Kleine babykamer inrichten
woensdag 20 februari 2013 om 12:10
Hoi beste moeder2be/moeders,
Ik heb advies nodig. Er is een baby op komst, waar wij heel blij mee zijn, ik ben vandaag alweer 26 wk, juppie. Maar ook al is het ons eerste kind, we hebben nog niks qua spullen gekocht. En nu vind ik het toch wel tijd worden, alleen twijfel ik gewoon over alles.
De toekomstige babykamer is klein, ongeveer 5m2. Er zit best ruime inbouwkast in (nu nog vol met allerlei rommel), die leeggemaakt moet worden en volgens mij voldoende ruimte zal bieden voor (bijna) alle babyspullen qua kleding enzo. Ik twijfel nu dus wat ik voor de kamer moet kopen, ik wil het licht en ruimtelijk inrichten in hoever dat kan met zo'n kleine ruimte. Het enige meubestuk waar ik zeker van ben is het bedje van de kleine. Voor de rest twijfel ik of ik toch nog een extra kast moet kopen, dat de inbouwkast te klein zou zijn, of ik echt wel een commode nodig zal hebben/echt ga gebruiken. Ken namelijk genoeg vriendinnen die een commode amper hebben gebruikt en het makkelijker vonden om op de bank,bed,grond te verschonen.
Ik weet dat dit geen big issue is, maar ik weeet gewoon niet waar te beginnen. Mijn man is juist van het simpele en komt niet echt met geweldige ideeen of sterke argumenten om iets wel/niet te kopen.
Ik ben zelf niet zo van de all-in-one set babykamers, hou meer van mix van marktplaats, iets nieuws, ikea, loods5. Niet alles hoeft van mij uit een winkel te komen, het liefst niet. Maar het moet een leuke gezellige rustige babykamer worden.
Voor extra dramatisch effect...HELP
alvast bedankt voor wat voor input
Ik heb advies nodig. Er is een baby op komst, waar wij heel blij mee zijn, ik ben vandaag alweer 26 wk, juppie. Maar ook al is het ons eerste kind, we hebben nog niks qua spullen gekocht. En nu vind ik het toch wel tijd worden, alleen twijfel ik gewoon over alles.
De toekomstige babykamer is klein, ongeveer 5m2. Er zit best ruime inbouwkast in (nu nog vol met allerlei rommel), die leeggemaakt moet worden en volgens mij voldoende ruimte zal bieden voor (bijna) alle babyspullen qua kleding enzo. Ik twijfel nu dus wat ik voor de kamer moet kopen, ik wil het licht en ruimtelijk inrichten in hoever dat kan met zo'n kleine ruimte. Het enige meubestuk waar ik zeker van ben is het bedje van de kleine. Voor de rest twijfel ik of ik toch nog een extra kast moet kopen, dat de inbouwkast te klein zou zijn, of ik echt wel een commode nodig zal hebben/echt ga gebruiken. Ken namelijk genoeg vriendinnen die een commode amper hebben gebruikt en het makkelijker vonden om op de bank,bed,grond te verschonen.
Ik weet dat dit geen big issue is, maar ik weeet gewoon niet waar te beginnen. Mijn man is juist van het simpele en komt niet echt met geweldige ideeen of sterke argumenten om iets wel/niet te kopen.
Ik ben zelf niet zo van de all-in-one set babykamers, hou meer van mix van marktplaats, iets nieuws, ikea, loods5. Niet alles hoeft van mij uit een winkel te komen, het liefst niet. Maar het moet een leuke gezellige rustige babykamer worden.
Voor extra dramatisch effect...HELP
alvast bedankt voor wat voor input
woensdag 20 februari 2013 om 12:14
Je hebt bedjes met een commode in 1. En ik zou dan geen extra kast kopen, als je een losse commode zou kopen is dat ook vaak met veel lades.
Hier ook een kleine baby kamer. Maar ik vind de commode wel super handig, er komt een periode dat ze niet meer stil liggen en gaan draaien, en dat is lastig op een bank. Op de commode heb je iets meer overzicht, is mijn ervaring.
Hier ook een kleine baby kamer. Maar ik vind de commode wel super handig, er komt een periode dat ze niet meer stil liggen en gaan draaien, en dat is lastig op een bank. Op de commode heb je iets meer overzicht, is mijn ervaring.
woensdag 20 februari 2013 om 12:15

woensdag 20 februari 2013 om 12:16
Ik vind de commode ideaal. Op bed verschonen of op de bank sta je krom, krijg ik pijn van in mijn rug. Ik heb een commode met 3 grote lades en daar liggen de rompers, spuugdoekjes, handdoeken, hydrofiele luiers enzo in. Lijkt me dat dan de inbouwkast groot genoeg is voor de rest. Zo zou ik het dus doen, commode en een ledikant en dan de inbouwkast. Wel heb ik nog een soort vakjes (zie foto) boven de commode met luiers en bodylotion enzo erin. Dingen die ik vaak nodig heb.
Vakje links boven staat inmiddels vol met neusspray, sudocreme, bepanthen enz.
Commode :
Vakje links boven staat inmiddels vol met neusspray, sudocreme, bepanthen enz.
Commode :
woensdag 20 februari 2013 om 12:17
Hoi! gefeliciteerd!
ik heb ook een kleine keline babykamer en ik heb behalve het bedje een lekkere stoel staan om in te voeden/lezen/slapen en een vakkenkast van ikea (expedit) met ladeblokken erin en een Malm ladenkast van drie lades hoog (of vier, nou twijfel ik) die is precies goed om als commode te gebruiken.
Dan heb je geen extra meubel maar gewoon een kast als commode, erg handig. Ook hang ik allerlei dingen op aan de muren waar ik bij kan zoals een kledingroede boven de commodekast en van die kleine fotoplankjes waar je vanalles op kunt zetten. Ik dacht ook nog aan porseleinen deurknoppen in een grote tak schroeven en die aan de muur, daar kun je ook vanalles anahangen wat je zo kunt pakken. Veel plezier met inrichten, hou het rustig en licht. Bijvoorbeeld wit met een ruitjesprintje hier en daar.
ik heb ook een kleine keline babykamer en ik heb behalve het bedje een lekkere stoel staan om in te voeden/lezen/slapen en een vakkenkast van ikea (expedit) met ladeblokken erin en een Malm ladenkast van drie lades hoog (of vier, nou twijfel ik) die is precies goed om als commode te gebruiken.
Dan heb je geen extra meubel maar gewoon een kast als commode, erg handig. Ook hang ik allerlei dingen op aan de muren waar ik bij kan zoals een kledingroede boven de commodekast en van die kleine fotoplankjes waar je vanalles op kunt zetten. Ik dacht ook nog aan porseleinen deurknoppen in een grote tak schroeven en die aan de muur, daar kun je ook vanalles anahangen wat je zo kunt pakken. Veel plezier met inrichten, hou het rustig en licht. Bijvoorbeeld wit met een ruitjesprintje hier en daar.

woensdag 20 februari 2013 om 12:18
De commode gebruik ik nu drie jaar later nog met aankleedkussen. Het is niet zo zeer dat je hem nodig heb als opruimplek voor spullen. Toen mijn baby/dreumes wat bewegelijker werd, kon ik haar nergens anders verschonen dan op de commode. Op bed of op de grond, draaide ze zo om en kreeg ik echt geen schone luier om. Nu ze ouder is, doe ik 's avonds nog haar pyjama op de commode, omdat ze anders wegloopt. Een commode is handig, om je kind in bedwang te houden, zeg maar. Een commode is voor je rug ook ergonomisch.
woensdag 20 februari 2013 om 12:19
Ik zou niet zonder commode kunnen hoor. Ik had ook een kleine babykamer. Alle kleertjes zaten in de inbouwkast of commode. Het kamertje was vol met het ledikantje en de commode. Boven de commode hingen wat vakken en ik had in de commode ook een groot ruim vak. Erg handig. Ik heb de commode Ikke van de Prenatal. Niet te groot, maar wel handig.

woensdag 20 februari 2013 om 12:21
quote:ReinRoef schreef op 20 februari 2013 @ 12:17:
Hoi! gefeliciteerd!
Dan heb je geen extra meubel maar gewoon een kast als commode, erg handig.een commode is toch ook gewoon een kast? Alleen dan 1 waar je je kind bovenop kan leggen. Maar dat kan in principe bij elke kast. Vaak is een commode alleen wat dieper.
Hoi! gefeliciteerd!
Dan heb je geen extra meubel maar gewoon een kast als commode, erg handig.een commode is toch ook gewoon een kast? Alleen dan 1 waar je je kind bovenop kan leggen. Maar dat kan in principe bij elke kast. Vaak is een commode alleen wat dieper.
woensdag 20 februari 2013 om 12:27
Ik heb denk ik de kleinste baby kamer ooit gehad. 1.75 bij 2.00. Ik had van die rails aan de muur om planken op te hangen. http://www.beneluxspoor.org/bnls/DSC03496.jpg Die had ik in het zwart met een paar kleine beige plankjes voor luiers en flesjes ed. Een flinke plank als commode met daaronder nog een plank waar mandjes op stonden voor rompertjes ed. Een zwart smeedijzer ledikantje met beige bekleding en lakentjes. Verder niets behalve een paar haken voor badcape ed. Het grappige is dat er een soortgelijke inrichting stond op de negen maanden beurs, ook beige met manden en zwarte plankendragers voor een enorm bedrag.
woensdag 20 februari 2013 om 12:29
Ik denk dat er nog aardig wat verschil zit in een kleine babykamer en wat de ander een kleine babykamer vind. Wij hebben ook een kleine babykamer, daar past geen stoel of commode in. De bedjes met daarop een commode, zijn veel groter. Meet goed!!! Wij hebben in de kast een plank vrij gemaakt en die als commode gebruikt, maar al heel snel werd hij niet meer gebruikt. We verschonen hem op ons bed of op de bank. De kast was dus snel weer gewoon kast, we hebben wel een roede gekocht bij de ikea, voor in de kast. Die verkopen ze in verschillende maten.
Verder moet je gewoon vaak opruimen... Kleding die te klein is weg doen. Dan blijft de kast groot genoeg.
Verder moet je gewoon vaak opruimen... Kleding die te klein is weg doen. Dan blijft de kast groot genoeg.
woensdag 20 februari 2013 om 12:33
Een opklapcommode van ikea?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80141708/
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80141708/
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 20 februari 2013 om 12:35
Waarom maak je van je kastenkamer geen babykamer, dan kan je er meer in kwijt . Alle gekheid op een stokje een vriendin heeft een nog kleiner kamertje (3m2) en heeft daar alleen een commode en een bedje in staan (er is zelfs geen ruimte voor een kast/inbouwkast). De kamer loopt ook nog schuin af, dus veel ruimte op de wanden is er ook niet. Veel spulletjes hebben ze in de commode of onder het bedje en verder op de gang (in een kast) en in hun eigen kledingkast. Ik zou zelf altijd voor een commode gaan, de redenen hiervoor zijn hierboven al door anderen genoemd.
woensdag 20 februari 2013 om 12:38
Commode is echt wel heel makkelijk hoor.
En zeker als je een 1gezinswoning hebt, met boven slapen en douchen.
Als je alles gelijkvloers hebt is het misschien inderdaad niet zo erg als je vanaf de badkamer naar je bank loopt om aan te kleden, of verschonen.
Ik ging nl ook niet als ik beneden zat, naar boven om de baby te verschonen dat deed ik dan gewoon op de bank.
Onze commode stond trouwens bij mij op de slaapkamer, ivm ruimte gebrek.
En zeker als je een 1gezinswoning hebt, met boven slapen en douchen.
Als je alles gelijkvloers hebt is het misschien inderdaad niet zo erg als je vanaf de badkamer naar je bank loopt om aan te kleden, of verschonen.
Ik ging nl ook niet als ik beneden zat, naar boven om de baby te verschonen dat deed ik dan gewoon op de bank.
Onze commode stond trouwens bij mij op de slaapkamer, ivm ruimte gebrek.
quote:Meri_J schreef op 20 februari 2013 @ 12:15:
Dat wilde ik wel eerst, maar daar twijfel ik nu dus ook weer over of ik een klein wiegje/bedje op onze kamer moet zetten. Ons huis is niet echt groot, dus ik ben zo bij de babykamer. En dat het misschien beter is om de baby daar gelijk te laten slapen. Maar is dus een twijfelgeval.Waarom zou je dat beter vinden? Heb je al iets gelezen over samen slapen, rooming in etc?
Dat wilde ik wel eerst, maar daar twijfel ik nu dus ook weer over of ik een klein wiegje/bedje op onze kamer moet zetten. Ons huis is niet echt groot, dus ik ben zo bij de babykamer. En dat het misschien beter is om de baby daar gelijk te laten slapen. Maar is dus een twijfelgeval.Waarom zou je dat beter vinden? Heb je al iets gelezen over samen slapen, rooming in etc?

Wij hebben ook een piepklein babykamertje. Ik heb een antieke onderkast als commode. Wit bedje, een stoel en een soort picknickbankje (ook antiek) onder het raampje staan.
We hebben alles wit (ruimtelijk) en de muur van het raam lichtblauw geschilderd. Kastjes zijn mintgroen geschilderd. Het geheel doet een beetje scandinavisch aan.
Aan de muur heb ik een oud open keukenkastje opgehangen met een roede eronder. Et voila: kledingkastje.
Ik hou helemaal niet van kant en klaar kamers, en ook niet van dat goedkope fineer-hout.
We hebben alles wit (ruimtelijk) en de muur van het raam lichtblauw geschilderd. Kastjes zijn mintgroen geschilderd. Het geheel doet een beetje scandinavisch aan.
Aan de muur heb ik een oud open keukenkastje opgehangen met een roede eronder. Et voila: kledingkastje.
Ik hou helemaal niet van kant en klaar kamers, en ook niet van dat goedkope fineer-hout.

woensdag 20 februari 2013 om 12:42
Heb je niet een beetje handige Harry of Harriette in je omgeving? Dan neem je een babybedje en laat een soort opklaptafeltje aan het voeteneind of aan de zijkant maken. Of een opklapding aan de muur, zoals je ook wel eens ziet op een damestoilet in restaurants enzo.
Ik heb de commode destijds voornamelijk voor spullen en speelgoed gebruikt, maar ik had dan ook geen inbouwkast.
Later kun je zo´n bed kopen met allemaal lades eronder, kun je ook heel veel in kwijt.
En weet je; als uk er straks is, en het blijkt erg handig om toch een extra kast te hebben, dan heb je die binnen een uur aangeschaft, mocht het nodig zijn.
Ik heb de commode destijds voornamelijk voor spullen en speelgoed gebruikt, maar ik had dan ook geen inbouwkast.
Later kun je zo´n bed kopen met allemaal lades eronder, kun je ook heel veel in kwijt.
En weet je; als uk er straks is, en het blijkt erg handig om toch een extra kast te hebben, dan heb je die binnen een uur aangeschaft, mocht het nodig zijn.
woensdag 20 februari 2013 om 12:50
Ik lees mee, ik denk dat onze babykamer ongeveer net zo groot is. Ik heb eigenlijk nooit overwogen om geen commode aan te schaffen. Iedereen die ik ken gebruikt dat ding juist wel veel. Een (extra) kast lijkt me in jouw geval niet zo nodig. Volgens mij is er dan echt meer dan voldoende ruimte voor een bedje, commode en een stoel.
Ik twijfel nog wel een beetje waar ik de baby (vooral de eerste periode) laat slapen, bij ons op de kamer of in de babykamer.
Ik twijfel nog wel een beetje waar ik de baby (vooral de eerste periode) laat slapen, bij ons op de kamer of in de babykamer.
woensdag 20 februari 2013 om 13:43
Net zoals Ivetje vind ik een commode onmisbaar.
Als je ook al een inbouwkast hebt dan heb je verder echt geen aparte kast meer nodig.
Wij verschonen alle luiers op de commode boven.
Een aankleedkussen op de eettafel vind ik niets..
Bovendien moet je dan ook luiers en billendoekjes daar hebben staan. Dan wordt het allemaal zo rommelig.
Verschonen op bed of bank kost je je rug. Bovendien is mijn kind nogal beweeglijk en zou ik dan bang zijn dat mijn bed of bank wordt onder geplast of gepoept.
Als je ook al een inbouwkast hebt dan heb je verder echt geen aparte kast meer nodig.
Wij verschonen alle luiers op de commode boven.
Een aankleedkussen op de eettafel vind ik niets..
Bovendien moet je dan ook luiers en billendoekjes daar hebben staan. Dan wordt het allemaal zo rommelig.
Verschonen op bed of bank kost je je rug. Bovendien is mijn kind nogal beweeglijk en zou ik dan bang zijn dat mijn bed of bank wordt onder geplast of gepoept.

woensdag 20 februari 2013 om 13:50
quote:Caribou schreef op 20 februari 2013 @ 13:46:
Heb je genoeg ruimte om eventueel nog een fijne stoel neer te zetten om in te (nacht)voeden of om in te zitten als baby niet kan slapen?ook nooit gebruikt, die fijne stoel in de babykamer. Onrustige baby nam ik mee naar ons bed en voeden ging liggend ook veel fijner.
Heb je genoeg ruimte om eventueel nog een fijne stoel neer te zetten om in te (nacht)voeden of om in te zitten als baby niet kan slapen?ook nooit gebruikt, die fijne stoel in de babykamer. Onrustige baby nam ik mee naar ons bed en voeden ging liggend ook veel fijner.