Mag het weer terug naar de jaren 70?

07-03-2013 21:36 1100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me stiekem wel eens af. Maar misschien ben ik wel een slechte moeder hoor. Een moeder die haar kind niet het heilige boontje van de klas vindt en die ook niet zo bang is aangelegd voor elk kwaad dat een mens kan overkomen.



Ik wil weer een meute kinderen achterin de auto kunnen flikkeren zonder stoeltjes en indien nodig gordels.



Ik wil weer dat kinderen kunnen pitten op de achterbank van de auto als je ergens ver rijdt.



Ik wil weer dat je je kind met 6 jaar in redelijkheid naar buiten kunt schoppen en erop vertrouwd dat je kind niet meteen in 7 sloten tegelijk loopt.



Ik wil weer dat je je kind een sleutel mag geven voor om zijn/haar nek en dattie zelf naar huis mag, zonder dat het zielig is.



Ik wil weer dat ouders niet spastisch en in alle staten reageren als je kind toevallig een half uurtje later thuis gebracht wordt van het (uitgelopen) kinderfeestje.



Ik wil geen stomme helm op hoeven zetten en een knaloranje wapperende vlag achterop het fietsie.



Ik wil weer dat mijn kind mag rolschaatsen skeeleren zonder dat ik haar eerst helemaal moet insnoeren in knie, elleboog en hoofdbeschermers.
Alle reacties Link kopieren
quote:under-the-ivy schreef op 09 maart 2013 @ 00:35:

Té veel is nooit goed en zo...bla bla vla; er is inmiddels een val-cursus ontwikkeld voor kinderen die 'gewend' zijn aan 'zacht vallen', (té) veel gewend aan van die rubberen groene tegels onder speeltoestellen. "veilig leren vallen" of zo. Deze cursus komt van school uit en vindt plaats in het gym-lokaal...mét matten. Want stél je voor....



Haha, klopt ja. Bij ons was er ook sprake van om die cursus te geven. Om kinderen te leren vallen, want dat kunnen ze tegenwoordig blijkbaar niet meer.



Ik stoei lekker vaak met mijn kind en probeer haar dan bewust mee te geven hoe ze haar lichaam kan gebruiken en inzetten en ook hoe ze valpartijen kan opvangen.
Over verplichte gordels achterin en autostoeltjes: ik heb het idee dat haast niemand meer in de gaten heeft hoe hard je eigenlijk gaat in een auto. Ik heb eens uitgerekend: een olympische sprinter rent de 100m in ongeveer 10 seconden. Dat betekent dat hij dan 36 km/h rent.



Moet je je eens voorstellen dat je op volle snelheid rent en dan met je gezicht tegen de voorruit van een auto knalt, of tegen een muur..... En in een auto ga je meestal veel harder dan dat!

Dus ja, mijn kinderen gaan in een autostoeltje zolang dat moet, en daarna altijd in de gordels. De rest van de inzittenden ook trouwens!



Ik heb afgelopen winter ook bij het zoontje van een vriendin gezien hoe het hoofd van je kind er uit ziet als je ermee tegen het asfalt klapt omdat je slipte op je fiets met je kind in een voorzitje. En dat was een stuk beter afgelopen als kind een helmpje op had gehad. Dus die krijgen ze van mij ook op op de fiets. Kleine moeite, en het kan een hoop leed schelen. Dan maar "belachelijk".



En ik stuur mijn oudste van 5 heus alleen naar de supermarkt voor een klein boodschapje, en ik leer ze zo zelfstandig mogelijk zijn. Peuterspeelzaal was onder de indruk van wat mijn kind van 2 allemaal zelf kan en doet. Maar op het vlak van veiligheid doe ik zo min mogelijk consessies. Hoeveel moeite is het nou helemaal om gewoon je kind in de gordel of een zitje te doen of ze een helmpje op te zetten op de fiets?
Gordels en autostoeltjes ben ik ook zeker voor.

Ik draag zelf ook altijd mijn gordel en mijn zoon van 6 zit ook altijd op zo'n verhoger achterin in de gordel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een slipcursus gehad en kreeg daarmee heel goed inzicht in het effect van maar 30 km. per uur. Inderdaad goeie eye opener.



Desalnietemin ben en blijf ik een persoon die er niet zo'n kwaad in ziet om met reden binen de bebouwde kom mijn eigen verstand te mogen gebruiken en dan dus andere keuzes te maken.

Een voorbeeld daarvan zou dus zo'n verjaardagsfeestje kunnen zijn, waarbij ik even een rondje rij. Ook doe ik mijn dochter geen gordel om, als we de auto moeten verplaatsen omdat er geen plek is. Dan rij ik 2 a 3 straten om voor een parkeerplek en hoeft ze van mij die gordel niet om. Of als ik van de ene winkel naar de volgende winkel 150 meter verderop rij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merelin schreef op 07 maart 2013 @ 21:54:

Voeger waren sleutelkindren toch juist zielig? Nu is het veel meer geaccepteed dat vader en moeder werken dan in de jaren zeventig.



Ik was inderdaad zo'n zielig sleutelkind in de jaren 70/80.

Verder vind ik de OP nogal overdreven overkomen. De meeste regels hebben de dingen er juist veiliger en beter op gemaakt.



Vooral een helm op doen met rolschaatsen en op de fiets, in het land waar ik woon is dat heel normaal. Ik vind zo'n babyhoofdje zonder helm er op de fiets altijd zo kwetsbaar uitzien, ik vind het onverantwoord als je dat doet.
quote:schouderklopje schreef op 09 maart 2013 @ 14:22:



Desalnietemin ben en blijf ik een persoon die er niet zo'n kwaad in ziet om met reden binen de bebouwde kom mijn eigen verstand te mogen gebruiken en dan dus andere keuzes te maken.

Een voorbeeld daarvan zou dus zo'n verjaardagsfeestje kunnen zijn, waarbij ik even een rondje rij. Ook doe ik mijn dochter geen gordel om, als we de auto moeten verplaatsen omdat er geen plek is. Dan rij ik 2 a 3 straten om voor een parkeerplek en hoeft ze van mij die gordel niet om. Of als ik van de ene winkel naar de volgende winkel 150 meter verderop rij.Ik snap niet waarom je dan die gordel niet omdoet. Zoveel moeite is het niet? Daarbij, als je de gordel omdoet elke keer dat je in de auto stapt is het zo'n automatisme om te doen dat je het nooit meer vergeet. Is toch handig?
quote:schouderklopje schreef op 09 maart 2013 @ 14:22:

Ik heb een slipcursus gehad en kreeg daarmee heel goed inzicht in het effect van maar 30 km. per uur. Inderdaad goeie eye opener.



Desalnietemin ben en blijf ik een persoon die er niet zo'n kwaad in ziet om met reden binen de bebouwde kom mijn eigen verstand te mogen gebruiken en dan dus andere keuzes te maken.

Een voorbeeld daarvan zou dus zo'n verjaardagsfeestje kunnen zijn, waarbij ik even een rondje rij. Ook doe ik mijn dochter geen gordel om, als we de auto moeten verplaatsen omdat er geen plek is. Dan rij ik 2 a 3 straten om voor een parkeerplek en hoeft ze van mij die gordel niet om. Of als ik van de ene winkel naar de volgende winkel 150 meter verderop rij.Mijn ouders wonen twee straten bij mij vandaan. We komen daar zelden met de auto. Die ene keer wel, waren weg geweest en terug onderweg even langs oma. Kinderen weer in de auto en naar huis. Dochter van ruim zes zat voorin, jongens in de stoeltjes/gordels achterin. (slechts twee beschikbaar) Dochter deed altijd zelf gordel om, ik controleerde altijd, helaas die keer niet! Hoek van oma's straat, fietser die van links kwam en ook aan de linker kant van de weg reed en ook nog eens niet uitkeek. Ik vol in de rem, dochter met voorhoofd heel hard op dashboard. Flinke bult/blauwe plek. Voelde me zó stom!
quote:schouderklopje schreef op 09 maart 2013 @ 14:22:

Ik heb een slipcursus gehad en kreeg daarmee heel goed inzicht in het effect van maar 30 km. per uur. Inderdaad goeie eye opener.



Desalnietemin ben en blijf ik een persoon die er niet zo'n kwaad in ziet om met reden binen de bebouwde kom mijn eigen verstand te mogen gebruiken en dan dus andere keuzes te maken.

Een voorbeeld daarvan zou dus zo'n verjaardagsfeestje kunnen zijn, waarbij ik even een rondje rij. Ook doe ik mijn dochter geen gordel om, als we de auto moeten verplaatsen omdat er geen plek is. Dan rij ik 2 a 3 straten om voor een parkeerplek en hoeft ze van mij die gordel niet om. Of als ik van de ene winkel naar de volgende winkel 150 meter verderop rij.Dan gingen mijn kinderen dus niet bij jou in de auto. Zelfs op een prutstukje van 2 straten kun je aangereden worden door bijvoorbeeld een dronken idioot. En dan heb ik toch liever niet dat het mijn kind is dat met een plamuurmes van jouw voorruit gekrabd moet worden... Ik verwacht van andere ouders dat ze net zo zorgvuldig met mijn kinderen omgaan als ik met die van hun.
Alle reacties Link kopieren
Dat schreef ik toch al Cellista, dat dat dus inderdaad not done is. Anders kan mijn dochter speelafspraken wel vergeten. Dus ik doe braaf mee met iedereen hoor. Echt niet meer dan max 2,2 kind in de auto en alles keurig ingesnoerd. Toen de kinderen nog in groep 3 zaten zelfs met keurige stoelverhogers etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat me verbaast, ondanks dat je het braaf doet omdat je kind anders geen speeldates meer krijgt, is dat je het blijkbaar in je hoofd ook geen punt vindt om dit soort risico's met het kind van een ander te nemen.



Terwijl hier in dit topic volgens mij toch al voldoende duidelijk is geworden dat een ongeluk ook in je eigen dorp kan gebeuren en dat kinderen die los op de achterbank zitten bij zo'n ongeluk gelanceerd kunnen worden. Misschien dat ze daar niet direct dood aan gaan, maar een hersenbeschadiging loop je al een stuk sneller op bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:roodpaars schreef op 09 maart 2013 @ 15:34:

[...]





Ik snap niet waarom je dan die gordel niet omdoet. Zoveel moeite is het niet? Daarbij, als je de gordel omdoet elke keer dat je in de auto stapt is het zo'n automatisme om te doen dat je het nooit meer vergeet. Is toch handig?Snoezekind van 10 krijst de wereld bij elkaar als ik de auto start en hij zijn gordel nog niet om heeft.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik simpelweg niet ervaar dat ik echte risico's loop. Omdat ik gewoon niet constant bezig ben met welk risico dan ook. Ik denk nl. dat je kind of wie dan ook net zoveel risico loopt als je gewoon over straat loopt. Want ook daar botsen mensen tegen elkaar aan, vallen kinderen van stoepen af, van muurtjes af, rijd een fietsen iemand van z'n sokken, wijkt de pizzabezorger iets teveel naar rechts, waardoor jouw huppelende kind bijna onder de wielen raakt. Sterker nog, het is al een enorm risico om je kind uerbhaupt buiten te laten. Maar aan de andere kant schijnen de meeste ongelukken binnen te gebeuren (daar waar geen fietshelmpjes zijn).



Ik vind het een eng idee om met mijn kind met 130 km. over de snelweg te razen. Hoe vaak daar wel geen ongelukken gebeuren. En dan helpt vaak zelfs een gordel niet meer. Toch stappen dagelijks duizenden mensen (met kinderen) in die auto om te zoeven van A naar B. Ik zit zelden (met mijn kind) op de snelweg, dus he, misschien ben ik statistisch gezien zelfs wel veiliger dan hele veilige ouders. Toch vinden deze snelweg zoevende mensen dit een aanvaardbaar risico. Waarom? Waarom dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Probeer je nou serieus je op deze manier eruit te 'lullen' ? Wat een kul argumenten zeg :(
Alle reacties Link kopieren
Waarom zijn dat kul argumenten? Heb ik het mis? Zijn dat niet eveneens ook hele ware gegevens? Welliswaar gegevens die het gros acceptabel vindt, maar desalnietemin eveneens risico's die men bereidwillig neemt. Niet anders, beter of slechter dan met je kind op een rustige weg een blokje omrijden, als jij daar het gevaar niet in ziet?
Alle reacties Link kopieren
http://www.swov.nl/rapport/R-2009-06.pdf



Het aantal verkeersslachtoffers in 30-kilometer zones neemt toe.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het verschil is dat rijden op de snelweg gewoon toegestaan is maar rijden zonder gordels niet (ook al is t maar 3 straten)



Snap werkelijk niet dat je je kind niet t goede voorbeeld wilt doorgeven
Alle reacties Link kopieren
Botsproef ANWB 1972



Zelfs in 1972 wordt al op het belang van veiligheidsgordels gewezen door de ANWB.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik snap werkelijk waar niet dat je je eigen gemak (zucht) boven de veiligheid van je kind zet.

En dan je eruit probeert te praten, te erg voor woorden.
quote:schouderklopje schreef op 09 maart 2013 @ 23:16:

Omdat ik simpelweg niet ervaar dat ik echte risico's loop. Omdat ik gewoon niet constant bezig ben met welk risico dan ook. Ik denk nl. dat je kind of wie dan ook net zoveel risico loopt als je gewoon over straat loopt. Want ook daar botsen mensen tegen elkaar aan, vallen kinderen van stoepen af, van muurtjes af, rijd een fietsen iemand van z'n sokken, wijkt de pizzabezorger iets teveel naar rechts, waardoor jouw huppelende kind bijna onder de wielen raakt. Sterker nog, het is al een enorm risico om je kind uerbhaupt buiten te laten. Maar aan de andere kant schijnen de meeste ongelukken binnen te gebeuren (daar waar geen fietshelmpjes zijn).



Ik vind het een eng idee om met mijn kind met 130 km. over de snelweg te razen. Hoe vaak daar wel geen ongelukken gebeuren. En dan helpt vaak zelfs een gordel niet meer. Toch stappen dagelijks duizenden mensen (met kinderen) in die auto om te zoeven van A naar B. Ik zit zelden (met mijn kind) op de snelweg, dus he, misschien ben ik statistisch gezien zelfs wel veiliger dan hele veilige ouders. Toch vinden deze snelweg zoevende mensen dit een aanvaardbaar risico. Waarom? Waarom dan wel?De snelweg is relatief veilig vergeleken met 80 km wegen (daar gebeuren de meeste ongelukken) en de bebouwde kom. Puur qua risico's kun je het beste veel op de snelweg rijden en de provinciale wegen vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Schouderklopje, wat jij doet is niet bepaalde risico's aanvaarden, maar ze juist vergroten. En dát snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag, dat jullie het niet snappen.
quote:pejeka schreef op 08 maart 2013 @ 15:05:

[...]





Soms denk ik wel eens dat veel kinderen zo enorm druk zijn, omdat ze de hele godganse dag worden blootgesteld aan "drukteprikkels". Ze zijn hun bed nog niet uit, of ze worden al voor de TV geparkeerd (met boterham en drinken). Dan naar school (moet meestal ook vlug-vlug-vlug, want mamma moet naar haar werk en jongens, opschieten! want ik ben al laat). Dan de schooldag. Zodra ze thuis zijn, weer de TV aan (ook al kijkt er geen mens naar), of achter de computer met allerlei opwindende spellen, enz. enz. enz.



Ik vraag me wel eens af of er nog kinderen zijn die weten wat stilte is. Als ik vroeger uit school kwam, was het huis... stil! Geen TV, geen computer, geen drukte. Je hoorde de klok tikken, dat was het dan. En dan heerlijk rustig op de bank met je nieuwe spannende boek ofzo... Daarna met zijn allen eten en na de afwas ging de TV pas aan. Gewoon rust in de tent, hoeveel kinderen maken dat vandaag de dag nog mee?Precies, kinderen worden helemaal hyper van al die prikkels en al dat vermaak de hele dag. Laar ze zich lekker in alle rust een keertje vervelen, daar worden ze creatief van.
quote:Lughnasadh schreef op 08 maart 2013 @ 15:13:

[...]





Maar ja, hoe scheidt je het kaf van het koren he? Is mijn autistische bloedje wel echt autistisch, of deel jij bijvoorbeeld de mening van mijn schoonmoeder dat het komt omdat ik een kille, koude moeder ben en hij eigenlijk helemaal niet autistisch is?

Als buitenstaander heb je geen flauw idee of het een moeder betreft die graag etiketten plakt op haar prins of prinses, of dat die diagnose wel degelijk klopt.

Het is niet aan mij om dat onderscheid te hoeven maken, want een lawaaierig en onaangepast kind is irritant. Of het nu autistisch is of niet. Ook autistische en geestelijk gehandicapte kinderen kunnen namelijk leren om zich aan te passen aan deze maatschappij, uiteraard binnen hun eigen grenzen. En dat is de taak van de ouders en de onderwijsinstelling waarin ze zich bevinden.



Ik heb namelijk gewerkt met beide bovengenoemde groepen kinderen en gemerkt hoe strontverwend en onaangepast deze kinderen soms waren, omdat ze nooit grenzen leerden, alles even prachtig was wat ze deden en ze als een soort geschenk uit de hemel werden gezien, maar het is een taboe om dit toe te geven. Ik heb dit wel eens besproken met hun begeleiders en heel soms was er wel eens een begeleider die toegaf dat ook deze kinderen veel meer aangepast gedrag konden vertonen dan dat er van ze verwacht werd.



En dit staat dan nog los van de prinsesjes en prinsjes die helemaal niets mankeren, maar die gewoon verwend en/of overprikkeld zijn.
quote:schouderklopje schreef op 09 maart 2013 @ 23:16:

Omdat ik simpelweg niet ervaar dat ik echte risico's loop. Omdat ik gewoon niet constant bezig ben met welk risico dan ook. Ik denk nl. dat je kind of wie dan ook net zoveel risico loopt als je gewoon over straat loopt. Want ook daar botsen mensen tegen elkaar aan, vallen kinderen van stoepen af, van muurtjes af, rijd een fietsen iemand van z'n sokken, wijkt de pizzabezorger iets teveel naar rechts, waardoor jouw huppelende kind bijna onder de wielen raakt. Sterker nog, het is al een enorm risico om je kind uerbhaupt buiten te laten. Maar aan de andere kant schijnen de meeste ongelukken binnen te gebeuren (daar waar geen fietshelmpjes zijn).



Precies. Heel veel mensen zijn continu druk met het creeëren van schijnveiligheid, maar het leven is nu eenmaal risicovol en het gevaar zit meestal in de kleinste hoekjes, dus zelfs als je alles hebt dichtgetimmerd met valhempjes, rubber matten, traphekjes, oranje sprieten achterop de fiets, dubbele zwemvesten, exta beveiligde autozitjes en wat niet meer, dan nog kan het ongeluk zomaar ineens toestaan.
Ik dacht dat kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum juist zo'n zo'n moeite hebben met schakelen van paniek (lawaaierig gedrag) naar rustig.

Het lijkt me een zware opgaaf om dan steeds je kind buiten of in een openbare gelegenheid muisstil te houden.

En wat te denken van kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette?



Het mag wel eens wat verdraagzamer worden vind ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven