Lekker kokkerellen met je kids

21-07-2011 19:55 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



Wil morgen wat lekkers gaan maken met mijn zoontje van 4



En dan niet standaard koekjes, cakejes, muffins, pizza ofzoiets maar eens wat anders. Wij zijn allebei twee keuken miepies ( zo noemen het altijd ) en mijn zoontje vind het heerlijk om in de keuken ( op zijn manier ) te koeken ( zo noemen we dat altijd )



Heeft er iemand een leuk idee wat we kunnen gaan koeken ?
Alle reacties Link kopieren
speciaal belegde pannenkoeken



zelf patat snijden/bakken



bijzondere tosti (overdag)



stamppot waarbij hij groente/vlees mag kiezen



hartige taart, evt. verschillende vullingen, op basis van bladerdeeg in van die alu-schaaltjes die ook voor appelbollen worden gebruikt



chocoladefondue



gourmetten en samen alles voorbereiden
Alle reacties Link kopieren
Keukenkikker.nl schijnen veel leuke recepten op te staan
Alle reacties Link kopieren
Gourmetten is ook een leuk idee ja, dan ga ik eerst lekker boodschappen met hem doen ( maak ik altijd een soort spelletje van ) en daarna alles voorbereiden, en dan als toetje die chocolade fondue.... Yummmmie ...
Alle reacties Link kopieren
Haha, zien we 'm over een jaar of 3 in een NL versie van jonge masterchefs ?
Alle reacties Link kopieren
quote:thee schreef op 21 juli 2011 @ 20:00:

Haha, zien we 'm over een jaar of 3 in een NL versie van jonge masterchefs ?Nou wie weet hahaha ... Ik merk wel dat hij er echt helemaal in op gaat, hij doet het echt heel graag en vind dus koekjes en cakejes ed al saai worden, hij zoekt al naar uitdagingen, kind is 4 hahahaha
Alle reacties Link kopieren
Even kijken op de site van AH, daar staan kinderrecepten op.

Wij hadden vroeger thuis een Meneertjes-Kookboek .

(je weet wel meneertje sterk enzo). Misschien leuk om een kinderkookboek aan te schaffen, speciaal voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Hij is ook zo precies, ik ben zelf een beetje aan het oefenen om marsepein taarten te maken dus ik zat laatst bloemetjes te fabriceren en toen probeerde hij mee te doen, lukte hem totaal niet maar hij werd helemaal relaxt ervan hahahah
Alle reacties Link kopieren
Dingen in bladerdeeg, vinden ze hier ook altijd erg leuk en lekker. (b.v kaas, zalm, enz.)

Hier mogen ze ook af en toe koken. Dan zoeken we samen iets uit en dan de keuken in. Erg leuk hoor. Maar dan wel gewoon avond eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het googlen en nu is het Meneertjes-Kookboek in ene een vintage kookboek.... Toch maar eens boven bij mijn ouders op zolder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
@Nike: Een kookboek is inderdaad wel een idee ja, ga morgen gelijk neuzen



@lalamien: Normaal heb ik er niet zoveel tijd voor om van alles te koken maar nu het vakantie is en we niet echt op vakantie gaan doen we lekker veel hapjes enzo koken :D
Samen verse pasta maken.

Verse tomatensaus maken met tomaatjes ontvellen etc.

Schnitzel maken gepaneerd met parmesan.

Lekker toetje bijvoorbeeld lavacake.
Alle reacties Link kopieren
Leuk. Hier is dat ook altijd erg gezellig. Maar we doen dat ook niet elke week en alleen in het weekend. Zo blijft het ook nog leuk he!



Keertje tapas maken is ook leuk. Gewoon een paar simpele warme hapjes. En dan lekker in de tuin picknicken! (als het bij jullie droog is tenminste)
Alle reacties Link kopieren
Nou we wonen aan de kust dus dan is het inderdaad wel een idee om alles in een tas te doen en dan lekker op het strand te picknicken maar goed het weer is momenteel niet echt super.. Maar wel een leuk idee ..



Super ideetjes tot nu toe, thanx allemaal, ga het heel druk krijgen merk ik hahahaha
Alle reacties Link kopieren
Als hij het zo leuk vindt, waarom dan speciaal een 'kinder' recept. Dan kan hij toch overal mee helpen?
Alle reacties Link kopieren
Mocht het nog heel erg warm worden

Zelf ijs maken lijkt me ook wel leuk.



Een beetje tuinkers zaaien, of radijsjes. Zelf een sla plantje in de tuin zetten. Kunnen zo over een aantal weken zelf een salade maken!
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maandag heb ik jam gemaakt met de kinderen. Is ook erg leuk. (als je nu heel veel maakt, zet je het op een tafeltje aan de weg om te verkopen, leuk voor een zakcentje)



Of zelf chips maken.

Er borrelen steeds meer ideeën! Gelukkig heb ik nu ook vakantie en kan ik de keuken induiken met de kids!
Alle reacties Link kopieren
Hier vraag ik de kinderen voor ik grootse boodschappen ga doen of ze zondag een gang willen koken, en zo ja, wat dan. Van kaassoesjes of crostini's met tapenade tot smores of clafoutis.



Ook salade, maken ze graag, met vanalles erin.



Borrelhapjes maken vinden ze trouwens ook super. Gewoon rauwkost en chips met zelfgemaakre dips, of prikkertjes met vanalles en nog wat.
Alle reacties Link kopieren
Sushi is ook leuk om samen te maken. Kan hij zelf de vulling kiezen en rollen.



Wraps zijn ook altijd gelieft. Verschillende schaaltjes neerzetten en zijn eigen wrap laten maken.



Als je patat gaat maken is het ook leuk om samen mayonnaise te maken met gepasteuriseerde eieren (zelf doen of anders te koop bij de groothandel). Of verse kipnuggets. (Kipfilet in repen of stukjes snijden, paneren en bakken in een pan of oven).



Mocht je een ijsmachine hebben is samen ijs maken ook leuk. Koop bij een locale fruitboer vers fruit van het seizoen en draai er ijs van. Van het fruit dat je over houdt kan je jam maken.



Dit is misschien ook een leuk recept met je zoon. Chocoladetruffels gevuld met koekjesdeeg. Als je er een stokje insteekt heb je een lollie.



Over lolies gesproken, cake-pop's zijn hip.



Verse smoothies zijn ook lekker. Laat je zoon zelf fruit kiezen, blenden en genieten maar.



Canaloni is ook leuk om te maken. Koop of maak canaloni's, maak zelf een vulling met ricotto en spinazie (of iets anders), doe de vulling in een spuitzak en laat je zoon de canaloni's zelf vullen. Kaas erover en afbakken in de oven.



Dulce de leche brownies zijn ook een feest om te maken. Dulce de leche kan je eventueel een dag van te voren maken.



Verse pizza's zou je ook kunnen maken. Samen een bodem maken van vers pizzadeeg en beleggen met verse ingrediënten.



Ik kan nog wel uren doorgaan. Samen koken is leuk.
Alle reacties Link kopieren
Koude schotel vindt onze dochter leuk om te maken. Eerst samen alles in stukjes snijden, samen met een grote lepel roeren, dan voor de hele familie mooie borden garneren en zelf rond gaan brengen. Een bord bij de ene opa en oma, een bord bij de andere opa en oma...

De garnering kun je zo uitgebreid maken als je zelf wil. Ze is zelf gek op gevulde eieren, dus die komen er sowieso op.
Ik weet niet of ze tegenwoordig nog bestaan, maar ik had vroeger echt een heel leuk kinderkookboek van Unicef, met recepten uit de hele wereld. Mijn favoriet was een salade met avocado en ananas, en die wilde ik altijd maken als we frietjes aten, want dan had ik 'er iets gezonds bij gemaakt'



Wat verder leuk is voor kinderen om te maken, bijv bij een feestje of als er visite komt, zijn prikkertjes, met daaraan stukjes kaas, worst, uitje, augurkje etc.



Helpen met salade maken is ook leuk voor kinderen en ze hoeven niet in de buurt van een hete oven of gasvlammetje te komen. Op warme dagen kun je samen met de kinderen gazpacho maken, die hoeft niet verwarmd te worden en ze leren met een staafmixer om te gaan (waar jij bij bent uiteraard).
Alle reacties Link kopieren
Nou het word wat makkelijks want manlief moet onverwachts werken dus heb geen auto om ff naar de AH te rijden, we hebben hier wel een klein buurtsupertje maar daar hebben ze niet altijd alles..



We gaan nu dus maar een huisje maken van Cake en snoepjes..



Ik zal vanmiddag het resultaat laten zien



Ben benieuwd
Hier twee kinderen (6 en bijna 4) die koken erg leuk vinden. Ze mogen hier vaak helpen bij het 'gewone' koken. Vandaag eten we bijvoorbeeld drumsticks, de kinderen hebben vanmorgen de marinade gemaakt. Ik braad straks de drumsticks aan en als ze dan afgekoeld zijn mogen zij ze in de ovenschaal doen en de salade maken die we erbij eten.



Ook zelf broodjes bakken en dingen als minitaartjes en nagerechten vinden ze erg leuk om te maken. Dochter had afgelopen jaar zelf het kerstdiner verzonnen en daarvoor hebben we samen een ijstaart gemaakt. Groot succes en heel leuk om samen te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven