Judo voor kinderen

09-10-2009 12:00 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is judo goed voor kinderen?

Praat er hier gezellig over verder.

Judo goed voor kinderen?

Totaal aantal stemmen: 32

Ja, ze leren er weerbaarheid en krijgen grenzen aangereikt (94%)
Nee, je krijt er aggressieve koters van (3%)
Waarom niet gewoon laten voetballen? (3%)
Ik kopieer even een posting uit het andere topic van mijn hand:quote:Morrie schreef op 09 oktober 2009 @ 11:54:

Judo is juist ook heel goed voor de kindjes die zich 'omver laten lopen' en daar onzeker van worden. Het is ook heel goed voor je weerbaarheid en je wordt er sterker van, zowel fysiek als qua zelfvertrouwen.

Zo, dat was mijn duit!*knikt heftig instemmend* Zoontje van beste vrienden van ons is zo'n lieverd. Motorisch niet echt handig, en ook niet altijd even weerbaar. Is net begonnen met tuimelen en kan daar echt iets mee, ook al vindt hij nu nog even zo'n grote groep rennende kinderen nog even eerst best eng elke keer. Stapje voor stapje bouwt hij zijn zelfvertrouwen nu op. Zo gaaf om te zien....

Ik wil heel graag mijn 5-jarige op judo doen, maar ik vind het lastig een goede judoschool te vinden in ons dorpje, en daarnaast vind ik het ook wel belastend naast de zwemlessen die hij al heeft (en waar wij hem dus naartoe moeten brengen halen, voor ons is het ook belastend ). Hoe doen anderen dat, vinden jullie dat niet te pittig voor een 5 jarige?
Het moge duidelijk zijn: ik ben een groot liefhebber en voorstander van judo voor kinderen.

Tot een jaar of vier geleden wist ik er hoegenaamd niets van. Niet als sport op zich, en omdat ik geen kleine kinderen in mijn omgeving had, ook niet specifiek als hulpmiddel in opvoeding en lichamelijke en geestelijke ontwikkeling, zoals ik het inmiddels zie.

Mijn vriend judoot al sinds zijn 7e. Ooit was hij een klein papjongetje, zoals hij het zelf stelt, dat niet weerbaar was en ook fysiek nogal niet helemaal lekker 'liep' (allergieën e.d.).

In eerste instantie moest zijn moeder het nog wel eens doorzetten bij hem, maar achteraf beschouwd is hij dolblij dat hij daardoor vanaf zijn tienerjaren zelf enthousiast is doorgegaan.

Organisator als hij is, heeft hij zich daarna ook beziggehouden met het organiseren van toernooitjes op de eigen club en het meewerken aan een groot landelijk toernooi in de buurt.

En sinds ik met vriend verkeer, doe ik daar ook gráág aan mee. Ik ken inmiddels de regels (ben ook vrijwillig jurylid 'aan de tafel') en zie jaarlijks kinderen enthousiast starten en groeien door het judo. Ook geniet ik van de aanpak van mijn vriend en de andere meesters op de club met betrekking tot de jeugdlessen. Plezier en respect gaan echt hand in hand daar. En dat zie ik ook bij veel coaches van andere clubs op toernooien.
quote:Morrie schreef op 09 oktober 2009 @ 12:06:

Ik wil heel graag mijn 5-jarige op judo doen, maar ik vind het lastig een goede judoschool te vinden in ons dorpje, en daarnaast vind ik het ook wel belastend naast de zwemlessen die hij al heeft (en waar wij hem dus naartoe moeten brengen halen, voor ons is het ook belastend ). Hoe doen anderen dat, vinden jullie dat niet te pittig voor een 5 jarige?Lastig, Morrie, omdat ik met name op de belastings vraag geen ervarings-antwoord heb. (mijn eerste kind loopt nu as we speak tegen mijn blaas aan te trappelen ). Bij veel kinderen zie je wel dat zwemmen en een andere sport wel samen gaat, maar als jouw kind overvoert raakt, zou je er prima voor kunnen kiezen om eerst het zwemmen af te maken en dan op judo te gaan. Je kan zeker ook later beginnen dan 5. (Zelfs volwassenen kunnen dat prima alsnog). Hoe eerder hoe fijner (ook qua gevoel en sociale band met de andere judokaatjes) maar het moet wel leuk blijven voor jullie en voor kind!
Mijn 6(bijna 7-) jarige zit sinds kort ook op judo, naast atletiek. Hij sport dus nu 3 keer in de week, op maandag ga ik met hem mee naar atletiek en draai ik een bardienstje, donderdag gaat mijn man mee en op zaterdag ochtend gaan mijn zoon en ik samen naar de sportschool waar hij anderhalf uur judoles heeft en ik mijn training kan doen. Hij vindt het zelf erg leuk, heeft al wat geleerd en heeft sinds kort ook een 'supercool' judopak. Ik ben benieuwd hoe lang hij het leuk blijft vinden maar hij moet alle sporten in ieder geval een jaar doen voordat hij iets anders mag kiezen. So far so good
Ik zie juist bij veel kinderen dat het niet samen gaat, over liever gezegd, bij veel ouders dat ze wachten met een sport tot het kind de zwemdiploma heeft. Overigens is zwemles bij ons 2 keer per week. Nog judo erbij zou betekenen dat zoonlief 3 keer per week een verplichting heeft. Daarnaast wil hij natuurlijk ook nog spelen met vriendjes.

Echter, ik vind wel dat hij het nu goed kan gebruiken, omdat ik wil dat hij leert te luisteren en regeltjes leert na te leven. Vandaar dat ik toch aan het rondkijken ben.
Whopper, zwemdiploma's heeft Puck dus al?
Morrie, voor de regeltjes is het heel goed hoor. Puck zit ook netjes op de mat te wachten totdat hij iets mag gaan doen, echt heel zoet zijn ze dan. En ze leren respect te hebben voor de ander, ook belangrijk. Natuurlijk leer je ze dat thuis, en krijgen ze dat op school ook mee, maar een keertje extra is nooit weg, denk ik dan maar.
quote:whopper schreef op 09 oktober 2009 @ 12:22:

Morrie, voor de regeltjes is het heel goed hoor. Puck zit ook netjes op de mat te wachten totdat hij iets mag gaan doen, echt heel zoet zijn ze dan. En ze leren respect te hebben voor de ander, ook belangrijk. Natuurlijk leer je ze dat thuis, en krijgen ze dat op school ook mee, maar een keertje extra is nooit weg, denk ik dan maar.Dat thuis leren gaat nogal moeizaam, vandaar dat ik er een judoleraar voor wil inschakelen .
Ben zó benieuwd wie er nou voor die optie 'je krijgt er agressieve koters van' heeft gestemd! Niet dat ik die mening niet respecteer, maar juist omdat ik zo'n voorstander ben maar (nog) geen éigen kind op judo heb, zou ik het leuk vinden om mensen te spreken die dat beduidend niet hebben en ervaring daarmee willen delen.
quote:Morrie schreef op 09 oktober 2009 @ 12:21:

Whopper, zwemdiploma's heeft Puck dus al?

Hij heeft zijn A en voorlopig laten we het daarbij. Het was zo'n drama elke keer, huilen en dwars en geen zin en buikpijn. Ik wilde in ieder geval dat hij zijn A haalde, B en C zijn toch eigenlijk meer van hetzelfde. Zwemmen doet hij erg goed en hij is beresterk, dus ik heb gezegd dat hij weer mag gaan zwemmen als hij zelf aangeeft dat hij weer wil. Tot die tijd hoeft ie niet van ons.

Wat hij nu met A kan moesten wij vroeger met A en B kunnen, dus ik heb er alle vertrouwen in dat hij zich kan redden in het gemiddelde zwembad.
Kijk, ik ga het al uitleggen. Erg he? Ik moet nl elke keer uitleggen aan iedereen waarom ik genoegen neem met A en niet doorga voor in ieder geval B
Whopper, hebben ze geen schoolzwemmen bij jullie dan? Ik hoop dat Schorrie zijn A haalt voor hij in groep 3 zit, want dan laat ik hem zijn B op school halen. Dat scheelt weer.

Overigens las ik gister hier op een topic inderdaad dat A en B van vroeger het A van nu is, maar dat dat is omdat de zwembaden van tegenwoordig gevaarlijker zijn met al die attracties.

Wel sneu dat hij er zo tegenop zag, ik zou dan ook kiezen voor stoppen trouwens, heb ik al vanaf les 1 besloten dat als hij er echt buikpijn van zou krijgen, ik het zou uitstellen.
Nee, het hele dorp heeft hier geen schoolzwemmen meer geloof ik.

Toen ik beloofde dat hij op atletiek zou mogen als hij zijn A had, en dan mocht stoppen, ging het ineens een stuk beter.

Overigen vindt hij zwemmen helemaal leuk. Op vakanties is hij niet uit het bad te slaan. En op zondag als we gaan vrijzwemmen is het feest compleet. Maar les.... nee. Dat wordt m niet vrees ik.
quote:Morrie schreef op 09 oktober 2009 @ 12:28:

Overigens als ik gister hier op een topic inderdaad dat A en B van vroeger het A van nu is, maar dat dat is omdat de zwembaden van tegenwoordig gevaarlijker zijn met al die attracties.

Snap ik. Dat mensen dat vinden. en ik snap de voorzorgsmaatregelen. Maar zeg nu zelf; als je in een zwembad gaat (vakantie, weekendje weg, noem het maar) dan heb je je kind van 5, 6 of 7 jaar toch strak in het vizier? Al was het alleen maar omdat het leuker is om samen van de glijbaan te gaan, of omdat je toch al gewend bent om als een kloek over je kroost te waken.

Ik laat hem echt niet alleen die dingen doen hoor, een van ons is er altijd bij.
quote:whopper schreef op 09 oktober 2009 @ 12:37:

[...]

Snap ik. Dat mensen dat vinden. en ik snap de voorzorgsmaatregelen. Maar zeg nu zelf; als je in een zwembad gaat (vakantie, weekendje weg, noem het maar) dan heb je je kind van 5, 6 of 7 jaar toch strak in het vizier? Al was het alleen maar omdat het leuker is om samen van de glijbaan te gaan, of omdat je toch al gewend bent om als een kloek over je kroost te waken.

Ik laat hem echt niet alleen die dingen doen hoor, een van ons is er altijd bij.Ik had daar nooit zo over nagedacht. Maar inderdaad, je bent er zelf bij, en zeker als ze nog maar net hun diploma hebben laat je ze nog steeds niet alleen in het zwembad, denk ik.
Wat leuk, judo-maffia
Naast alle voordelen die hier al genoemd zijn zoals respect, regels, zelfvertrouwen etc. leren ze ook lichamelijk met elkaar omgaan. Vind ik ook erg belangrijk op sociaal vlak.

Mijn vriend en ik hebben vroeger allebei op judo gezeten. Ik ben nu zwanger en over 1 ding zijn we het sowieso roerend eens: Onze koter gaat op judo!

Haha judo-maffia;-)
Tia Dalma, nu ben ik toch eigenlijk wel nieuwsgierig of jij of jouw man de judoschool die ik uitgezocht heb kennen, en of jullie er goede ervaringen mee hebben. Ik zet de naam hier even neer en haal m dan weer weg als je het gezien hebt: *weg*
Ok, mijn piece, voor de moeders die aarzelen.

Op woensdag wat later in de middag, dus eerst word ter gespeeld/uitgerust/feestje whatever gaan ze naar de judo, een uur.

Op zaterdag wordt er les gezwommen.

Serieus het is echt niet te veel voor de jongens, twee uur per week.

Maar ik had dus vrij onzekere jongens, met nadruk op had, want ze worden er zelfverzekerd van en niet omdat ze nu iemand in elkaar kunnen rossen, want daar gaat het dus helemaal niet om.

Nee, ze presteren iets en leren van hun lichaam, ieder half jaar examen en dan krijgen ze een slip hoger.

Mijn oudste had wel 4 slippen over geslagen, men wat was hij trots, binnen een half jaar had hij een gele band, wow, wat is hij snel.

De jongste begon met 4 en ook al met slippen, gele overgeslagen en de tweede keer zijn bruine slip, volgend examen gaat hij op voor zijn gele band, dan is hij dus net 6 en hoe trots hij is.

Ook leren ze hoe ze moeten vallen, altijd handig

Het is gewoon erg goed voor hun ontwikkeling, zowel sociaal emotioneel (want ze moeten goed communiceren en toch ook voorzichtig zijn, met verlies leren omgaan) als lichamelijk, want het is onzettend goed voor hun groffe moteriek omdat ze er onbewust erg mee bezig zijn.

Ik hou van judo omdat het mijn kinderen erg goed doet, nooit gedacht dat te zeggen
Nog een voordeel: ze leren vallen! dat is verrekte handig aangezien ons kind hoogstwaarschijnlijk eerder leert (long/skate/snow)boarden dan fietsen. (uiteraard met volledige bescherming en helm)

Ik heb daar zelf ook veel aan gehad en heb dankzij dat "goede" vallen heel wat blessures voorkomen.
Ah, dat van dat leren vallen was al gezegd
quote:lilalore schreef op 09 oktober 2009 @ 13:24:

Tia Dalma, nu ben ik toch eigenlijk wel nieuwsgierig of jij of jouw man de judoschool die ik uitgezocht heb kennen, en of jullie er goede ervaringen mee hebben. Ik zet de naam hier even neer en haal m dan weer weg als je het gezien hebt:Gezien! School an sich kennen we niet: hun wedstrijdjudoka's gaan over naar een samenwerkingsverband dat je wel vaker ziet bij meerdere judoclubs: Top Judo N. in jouw geval. Ze pakken het in ieder geval zo te zien serieus aan. Zou er zeker eens gaan kijken als ik jou was!
quote:Star schreef op 09 oktober 2009 @ 13:12:

Wat leuk, judo-maffia Kijk Star, een judoka-met-sluitlaken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven