Hoeveel kleding kopen voor baby

15-09-2014 00:23 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey meiden,

ik ben zwanger en binnenkort beval ik ...

Het is mijn eerste kindje en ik ben all bezig met de aankopen maar ik zou eigenlijk graag kleren willen kopen voor de eerste 3 maanden maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Moet ik kleren per dag voorzien? Welke maar? etc

mijn baby zal ongeveer 3,5 kilo wegen bij de geboorte.





alvast bedankt voor de hulp!
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel. Koop voor de eerste weken pakjes in maat 50/56. Een stuk of 5 setjes. Daarna heb je nog tijd zat om leuke dingen te kopen die goed bij hem/haar passen. Ter illustratie: mijn eerst was donker, mijn tweede rossig blond. Wat bij de eerste geweldig stond, was bij de tweede geen gezicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:stella78 schreef op 15 september 2014 @ 00:29:

Niet te veel. Koop voor de eerste weken pakjes in maat 50/56. Een stuk of 5 setjes. Daarna heb je nog tijd zat om leuke dingen te kopen die goed bij hem/haar passen. Ter illustratie: mijn eerst was donker, mijn tweede rossig blond. Wat bij de eerste geweldig stond, was bij de tweede geen gezicht.Kan een baby ook de hele dag in rompertje rondkruipen binnen als het warm is?
Alle reacties Link kopieren
Ik had zelf wel meer dan 5 setjes, er gebeuren namelijk nog best wel vaak ongelukjes als ze nog zo klein zijn (spugen, doorlekken, knoeien met melk) Kwam best wel is voor dat ik hem 4x per dag moest verkleden.



Ik had ongeveer 12 rompers, 10 broekjes, 15 shirtjes en nog een paar boxpakjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik had iets van 5 losse broekjes en shirts per maat. Mijn kind was 3,5 kilo bij de geboorte maar maat 56 was nog wel te groot. Heb tijdens de kraamweek nog wel wat bijgekocht/gekregen. Niet te veel want met een paar weken was hij er al weer uit.



Ik vond de boxpakjes niet handig. Ik wissel kleding als hij heeft gespuugd of zwaar gepoept en dat gebeurt gelukkig zelden tegelijk nu hoef ik steeds alleen het broekje of shirt te wisselen. Kledingstukken waarmee je meerdere combinaties kan maken zijn dus wel handig



Een pasgeboren baby kan zichzelf moeilijk warm houden dus alleen een romper was echt onvoldoende. Ik had hem vaak ook nog in een omslagdoek gewikkeld als ik hem uit zijn bedje haalde. Daarvan is het ook handig om meerdere in huis te hebben, liefst ook wat kleurige. Als ik de foto's van de eerste week terug kijk zie ik niks van zijn met zorg uitgezochte pakjes maar wel steeds die doek
Alle reacties Link kopieren
En koop vooral makkelijke pakjes. Mijn dochter laat zich niet makkelijk aan en uit kleden waardoor we allang blij zijn als ze kleren aanheeft, wat het ook is soms doe ik wel eens alleen een romper met lange mouw en een broekje. Broekjes met voetjes bevallen hier goed omdat sokken binnen een minuut uit getrapt worden.

Op dit moment (5 weken) past ze van shirtjes maat 50 nog maar van pakjes en broekjes maat 56. Ze was ook 3500 gram bij de geboorte. Overigens kunnen ze dat van tevoren lastig schatten.
Alle reacties Link kopieren
En koop vooral makkelijke pakjes. Mijn dochter laat zich niet makkelijk aan en uit kleden waardoor we allang blij zijn als ze kleren aanheeft, wat het ook is soms doe ik wel eens alleen een romper met lange mouw en een broekje. Broekjes met voetjes bevallen hier goed omdat sokken binnen een minuut uit getrapt worden.

Op dit moment (5 weken) past ze van shirtjes maat 50 nog maar van pakjes en broekjes maat 56. Ze was ook 3500 gram bij de geboorte. Overigens kunnen ze dat van tevoren lastig schatten.
Ik zou vooral maat 50/56 kopen en nog niet groter (tenzij je echt een heel speciaal heel mooi pakje ziet ofzo ;) ). Je weet nog niet welk 'model' je baby zal hebben. Ik vond Hema-kleertjes zo leuk, maar waren véél te breed voor mijn baby. Benetton en V&D-Frendz paste veel mooier. Bij een andere baby is dat weer precies andersom. En je weet ook nog niet of je een spugertje krijgt of niet. Zorg dat je voor de eerste dagen tot weken wat in huis hebt. Je krijgt waarschijnlijk nog het een en ander met kraambezoek, en na een paar weken vind je het vast leuk om er eens met de baby op uit te gaan, kun je dan altijd naar behoefte meer kleertjes shoppen.



Koop handige dingen, lekker zacht, makkelijk aan- en uitdoen. Geen vestjes met capuchon voor zulke kleintjes, ligt altijd in de weg.



Onze basisuitzet was geloof ik iets van

10 rompers

6 setjes (pakje of broekje+truitje)

6 paar sokken

2 warme vestjes voor evt erover

2 paar warmere slofjes

1 jas voor naar buiten.



6 setjes kleding is niet heel veel, als je een echt spugertje krijgt zul je meer nodig hebben. Maar juist de eerste tijd was je toch veel: hydro's, beddengoed etc dat het ook geen probleem is wat kleding mee te wassen elke keer. Je gaat toch niet maar 1x per week wassen waarschijnlijk ;) .
Het is toch passen en uitvinden. Ik heb ook veel op internet gezocht destijds, maar missers zul je altijd krijgen. Zo heb ik rompers met lange mouwen in maat 56, heeft dochter niet aangehad, het was 30 graden toen ze geboren is.



Ik weet niet of je een jongen of meisje verwacht, maar ik heb wel wat tips voor als je een meisje krijgt:



- Jumpsuits kopen met knopen onderin bij het kruis en de beentjes. Heb er eentje gekocht zonder en je wilt in het begin je baby echt niet onnodig aan en uit moeten kleden voor alleen het verschonen;

- Leggings zijn lekker zacht en knellen niet zo;

- Spijkerbroekjes kun je al kopen, maar let er dan op dat de elastiek lekker zacht is. Nog geen stugge broeken kopen, daar beweegt je baby echt niet lekker in;

- Dochter lange mouwen aantrekken was in het begin een crime, vestjes zijn wat gemakkelijker aan te trekken. Capuchon is alleen onnodig, ze liggen er in het begin alleen op en dat is niet altijd comfortabel.



Ik heb trouwens bijna niets gekregen van het kraambezoek in kleding, dus soms is een maatje groter wel fijn om al in huis te hebben. Hier groeide dochter snel uit haar pyjama's met voetjes en dan moet je snel iets zien te vinden. Ik vind - persoonlijk - vooruit kopen toch ietsjes handiger!
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel in maat 50! Wij verwachten een gemiddelde baby. Bij de geboorte bleek hij bijna 10 pond, maat 50 nooit gepast!
Alle reacties Link kopieren
Weinig gehaald voor de kleine dames beide kreeg ik veel kleren in de maten 62/68 en 74 en heeeel veel Hema bonnen daar kocht ik eventuele missende kledingstukken van..Ze is anderhalf de jongste en sinds vorige maand zijn de bonnen pas op.Gebruikt ook voor de oudste want de jongste had op een pak rompers na alles al
Het is ook zo bijgekocht hè, lang leve online shoppen



Wij hadden 4 setjes in 50/56, die waren in twee dagen op. Had dus wat meer gekund, maar man heeft de volgende dag wat bijgekocht.



Hier hadden ze een romper zonder mouw aan, een soepel broekje en shirt met lange mouw. (winterkinderen)



Jas niet gehad in het begin, buiten lagen ze in zo'n wrapper.
Alle reacties Link kopieren
Wat Eloys schrijft: losse broekjes/leggings en shirtjes/wikkelvestjes. En een paar omslagdoeken. Ik had om te beginnen 15 pakjes (broekje/shirt). Jeans, hoe soepel ook is de eerste tijd te stug voor een baby. Pakjes met voetjes is persoonlijk, de een zweert erbij de ander vindt baby terug met twee beentjes in 1 pijp. Daar zou ik dus maar maximaal twee van kopen, als het bevalt kun je altijd bijhalen. Ook handig: sock-ons, dan ben je niet chronisch op zoek naar sokken. Zelfgebreide sokjes/slofjes houden de sokken ook aan, en voetjes in voetgedeelte bij pakjes-met-voetjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik mag nog even. Maar heb de kleertjes voor de eerste tijd al in huis. Flink wat rompers in maat 50, 50/56 en 56. En iets van 8 pakjes in die maten. Allemaal vooral erg soepel.
Alle reacties Link kopieren
Zeg je nou rondkruipen?? die gaat dat voorlopig nog niet doen haha.



Een pas geboren baby kan zichzelf nog niet goed warm houden. Je kunt dan echt niet alleen een rompertje aandoen bij je baby. Ook al is het binnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel maat 50 in huis en dat was maar goed ook, ik wist zelf al dat ze eerder kwamen( voorgevoel) en kreeg ook 2 randprematuren met 46 en 48cm. Ze hebben de eerste weken ook boxpakjes gedragen(zacht en warm)
Alle reacties Link kopieren
Met 3 maanden zal hij of zij nog niet veel kruipen.
quote:vogelbekdiertje schreef op maandag 15 september 2014 07:33 Zeg je nou rondkruipen?? die gaat dat voorlopig nog niet doen haha.



Een pas geboren baby kan zichzelf nog niet goed warm houden. Je kunt dan echt niet alleen een rompertje aandoen bij je baby. Ook al is het binnen.

Nou ja, als het 30 graden is kan dat natuurlijk wel maar in oktober- november zal dat niet snel gebeuren.



TO, ik zou wat verschillende rompers halen (lange mouw, korte mouw, mouwloos, maat 50-56), wat soepele broekjes, (overslag)shirtjes, pakjes en een vestje of twee. Bijhalen is zo gebeurd, na een paar weken vind je het waarschijnlijk heerlijk om er even uit te kunnen.
Maar TO, je hebt als het goed is wel iets van een lijst van de kraamzorg gekregen toch? Die kun je als leidraad gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet te veel van die schatting uitgaan. Ik zou een reuze baby krijgen en maat 50 zou niet nodig zijn. Nou maat 50 had ik nog wel nodig en had daar maar 2 dingen die ik gekocht had toen ik 16 weken zwanger was.



Rompers heb je nooit genoeg met korte en lange mouw ik zou 50 en 56 halen.

Koop vestjes/truien zonder capuchon dat is onhandig en onveilig met een baby.

Koop los zittende broekjes dus geen spijkerbroekjes dat zit niet lekker voor zo'n kleintje. Ik zou voor iedere dag een setje halen en er is altijd iemand die wat bij kan halen of online shoppen.
Alle reacties Link kopieren
En je moet nog uitvinden welk merk kleding bij je baby past. En de ene 50 is de andere 50 niet. Het kan zomaar zijn dat je baby 1 bepaald shirtje al van maat 56 past maar in de ander verzuipt. Dat de ene 50 te klein is en de andere prima zit.
Alle reacties Link kopieren
Pakjes met voetjes eraan kunnen handig zijn maar dan moet je niet zo'n baby hebben als ik met een lange romp en korte beentjes.

Dan passen ze simpelweg niet dus daar zou ik niet te veel van kopen van te voren.



Rompers met wikkelsluitingen kon ik niet mee overweg. Die knoopjes zaten altijd scheef. Gewone rompers zijn veel handiger en die hoeven ook niet over het hoofdje. Die kun je net zo goed via de voetjes aan_ en uittrekken.



Capuchons niet doen. Een baby ligt veel en dan liggen die capuchons niet zo lekker. Spijkerbroekjes ook niet doen. Die zijn veel te stug voor een baby. Zacht en comforttabel dat is het belangrijkst.



Niet te veel kopen maar wachten tot je baby is geboren dan kan je veel beter inschatten wat past en wat je handig vind.
Hier droeg zoon vaak alleen rompertje en broekje. In het begin ook nog een vestje.



Aan- en uitkleden vond hij niet leuk, dus verschonen deden we echt niet bij de eerste melkvlek. Verder was het warm. Dus alle mooie kleertjes die ik zelf had gekocht heeft ie amper kunnen dragen. Tegen de tijd dat er eindelijk een wat koelere dag was, was hij alweer een maat groter.



mijn advies: leuke/mooie rompertjes. 4 met lange mouwen, 2 korte. 2 mooie vestjes. Allemaal maat 50.
Alle reacties Link kopieren
quote:caxelle schreef op 15 september 2014 @ 00:36:

[...]





Kan een baby ook de hele dag in rompertje rondkruipen binnen als het warm is?Een pad geboren baby die kruipt??
Alle reacties Link kopieren
quote:JanneJip schreef op 15 september 2014 @ 07:26:

Niet te veel in maat 50! Wij verwachten een gemiddelde baby. Bij de geboorte bleek hij bijna 10 pond, maat 50 nooit gepast!Mijn kindjes waren 7 pond en hebben 6 tot 8 weken in maat 50 gezeten. Het kan verkeren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven