Kleuterklas en slaan

16-04-2014 13:15 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de klas van mijn jongste wordt veel geslagen, geduwd, haren getrokken en gekrabd. Mijn zoon kwam maandag met een kras op zijn wang thuis. Kan gebeuren, maar nu is een moeder van een meisje boos op mij en mijn zoon, want hij heeft haar aan de haren getrokken.



De achtergrond is dat mijn kind selectief mutisme heeft en in de klas gepest is. Hij deed maandenlang niets terug (is ook erkend door de juffen) maar nu is het dus genoeg. Hij praat niet goed, is wekenlang wel twee of drie keer thuisgekomen met een naam en het woord slaan. Het verdriet stond dan op zijn bekkie te lezen. Nu ben ik zelf dan helemaal niet rancuneus, ook als er nu bv echt vingernagels in de wang van mijn kind staat of toen er andere verwondingen waren.



Nu vind ik het dus heel vervelend dat er haren zijn getrokken en er een soort van koude oorlog op het schoolplein is. Blijkbaar had ik bij elke pak slaag of verwonding die mijn zoon had, gelijk mijn oudste niet meer met de grote zus van die dader moeten laten spelen, of iemand gelijk moeten negeren. Waarom moet dit zo? Wat kan ik nu het beste doen? Via de juf hoor ik dan nu dat het over en weer gaat en dat het even duurt voordat die pesters leren dat mijn kind niet meer over zich heen laat lopen, maar ik vind het vervelend.
Waar is de juf in dit verhaal? Die staat het toe dat er geslagen, gekrabd, getrokken en geduwd word? Die moet toch al ingrijpen voordat het zo uit de hand loopt of, als ze er niet op tijd bij is, beide partijen corrigeren?



Wat je nu het beste kan doen? Je zoon z'n excuus laten aanbieding voor het aan de haren trekken? En hem duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is en dat je daar niks mee oplost. Dat zou ik doen iig.
Alle reacties Link kopieren
Ze ziet het niet, zegt ze... Met die kras vroeg ze zelfs tijdens de lunchoverdracht of dat in het weekend was gebeurd.
quote:Desperate_Housewive schreef op 16 april 2014 @ 13:17:

Waar is de juf in dit verhaal? Die staat het toe dat er geslagen, gekrabd, getrokken en geduwd word? Die moet toch al ingrijpen voordat het zo uit de hand loopt of, als ze er niet op tijd bij is, beide partijen corrigeren?

+1



Ik vind dit echt niet normaal. Tijd voor een goed gesprek met de juf over wat er precies gaande is.
En inderdaad je kind leren dat slaan niet de oplossing is. Laat hem de volgende keer de juf halen.

Als er inderdaad zoveel geslagen en gekrabt wordt als jij zegt, kan het bijna niet dat ze niks ziet.
quote:mia_e schreef op 16 april 2014 @ 13:19:

Ze ziet het niet, zegt ze... Met die kras vroeg ze zelfs tijdens de lunchoverdracht of dat in het weekend was gebeurd.

Ik zou dan een goed gesprek met haar erover hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze het niet ziet, zeker niet als ik jouw OP zo lees. Want het gebeurt blijkbaar regelmatig. Zou wel heel toevallig zijn als het elke keer gebeurt als ze het net niet ziet.



Maar ik zou je zoontje leren dat hij bij een dergelijk voorval naar de juf moet gaan ipv zelf iets terug te doen. Dan weet de juf er iig vanaf en is je zoon niet degene die van zich af "slaat" zeg maar. Nu is hij de pineut terwijl het door iemand anders is begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is nu wel aan de gang... Ik heb het er elke dag met hem over. Hij kan beter heel hard gaan schreeuwen, maar nog liever naar de juf toe. Hij kan het alleen niet uitleggen. Begint te hakkelen, stotteren en stopt dan. Ik denk aan een pictogram ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je zoontje! Ik kan me niet voorstellen dat de juf het niet ziet. Toen mijn zoontje net op school zat, sloeg hij zelf nog wel eens van zich af en juf heeft elke mep gezien die hij heeft uitgedeeld. En daar straf voor gehad. Inmiddels komt het nauwelijks meer voor gelukkig, maar ook nu is juf er nog alert op als het wel gebeurt. Heeft zijn juf dan ogen in haar achterhoofd of let jullie juf gewoon niet goed op?



In zoons klas zitten ook een paar kinderen die erg weinig praten, die hebben een stickerkaart liggen en mogen er een sticker op plakken elke keer als ze iets tegen de juf hebben gezegd. Geen idee of zij hetzelfde hebben als jouw zoontje hoor, maar voor hen lijkt het te werken.



Succes ermee!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
of jij nou wel of niet rancuneus bent, jouw kind wel of niet zelf geslagen wordt en of hij nou wel of niet goed uit zijn woorden komt: ik vind dat dit soort situaties al erg gebaat is bij iets erkennen en sorry zeggen.

bijv:

Wat vervelend dat mijn zoon je dochter heeft geslagen, ik ga er met hem over praten.



(en als het een enigszins te pruimen moeder is: mijn zoon komt zelf ook regelmatig thuis met krassen in zijn gezicht, vind jij ook niet dat we eens met juf hierover moeten hebben?)
Heb je die moeder ook aangesproken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog geen ervaring mee (de mijne is pas zes maanden) maar ik zou hier heel grote moeite mee hebben?

Natuurlijk is sociaal gedrag ook iets wat geleerd moet worden maar wel binnen bepaalde grenzen. En die veilige leeromgeving dient de school te borgen!!

Arme kindjes!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
dus jouw zoon is gepest en nu hij iets terug doet is hij de boosdoener???

Ik zou een hartig woordje met juf praten en sorry hoor maar dit leer ik zoon:

de 1e keer zeg je stop tegen het kindje dat iets vervelends doet.

de 2e keer ga je naar juf.

als het dan nog niet ophoudt doe je het terug en harder.



vergis je niet onder kinderen is het ook het recht van de sterkste en als het aan mij ligt is mijn kind niet de underdog.



nee slaan is geen oplossing maar je laten slaan al helemaal niet. zeker niet met zo'n juf. Nooit zelf beginnen maar je mag jezelf verdedigen. en als je dat een paar keer goed doet laten ze je met rust.
Alle reacties Link kopieren
Helder. Ik vind het natuurlijk niet leuk dat mijn kind van slachtoffer nu dader wordt. Ik ga het opnemen met de juf, maar vrees het ergste. Hij geeft namelijk ook niet echt een kick als iemand hem mept (thuis wel hoor) dus de juf merkt het gewoon niet, tenzij het haar wordt verteld.
Alle reacties Link kopieren
De juf heeft ogen?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven