Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:52.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Kinderen
  4. Hoe zielig is verhuizen op de 8e jaar?

Dit onderwerp heeft 25 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 09-02-2012 13:16.

[ Hoe zielig is verhuizen op de 8e jaar? - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Hallo, Wij denken erover om binnen nu en 1,5 jaar te verhuizen naar 'n plaats 5km verderop. Onze oudste (dochter) zal dan 8 jaar zijn. Iemand ervaring met verhuizen en nieuwe basisschool op die leeftijd?

1. Ja, is perfect gegaan! Binnen een paar maanden leuke nieuwe vriendjes en veel plezier op school.

2. Voor 5 km hoef je toch niet naar een andere basisschool? Lekker laten zitten waar ze zit!

3. Het is het fijnste - in mijn ervaring - om de nieuwe school te beginnen op de eerste schooldag van het nieuwe schooljaar. Dus verhuizen in de zomervakantie. Dan kun je met alle andere kinderen uit de klas het nieuwe schooljaar tegelijk beginnen. Dat is makkelijker dan halverwege het schooljaar moeten aanhaken.

4. Wij zijn verhuisd toen onze zoon 61/2 was. Ik denk dat de ouders er een groter probleem mee hebben dan de kids zelf, die passen zich makkelijk aan. Gewoon doen als je de mogelijkehid hebt. En 5 kilometer verder is nu ook weer niet het einde van de werled, contact hoden met haar huidige vriendjes en vrindinnetjes is dan wel erg makkelijk.

Etiketten plak je op flessen, niet op mensen.

5. Ja ik ben zelf meerdere keren verhuisd in mijn jeugd. Zo'n vijf keer. Het kan heel goed uitpakken. Je bent de 'new kid in town' en daardoor meestal erg interessant. Hét moment om nieuwe vriendschappen te maken. Maar het kan ook minder goed uitpakken, dat je geen aansluiting kan vinden bij andere kinderen omdat er een bepaalde cultuur heerst waar je niet goed in past. Heb beiden meegemaakt.

En oude vriendschappen gaan verwateren, ondanks de beste voornemens. Dat kan jammer zijn.

6. @ jo12345, nee ze zou idd op deze school kunnen blijven. Maar het lijkt me op termijn leuker voor haar als ze naar een school in de buurt gaat, en dan dus ook vriendjes in de buurt krijgt. Als het nou groep 7 of 8 betreft dan zou ik haar laten zitten, maar over groep 5 of 6 twijfel ik.

7. Overigens zou ik er bij 5 km verderop voor kiezen gewoon de basisschool in de oude woonplaats af te maken. Zo'n grote afstand is het helemaal niet.

8. Nee ervaring heb ik er niet mee, wel het plan om mijn kind van 7 van zijn huidige school ( 10 km verderop) af te halen en hem naar een school dichter bij huis te doen , zodat ik hem tussen de middag op kan halen en hij niet meer over hoeft te blijven. Persoonlijk verwacht ik dat hij dat zelf prettiger zal vinden. En als ik de reactie hier boven lees van pichegru dan denk ik dat het inderdaad best een prima leeftijd is om dat te doen. Een ander verhaal zou het zijn als ie in groep 8 zou zitten..........

9. quote:
    femmos schreef op 09 februari 2012 @ 11:17:
    @ jo12345, nee ze zou idd op deze school kunnen blijven. Maar het lijkt me op termijn leuker voor haar als ze naar een school in de buurt gaat, en dan dus ook vriendjes in de buurt krijgt. Als het nou groep 7 of 8 betreft dan zou ik haar laten zitten, maar over groep 5 of 6 twijfel ik.
    Heeft je dochter veel voor haar belangrijke vriendschappen op de huidige school? Is het een meisje dat makkelijk contact met andere kinderen maakt? Kan ze goed met veranderingen omgaan?

10. Wij zijn ook verhuisd toen oudste 8 was. Twintig kilometer verderop. Ging prima. Vantevoren zag ze er erg tegenop, maar ze had snel nieuwe vriendinnetjes.
    Ik zou wel kiezen voor een nieuwe school. Vriendjes en vriendinnetjes komen anders niet meer zo snel aanwaaien, ze moeten gebracht worden enz. Het is praktischer wanneer ze in de buurt van alles wonen.

11. Ik ben vroeger twee keer van basisschool gewisseld door verhuizingen en vond het echt vreselijk. Ook nog een keertje op de middelbare school. Maar het ligt ook aan het kind. Ik was erg verlegen en verhuisde ook naar de andere kant van het land.

12. quote:
    waranaka schreef op 09 februari 2012 @ 11:19:
    [...]

Heeft je dochter veel voor haar belangrijke vriendschappen op de huidige school? Is het een meisje dat makkelijk contact met andere kinderen maakt? Kan ze goed met veranderingen omgaan?

ze heeft 2 beste vriendinnetjes in haar klas, verder kan ze met iedereen wel overweg. Haar karakter is zodanig dat ik denk dat ze wel goed aansluiting zal vinden. Zoontje zal dan 5 of 6 zijn. Hij is iets meer timide, en zal meer moeten wennen, maar dan nog zodanig jong dat dat vast wel goed komt.
    Trouwens de 1e keer dat ik iets op dit forum plaats, super dat er direct zoveel en nuttige reacties komen!

13. Ons gezin ging naar een andere woning in dezelfde stad (ook 5km) toen ik naar de 6e klas (groep 8) ging. Ik bleef op dezelfde basisschool, mijn zus, die toen naar de 4e klas (groep 6) zou gaan ging naar een school dichterbij. Zij kreeg daar leuke nieuwe vriendinnen. Met één ervan heeft ze nog steeds contact.

14. Ja, ben zelf op die leeftijd verhuisd. Geen probleem. Toen nog geen internet en dergelijk, dus contact houden met vriendinnetjes is niet gelukt. Maar op nieuwe school al snel nieuwe vriendinnen en is goed gekomen.

Ik heb soms het idee dat mensen nogal snel problemen maken of zien aankomen, die er helemaal niet hoeven te zijn. Vroeger werd je gewoon voor een feit gesteld. Het werd leuk aangekleed "we gaan naar een groter huis, nieuwe buurt enz.. ) en klaar.

Every great dream begins with a dreamer. Harriet Tubman

15. quote:
    femmos schreef op 09 februari 2012 @ 11:31:
    [...]
    ze heeft 2 beste vriendinnetjes in haar klas, verder kan ze met iedereen wel overweg. Haar karakter is zodanig dat ik denk dat ze wel goed aansluiting zal vinden. Zoontje zal dan 5 of 6 zijn. Hij is iets meer timide, en zal meer moeten wennen, maar dan nog zodanig jong dat dat vast wel goed komt.

Dan zou ik de overstap gewoon maken. Ik zou dan proberen de nieuwe school te starten op de dag na de zomervakantie.

quote:
    Trouwens de 1e keer dat ik iets op dit forum plaats, super dat er direct zoveel en nuttige reacties komen!

16. Je kan hier niks zinnigs over zeggen. Het hangt af van het kind, van waar het vandaan komt en waar het heengaat. Wij zijn met 4 kinderen eerst 194 en later 6.367 kilometer verhuist en dat ging prima. Natuurlijk mis je dingen, maar je krijgt er ook weer andere leuke dingen voor terug. Kinderen maken snel nieuwe vrienden en de echt goede vriendschappen blijven wel bestaan. Mijn ervaring is dat kinderen vanaf een jaar of 10 makkelijk zelfstandig contact kunnen onderhouden met oude vrienden. Mijn dochter van 10 videochat elke zaterdag en zondag úren met haar beste vriendin aan de andere kant van de wereld. Ze spelen samen o.a. Sims Social en ook de rest van het gezin (zowel hier als daar) maakt wekelijks even een praatje met elkaar.
    In jouw geval zou je kunnen overwegen om je kinderen met hun beste vrienden op een club te doen zodat ze elkaar sowieso nog wekelijks zien.

17. Oh ja, de eerste schooldag in een vreemd land ... van mijn dochter van 9 mocht ik maar héél even mee haar klas in (tot ze wist waar ze zat) en mijn zoon van 5 vergat te zwaaien toen ik weg ging.

http://www.nicospilt.com/ongeschikt.JPG ongeschikt voor drama-programma's als 'Ik Vertrek'.

Maar misschien komt dat ook omdat ik zelf niet voor mijn kinderen invul dat iets best eng of spannend of leuk is. Ter voorbereiding stel ik open vragen.

18. Ik doe mee met Emma: ik ven verhuisd toen ik net 7 was en heb hier jaren last van gehad. Ik wilde zo graag terug naar mijn oude school dat het mijn lagere schooltijd wel verpest heeft.

19. @Yette: knap hoor. Wij hebben een paar maanden 6000 km verderop gewoond en ik heb echt slapeloze nachten gehad van kinderen die we kwijt zouden raken in een winkelcentrum en dan de taal niet spreken, kinderen die eenzaam zijn...
    Maar heb idd maar de neutrale voorbereiding gegeven: we gaan lang in het vliegtuig, we wonen dan in een ander land waar mensen anders praten. En dat ging prima. Al had mijn oudste af en toe echt huilbuien van de heimwee en was ze boos als ze niet haar oude vriendjes kon opzoeken.

20. Hallo,

Ik ben in mij kindertijd twee keer verhuist. Ik was 10 de eerste keer en 13 de tweede. De eerste keer was het helemaal niet zwaar, de tweede wel, maar het had meer met de sfeer op school te maken. Het is ook afhankelijk van hoe goed of slecht je kind met veranderingen kan omgaan.

You are not bored. You are boring.

21. Mijn ervaring:

Ik ben verhuisd toen ik acht was en ik vond het helemaal geweldig. Het was een veel leuker huis met een enorme tuin, een veel leukere buurt, we gingen bij mijn oom en tante, nichtjes en neef in de buurt wonen en bij mijn oma. Voor we ons huis hadden hebben we ook nog een half jaar bij mijn oma ingewoond omdat het oude huis al verkocht was, dat vond ik helemaal prachtig.

Wat betreft de school, ik vond mijn oude school wel iets leuker, had daar meer vriendjes en vriendinnetjes. Op mijn nieuwe school was het toch heel erg ons-kent-ons, ik vond het best moeilijk om ertussen te horen en er daar bij te horen. Mijn schoolprestaties schoten wel vooruit op die nieuwe school, ik werd daar veel meer gepusht om te presteren en dat was voor mij erg goed.

22. Ik weet niet anders dan dat ik om de zoveel jaar ben verhuisd. Nooit geen probleem geweest.

Koekoek!! Proud TTTOT-je

23. Bij mijn kinderen speelt de heimwee eigenlijk alleen op als ze het om de een of andere reden moeilijk hebben (op tijd naar bed moeten of hun kamer moeten opruimen bijvoorbeeld).

Ikzelf ben trouwens als kind 5 keer verhuist en heb dat altijd wel leuk en spannend gevonden.

24. quote:
    scamp schreef op 09 februari 2012 @ 12:50:
    Ik weet niet anders dan dat ik om de zoveel jaar ben verhuisd. Nooit geen probleem geweest.
    Nooit geen is altijd ;-)

Het einde vind ik nooit zo....