Meertalig opvoeden, leren lezen en schrijven

22-09-2014 18:34 10 berichten
Graag zou ik julllie ervaringen en tips horen:



Even mijn situatie: ik woon niet in Nederland, maar in Zuid-Amerika. Mijn man praat Spaans tegen de kinderen en ik altijd Nederlands. De kinderen gaan naar een lokale school. Het Nederlands is dus de minderheidstaal bij ons gezin.

De jongste van 2 begint nu met praten en gooit het nog best wel door elkaar, mijn oudste van 6 praat redelijk Nederlands, maar kan zich beter uitdrukken in het Spaans. We stimuleren het Nederlands wel, d.m.v. dvd's, boeken lezen, spelletjes in het Nederlands etc.



Het praten gaat dus wel, maar ik ben aan het nadenken over leren lezen en schrijven in het Nederlands, aangezien mijn oudste in januari gaat beginnen met de lokale groep 3. Hier in onze omgeving is geen Nederlandse school en de Wereldschool of de vergelijkbare alternatieven die er bestaan zijn nogal duur voor ons lokale inkomen. Wel ken ik ook de website van Juffrouw Blom, en die heeft nogal wat hulpmiddelen die kunnen helpen.



Zijn er mensen hier die hun kinderen zelf Nederlands hebben leren lezen en schrijven en hoe deden jullie dat? Ik heb van een ander gezin allerlei schoolboeken gekregen, dus daarmee kan ik beginnen als basis. Maar hoeveel uur zou genoeg zijn? Hoe zorg je ervoor dat de rol moeder-juf niet door elkaar gaat lopen?

Kortom, wat is jullie ervaring hiermee?
Ik ben meertalig opgevoed in het Nls en Frans. Leren lezen en schrijven hebben we eerst in de ene taal (Frans) en daarna kwam het Nederlands eigenlijk vanzelf. De letters zijn hetzelfde, dus zodra je die onder de knie hebt en het idee van woorden en zinnen goed vloeiend kan vormen was het bij ons alledrie (broer en zus) eigenlijk geen enkel probleem.



Onze ouders boden ons vanaf het moment dat we redelijk konden lezen gewoon boekjes e.d. aan in het Nederlands en dat ging prima. Mijn moeder vertelde me later dat we toen wel weer wat meer de talen door elkaar gingen halen maar ook dat loste zichzelf vrij snel op.
Eerst 1 taal helemaal grondig leren. Van daaruit de tweede taal uitbreiden. Ik zou dus niet meteen met schoolstart ook het Nederlands op papier erin drukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Duitsland en praat met mijn kinderen altijd nederlands. Ook hier dmv boeken, dvd's en voorlezen gestimuleerd. Dat de kinderen woorden door elkaar gooien is heel normaal. Schrijven doet alleen de oudste (is 8 jaar) de andere zijn 4 en bijna 2. Schrijven is vooral fonetisch en dat laat ik vooralsnog zo. Lezen doet hij ondertussen zowel graag in nederlands als in duits, dat maakt hem niet uit.

Ik denk zelf dat het schrijven dmv lezen steeds beter en beter wordt en eventueel kan ik hem later helpen, hij vraagt wel uit zichzelf hoe hij zus en zo schrijven moet dus maak me er niet druk om. Komt helemaal goed! :-)
Wij wonen in Duitsland en Dochter heeft eerst in het Duits leren lezen en schrijven. Vanaf het moment dat ze redelijk vlot kon lezen, keek ze naar de ondertiteling van engelstalige films (my little pony ). Vanaf daar was het een kleine stap naar Nederlandse tijdschriften.



Toen ze halverwege groep 5 in Nederland instroomde, was eigenlijk alleen de spelling een probleem. Lezen en taalvaardigheid, woordenschat en begrijpend lezen waren allemaal ruim voldoende. In spelling lag ze achter (maar in rekenen dan weer voor).



De letters zijn hetzelfde, ook in het Spaans. Het zou een ander verhaal worden als je kinderen Arabisch of Chinees gingen leren lezen en schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de situatie andersom: Spaanstalige opvoeding in Nederland (ik heb ook een Zuid-Amerikaanse man). Onze dochter is nu 9 jaar, haar Nederlands is heel erg goed (ver boven gemiddeld met alles – lezen, schrijven, woordenschat).

Het Spaans spreekt ze minder goed (beperktere woordenschat en met kleine foutjes), maar nog altijd vrij behoorlijk (we hebben niet zoveel vergelijkingsmateriaal, maar voor zover ik kan beoordelen ongeveer gemiddeld voor haar leeftijd). Ze kan het wel redelijk lezen, al gaat dat langzaam, maar schrijven doet ze echt fonetisch, dat is bijna niet te begrijpen.



We hebben er destijds voor gekozen om het lezen en schrijven in het Spaans even te laten voor wat het was, maar haar eerst het lezen en schrijven in het Nederlands goed onder de knie te laten krijgen. Ik was bang dat het anders te verwarrend zou worden.

En ik denk dat het ook later nog redelijk makkelijk te leren is, tenslotte is het allemaal hetzelfde alfabet, al zijn sommige letters en klanken net iets anders, maar het is geen Chinees of zo. Spreken en begrijpen is veel lastiger om te leren en veel belangrijker, als basis.



Inmiddels hebben we wel dat moment bereikt nu dat ze in het Nederlands prima kan lezen en schrijven en daarom proberen we om het Spaans nu wat meer te stimuleren. Een heel boek in het Spaans, daar heeft ze geen zin in (want dat gaat veel langzamer dan in het Nederlands), maar korte artikelen in tijdschriften of stripverhalen vindt ze wel leuk om te lezen in het Spaans. Ook houdt ze veel van muziek, dus soms zoeken we songteksten op of we zingen karaoke mee bij youtube filmpjes.



Verder hebben we zoveel mogelijk apparaten in het Spaans ingesteld, dus besturing van computer en tablet in het Spaans, de tv en dvd-speler (menu-opties) in het Spaans, de TomTom in het Spaans, een paar spelletjes op haar Nintendo en telefoon in het Spaans. Het zijn maar kleine dingetjes, maar daar waar we de keuze hebben uit verschillende talen, kiezen we zoveel mogelijk Spaans, met het idee dat alle beetjes helpen.



Schrijven doet ze nu af en toe uit zichzelf, korte emails naar haar tantes of berichtjes op facebook voor haar nichtjes, dat soort dingen. Wel vol fouten, maar ze probeert het tenminste. Dus het begin is er.



Ik maak me er niet zo heel veel zorgen over, ik ben eigenlijk vooral blij dat ze het zo goed spreekt en ik denk dat de rest vanzelf wel komt, zodra ze het echt wil of nodig heeft. Ze heeft in ieder geval een goede basis nu om mee verder te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me hetzelfde af, wanneer ik met onze kinderen van 3,5 en 5,5 jaar het beste kan beginnen om ze Nederlands te leren lezen en schrijven. Wij wonen in Ierland en onze kinderen worden tweetalig opgevoed, Engels en Nederlands dus. Onze oudste spreekt goed Nederlands en is net begonnen met groep 2. Ze is wel al aan het leren lezen en schrijven in het Engels. Bij onze jongste is lezen en schrijven nog niet aan de orde. Die begint pas net de talen van elkaar te scheiden. Ik was ook van plan om te wachten totdat ze goed kunnen lezen in het Engels en om daarna Nederlands leesmateriaal aan te bieden. Spelling lijkt me het moeilijkste om te leren. Daar zal ik me over enkele jaren wel in moeten verdiepen. Maar goed, het is niet zo dat wij van plan zijn om in de (nabije) toekomst in Nederland te gaan wonen. Onze dochter zegt echter wel al dat ze later als ze groot is in Nederland wil gaan wonen......
Bij onze oudste (bijna 10) gaat het tot nu toe vrijwel vanzelf. In het begin schreef ze Nederlands met een twist, maar nu schrijft ze best behoorlijk Nederlands (al schrijft ze liever in haar schooltaal). Lezen doet ze liever in het Nederlands trouwens, ik heb het idee dat daardoor haar woordenschat ook vrij uitgebreid is.



Nummer 2 van 8 schrijft nog fonetisch. Ik ga er vanuit dat dat ook nog wel recht trekt (hij leest ook veel Nederlands, al is hij niet zo'n lettervreter als zijn zus).



Leren lezen in het Nederlands ging ook heel makkelijk, redelijk gelijk op met het lezen op school. Daar heb ik me wel eens over verbaasd: de talen zijn weliswaar verwant, maar sommige letters hebben andere klanken. Maar dit was kennelijk niet verwarrend.
Blijkbaar maak ik me er dus veel te druk over, want als ik het zo lees gaat en ging het bij jullie kinderen bijna als vanzelf.



Zelf ben ik dus wel van plan om 1 a 2 uur per week te gaan besteden aan Nederlands lezen en schrijven, vooral inderdaad om goede zinnen te vormen en spelling te leren. Ook omdat hij steeds meer Spaans meekrijgt door zijn school.



En nu maar hopen dat hij een boekenwurm wordt, en ook in het Nederlands wil gaan lezen, want ik denk inderdaad dat dat heel goed is voor de taalontwikkeling.
Ik volg de Nederlandse leeskernen met de oudste. Ik ben nu bezig met Veilig leren lezen kern 1. Er is heel veel materiaal te vinden. Man print het uit en dan iedere dag o geveer een kwartiertje. Oudste zit weer in een leerfase dus daar wil ik van profiteren. Verder doen we slaklezen (alle woorden langzaam lezen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven