te vieren is dan wat toepasselijker.
Hoe voorkom je dat kinderen zich niet meer interesseren in de rest vd kado's die nog uitgepakt moeten worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 19 oktober 2011 @ 16:40:

Hoe voorkom je dat kinderen zich niet meer interesseren in de rest vd kado's die nog uitgepakt moeten worden?Minder cadeaus geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt de allerbeste herinneringen aan sinterklaas vroeger.. wij vierden het altijd met oom en tante met hun drie kinderen en mijn oma. Super spannend, leefden er al de hele dag naar toe. Buiten spelen en kijken of je zwarte piet zag, sesamstraat kijken waar sinterklaas kwam. Als avondeten bijna altijd zelfgemaakte erwtensoep. Na het eten ging oom of moeder piano spelen en wij liedjes zingen en de rest de afwas doen en dan kwam zwarte piet strooien. Niet lang daarna werd er dan aangebeld..



Een keer was zwarte piet via de kelder gekomen en toen stonden er overal vieze voetstappen, zelfs op de wasmachine! Echt heel spannend was dat. Wil het later zeker ook op zo'n manier doen
Veel kado's geven wij toch al niet. Ik wil alleen dat mijn kinderen ook aandacht hebben voor de andere kinderen op moment dat zij hun kado uit mogen pakken.
Oh, Toffifee, dat is bij ons vroeger ook een keer gebeurd. In onze 'eerste' schoen kregen we geen cadeautje, maar wel een brief. Sinterklaas was zo verdrietig geweest vorig jaar, omdat we ons niet vriendelijk hadden gedragen tijdens Pakjesavond. Want: "Pakjesavond gaat niet over jouw cadeautjes, maar over een gezellige avond samen' en als dat niet kon bij ons, dan moest hij onze schoorsteen maar over slaan.



Het stomme is, dat broer en ik alllang niet meer in Sinterklaas geloofden, maar de boodschap kwam toch over. Wat waren we leif voor elkaar, en wat waren we enthousiast over elkaars cadeaus...
Wij vieren het elk jaar met mijn ouders, mijn broer en schoonzus en mijn oma. Alleen vorig jaar hebben we overgeslagen omdat ik midden november uitgerekend was en het niet zag zitten. Uiteindelijk is Ko op 4 november al geboren en had het misschien wel gekund maar toen hadden we al afgesproken om het met kerst te doen. Best gezellig maar laaaaaang niet zo leuk als kadootjes met Sinterklaas. Ik vind kerst altijd al gezellig en zo hebben we twee keer feest



Wij trekken altijd lootjes en spreken een bedrag af. Dit jaar 20 euro. Soms kopen we dan voor degenen die we niet getrokken hebben een kleinigheidje. Een paar mooie kaarsen of wat lekkers of een tijdschrift oid. Dat is niet verplicht maar toch gebeurt het wel vaak. Kootje doet niet mee met lootjes trekken, iedereen wil gewoon wat voor hem kopen. Hij is dan net 1 jaar dus snapt er nog niks van maar ik weet zeker dat hij de pakjes en de lintjes en het papier leuk zal vinden . Ik heb zijn kadootje al gekocht: een spiegeltje in de vorm van een vogel die we bij de commode op de muur gaan plakken. 4 euro bij de Hema. Ik hoop ook dat de rest van de familie het niet te gek maakt met kado's voor hem.

Normaal gaan wij altijd eerst eten en daarna pakjes uitpakken maar omdat Ko dan slaapt gaan we rond half 4 eerst de kadootjes doen en als hij ligt te slapen gaan we lekker gourmetten met de volwassenen. Kunnen wij ook lekker rustig eten.



Volgend jaar zijn er bij ons als alles goed gaat twee jongetjes en mijn schoonzus (zusje van mijn man) is net 4 weken geleden bevallen van een zoontje dus dan gaan we het ook (weer) vieren bij mijn schoonouders. Dan vieren we het dus 2 keer. Ik heb me voorgenomen om het in de toekomst verder wel te beperken. We doen dan al 2 keer met de familie en dan komt Sint ook nog op school. Ik was eigenlijk niet van plan om dan ook nog naar Sinterklaas op de sportvereniging, buurtvereniging en op het werk te gaan. Lijkt me veel te druk. Maar dat moeten we in de toekomst nog maar zien.



Als je het met je eigen gezinnetje doet zou ik niet alleen wat voor de kinderen kopen maar ook dingetjes voor elkaar. Desnoods die staafmixer die je toch al moest hebben inpakken. Dan leren de kinderen dat zij niet de enigen zijn die pakjes krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven