Kinderen naar vader ondanks uit hs plaatsing andere kinderen

23-04-2014 00:19 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hierbij een probleemstelling waar ik eigenlijk al weken mee zit.



Is het gebruikelijk dat kinderen naar hun vader gaan in het weekend (gescheiden ouders) waarvan zijn stiefkinderen uit huis zijn geplaatst (de kinderen van zijn nieuwe vriendin) o.a. door niet gezonde thuissituatie, toenemende agressie in het huis?



Situatie; ouders, 2 kinderen, zijn gescheiden, omdat man iemand anders ontmoette.

Hij trekt in bij nieuwe vriendin en zij had zelf al 2 kinderen en binnen korte tijd hebben ze samen een derde. In diezelfde periode van zwanger zijn worden haar eerste 2 kinderen uit huis geplaatst. De nog niet geboren baby stond onder toezicht en nu, inmiddels geboren, staat ze nog steeds onder toezicht van een gezinsvoogd.



De 2 kinderen van deze vader uit zijn eerste huwelijk moeten elke weekend naar hun vader. In ieder geval om de twee weken, maar in de praktijk komt het neer op bijna elk weekend.

Ze willen echter niet. Hun moeder weet dat, maar toch gaan ze elke keer weer. Ik hoor van hun moeder dat ze wel eens met blauwe plekken terug komen.



Als ik vraag waarom ze ze naar hun vader laat gaan, krijg ik ontwijkend antwoord. Eigenlijk geen. Ze kijkt weg.

Ik hoor haar veel aan over de problemen die de kinderen hebben, terugvallen, bedplassen, ondanks hun leeftijd, en nog meer problematiek rond de ontwikkeling van haar kinderen.



Het lijkt mij dat je je kinderen niet naar een vader hoeft te sturen, waar de stiefkinderen van uit huis zijn geplaatst doordat hij erbij is komen wonen? Is zoiets aan te vechten? Ik heb er geen kaas van gegeten, jeugdzorg enzo, maar ik zit er wel mee.



Ik vang deze kinderen veel op, na school etc, omdat ze graag hier spelen met mijn kinderen. Tranen springen in mijn ogen wanneer de oudste begint over haar vader. Wat kan ik hiermee doen?



Sorry voor de rare topictitel, het paste net niet.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee, maar lees vaak dat bureau Jeugdzorg er naar streeft om contact tussen kinderen en beide ouders op de een of andere manier doorgang te laten vinden. Lijkt me niet dat moeder mag beslissen dat ze niet meer gaan.



Wat jij kan doen is het AMK bellen voor advies.
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Alle reacties Link kopieren
Bel eens met het AMK voor advies. Met hen kun je ook bespreken of jij je zorgen moet delen met bijvoorbeeld de school van de kinderen (zelfde school als eigen kinderen?).

Hoe BJZ te werk gaat (kinderen uit eerdere huwelijken ook in beeld) kunnen zij ook vertellen (in algemene lijnen zeg maar, niet specifiek dit gezin).



Beroepsmatig veel mee te maken en ik krijg er altijd prima advies.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat jij zegt dacht ik dus ook.

Maar aan de andere kant, zijn stiefkinderen zijn uit huis geplaatst, mede door dat hij erbij is komen wonen.

Toen hij nog bij zijn eerste gezin woonde is er regelmatig door de buren ingegrepen om de kinderen uit een situatie te halen.

En nu blijft het dus gewoon doorgaan. Alleen heeft moeder er geen toezicht meer op.



Ik wilde eigenlijk eerst checken hier, of het dus gebruikelijk is dat er een omgangsregeling is met vader, bij uithuisplaatsing van andere kinderen. (Dat is niet zomaar een maatregel, maar volgens mij een van de zwaarste die er is). En moeder stuurt vrolijk haar kinderen naar vader toe.



Toch advies inwinnen bij het AMK he?



Ik vind het ergens heftig, en waar bemoei ik me mee, maar moeder reageert niet op mijn vragen. En ik stel ze al heel voorzichtig, niet te direct, probeer een beetje te peilen, maar krijg 0 respons. Als ik iets te direct ben, dan zie ik haar weer een aantal dagen niet.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, het is dezelfde school.

En school is ook al op de hoogte. Kinderen krijgen ook extra begeleiding. Alleen ik begrijp het gedeelte niet dat ze naar hun vader blijven gaan, ondanks dat kinderen veelvuldig aangeven het echt niet te willen. En misschien is dat ook niet aan mij om te begrijpen. Heb alleen intens medelijden met ze als ik ze aanhoor.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
quote:Spininhoek schreef op 23 april 2014 @ 00:43:



Ik vind het ergens heftig, en waar bemoei ik me mee, maar moeder reageert niet op mijn vragen. En ik stel ze al heel voorzichtig, niet te direct, probeer een beetje te peilen, maar krijg 0 respons. Als ik iets te direct ben, dan zie ik haar weer een aantal dagen niet.



Misschien wil moeder haar kinderen wel helemaal niet naar vader sturen maar moet ze van bureau jeugdzorg. Een kind weghouden bij de andere ouder wordt tegenwoordig hoog opgenomen en kan er zelfs voor zorgen dat kind helemaal wordt toegewezen aan de andere ouder.



De persoon van bureau jeugdzorg die wil dat moeder kinderen naar vader stuurt kan maar zo een andere zijn dan de persoon die kinderen uit dat huis heeft geplaatst en iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën.



Dan wil moeder eigenlijk al niet en dan krijgt ze ook nog lastige vragen van jou waarom ze haar kinderen er heen stuurt.



Misschien is moeder ook wel gewoon bang voor vader en heeft hij gedreigd haar of de kinderen iets aan te doen als ze ze niet stuurt. Je weet het niet.



Moeder is tegenover jou geen verantwoording verschuldigd alleen tegenover haar kinderen. Bureau jeugdzorg is er blijkbaar al bij betrokken dus waarom moet jij er je neus dan nog tussen steken.
Alle reacties Link kopieren
Stel je neutraal naar die kinderen op als ze met jouw kinderen komen spelen en bemoei je er verder niet mee.
Ik snap niet dat die moeder haar kinderen nog naar die man laat gaan
Misschien wil de moeder ook wel 'ns vrij zijn en naar de vader is de enige manier dat ze niet flink moet betalen voor weekendoppas.
quote:elninjoo schreef op 23 april 2014 @ 06:14:

Misschien wil de moeder ook wel 'ns vrij zijn en naar de vader is de enige manier dat ze niet flink moet betalen voor weekendoppas.Als dat de echte reden zou zijn, om het geld, dan ben je ergens gewoon zwaar gestoord als moeder zijnde.
Ik zou inderdaad bellen met AMK. Terugkomen met blauwe plekken, bedplassen, de dingen die je noemt geven aan dat het niet goed lijkt te gaan/gaat met de kinderen (ik zeg het voorzichtig maar ik krijg de kriebels van je verhaal).

Je kunt het voorleggen voor advies, en altijd nog beslissen of je er een melding van maakt. In het belang van de kinderen, want iemand moet het doen en moeder doet het niet blijkbaar, of wel maar krijgt niks voor elkaar en dan kan dit helpen.
Ach wat sneu voor die kinderen. Lijkt alsof iedereen t weet maar niemand echt ingrijpt.

Zo komt t op mij over.

Ik zou me ook tot t AMK wenden en niet alleen voor advies maar zeker ook voor melding.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me zinvol om het AMK om advies te vragen. Er zit al een gezinsvoogd in het gezin van vader, dat is niet voor niets. Deze zou ook eens mee kunnen kijken naar de situatie van de andere twee kinderen in zijn gezin. Het verbaast me eigenlijk dat dat niet al gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
bewijs laten verzamelen; fotos maken van de blauwe plekken. Dagboekje bijhouden met dingen die moeder ziet en merkt aan de kinderen. moeder kan zelf ook contact zoeken met de voogd en verzoeken om een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Je er niet mee bemoeien, ik vind dat niet kunnen als je ziet dat kinderen in de problemen zitten. Ze kunnen zichzelf niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 23 april 2014 @ 01:03:

Ik snap niet dat die moeder haar kinderen nog naar die man laat gaan

Helaas is het niet zo makkelijk om kinderen bij de vader weg te houden als er een omgangsregeling is vastgesteld. Hoe idioot het ook is.



TO; Zeker advies vragen en een melding doen. Daarmee help je de moeder met dossieropbouw. Ik denk dat het erg pijnlijk voor de moeder is. Vandaar dat ze niet reageert op je vragen.
Alle reacties Link kopieren
dat de kinderen van zijn vriendin uit huis zijn geplaatst, staat hier helemaal buiten. Dit is niet zozeer de schuld van de man, wel dat er (waarschijnlijk) is afgesproken dat deze vrouw aan bepaalde eisen moet voldoen (bv, leven op orde, geen relatie oid). Deze vrouw heeft zich hier niet aan gehouden en dus zijn de kinderen uit huis gehaald. Waarschijnlijk heeft dit niet zoveel met het gedrag van de man te maken.

(dit is wat mijn ervaring is hoor! elk geval is anders natuurlijk. Maar uit de info die jij geeft lijkt me dit waarschijnlijk)



Je zegt dat de bezoekregeling 1x in de 2 weken is, maar dat het in praktijk wekelijks is. Als vader zo'n l*l is die zijn kinderen slaat, waarom laat moeder haar kinderen dan wekelijks gaan? ze hoeft zich alleen maar aan de bezoekregeling te houden.



Moeder heeft geen hulpverlening? wie weet kan ze eens advies vragen bij bjz.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit kan. AMK en BJZ gaan ervan uit dat mensen voor 't ene kind niet goed kunnen zijn en voor 't andere kind wel. Zeker in samengestelde gezinnen. De vader van mijn kind is voor onbepaalde tijd het recht op omgang kwijt terwijl in zijn huidige gezin nog meer kinderen rondlopen.



Of het wenselijk is, is iets anders. Mensen veranderen denk ik niet, maar AMK en BJZ kijken per situatie.



Ik zou toch even AMK bellen en het oo school bespreken. School houdt dan een extra oogje in het zeil en kan ook iets doen indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Over de uit huis plaatsing; de druppel was dat hij erbij kwam wonen. Misschien inderdaad wat jij zegt thula, leven niet op orde, geen relatie of wat dan ook.



Waarom moeder de kinderen steeds naar vader laat gaan? Ik vraag het me heel erg af. Ze werkt zich een slag in de rondte dat sowieso, dus die kinderen moeten ergens naar toe en ze wil niet steeds oma belasten. Maar ik denk dat het kwartje is gevallen bij mij. Hij is namelijk bij haar weggegaan. Zij wilde niet scheiden in eerste instantie. Ze ging helemaal door het lint dat hij een ander had. Ze heeft 20 jaar in deze relatie gezeten, met agressie, geschreeuw naar de kinderen, onveilige situaties. Ze ervaart het als 'normaal'.



Nu zijn er mensen die op haar inpraten, of ze niet blij is dat ze van hem af is, wat een rust het zal geven voor de kinderen, maar zo ervaart zij het denk ik niet.



Ik ga het even op een rijtje zetten in mijn hoofd en dan bel ik voor advies het AMK.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 april 2014 @ 00:53:

[...]





Misschien wil moeder haar kinderen wel helemaal niet naar vader sturen maar moet ze van bureau jeugdzorg. Een kind weghouden bij de andere ouder wordt tegenwoordig hoog opgenomen en kan er zelfs voor zorgen dat kind helemaal wordt toegewezen aan de andere ouder.



De persoon van bureau jeugdzorg die wil dat moeder kinderen naar vader stuurt kan maar zo een andere zijn dan de persoon die kinderen uit dat huis heeft geplaatst en iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën.



Dan wil moeder eigenlijk al niet en dan krijgt ze ook nog lastige vragen van jou waarom ze haar kinderen er heen stuurt.



Misschien is moeder ook wel gewoon bang voor vader en heeft hij gedreigd haar of de kinderen iets aan te doen als ze ze niet stuurt. Je weet het niet.



Moeder is tegenover jou geen verantwoording verschuldigd alleen tegenover haar kinderen. Bureau jeugdzorg is er blijkbaar al bij betrokken dus waarom moet jij er je neus dan nog tussen steken.



Waarom ik mijn neus erin steek?

Omdat moeder zelf bij me komt met dingen.

Over bedplassen, over kindertherapie, over de zoveelste blauwe plek, over wat hij nu weer gedaan heeft met betrekking tot de alimentatie.

Moet ik dan mijn mond houden?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommige reacties zoals '' Bemoei je er niet mee of steek je neus er niet in 'erg raar. Als ik zoiets zou weten zou ik ook absoluut iets doen. Bellen met AMK, kijken wat je kunt doen.

Zodra ik zoiets zou weten zou ik alles doen wat binnen mijn bereik ligt, voor die kinderen is het zó ongezond en die hebben zelf niets te kiezen, die hebben er maar mee te dealen omdat niemand in grijpt

Verder, hoe oud zijn de kinderen TO? zodra ze wat ouder zijn kunnen ze ook wel een stem hierin geven en als er met ze gepraat wordt, komt er misschien toch wel na boven wat daar allemaal gebeurd.



Succes TO!

goed dat je actie wilt ondernemen
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
7 en 9 jaar
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben, dat moeder het niet heel anders gewend is. Maar ook dat ze érgens voelt dat niet iedereen het goed zou vinden, want ze zegt er wel iets over.
Ik begrijp soms echt niet meer wat de betekenis van ouderschap is



Hele lastige situatie, ik zou zeggen neem contact op met een hulpinstantie. Aan de andere kant heb ik er geen verstand van hoe dat in de praktijk uitpakt. Dus welke instantie nou echt een aanrader is..? Genoeg andere forummers die dat wel weten denk ik. Succes.



Heftig
Alle reacties Link kopieren
Amk bellen is een heel goed idee.

Gelukkig dat er mensen zijn in het leven van die kinderen die zich er wel mee bemoeien. Pluim voor jou.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven