Hoogbegaafd...en verveeld

15-11-2010 10:59 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week zijn we weer eens op het matje op school moeten komen.



Onze (oudste) zoon zit in groep 7. Halverwege groep 4 is hij naar 5 versneld. Hij is van augustus, dus was al een jonge leerling.

Hier heeft hij nooit problemen van ondervonden. Is supersociaal, lief, heeft veel vriendjes/vriendinnetjes, ligt goed in de groep etc.



Buiten school computert hij graag, is niet echt een buitenkind, zit op voetbal, judo en breakdance (en de laatste twee dingen doet hij niet onverdienstelijk).



Nu komt hij dus op school schijnbaar in de problemen. In groep 6 heeft hij zijn CITO als slechtste van de klas gemaakt en de toetsjes van dit jaar zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

Hij geeft zelf aan dat hij zich enorm verveeld en daarom niet zijn best doet.

Ook is hij hartstikke slordig.

Zonde!



Juf en een begeleider van buitenaf op school (van excellente kinderen) roepen nu de term hoogbegaafd. Ik griezel al bij het woord. Onze zoon leert makkelijk in onze ogen en wij zien geen super"nerd"-achtige trekjes.

Ik kan niet echt inschatten dat hij zo anders is dan andere kinderen.

Juf geeft aan dat ze het niet meer weet en verder met hem wil en dat we voor thuis hulp moeten zoeken.

Excellentbegeleider geeft aan dat ons kind superhoogbegaafd is en dat we iets moeten doen omdat hij anders niet terecht komt waar hij hoort.



Wat nu?

Ik vind nergens (in Limburg) meer info of een psych-iemand (griezelwoord alweer) waar ik terecht kan.



Kortom: wie herkent ons verhaal en heeft hulp gekregen? En zo ja, wat heeft deze hulp gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal niet; maar ik herken wel het gedeelte dat er hulp ingeschakeld moest worden. Ervan griezelen hoeft niet. Blijkbaar heeft je zoon wat hulp nodig om helemaal lekker zijn ding te kunnen doen. Fijn toch als je daarin begeleidt wordt? Ik zou het vooral zo bekijken in plaat van dat het griezelig is. Het helpt jullie alleen maar.



Wij hebben er er wel voor gekozen om zelf een kinderpsycholoog te zoeken ipv naar ene centrum te gaan. Dat houdt het wat kleiner zeg maar.



Ik zeg: ga naar de huisarts of pak de gouden gids en mail je verhaal eens en maak eens een afspraak. Dan babbel je erover en als diegene je aanspreekt dan kun je er verder mee.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik het goed dat de school het jullie zelf laat uitzoeken? Dat is toch vreemd? Als het goed is, heeft de school allerlei routes om kinderen verder te helpen. Ik zou toch nog eens met de juf en ib-er om de tafel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nellebelletje schreef op 15 november 2010 @ 10:59:

hoogbegaafd. Ik griezel al bij het woord.

psych-iemand (griezelwoord alweer)



Ten eerste: Stel je niet aan!!! hoogbegaafd is niet perdefinitie nerd. Hoogbegaafd is een boven gemiddeld IQ (in combi met creativiteit en motivatie) Vooral als de motivatie door te weinig uitdaging lamgeslagen is, kan er sprake zijn van onderprstereen met alle psychische en lichamelijke gevolgen van dien.

en een psycholoog / psychiater is ook gewoon een mens wat je in bepaalde situaties kan helpen en geen Griezel!





Ten tweede ga je eens inlezen over hoogbegaafdheid en onderpresteren. b.v. op dit forum: http://www.hb-kind-forum.nl/



Ook handig: hiq.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal wel mijn neefje zit op zo een school in Geleen het Leorardo heet dat geloof ik moet je even google

Succes
Alle reacties Link kopieren
wat vervelend stukje om te lezen voor ouders van hoogbegaafde kinderen. ('ik griezel al bij het woord")



Maar je moet gewoon eisen van school dat zij je zoon testen, als zij er problemen mee hebben, want zulke testen zijn heel duur.



een pysch iemand
Alle reacties Link kopieren
Eens met Maja82; hoogbegaafdheid is niet eng. Als je zoon moeite had gehad met rekenen, en de juf had bijles voorgesteld; was je dan ook zo geschrokken? Je zoon krijgt gewoon een beetje extra begeleiding; fijn toch?
quote:Nellebelletje schreef op 15 november 2010 @ 10:59:

hoogbegaafd. Ik griezel al bij het woord. Onze zoon leert makkelijk in onze ogen en wij zien geen super"nerd"-achtige trekjes.Doe je zoon een lol, en laat het idee achter je dat iemand met een wat hoger IQ dan normaal een supernerd is.
quote:Jala5 schreef op 15 november 2010 @ 11:11:

wat vervelend stukje om te lezen voor ouders van hoogbegaafde kinderen. ('ik griezel al bij het woord")Ook voor het kind van de ouders van hoogbegaafde kinderen
Alle reacties Link kopieren
Wat Jala en Maja zeggen. En goed inlezen inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Hoogbegaafde kinderen zijn niet per definitie 'nerds', en hoogbegaafdheid is zeker niet om van te griezelen. Zet je dus over deze gevoelens heen, en laat je eens goed informeren wat hoogbegaafdheid inhoudt. Het grootste probleem met hoogbegaafde kinderen is dat ze zich vervelen en niet uitgedaagd voelen en daardoor gaan onderpresteren. Maak een afspraak met de excellentbegeleider en bekijk wat jullie voor jullie zoon kunnen doen om het beste uit zichzelf te halen. En praat ook vooral met jullie zoon om te vragen wat hij wil!
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Je doet nu net of hoogbegaafdheid een ziekte is!!!



Stel je voor dat jouw kind geen duplica van jou is. Jemig, ik vind dit echt een onzettend rare reactie. Wees blij, misschien kan jouw kind later wel een enorme bijdrage leveren aan het ontwikkelen van nieuwe medicijnen of nieuwe technologie.



Wat is er trouwens mis met een 'nerd' te zijn? Is het erg als een tiener liever op de schaakclub zijn/haar tijd spendeert i.p.v. rokend op een sita brommer hangt??
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 15 november 2010 @ 11:13:

[...]



Ook voor het kind van de ouders van hoogbegaafde kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:LaNeerlandaise schreef op 15 november 2010 @ 11:15:

Stel je voor dat jouw kind geen duplica van jou is. Zullen we TO dan maar niet laten schrikken met het feit dat vaak (een van) de ouder(s) zich ook wel herkent in het e.e.a.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, de school hoort in deze handvatten te geven, de IB-er hoort er mee bezig te gaan. Vreemd dat ze van alles roepen (superhoogbegaafd, kom op zeg, dat kun je niet aan zijn neus zien, daar hoort een psycholoog naar te kijken die desgewenst een IQ-test kan doen om te kijken hoe begaafd hij is).



Ik heb ook zo'n zoon, nou, eigenlijk 3

(Hai Nellebelletje..)

Het heeft wat voeten in aarde gehad bij de oudste, maar dat gaat nu uitstekend. De school heeft een eigen onderwijssysteem ingevoerd waardoor ieder kind halve dagen op zijn eigen niveau werkt, de andere helft van de dag volgen ze allemaal hetzelfde.

De rode groep is voor de bollebozen, die leren op "hoog niveau" en kunnen daarnaast nog een extra vak kiezen zoals Spaans, Wiskunde of Filosofie. De Gele groep zijn de gemiddelde kinderen en de Groene groep de kinderen die extra hulp nodig hebben.

Middelste met ASS heeft uiteraard zijn rugzak waar hij extra werk uit krijgt, maar zit daarnaast ook nog in de Rode groep. Jongste zit ook in de rode en heeft daarnaast nog extra werk, wat hij grotendeels zelfstandig mag uitvoeren.



Getest zijn ze overigens alledrie niet, geen idee hoe hoog hun IQ ligt. Maar dat zal vrij hoog zijn.

Er is een speciale school voor hoogebgaafde kinderen, de Leonardoschool. Kinderen met een IQ vanaf 130 kunnen daar terecht.



En nerds..och. De oudste wel een beetje, de middelste heel erg(maar dat mag want ASS en de jongste he-le-maal niet.

Bovendien vind ik nerd helemaal niet negatief klinken hoor.
quote:LaNeerlandaise schreef op 15 november 2010 @ 11:15:

Je doet nu net of hoogbegaafdheid een ziekte is!!!



Stel je voor dat jouw kind geen duplica van jou is. Jemig, ik vind dit echt een onzettend rare reactie. Wees blij, misschien kan jouw kind later wel een enorme bijdrage leveren aan het ontwikkelen van nieuwe medicijnen of nieuwe technologie.



Of nog erger: stel je voor dat hij gelukkig wordt zoals hij is!



(dit even om aan te geven dat sommige hoogbegaafde kinderen uitgroeien tot grijze muizen zonder Nobelprijs, zonder dure titels, en zonder dat ze een noemenswaardige bijdrage aan de wereldvrede leveren, maar toch gelukkig zijn.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Nellebelletje schreef op 15 november 2010 @ 10:59:





Juf en een begeleider van buitenaf op school (van excellente kinderen) roepen nu de term hoogbegaafd. Ik griezel al bij het woord. Onze zoon leert makkelijk in onze ogen en wij zien geen super"nerd"-achtige trekjes.

Ik kan niet echt inschatten dat hij zo anders is dan andere kinderen.





Een tip:

Laat je oude beeld van hoogbegaafdheid eens helemaal los, en kijk objectief naar je zoon.

Niemand van van de hoogbegaafde mensen die ik ken voldoet aan de beschrijving 'supernerd' achtige trekjes.



De meeste van hen zijn ook op sportgebied meer- of hoogbegaafd, en/of op creatief en muziek gebied.
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
http://www.leonardostichting.nl/
Alle reacties Link kopieren
Godzijdank zijn mijn kinderen geen replica van mezelf. Ik gun ze geen dyscalculie en ben heel blij dat ik dat blijkbaar niet heb doorgegeven maar mijn man zijn wiskundeknobbel wel.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik vind de term gewoon niet fijn.

Laat ik het daar op houden.

Er wordt zo'n labeltje op je geplakt en ik ben bang dat mensen dan opeens allemaal dingen van je gaan verwachten en dat wil ik niet voor mijn zoon.

Er zijn nu al scheve gezichten op school omdat zoon wat anders mag doen dan andere kinderen uit de klas.



Zoals ik al schreef is hij een hele leuke knul en ben ik heel erg trots op hem.

Mijn man en ik herkennen ons allebei wel in hem.

Alleen heeft man wel een goede opleiding gedaan en ben ik ergens "verloren" in het systeem.

Dat wil ik niet voor hem en vandaar dat ik ook op zoek ben naar hulp.

Verder vind ik het moeilijk om (met hem) naar een psycholoog te gaan. Ik ben daar zelf ooit een paar keer geweest omdat ik in mijn puberteit nogal wat vervelende operaties heb gehad.

Ik heb daar absoluut geen fijne herinneringen aan.



O ja, de Leonardostichting hier in Limburg heb ik al gebeld, maar de school is erg ver weg voor ons.



PS Luna: zwaai (en ja...hier ook 3, maar twee nog in de "dop").
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een meoder van een 'nerd' (in sommige ogen dan, in mijn eigen een heerlijke ventje met humor, orginaliteit en meer algemene ontwikkeling dan menig volwassene, bizar maar ook bijzonder, net als mijn andere 'normale' kinderen overigens..)

Geef hem wat hij nodig heeft!



http://www.hintlimburg.nl/
Alle reacties Link kopieren
Nellebelletje het is niet eng ofzo. En dat etiketje hoef je maar 1 keer te gebruiken, daarna gewoon weer vergeten en doorgaan met het normale leven.



Voor je zoon is het misschien wel prettig om goede begeleiding te krijgen, anders kan het op latere leeftijd misschien wat lastig worden. Hoeft ook niet een psycholoog te zijn denk ik, "lotgenoten"(ook afschuwelijk!) kan veel helpen!



En zorg dat je zoon nu leert leren, scheelt heel veel ergenis op latere leeftijd! En voor de rest is het belangrijkste dat ie goed in zijn vel zit en mag zijn wie die is!
quote:Nellebelletje schreef op 15 november 2010 @ 11:31:

O ja, de Leonardostichting hier in Limburg heb ik al gebeld, maar de school is erg ver weg voor ons.



Overigens is die Leonardostichting ook maar één van de mogelijke benaderingen. Ik kies daar nadrukkelijk niet voor bijvoorbeeld. Vanwege eigen ervaringen als kind, en vanwege mijn visie op mijn eigen kinderen.



Prima als mensen tevreden zijn over een dergelijke aanpak, maar het is niet zaligmakend.



Persoonlijk zou ik eens advies vragen aan een volwassene met een vergelijkbare achtergrond/ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat de school hier wel wat meer mee kan doen. Onze school doet geen IQ-testen vanwege het prijskaartje, maar ze hebben oudste zoon(en ze zijn nu bezig met middelste zoon) dmv Citotoetsen doorgetoetst. Dus het kind net zo lang toetsen laten maken tot het te moeilijk wordt. Hij is in groep 6 getoetst en zat toen op niveau halverwege groep 8.

Dat kost de school weinig, alleen tijd van de IB-er, die daar tenslotte ook voor is.



Het is jammer dat je het moeilijk vind om met hem naar een psycholoog te gaan. Niet iedere psycholoog is hetzelfde en in de loop der jaren is er wel eea veranderd in de methodes en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nellebelletje schreef op 15 november 2010 @ 11:31:

Mijn man en ik herkennen ons allebei wel in hem.

Alleen heeft man wel een goede opleiding gedaan en ben ik ergens "verloren" in het systeem.Dat wil ik niet voor hem en vandaar dat ik ook op zoek ben naar hulp.

Verder vind ik het moeilijk om (met hem) naar een psycholoog te gaan. Ik ben daar zelf ooit een paar keer geweest omdat ik in mijn puberteit nogal wat vervelende operaties heb gehad.

Ik heb daar absoluut geen fijne herinneringen aan.



Twee dingen:

- zou het kunnen dat jij verloren bent gegaan omdat je ook slimmer was dan anderen en daardoor onderpresteerde?

- psychologen kunnen eikels zijn maar dat hoeft niet. er zijn ook hele fijne waar je veel aan kunt hebben. Vraag desnoods een verwijzing aan je huisarts, die weet er vast wel een waar hij/zij goede dingen over hoort.



Succes met je zoon!
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven