Kinderen ( pubers) en alcoholvrij bier

29-07-2014 12:01 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een discussie met mijn oudste van bijna 15.

Die is het er mee eens dat alcohol vergif is voor kinderen/pubers ( voor nu;).



Toch wilde mijn jongste van bijna 12 even mijn Radler 0,0 proeven. Dat mocht van mij niet, bier is bier of er nou alcohol in zit of niet.

De grens vervaagt dan volgens mij te snel.

Maar een beter argument had ik zo snel eigenlijk niet.

Mijn oudste vond dat wel een beetje een non argument.



Wat vinden jullie en wat is jullie argumentatie?
Het probleem is toch de alcohol? Dat zit niet in Radler 0,0 dus ik zie het probleem niet zo. In amerika heb je rootbeer dat is limonade zit ook het woord 'bier' in. Wordt massaal door kinderen gedronken. Zit niet echt een biersmaak aan maar ja dat vind ik van Radler ook daar overheerst de citroen.
Genoeg andere dingen te drinken. Ik vind een kind met bier/drank gewoon niet cool, alcohol of niet.

Want zo'n kind vindt het toch vaak stoer 'kijk, ik heb ook bier'. Niks stoers aan alcohol.
Alle reacties Link kopieren
De smaak is zo anders dat het niet meteen naar gewoon bier te herleiden is.
verba volant, scripta manent.
Ik ben het wel eens met je oudste. Het issue is de alcohol en dat zit er niet in. Al snap ik je dilemma dat de overstap naar normaal bier wellicht wat kleiner is als je al regelmatig 0.0 drinkt.



Maar er zit ook nog wel een groot verschil tussen proeven en regelmatig 0.0 drinken. Wellicht lust de jongste het wel helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat Star zegt. Drink maar wat anders, aan de smaak van bier hoeven ze voorlopig nog niet te wennen.
Alle reacties Link kopieren
aan de andere kant, zo leren ze weer wel dat alcoholvrij bier best lekker is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ben het met je eens ook geen alcoholvrij bier aan jonge kinderen te geven.



Iemand had mijn stiefzoon toen hij 12 was een alcoholvrij bier gegeven en daar een foto van gestuurd , want was kennelijk lollig een foto met een glas bier in zijn hand.

Ik vind het niet passend.



In mijn ogen is het een soort toestemmen dat bier gaan drinken een normale norm is.

En nou ja.. Dat is het voor mij niet. Vind het dan ook onnodig dit al aan jongen kinderen uit te dragen, ook al zit er geen alcohol in.

De stap met alcohol lijkt mij kleiner worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het inderdaad een non argument, dus als je het hier met je 15 jarige over wil hebben, zal je met iets beters moeten komen. Het is je goedrecht het hem te ontzeggen, maar je moet het wel kunnen onderbouwen.



I vind zelf dat radler 0.0 geen steek met bier te maken heeft. Als je het in een glas schenkt is het net als elk ander frisdank. Met 15 jaar vind ik af en toe een alcohol vrij biertje helemaal niet vreemd, je kan ze er maar beter verantwoordelijk mee om leren gaan dan alles gaan verbieden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoons (13 en 15) drinken wel Radler 0.0 of ander 0% bier. De oudste mag er elk weekend 1 en de jongste bv. Bij een BBQ. Heel soms krijgt de oudste ook de 2% versie.



Ik ben van mening dat als ze nu leren, dat ze best af en toe een 'biertje' mogen drinken, ze later ook beter maat kunnen houden.
Als het argument enkel is dat er geen alcohol in zit, vanaf Welle leeftijd zou het dan wel mogen? 6? 4? Of nog jonger?? Het kan immers geen kwaad...



Nee, ik vind drank drank. Dus met of zonder alcohol vanaf 18 jaar en misschien op je 17e eens een slokje.
Vind het trouwens raar dat die puber niet aan bier mag wennen maar jij drinkt het zelf wel. Tussen straks op legale leeftijd eens een biertje drinken en comazuipen zit een wereld van verschil. Vind dit net zo schijnheilig als zelf roken en dan tegen je kinderen roepen dat ze niet mogen roken later bijvoorbeeld.
Ik vind een slokje om te proeven hoe iets smaakt van een hele andere orde dan een heel glas of een flesje achterover slaan. Dat is geen proeven.



In het eerste geval mogen mijn kinderen dat wel, in het tweede geval niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:frambloosje schreef op 29 juli 2014 @ 12:16:

Als het argument enkel is dat er geen alcohol in zit, vanaf Welle leeftijd zou het dan wel mogen? 6? 4? Of nog jonger?? Het kan immers geen kwaad...



Nee, ik vind drank drank. Dus met of zonder alcohol vanaf 18 jaar en misschien op je 17e eens een slokje.Op die manier kan je een blikje fanta ook onder drank gaan zetten. Als je een blikje radler ( wat niet meer of minder is dan priklimonade) nou in glas schenkt, vind je het dan nog steeds "drank" , en waarom dan precies? Omdat Amstel de fabrikant is?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je ze dat al jong leren?

Ik heb dat nooit begrepen. Dit kan je zo toch ook prima leren op een leeftijd dat ze alcohol mogen drinken.

Dit kan je ze toch ook prima leren zonder het ze te serveren.



Kinderen van 13 mogen pas over 5 jaar alcohol drinken , waarom nu al iets willen leren door ze alcoholvrij te schenken.
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie vond ik het ook een non-argument. Maar na even nadenken begrijp ik het eigenlijk wel. Het is inderdaad toch alsof je een stap richting 'gewoon' bier gaat, het toestaat dat hij 'doet alsof'. Waarmee je aangeeft dat het goed is om (te wennen aan) bier (te) drinken.



Wel iets wat lastig uit te leggen is aan pubers. Maar hee, ik vind niet dat ouders over werkelijk alles verantwoording dienen uit te leggen aan hun kinderen. Ben het dan ook niet eens met Jo_anna86. Uitleg geven aan kinderen is een goed principe, maar kan en hoeft niet altijd. Als je het voor jezelf maar helder hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 29 juli 2014 @ 12:17:

Vind het trouwens raar dat die puber niet aan bier mag wennen maar jij drinkt het zelf wel. Tussen straks op legale leeftijd eens een biertje drinken en comazuipen zit een wereld van verschil. Vind dit net zo schijnheilig als zelf roken en dan tegen je kinderen roepen dat ze niet mogen roken later bijvoorbeeld.Maar je geeft je 13 jarige toch ook geen sishapen om vast gezellig mee te doen?
Overdrijven is ook 'n vak.

Radler is geen drank, want zit geen alcohol in.

Verder snap ik dat rigide alcohol weigeren niet. Waarom mag je kind niet gewoon proeven als je wijn of bier drinkt? Als ze niet mogen doen ze het wel buitenshuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aureel schreef op 29 juli 2014 @ 12:21:

In eerste instantie vond ik het ook een non-argument. Maar na even nadenken begrijp ik het eigenlijk wel. Het is inderdaad toch alsof je een stap richting 'gewoon' bier gaat, het toestaat dat hij 'doet alsof'. Waarmee je aangeeft dat het goed is om (te wennen aan) bier (te) drinken.



Wel iets wat lastig uit te leggen is aan pubers. Maar hee, ik vind niet dat ouders over werkelijk alles verantwoording dienen uit te leggen aan hun kinderen. Ben het dan ook niet eens met Jo_anna86. Uitleg geven aan kinderen is een goed principe, maar kan en hoeft niet altijd. Als je het voor jezelf maar helder hebtIk vind ook niet dat ouders "alles" hoeven te verantwoorden. Maar over een beladen onderwerp als alochol vind ik het niet meer als normaal om daar als ouder met je kind over te praten, en zijn of haar standpunt over aan te horen. Het is toch goed om daar van beide kanten duideljikheid over te hebben? Je hebt het niet over nieuwe sportschoenen tenslotte
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me eigenlijk afvraag TO, mogen je kinderen wel shandy drinken? Dit valt gewoon onder frisdrank, maar bevat wel degelijk alcohol (0,5% als ik het goed heb) dan heb ik toch liever dat ze 0% bier drinken.
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk.



Argument dat je hem ook geen e-sigaretten laat roken.

Bier en aanverwanten is voor als je 18 bent. En ja, verbieden helpt wel. En nee, je hoeft het ook niet te leren, voorlichting is voldoende.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 29 juli 2014 @ 12:22:

[...]





Maar je geeft je 13 jarige toch ook geen sishapen om vast gezellig mee te doen?Je moet ze de kost geven, die dit wel roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 29 juli 2014 @ 12:24:

Wat ik me eigenlijk afvraag TO, mogen je kinderen wel shandy drinken? Dit valt gewoon onder frisdrank, maar bevat wel degelijk alcohol (0,5% als ik het goed heb) dan heb ik toch liever dat ze 0% bier drinken.Waarom überhaupt shandy laten drinken? Wat is er mis met frisdrank?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Mijn puberdochter van bijna 14 vertelde laatst ook dat ze tijdens een logeerpartijtje Bavaria 0.0 had gedronken.

Was ik ook niet blij mee, om dezelfde reden als jij.



Later bedacht ik me dat ik op die leeftijd ook al aan de Shandy zat (bij bijzondere gelegenheden). En daar zat wel alcohol in...
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 29 juli 2014 @ 12:22:

[...]

Maar je geeft je 13 jarige toch ook geen sishapen om vast gezellig mee te doen?



Eens! Ik zie echt niet in waarom iemand van onder de 18 alcoholvrij bier zou moeten drinken. Drink maar cola/appelsap/fristi/thee/sinas/water/etc.

En waarom? Daarom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven