Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:58.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Kinderen
  4. Kleine baby's

Dit onderwerp heeft 40 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 10-02-2012 11:34.

[ Kleine baby's - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Hallo allemaal,

Mijn zoon is nu 7 maanden oud.
    Hij was bij de geboorte veels te licht.
    Oorzaak is nog steeds onbekend.
    Inmiddels weegt hij 6.5 kilo.
    Nog steeds veels te licht dus.
    Het is een klein, maar energiek mannetje.
    Kwa verdere ontwikkeling loopt hij niet achter. Hij is alleen erg klein.
    Draagt nog steeds maat 56 van kleding.
    Ik probeer hem nu 5 keer een fles te geven van 150cc.
    Dit drinkt hij echter niet op.
    Daarom kom ik toch uit op ongeveer 6 flessen waar hij max 100cc van opdrinkt.
    Hij kan zijn aandacht slecht bij het drinken houden.
    Hij wil alles zien tijdens zijn fles.
    Ik creéer een rustige sfeer zonder geluiden en teveel prikkels. Maar dat haalt niets uit.
    Ik wil zo graag dat hij zijn flesjes opdrinkt.
    Ik wil dat hij groeit.
    Maar het gaat allemaal zo gestaag.

Eigenlijk zou hij nu over moeten stappen op flesvoeding 2.
    Maar ik geloof dat hij dan 3 voedingen van 250cc moet drinken.
    Dat gaat hij nooit halen.
    Moet ik dan toch gewoon bij flesvoeding 1 blijven?

En wie van jullie heeft er nog meer ''kleine'' kindjes gehad?
    Ik ben benieuwd wanneer die van jullie ineens gingen groeien.

Konten lipje.....

1. Ik zou even met het CB overleggen.

Sinds toen is het altijd zo dat hij na de sex op mijn onderbeen gaat zitten en mij blijft aan staren.

2. Ben je bij een kinderarts? Dan zou ik het daar even vragen. Of bij het cb?

3. Ja wij lopen bij een kinderarts.
    Toen onze zoon bijna 6 maanden was adviseerde hij nog even bij flesvoeding 1 te blijven. Maar we moesten hem wel snel ''leren'' zijn flessen op te drinken zodat hij over kon stappen op flesvoeding 2.
    Het liefst binnen een maand.
    Dit is dus niet gelukt.
    Heb over 3 maanden pas weer een afspraak daar.
    Maar ik bel hem vanmiddag anders wel even om te overleggen.

Hij noemde het een kwestie van ''aanleren''.
    Maar ik krijg het echt niet voor elkaar en ga mijn zoon niet dwingen zijn fles leeg te drinken. Dan spuugt hij het juist weer allemaal uit.

Konten lipje.....

4. Dwingen? Tuurlijk gaat 'ie dan spugen. Vol is vol toch?!
    En even aanleren. Jij zit er maar mooi mee.

Ik zou idd de ka even bellen vandaag. En sterkte. Heb er verder geen ervaring mee.

5. Onze dochter is 11 maanden, weegt ongeveer 7 kg en heeft maat 62.
    Ze is vrolijk, tevreden, ontwikkelt goed.
    Wat betreft groei volgt ze netjes haar eigen curve (-2). Cb maakt zich geen zorgen en ik ook niet.
    Ze drinkt 2 flesjes van 150/5, maar lang niet altijd op. Daarnaast nog ongeveer 3 keer aan de borst.
    Ze eet 1 boterham en een halve peer of appel. Verder krijg ik er niks in. Dat geeft niet, want ze is vrolijk, volgt haar curve en ontwikkelt normaal.

Waarom maak jij je wel zorgen?

Ik mis je zo graag. Het is ok dat je gaat. Want als ik je mis, weet ik weer hoe goed het is.

6. Wat eet ie verder nog dan?

Sinds toen is het altijd zo dat hij na de sex op mijn onderbeen gaat zitten en mij blijft aan staren.

7. Geen ervaring mee, maar volgens mij doe je het goed; kijk naar je kind en pas je daarop aan. Waarom zo'n kleintje vol proppen met grote zware flessen als hij het op meerdere kleine beter doet? De belangrijkste opmerking is dat hij energiek is, in combinatie met gestage groei; dat zijn de graadmeters. Verder gewoon blijven aanbieden; wat er extra in gaat is goed, wil hij niet dan dus maar niet.
    Goed in de gaten houden of hij niet stopt met groeien of afvalt.. Laat je niet gek maken door wat 'moet' of 'hoort', en sterkte!

8. Mijn dochter is 15 maanden. 9,7 kg en 74 cm. Ze past nog steeds in rompers 62/68 en zit verder nu net in maat 74 maar verder is ze heel klein en fijntjes.

Ze brabbelt erop los, probeert te lopen en is een vrolijk lief meisje. Ook zij was echt een drama met haar flesvoedingen. Man o man wat dronk ze weinig. Maar weet je, ze is vrolijk, gezond en dat is wat telt. Niets forceren daar wordt het niet makkelijker van. Het komt echt goed.. We zijn nou eenmaal niet allemaal direct reusjes!

The one that can handle the most, will be hit the hardest

9. Hij eet een half potje groenten voor 4+ maanden op een dag.
    Soms krijgt hij ook nog wat fruithapjes.
    Dit beide op aanraden van het CB.

Ik maak me zorgen omdat ik elke keer bij de kinderarts, en het CB te horen krijg dat hij nog steeds niet binnen de lijntjes loopt.
    Ze vinden dat hij te weinig aankomt, en willen dat hij meer gaat eten.
    Daar word ik onzeker van.

Konten lipje.....

10. :hug:

Eens met bovenstaande, je doet het prima!

11. Misschien moet ik me gewoon niet zo druk maken.
    Ik wil alleen maar het beste voor mijn zoon.
    En op het eten na, doet hij het prima!

Konten lipje.....

12. Voor wat het waard is: ik krijg elke keer bij het CB te horen dat mijn dochter te zwaar is (volgt de +2 lijn). Nadat ze dat gezegd hebben, kijken ze naar de lengte-grafiek en zeggen ze dat het qua gewicht eigenlijk wel goed is, omdat ze daar ook de +2 lijn volgt. Maar ja, hoe komt het dat ze zo lang en zwaar is? Dan kijken ze naar de lengte van de vader en dan is het ook weer goed.

Dit toneelstukje (eerst te zwaar, o nee toch niet, wel heel lang, o nee dat komt door de vader) heb ik tot nu toe elke keer gehad op het CB. Ik zie alleen maar een tevreden, gezond meisje.

13. Mijn dochter is ook zo'n mager ding alleen is ze wel lang. Ze is nu 9 maanden en volgt de laagste curve van gewicht en de hoogste van lengte.
    Ik vind inmiddels baby's die normaal binnen de curve vallen hartstikke dik :)
    Volg vooral je gevoel. Als je zoontje vrolijk is en het verder goed doet zou ik me niet zo druk maken. Bied af en toe wat extra eten aan, wil hij het niet ook prima.
    Het komt ect wel goed. Niet iedereen is gemiddeld, gelukkig maar.

Huh? Hoezo?

14. Dichter was te zwaar zoon is te licht. Tsja ze aten hetzelfde...

Als ze wel op hun eigen curve groeien en tevreden en blij zijn kan ik me er niet te druk over maken.

15. quote:
    timeout schreef op 09 februari 2012 @ 08:26:
    Hij eet een half potje groenten voor 4+ maanden op een dag.
    Soms krijgt hij ook nog wat fruithapjes.
    Dit beide op aanraden van het CB.
    Ik maak me zorgen omdat ik elke keer bij de kinderarts, en het CB te horen krijg dat hij nog steeds niet binnen de lijntjes loopt.
    Ze vinden dat hij te weinig aankomt, en willen dat hij meer gaat eten.
    Daar word ik onzeker van.

Mag hij maar een half potje van het CB? En mag het niet voeding vanaf 6 maanden zijn? En niet elke dag fruit? Wat is precies het advies? En wat zegt je eigen gevoel? Als jij denkt dat je kindje meer of juist minder of iets anders moet eten dan zou ik zeker je eigen gevoel volgen. Bij advies van de kinderarts zou ik me er eerder aan houden moet ik zeggen. Maar het advies van jouw kinderarts vind ik eerlijk gezegd ook niet zo goed. Binnen een maand moeten leren drinken maar pas over drie maanden terug komen. Als je je zorgen maakt moet je ook zeker naar je eigen gevoel luisteren en een nieuwe afspraak maken.

Ik zou trouwens als dat mag liever zelf wat groentenhapjes maken en er dan wat rijstebloem, melkpoeder en extra kookvocht aan toe voegen. Zo kan je nog een beetje smokkelen. Courgette is een groente waarbij je dit heel makkelijk kan doen. Het kookt snel gaar, pureert heel makkelijk en smaakt zacht. Broccoli en bloemkool waren hier ook favoriet.
    Ik zou me persoonlijk ook geen zorgen maken als hij liever 6 dan 4 flesjes drinkt. Al wil hij er 8, wat maakt dat uit?

*soms komen dromen uit*

16. Hij mag van CB 1 volledig potje groenten, en 1 potje fruit op een dag. Maar hij eet maar de helft op.
    En het fruithapje wil hij de ene dag wel en de andere dag niet.

Hij moet aanleren om meer te drinken met minder flessen op een dag. Want het is volgens de kinderarts belangrijk dat hij snel naar flesvoeding 2 kan.
    Daarom weet ik nu niet wat ik moet doen.
    Het is me namelijk niet gelukt hem meer te laten drinken.

Zelf groentenhapjes maken is wel een goed idee.
    Dat ga ik eens proberen.

Konten lipje.....

17. En waarom zou hij van nummer 2 niet wat meer kleine flesjes mogen in plaats van 3 grote? Kan de kinderarts je uitleggen wat daar zo slecht aan is? Ik zelf drink altijd graag thee uit een groot glas. Mij moeder heeft liever 2 keer een kleiner glas. Bij kindjes werkt het volgens mij net zo. Als je ook ziet hoe groot die flessen zijn en hoe klein het buikje dan verbaasd het me soms dat het er allemaal in gaat! Maar misschien is er een goede reden waarom dat niet zou mogen, meerder kleine flesjes?

Fruithapje kan je ook heel makkelijk zelf maken. Een rijpe peer pureren of een appeltje even koken en dan pureren. Ik vind zelfgemaakt veel lekkerder dan uit een potje. Mijn zoontje is het niet met me eens, hij eet het beide net zo lief. Een leuk en niet duur boekje met recepten voor kindjes van 6 maanden tot 4 jaar is Opperdepop van Albert Heijn. Kost geloof ik 8 of 9 euro.
    Het eerste jaar gaat het om bijvoeding natuurlijk en is de fles/borst de hoofdvoeding.

*soms komen dromen uit*

18. Lieve Timeout, maak je niet zo'n zorgen!!! Ik heb het boekje van het CB hier even voor me liggen, en dan zie ik dat de onderkant van de groeicurve voor 7 maanden, precies op 6,5 kg ligt. Als jij een blij, tevreden en alert kind hebt, zou ik me dus over het gewicht echt niet zo'n zorgen maken.

En verder zou ik proberen wat Kaetje zegt. Probeer is zelf eten te maken, want die potjes zijn a. niet te vreten (ik vind ze alleen maar smaken naar brei, ipv naar dat wat er echt in zit) en b. er is niet zo veel variatie.
    Geef je kind eens gekookte, geprakte worteltjes of koolraap (vind de mijne heerlijk) waar je later wat aardappels/rijst/pasta aan toevoegt. Als je zelf groente kookt, kun je veel meer variëren, misschien gaat je baby daar wel beter van eten. Hetzelfde geldt voor de fruithapjes.
    En inderdaad, eventueel wat extra pappoeder ofzo.

Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest.

19. Ik heb ons boekje er ook even bijgepakt.
    Dochter was met 7.5 maand 63 centimeter en precies 6 kg. Op die leeftijd dronk ze nooit meer dan 120 ml per keer, dat paste gewoon niet in haar maagje denk ik. Ook at ze maximaal een half 4 maanden potje per keer. Inmiddels is ze 2 en nog steeds aan de kleine en lichte kant. Ze kan nu wel als ze heeeel veel dorst heeft 150 ml drinken (gewoon uit een beker hoor) maar dat doet ze eigenlijk nooit. Natuurlijk is het wel belangrijk om uit te sluiten of er iets medisch mankeert met je zoon! Met onze dochter is er trouwens niets aan de hand.

20. Zelfde tip als Kaetje en Kastanjez. Mijn jongens waren ook klein bij de geboorte en bleven fijntjes. Sinds ze nu warme happen eten (zelf gemaakt, veel uit het Opperdepop boek inderdaad) lijken ze als kool te groeien. Ze vinden het ook lekkerder dan potjes groente (dat vind ik niet raar!). En je kan dus nog rijstebloem of extra melk bij de groente doen en pasta/rijst/aardappelen.

Verder begrijp ik ook het verhaal van je kinderarts niet over voeding nr 2. De enige 'regel' die daar volgens mij aan zit is dat kindjes max 800 ml per dag ervan mogen. Maar dat kan toch ook verdeeld over meerdere flesjes?!

21. Mijn dochter is nu 6 en heeft in het begin net zo gedaan als jouw kindje
    Ik ben wel overgestapt op 2 en dat heeft ze tot bijna 3 jaar gedronken, nu is het nog steeds een kleine dame die in de onderste lijn van de curve zit, wel wordt ze door het cb in de gaten gehouden (ben gister nog geweest) maar het is niet schrikbarend hoor

Overleggen kan nooit kwaad

Succes het is frustrerend

22. quote:
    timeout schreef op 09 februari 2012 @ 08:05:
    Ja wij lopen bij een kinderarts.
    Toen onze zoon bijna 6 maanden was adviseerde hij nog even bij flesvoeding 1 te blijven. Maar we moesten hem wel snel ''leren'' zijn flessen op te drinken zodat hij over kon stappen op flesvoeding 2.
    Het liefst binnen een maand.
    Dit is dus niet gelukt.
    Heb over 3 maanden pas weer een afspraak daar.
    Maar ik bel hem vanmiddag anders wel even om te overleggen.

Hij noemde het een kwestie van ''aanleren''.
    Maar ik krijg het echt niet voor elkaar en ga mijn zoon niet dwingen zijn fles leeg te drinken. Dan spuugt hij het juist weer allemaal uit.

Heel herkenbaar. Onze zoon kon nooit meer dan 500 a 600 cc per dag naar binnen krijgen. Iedereen zei dat het veel meer moest zijn en dat hij het maar moest leren. Hij was klein en tenger en wij heel onzeker. Ik heb soms wel 6 uur per dag (1 uur per fles) met de fles gezeten. Hij kon gewoon niet meer op. Op een gegeven moment ging bij ons de knop om. Geen gedoe meer, hij drinkt zoveel hij wil, ongeacht wat men zei of wat er op het pak stond. Voor ons veel meer ontspannen en voor zoon ook. Nu is hij bijna 3, drinkt nog steeds niet veel (eten ook niet, maar hij is er gek op). Laatst op de psz, ze kregen friet, alle kindjes eten 2 borden en hij eet 6 frietjes. Maar leuk en gezellig dat hij het vond! Hij is nog steeds tenger (13.8 kg) en erg lang (1 meter) maar jongens wat hebben we een lekker ventje! En daar kijken we naar.

Zolang je kind gezond is en lekker fit is, is er niets aan de hand. Sommige kindjes drinken heel veel, en sommigen gewoon niet veel .Een daar is die van jou 1 van. Zoek een arts of CB verpleegkundige die een beetje met jullie meedenkt, ipv alleen maar kijkt naar statistieken en 'hoe het zou moeten'. Je kunt een kind niet dwingen om meer te eten of te drinken. Die van ons at pas met 1,5 geprakt eten, en nog af en toe. Hij moest dit, hij moest dat, gek werden we ervan. Alles op zijn tijd, en vooral op je kinds tijd. Dwingen helpt niet. Een ontspannen sfeer wel.

Sterkte, ik weet hoe frustrerend het is. Als ik het over kon doen dan wist ik het wel.....

love is louder than the pressure to be perfect...

23. Laat je alsjeblieft niet gek maken door statistieken en voedingsschema's. Als zijn ontwikkeling goed gaat, en hij gewoon zijn eigen lijntje volgt (ook als dat de -1 of -2 lijn is), dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

Mijn jongste dochtertje is 2,5 jaar en weegt nog geen 11 kilo.
    Als baby dronk ze al nooit grote flessen. Ze wilde liever meerdere kleine flesjes, verdeeld over een heel etmaal. Dat gold net zo goed voor voeding 2, waarom zou je daar opeens grotere flessen van moeten geven?

Fruit- en groentepotjes at ze maar voor 1/3 leeg. Verder dan de 6-maanden-potjes zijn we zelfs nooit gekomen, want dat waren qua hoeveelheid en qua structuur de enige die ze kon velen.

Inmiddels eet ze natuurlijk met ons gewone eten mee, maar nog steeds kleine hoeveelheden. Ik zou heus wel willen dat ze wat meer at en wat minder mager was, maar je kunt moeilijk een trechter in haar mond zetten toch?

Gelukkig heeft ons consultatiebureau nooit zulke strikte voorschriften gegeven. Haar gewicht wordt natuurlijk wel extra in de gaten gehouden, maar zo lang ze ook in de lengte blijft groeien, en haar gewichtslijn niet plotseling keldert, hoeft er niets te gebeuren. Ons dochtertje is altijd vrolijk, energiek, en ontwikkelt zich als een tierelier. En ja, ze is mager, maar daar ondervindt in feite niemand nadeel van.

24. Maar waarom zou je meer grotere flessen moeten geven? Groeit hij meer van grote flessen dan van kleine? Het gaat toch om de totale hoeveelheid op een dag? En flesvoeding mag tegenwoordig toch ook gewoon op verzoek?

Als grotere flessen niet werkt zou ik gewoon kleinere blijven geven. Of een extra flesje 's avonds laat? Dat levert denk ik meer op dan tot spugens aan toe dwingen.