Onzeker over verschillende dingetjes, mag ik jullie advies?

20-04-2014 10:50 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal! Ik heb een dochtertje van 12 weken, zij heeft reflux (medicatie) en KMA (Friso Pepti).



Ik weet niet zo goed hoe te beginnen om mijn verhaal zo duidelijk mogelijk te formuleren dus begin maar gewoon met schrijven hihi.



Mijn kleine meid wilde de eerste vier weken alleen op mij of mijn man slapen, (ergens anders resulteerde in gehuil) dit brak mij op een gegeven moment op dus met behulp van een Co-sleeper, rust, regelmaat principe vanuit het ziekenhuis (drie nachten samen met haar in ziekenhuis geweest voor slecht slapen, veel huilen, etc) slaapt ze nu in haar eigen kamertje. De nachten slaapt ze al weken door, krijgt haar laatste fles om 23:00 en meldt zich de volgende ochtend om 6:30-7:00. Ik merk dat na de fles van 19:00 het slapen ook erg goed gaat en we haar eigenlijk elke keer wakker moeten maken voor de fles van 23:00. Ik ben onzeker of ik op de dag haar vermoeidheidssignalen wel goed oppak of is mijn kleine schat een mindere slaapster op de dag? Onze dag ziet er zo uit :



6:30-7:00, wakker, verschonen, voeden, boeren, omhoog houden (reflux) knuffelen. Vaak valt ze op mijn arm in slaap en is het dan ongeveer 8:00-8:15. Ik leg haar dan in bed en ze wordt ingebakerd.



4 uur later weer een fles (150 cc met 5 schepjes) en zo de hele dag door.



Vaak slaapt ze na haar eerste fles ongeveer een uurtje tot anderhalf uur. En hier komt waar ik soms niet goed weet wat ik kan doen, mekkeren, jammeren dan laat ik haar liggen. Aaitje over haar bolletje, misschien nog even boeren, speentje in. Soms helpt het en slaapt ze verder maar soms ook niet.

Als ze niet meer wilt slapen, haal ik haar dan uit haar bedje om haar in de box te leggen? Wil haar namelijk ook stimuleren vrij te bewegen en te spelen in de box (omdat ze ingebakerd in bed ligt) maar vaak houdt ze het niet lang vol in de box. Mekkeren, jammeren, huilen....is het dan dat ze weer moe is en alsnog wilt slapen? Vind ze de box dan niet leuk? Zit er aan te denken een speelkleed aan te schaffen maar ben soms bang dat ik haar daarmee teveel prikkel?



Kan me soms ook onzeker voelen over op stap gaan en haar slaapjes. Slapen in de wandelwagen bak duurt even voordat dat lukt en zodra je stil staat wordt ze wakker maar om elke dag de hele middag thuis te zitten? En wil haar ook graag laten wennen aan haar omgeving maar wel in alle respect voor haar. Hoe doen jullie het met slapen, slaapplekken, op stap gaan, prikkels etc?
Het meisje is pas 12 weken!

Hou haar lekker bij je, je verwacht veel te veel.



Edit: waarom laat je haar liggen als ze anderhalf uur heeft geslapen?

Neem haar uit bed, speel even wat, en dan eventueel in de box, of naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon veel knuffelen op de dag. Ze is immers al zoveel alleen. Dat in de box spelen heb ik nooit zo gesnapt, waarom niet lekker samen spelen. Ze kan ook vrij bewegen als ze bij jou op schoot ligt en dan kun je ook lekker met een knuffeltje met een belletje of iets anders spelen. Die kleintjes hebben vooral veel aandacht en warmte (de geur van mama en papa) nodig. Echt spelen kunnen ze op die leeftijd toch nog niet, dat komt later vanzelf.

Overdag heeft onze kleine meid nooit meer dan 45 minuten achter elkaar geslapen en vaak vond ik het dan niet eens de moeite om haar weg te leggen
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zou je je kind teveel prikkelen met een speelkleed? Kies iets rustigs (ik ben zelf geen voorstander van al die lichtjes en geluidjes in babyspeelgoed) en je merkt vanzelf of je baby ermee gaat spelen.



Verder... ik ben zelf geen moeder maar je onzekerheid is volgens mij moeder-eigen. Heb je moeders in je eigen omgeving om dit soort dingetjes bij te checken en af te kijken? Je eigen (schoon)moeder die je om advies kan vragen?
Alle reacties Link kopieren
En dat wegleggen om te spelen, tja. Dat is heel erg Westers. Je kind kan net zo goed spelen waar jij bij bent hoor, op schoot of op de grond/bank naast jou.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet een uurtje bij jou rechtop in een draagdoek? Lekker veilig bij mamma.
Been there, done that, got the T-shirt.
Wegleggen om te spelen lijkt me op deze leeftijd inderdaad te veel gevraagd, ze heeft dan immers al een hele tijd in haar bedje gelegen. Contact is nu veel belangrijker voor je kindje. Heel veel knuffelen en bij je houden. Door middel van contact met jou leert ze juist beter kijken en spelen. En ja, dat is af en toe een aanslag voor jezelf maar het gaat echt voorbij. Mijn zoon is nu 11 maanden en wil nog maar af en toe op schoot. Ik kan dat geknuffel nu echt missen...
Alle reacties Link kopieren
Niet lullig bedoeld, maar je maakt je echt een beetje te druk. Je dochter is nog maar 12 weken oud, dat is nog heel klein. Ze hoeft niet alleen te spelen en ze hoeft ook niet langer dan 1,5 uur te slapen. 1,5 Uur is zelfs heel netjes voor een kindje van die leeftijd. Er zijn er genoeg die niet langer dan 45 minuten slapen. Als ze wakker wordt en begint te jammeren, waarom laat je haar dan liggen? Haal haar gewoon uit bed en ga lekker met haar op de bank zitten. Ze hoeft toch niet meteen in de box? Ze is nog veel te klein om zichzelf te kunnen vermaken en wil eigenlijk alleen maar bij jou zijn. Ik vind het sowieso al een prestatie dat ze in haar eigen bed op haar eigen kamer slaapt. Onze zoon deed dat 'pas' met 4 maanden en onze dochter hebben we ruim 8 maanden tussen ons in in bed gehad.



Qua prikkels: je merkt vanzelf wel wat je dochter aan kan en wat teveel is. Onze zoon (nu 3,5 jaar) was een enorm prikkelgevoelige baby. We konden hem het eerste jaar eigenlijk nergens mee naartoe nemen en dat hadden we binnen twee maanden al door. Het is nu nog een snel overprikkeld kereltje (hij is ook autistisch, is nu gebleken). Onze dochter (nu 20 maanden) kun je overal mee naartoe slepen, die is nergens van onder de indruk. Zoveel kinderen, zoveel verschillen. En je ziet het snel genoeg.



Van een speelkleed raakt een baby echt niet overprikkeld. Ja, of er moeten enorme zwaailichten op zitten, maar dat lijkt me niet. Ikea heeft vaak leuke kleden. Koop er gewoon een en leg je dochter erop. Zie je vanzelf wel of ze er wat mee gaat doen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 20 april 2014 @ 12:11:

Waarom niet een uurtje bij jou rechtop in een draagdoek? Lekker veilig bij mamma.Omdat mijn meissie de draagdoek/zak niet als prettig ervaart. Ik probeer het iedere dag weer, heb ook een draagdoekconsult genomen maar elke keer weer wordt het huilen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chryssa schreef op 20 april 2014 @ 13:12:

Niet lullig bedoeld, maar je maakt je echt een beetje te druk. Je dochter is nog maar 12 weken oud, dat is nog heel klein. Ze hoeft niet alleen te spelen en ze hoeft ook niet langer dan 1,5 uur te slapen. 1,5 Uur is zelfs heel netjes voor een kindje van die leeftijd. Er zijn er genoeg die niet langer dan 45 minuten slapen. Als ze wakker wordt en begint te jammeren, waarom laat je haar dan liggen? Haal haar gewoon uit bed en ga lekker met haar op de bank zitten. Ze hoeft toch niet meteen in de box? Ze is nog veel te klein om zichzelf te kunnen vermaken en wil eigenlijk alleen maar bij jou zijn. Ik vind het sowieso al een prestatie dat ze in haar eigen bed op haar eigen kamer slaapt. Onze zoon deed dat 'pas' met 4 maanden en onze dochter hebben we ruim 8 maanden tussen ons in in bed gehad.



Qua prikkels: je merkt vanzelf wel wat je dochter aan kan en wat teveel is. Onze zoon (nu 3,5 jaar) was een enorm prikkelgevoelige baby. We konden hem het eerste jaar eigenlijk nergens mee naartoe nemen en dat hadden we binnen twee maanden al door. Het is nu nog een snel overprikkeld kereltje (hij is ook autistisch, is nu gebleken). Onze dochter (nu 20 maanden) kun je overal mee naartoe slepen, die is nergens van onder de indruk. Zoveel kinderen, zoveel verschillen. En je ziet het snel genoeg.



Van een speelkleed raakt een baby echt niet overprikkeld. Ja, of er moeten enorme zwaailichten op zitten, maar dat lijkt me niet. Ikea heeft vaak leuke kleden. Koop er gewoon een en leg je dochter erop. Zie je vanzelf wel of ze er wat mee gaat doen.Alleen spelen is inderdaad niet de bedoeling Als ze wakker is en niet meer wilt slapen dan haal ik haar uiteraard uit haar bedje. Ik laat haar niet jammerend in haar bedje liggen. Maar vaak wilt ze dan ook niet bij mij of in de draagzak dus vandaar mijn vraag over de box.
Alle reacties Link kopieren
quote:dinte schreef op 20 april 2014 @ 11:23:

Gewoon veel knuffelen op de dag. Ze is immers al zoveel alleen. Dat in de box spelen heb ik nooit zo gesnapt, waarom niet lekker samen spelen. Ze kan ook vrij bewegen als ze bij jou op schoot ligt en dan kun je ook lekker met een knuffeltje met een belletje of iets anders spelen. Die kleintjes hebben vooral veel aandacht en warmte (de geur van mama en papa) nodig. Echt spelen kunnen ze op die leeftijd toch nog niet, dat komt later vanzelf.

Overdag heeft onze kleine meid nooit meer dan 45 minuten achter elkaar geslapen en vaak vond ik het dan niet eens de moeite om haar weg te leggen Hoezo zoveel alleen? Omdat wij de keuze hebben gemaakt haar in haar eigen bedje en kamertje te leggen?
Je spreekt jezelf tegen. In je OP zeg je dat als ze jammert, dat je haar laat liggen. Nu opeens niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon vond het speelkleed leuk opdie leeftijd, voor een minuut of 20. Altijd eersteven op de buik en als dat te vermoeiend werd opde rug. Ik legde hem dan zo dat hij trappelend 1 van de bogen raakte en dan ging de bel in het balletje rinkelen. Vond hij eeg fascinerend. Nu is hij 6 maanden en trekt nu de speeltjes aan de bogen met zijn handen naar zichzelf/zijn mond toe. Nog veel plezier van dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 20 april 2014 @ 16:23:

Je spreekt jezelf tegen. In je OP zeg je dat als ze jammert, dat je haar laat liggen. Nu opeens niet meer.kijk het even aan en als het door gaat dan haal ik haar eruit....
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet waarom jullie naar het ZH moesten. Wat is daar ptecies toegepast? Ze slaapt genoeg. Wat is precies het probleem?HHuilt ze als ze wakker is veel?
Jeetje...anderhalf uur slapen, dat deden die van mij niet bij 12 weken. Meestal meerdere keren 30 minuutjes.

Alleen spelen deden ze ook nog niet, gewoon lekker op schoot of in de draagdoek, af en toe even op de buik oefenen met mij ernaast en verder tukjes in de draagdoek of in bedje bij mij in de buurt, zoals in de huiskamer. 12 weken is superjong en alles wat een baby wil is bij mama of papa zijn.
quote:

kvdt76, 43 minuten geleden

Ik begrijp niet waarom jullie naar het ZH moesten. Wat is daar ptecies toegepast? Ze slaapt genoeg. Wat is precies het probleem?HHuilt ze als ze wakker is veel?

Viel mij ook op. Een kind van vier weken opnemen omdat het alleen bij de moeder slaapt, klinkt heel eigenaardig.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Maar nu ik t teruglees valt me de kma en reflux meer op. Had de opname daar mee te maken? Huilpoli? Misschien vind ze rechtop daarom fijner? In de box vinden ook lang niet alle kindjes fijn. Heb je hulp uit je omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je onzekerheid van de eerste weken. Maar je mag nu best een beetje op je eigen inzicht gaan vertrouwen hoor. Groeit ze goed? Is ze ook op momenten lekker tevreden? Dan is er niet zoveel aan de hand. Ieder kind is anders en je hoeft niet alles te doen wat een ander adviseert. Je moet doen wat bij je past. En dingen uitproberen. En in je achterhoofd houden dat baby'tjes af en toe gewoon huilen en dat is helemaal niet zo erg. Zeker een baby met reflux die heeft lichamelijke ongemakken en huilen is het enige waarmee ze dat kunnen uiten. Je kunt haar troosten als ze verdrietig is maar als dat niet werkt, hou haar dan lekker tegen je aan en laat haar maar even huilen. Raak er niet van in paniek, je bent bij haar en het gaat echt wel weer over. Maak je ook niet zo druk over of je haar overprikkelt of wat nu de beste tijd is om te gaan wandelen. Daar is geen pasklaar antwoord op en het is elke dag anders. Doe gewoon wat jij wil doen waarschijnlijk gaat ze daar wel in mee. En wil je een babygym voor haar kopen? Gewoon doen en kijken hoe ze erop reageert. Ik heb een houten van woezel en pip, inderdaad bewust niet zo'n hysterisch ding, je merkt vanzelf of ze het leuk vindt.



Mijn dochter is nu 13 weken en slaapt sinds 5 weken in haar eigen kamertje. En mooi hoor al die adviezen over je kleintje de hele dag bij je maar bij mij past dat niet. Past het bij jou wel? Gewoon doen dan maar het moet echt niet. Zeker als ze niet goed reageert op die draagzak. Mijn dochter sliep in het begin ook slecht overdag dus toen heb ik haar ook een paar dagen in een draagzak gedaan. Ik was net als jij ook heel erg bezig met prikkels en regelmaat en activiteiten over de dag verdelen. Op een gegeven moment heb ik dat helemaal losgelaten en toen ging ze ineens wel gewoon in haar bedje slapen. Wat was ik blij dat ik die draagzak niet meer hoefde te gebruiken. Ze speelt nu ook veel in de box alleen. Ligt ze een beetje naar haar handjes te kijken of zo. Ze vindt het wel lekker even alleen spelen. Als ze het zat is laat ze zich horen en dan kijk ik wat ze wil. Bij mama spelen? Dan ga ik met haar spelen. Als ze blijft jengelen breng ik haar naar bed. Dan wil ze gewoon met rust gelaten worden en slapen. Als je dan bij haar blijft wordt ze juist onrustig, als je haar met rust laat wordt ze rustig en gaat ze slapen. Maar goed, dit werkt voor mijn kind. Probeer uit te vinden wat voor jouw kind werkt. Gewoon uitproberen je doet heus niet alles fout. En soms huilen ze gewoon even. Dat kun je nou eenmaal niet altijd voorkomen. Zoals ik al zei: bij je houden en wachten tot het overgaat. Niet in paniek raken dan heb je de helft al gewonnen.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: ze is 12 weken. Ze heeft ongeveer 38 weken in jouw buik geleefd en nu moet ze ineens vanalles "zelf doen"? Hou haar lekker bij je, veel knuffelen, wandelen, dingen bekijken in huis (kijk een plant), dat zelf doen komt later wel. (als ze een jaar of 20 is...).



En ik heb een vraag: ik dacht dat een baby met reflux nooit ingebakerd mocht worden i.v.m. spugen en stikgevaar?
Het klinkt heel normaal bij 12 weken, zo'n 10 minuutjes in de box, samen op een groot kleed op de grond kan ook en verder veel op schoot. Ergens na een voeding naar buiten, een boodschap doen of gewoon wandelen. En mijn kinderen zaten graag in een wipstoeltje te kijken wat ik deed, de was opvouwen of aardappels schillen of douchen of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
O en nog iets: op het cb hebben ze het over regelmaat, prikkels enz. Hier op het viva forum is het stokpaardje: die adviezen negeren en de baby de hele dag bij je houden. Totaal tegenstrijdig en dan weet je niet meer wat je moet kiezen. Ik werd er gewoon schizofreen van. Dus op een gegeven moment ben ik maar wat gaan doen wat mijn eigen gevoel me ingaf, en verrek: het werkte! Niet meteen, maar het ging steeds beter. Ik werd zekerder in mijn nieuwe rol als moeder en dat komt je kind ook ten goede. Eerst dacht ik bij elk advies: o dus ik doe het verkeerd. Nu denk ik vaak: dat is een slecht advies ik doe het anders. ze gaan echt niet meteen dood als je iets verkeerd doet en ze hebben ook heus niet meteen een trauma voor de rest van hun leven, onthou dat maar. En kijk eens om je heen: iedereen is onzeker in het begin en uiteindelijk komt het altijd goed. Laat je niet gek maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kvdt76 schreef op 20 april 2014 @ 19:18:

Ik begrijp niet waarom jullie naar het ZH moesten. Wat is daar ptecies toegepast? Ze slaapt genoeg. Wat is precies het probleem?HHuilt ze als ze wakker is veel?Omdat ze met vier weken extreem veel huilde!
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 20 april 2014 @ 20:04:

[...]



Viel mij ook op. Een kind van vier weken opnemen omdat het alleen bij de moeder slaapt, klinkt heel eigenaardig.In mijn post staat beschreven waarom. Dus niet omdat mijn meisje alleen maar op mij wilde slapen. Eigenaardig..
Ze is nog maar 12 weken. Neem haar eens mee op bed en ga lekker samen knuffelen, kusjes geven en lekker bij mama laten zijn. Ga een tijdschrift lezen terwijl je haar op de arm hebt. Dat spelen komt echt nog wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven