Niet voldoende uitdaging op de kleuterschool

18-09-2014 15:32 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van net 5 is deze maand begonnen in groep 2. Ze vond het toen ze vorig jaar voor het eerst naar school ging meteen heel leuk en de juffen gaven al snel aan dat ze best wat meer uitdaging kon gebruiken, omdat ze alles heel makkelijk aankon en ook bijvoorbeeld veel beter dingen kon verwoorden dan andere kleuters etc. Ook aan het einde van het schooljaar zeiden ze dat weer. Toch heb ik niet gemerkt dat ze haar die extra uitdaging ook daadwerkelijk hebben gegeven. Op school doet ze braaf met de rest mee (het spelen met de andere kinderen vindt ze hartstikke leuk), maar ze heeft deze week al een paar keer aangegeven dat ze het maar saai vindt omdat ze allemaal makkelijke spelletjes moet doen.



Thuis leest ze me al voor (niet uit heel moeilijke boeken hoor, maar wel bijvoorbeeld al zonder de letters eerst te spellen), kan ze moeilijke woorden en zinnen lezen en blijkt ze ook al een beetje te kunnen rekenen, bijvoorbeeld keersommen rekent ze uit en zo. Ze schrijft hele zinnen vrijwel foutloos, ook moeilijke. Terwijl ze op school nog bezig zijn de letters en cijfers te herkennen en de juf haar nog nooit heeft horen lezen.

Ze heeft vooral oudere vriendinnetjes (haar beste vriendinnen zitten nu in groep 3) en qua niveau zou ze het in groep 3 zeker aankunnen, dus ik ben wel een beetje bang dat ze dit schooljaar echt niet uitgedaagd gaat worden.



Nou ben ik van plan binnenkort eens bij haar juffen aan te kaarten dat ze het saai begint te vinden op school, maar ik ben wel benieuwd wie dit herkent en wat voor mogelijkheden er zijn in zo’n geval. En wat bijvoorbeeld wel verstandig is en wat niet. Het lijkt me bijvoorbeeld ook niet altijd leuk voor kinderen als ze andere werkjes te doen krijgen dan hun klasgenootjes.

En hoe kunnen de leerkrachten zien hoe ver kinderen zijn als ze dat in de klas niet echt laten zien? Ze wil op school in boeken bijvoorbeeld alleen plaatjes kijken omdat de anderen dat ook doen, terwijl ze thuis echt lezen wel leuk vindt.



Kortom: hoe pakken we dit het beste aan en wie heeft hetzelfde meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Als je kind zich echt verveeld en toch al vriendinnetjes heeft in groep 3 (en zelfs al kan lezen en rekenen, wat ze pas in groep 3 leren), waarom kan ze dan niet gewoon doorstromen naar groep 3? Lijkt mij een betere keuze dan dat ze ieder jaar meer uitdaging moet krijgen en steeds een jaar voorloopt op de rest... En wat je zegt, het is voor het kind ook niet leuk om steeds apart behandeld te worden. Het lijkt me ook dat hoe eerder zoiets opgepakt kan worden, hoe makkelijker de overgang is voor het kind zelf.



Ik heb het zelf nooit meegemaakt (heb ook geen kinderen), maar ik zou het zeker eens goed uitleggen aan de juffen en aangeven wat jij nu verwacht wat er gaat gebeuren. Je kunt ook eens 1 op 1 met de juf en je dochter gaan lezen en rekenen. Misschien dat ze het wel wilt doen als jij erbij bent en hebt uitgelegd aan haar waarom ze even een stukje moet lezen voor de juf, en als er geen klasgenootjes in de buurt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heel gauw gesprek aan gaan met de juf! Ik zou overleggen of ze nu over kan stappen naar groep 3. Zoals jij het omschrijft, ligt ze verder voor op de stof dan die nu in groep 3 aangeboden wordt, dus een overstap zie ik niet als probleem. Maar dan moet het sociaal emotionele stuk het natuurlijk ook wel toelaten.

Er zijn verschillende manieren voor leerkrachten om te testen hoe ver een kind is. Eén ervan is natuurlijk ook in gesprek gaan met ouders en kind. Ik heb het idee dat dat nu te weinig gebeurt. Jammer, want je kind legt nu de basis van hoe zij shcool ervaart en ik zou als ouder willen dat dit een positieve ervaring is. Dus mijn advies: gesprek aangaan en vragen of overstap eventueel mogelijk is. Mocht dat niet zo zijn, duidelijk afspraken (op papier) maken wat er dan voor uitdaging aangedragen wordt voor dochter en hier ook vast een evaluatiegesprek voor plannen. Dat is heel normaal en hoort elke school zo aan te pakken!

Succes
Alle reacties Link kopieren
quote:elephantintheroom schreef op 18 september 2014 @ 15:40:

Als je kind zich echt verveeld en toch al vriendinnetjes heeft in groep 3 (en zelfs al kan lezen en rekenen, wat ze pas in groep 3 leren), waarom kan ze dan niet gewoon doorstromen naar groep 3? Lijkt mij een betere keuze dan dat ze ieder jaar meer uitdaging moet krijgen en steeds een jaar voorloopt op de rest... En wat je zegt, het is voor het kind ook niet leuk om steeds apart behandeld te worden. Het lijkt me ook dat hoe eerder zoiets opgepakt kan worden, hoe makkelijker de overgang is voor het kind zelf.



Ik heb het zelf nooit meegemaakt (heb ook geen kinderen), maar ik zou het zeker eens goed uitleggen aan de juffen en aangeven wat jij nu verwacht wat er gaat gebeuren. Je kunt ook eens 1 op 1 met de juf en je dochter gaan lezen en rekenen. Misschien dat ze het wel wilt doen als jij erbij bent en hebt uitgelegd aan haar waarom ze even een stukje moet lezen voor de juf, en als er geen klasgenootjes in de buurt zijn.

Dit dus, maar dan moet ze het wel op school laten zien. Kinderen kunnen trouwens tot de herfstvakantie makkelijk instromen in groep 3 zonder te veel achterstand te hebben. (Ten minste dat is mij ooit verteld, toen wij met hetzelfde probleem zaten, overigens is onze zoon uiteindelijk gewoon in september mee gegaan)



Ik zou op korte termijn het gesprek met de juf aan gaan en aangeven dat ze testen hoe ver ze is. Ze kan beter nu doorstromen, dan volgend jaar bv. Ineens naar groep 4.
Alle reacties Link kopieren
Doorstromen naar groep 3, daar heb ik een half jaar geleden inderdaad ook al aan gedacht. Maar omdat de leerkrachten daar nooit over begonnen en ik geen pusherige moeder wilde zijn, heb ik dat niet aangekaart. Lastig...



Sociaal-emotioneel is ze aan de ene kant ver genoeg, maar ze is ook nog wel erg van het spelen. In groep 3 moeten ze natuurlijk al wel veel stilzitten en ik vraag me af of ze dat wel kan. Maar goed, dat zou ik natuurlijk op school kunnen bespreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 18 september 2014 @ 15:44:

[...]



Dit dus, maar dan moet ze het wel op school laten zien. Kinderen kunnen trouwens tot de herfstvakantie makkelijk instromen in groep 3 zonder te veel achterstand te hebben. (Ten minste dat is mij ooit verteld, toen wij met hetzelfde probleem zaten, overigens is onze zoon uiteindelijk gewoon in september mee gegaan)



Ik zou op korte termijn het gesprek met de juf aan gaan en aangeven dat ze testen hoe ver ze is. Ze kan beter nu doorstromen, dan volgend jaar bv. Ineens naar groep 4.Dat is waar. Ik zal meteen morgen naar de juf gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je kind echt al zo ver is als je zelf zegt en ook eigenlijk alleen vriendinnetjes heeft uit groep 3 dan is ze daar natuurlijk veel beter op haar plaats. Dus dan zou ik het gesprek met school zeker aangaan. Ook al omdat je dochter aangeeft dat ze de huidige groep saai vindt.



Weet je trouwens wel zeker dat ze echt kan lezen omdat ze op school alleen plaatjes wil kijken.



Als ze de bekende voorleesboeken van thuis al 100 x heeft gehoord kan een beetje intelligent kind natuurlijk ook gewoon de tekst van voor naar achteren opdreunen omdat ze die uit het hoofd kent in plaats van dat ze die daadwerkelijk leest.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 18 september 2014 @ 15:50:

Als je kind echt al zo ver is als je zelf zegt en ook eigenlijk alleen vriendinnetjes heeft uit groep 3 dan is ze daar natuurlijk veel beter op haar plaats. Dus dan zou ik het gesprek met school zeker aangaan. Ook al omdat je dochter aangeeft dat ze de huidige groep saai vindt.



Weet je trouwens wel zeker dat ze echt kan lezen omdat ze op school alleen plaatjes wil kijken.



Als ze de bekende voorleesboeken van thuis al 100 x heeft gehoord kan een beetje intelligent kind natuurlijk ook gewoon de tekst van voor naar achteren opdreunen omdat ze die uit het hoofd kent in plaats van dat ze die daadwerkelijk leest.



Ze kan echt lezen. We halen regelmatig boeken uit de bieb en die kent ze dus nog niet. Laatst hadden we een AVI boekje van Woezel en Pip (geen idee wat voor niveau dat is, in ieder geval voor beginnende lezertjes) en dat las ze me zo voor. Moeilijkere boeken doet ze nog wel spellend. Onderweg leest ze ook dingen op borden en zo.



Ze vindt de groep niet saai hoor, ze heeft hier ook veel vriendinnen. Maar al vanaf dat ze net op school zat, sloot ze beter aan met de kinderen van groep 2.
Alle reacties Link kopieren
is een ander type school, niet prettiger voor haar? Montessori oid? waar kinderen individueel werken?

Die van mij konden ook al prima lezen in de kleuterklas, maar dat gaf niks. Want ieder werkt op eigen niveau. Klas overslaan hoeft dan niet, want is ook niet altijd zaligmakend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar nu niet meer naar een andere school willen doen. Helaas zit er ook geen ander type school bij ons in de buurt.



Mijn oudste zit ook op deze school en op zich is het een fijne en volgens mij ook wel goede school. Ik weet dat ze in de hogere groepen ook wel verschillende niveaugroepjes hebben met lezen, rekenen etc. Mijn oudste dochter is altijd gemiddeld geweest qua leren en heeft zelfs altijd wat moeite gehad met lezen, dus ik heb er nog nooit ervaring mee gehad. Maar ik vind wel dat ze er nu niet echt goed mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens ook wel bang voor negatieve gevolgen van een klas overslaan, zeker als ze later naar de middelbare school gaat. In groep 2 is ze nu zelfs al een van de jongere leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
De school kan ook zorgen voor verdieping en extra werkjes bij de kleuters. Zeker in de loop van het schooljaar zullen er meer kinderen zijn die hier behoefte aan hebben.



Wat ik bij mijn dochter op school in groep zag was dat er tijdens het lees-halfuurtje (in groepjes met ouders er bij) enkele kinderen van groep 2 mee kwamen lezen. Leuk voor die kinderen en uitdagend.
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 15:48:



Sociaal-emotioneel is ze aan de ene kant ver genoeg, maar ze is ook nog wel erg van het spelen. In groep 3 moeten ze natuurlijk al wel veel stilzitten en ik vraag me af of ze dat wel kan. Maar goed, dat zou ik natuurlijk op school kunnen bespreken.Ander soort school zoeken? Montessori bijvoorbeeld? Ook meerdere groepen in 1 klas en dus makkelijker andere werkjes doen zonder je een buitenstaander te voelen.
Oh, mosterd
Zo te lezen gaat ze zich in groep 3 helemaal dood vervelen, dus daar zou ik niet als eerste aan denken. Mijn zoon is een paar jaar geleden na de kerstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan en dat werd geen succes. Niet omdat hij de stof niet bij kon benen hoor, hij las op dat moment op E5-niveau en hij rekende op M4/E4 niveau. En daar zat ie dus, met zijn kleine wiebelige kleuterkontje op een stoeltje allemaal dingen te 'leren' die hij al lang kon en kende. Tel daarbij op dat hij qua fijne motoriek nog lang niet aan formeel schrijfonderwijs toe was en de ramp was compleet. Achteraf ben ik trouwens wel blij dat ie versneld is hoor, en het gaat nu prima met hem. Maar het moment was helemaal verkeerd gekozen.



Wat ik dan wel zou doen? Kijken wat je kunt bereiken met extra uitdaging in groep 2, met een beetje kennis en creativiteit valt daar een heleboel winst te behalen. En dan misschien groep 3 helemaal overslaan. Met het oog op dat laatste zou ik in groep 2 ook vast beginnen met schrijven.
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 16:08:

Ik ben trouwens ook wel bang voor negatieve gevolgen van een klas overslaan, zeker als ze later naar de middelbare school gaat. In groep 2 is ze nu zelfs al een van de jongere leerlingen.Mijn kinderen zijn allebei een keer versneld. Oudste is nu 13 en zit in de derde van het VO, en niemand die zich er druk over maakt dat ze een jaar jonger is. De meesten weten het niet eens . Jongste is nu 10 en zit in groep 8 en zal net een paar dagen 11 zijn als hij naar het VO gaat, maar dan is hij er ook meer dan aan toe. Hij zit op dit moment met kinderen in de klas die allemaal 2-3 jaar ouder zijn dan hij en daar past hij prima tussen. Gezien zijn bijkomende problematiek (ADHD) heb ik wel eens een balletje opgegooid over een extra-jaar in groep 8, maar school zag er de 'sociaal-emotionele' meerwaarde niet van in om zo'n leergierig jongetje een jaar lang kunstmatig te vertragen, en ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 18 september 2014 @ 16:08:

Ik ben trouwens ook wel bang voor negatieve gevolgen van een klas overslaan, zeker als ze later naar de middelbare school gaat. In groep 2 is ze nu zelfs al een van de jongere leerlingen.

Het enige negatieve gevolg wat er kan zijn, is dat je kind, nooit leert leren. Mijn zoon, is hierdoor, in 2 gymnasium alsnog blijven zitten. Hij wist gewoon echt niet hoe je iets moest leren. Had hij nog nooit hoeven doen en dan is 5 vreemde talen, waar je dat dus wel voor moet doen echt een probleem.



Daarom, moet je kind juist nu al extra uitdaging krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap alleen niet dat het een leerkracht volledig kan ontgaan dat een leerling uit haar groep kan lezen en zelfs moeilijke sommen kan maken. Dat moet toch opvallen?



En daarnaast, werken ze niet met een LVS? Daar moet toch ook uit komen dat ze hoog presteert?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 18 september 2014 @ 16:46:

Ik snap alleen niet dat het een leerkracht volledig kan ontgaan dat een leerling uit haar groep kan lezen en zelfs moeilijke sommen kan maken. Dat moet toch opvallen?



En daarnaast, werken ze niet met een LVS? Daar moet toch ook uit komen dat ze hoog presteert?



Ten eerste laat ze dus op school niet zien wat ze kan. En ten tweede zien ze dus wel dat ze verder is, maar doen ze er volgens mij niets mee. Ik had daar misschien al eerder achteraan moeten gaan, maar ik voel me dan al snel zo'n moeder van wie het kind "zo nodig moet".



Maar nu, omdat ze aangeeft dat ze het te makkelijk vindt en het niet zo leuk meer vindt, vind ik dat ik er wel echt iets mee moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 18 september 2014 @ 16:27:

[...]



Het enige negatieve gevolg wat er kan zijn, is dat je kind, nooit leert leren. Mijn zoon, is hierdoor, in 2 gymnasium alsnog blijven zitten. Hij wist gewoon echt niet hoe je iets moest leren. Had hij nog nooit hoeven doen en dan is 5 vreemde talen, waar je dat dus wel voor moet doen echt een probleem.



Daarom, moet je kind juist nu al extra uitdaging krijgen.Dat is een hele goede. Ik redde het zelf tot 4 gymnasium zonder veel te doen. Daarna wist ik dus ook totaal niet hoe ik moest leren. Uiteindelijk heb ik het gered tot het laatste jaar en ben toen gezakt. Ook op het HBO lukte het niet, omdat ik niet gewend was ervoor te werken. Uiteindelijk heb ik er nu nog steeds last van. Dat wil ik voor mijn dochter echt voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
groep overslaan is niet altijd zalig makend (die van mij ging van groep 4 naar 6) en dat gaat nu op het VO niet zo gemakkelijk..



Vraag of ze haar eens willen doortoetsen om zo haar niveau te bepalen en laat eens bekijken hoe het sociaal emotioneel zit..



Bij ons op de basisschool mogen dit soort kinderen halve dagen naar groep 3 en halve dagen naar groep 3 (toen mijn kind dat nodig had kon dat allemaal niet). zo krijgt je kind het beste van alle 2.. Aan het eind van het schooljaar word bekeken of kind mee kan naar groep 4..



Is dat wat ?
Klas laten overslaan zou ik echt niet zomaar doen. Dan is ze erg jong als ze vakken en later een beroep moet kiezen, dat werkt vaak in het nadeel.



Iig, mijn zoon zit met hetzelfde. Hij wordt nu getest bij Ggz (oa op iq) en zit op een school waar ze hem extra vakken kunnen bieden, tot wiskunde en dergelijke in groep 7/8 aan toe. Is dat een idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 18 september 2014 @ 18:02:

Klas laten overslaan zou ik echt niet zomaar doen. Dan is ze erg jong als ze vakken en later een beroep moet kiezen, dat werkt vaak in het nadeel.



Iig, mijn zoon zit met hetzelfde. Hij wordt nu getest bij Ggz (oa op iq) en zit op een school waar ze hem extra vakken kunnen bieden, tot wiskunde en dergelijke in groep 7/8 aan toe. Is dat een idee?

Tegenwoordig is het heel normaal, dat kinderen van voor 1 januari doorstromen, dat scheelt dus maar ongeveer een half jaar.



Zit hij op Leonardo onderwijs? Daar ben ik dus geen voorstander van. Mijn zoon had ook zijn eigen leerlijn, maar wel op een gewone school. Dit is voor zijn sociale vaardigheden heel goed geweest.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd dacht ik toen ik de titel van dit topic las, daar heb je er weer zo eentje, die haar kind mega intelligent en bijzonder vindt.



Maar wat jouw kind al kan is ook best bijzonder. Bij ons op de buurtschool zit Leonardo onderwijs voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Zit dat bij jou in de buurt niet?



Ik moet wel eerlijk zeggen dat een groep overslaan wel haar hele schoolloopbaan zou blijven achtervolgen. Ze is nu al bijna de jongste. Dat zul je op de basisschool nog niet zo erg merken, maar als ze op de middelbare school komt wel. Dat zit hem in simpele dingen als voor het eerst uitgaan, drinken, voor het eerst alleen op vakantie. Voor het eerst ongesteld worden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Mijn nichtje had ook dit "probleem", zij kreeg op een gegeven moment ook Spaans en dergelijke op de basisschool. Kunnen ze jouw dochter uiteraard op haar eigen niveau niet op die manier uitdaging bieden?



Moeilijke keuzes hoor.
Een gesprek aangaan met de juffen. Ons bruidsmeisje zit nu eindelijk sinds een maand in groep 3, ze was te jong om eerder te mogen. Zij leest boekjes uit groep vier en rekent ook al op dat niveau. In groep 2 ging ze op een gegeven moment expres werkjes verknallen omdat ze er niets aan vond (ik mag niet knippen, ik MOET prikken en dat wil ik niet dus maak ik het stuk). Ouders werden gesommeerd niet meer thuis met haar te lezen en loco te spelen, maar haar te laten prikken in karton...



Nu is het goed. Voor hoelang, dat is afwachten, maar het hele groep 2 is een drama geweest voor alle partijen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven