Ritme baby 4 maanden

18-09-2014 21:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van bijna 4 maanden en weet niet zo goed wat nu het beste is. Ik hoop dat ik van jullie kan leren!



Ik lees overal dat je het volgende ritme moet volgen: slapen-wakker-voeden-spelen-slapen. Sinds ongeveer een maand slaapt hij echter overdag maar 45 minuten. Ik probeer het slaapje te verlengen, maar het lukt gewoon niet! Tips hiervoor zijn ook welkom (omdat ik wel eens lees dat uiteindelijk de nachten dan ook slecht worden)!



Het probleem dan is als je dat ritme volgt, ik nu dus vaak elke 2 uur voed. Ik zie echter veel mensen elke keer zeggen dat ze 3 of 4 uur tussen de voedingen laten. Mijn vraag is dan: wat doen jullie dan? Rekken jullie? Of slapen jullie kinderen allemaal netjes 1,5 uur? De enige keer dat ik 3 uur haal op een dag, is het moment dat ik met hem naar buiten ga en een stuk ga wandelen.



Ik heb hem nu af en toe na het slaapje in de box gedaan, om te kijken of ik misschien gewoon niet te snel voed, maar dan wordt hij wel snel onrustig en blijkt toch te willen drinken. Doordat hij zo weinig slaapt, is hij vaak ook redelijk snel weer moe (eerder dan de 1,5 uur waarvan ze zeggen dat een baby rond die leeftijd wakker mag blijven). Als hij dus vroeg al weer wakker wordt, zou ik soms al eerder dan 2 uur moeten voeden. Ook wordt hij soms moe onder het drinken.



Ik weet het gewoon niet meer. Snap niet waarom veel mensen om de 3 of 4 uur kunnen voeden. Laten huilen is echt niet mijn ding, vooral omdat ik onderzoeken heb gelezen dat dit echt niet goed is voor een kind onder de 6 maanden. Alleen heb het idee dat het ook niet goed is om hem zo vaak te voeden. Of zeggen jullie net als bij borstvoeding: gewoon zo laten?

Ik kom tegenwoordig totaal vaak op 7 voedingen overigens, omdat hij opeens in de nacht langer slaapt (bijv na 19 uur en wakkertijd in bedje nog 4 uur slaap). Ik geef hem nu flesvoeding (sinds een maand) en hij eet overigens bijna nooit de 150ml x zijn lichaamsgewicht. Met 7 voedingen kom ik vaak zo rond de 720-750ml en hij mag 1000ml. Dat haalt hij dus nooit. Ik zie vaak ook mensen zeggen dat ze flessen van 180 (200ml) aanbieden....dat kan hij gewoon niet op!



Ik ben heel benieuwd naar jullie tips! Soms weet ik het gewoon niet, of ik het wel goed doe. Of zeggen jullie: zo is het prima, hij gaat vanzelf wel weer langer slapen en dan komt er wel meer tijd tussen de voedingen?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat prima zo. Dus ik zou niets veranderen.
Ik zou ook zeggen zo laten. Lees niks vreemds
Toen mijn dochter nog borstvoeding met bijvoeding kreeg, viel ze ook halverwege in slaap. Tip van de kraamverzorgster om haar even ergens anders weg te leggen, in de box bijvoorbeeld. En ja hoor, binnen 5 minuten werd ze weer wakker en kon ik weer verder. Dat zou je eens kunnen proberen.



Over die 1000 ml moet je je echt niet te druk maken. Hier drinkt dochter, ook bijna vier maanden overigens, alleen de ochtendfles leeg, de rest laat ze regelmatig wat staan.



Leg je je kind ook te slapen in zijn bedje? Hier sliep dochter ook niet altijd heel lang beneden, maar in haar bedje, met rust en weinig geluid, de gordijntjes dicht, slaapt ze toch 2 keer per dag een uur of twee.
Alle reacties Link kopieren
Schone luier als hij vies is, voeden als hij honger heeft, spelen als hij wakker is en slapen als hij moe is.



Dat is mijn ritme en dat geeft heel veel rust.



Niet op de klok kijken, daar word je gestrest van.
Alle reacties Link kopieren
Zou hij niet meer drinken als er meer tijd tussen zit? Als je elke twee uur drinkt, heb je ook niet zo'n honger. En dan misschien afleiden zoals met het wandelen (niet laten huilen). Ik heb ook een zoontje van 4 maanden en die krijgt 4x 210/7 op een dag. Zit inderdaad 4 uur tussen. Hij begint ook echt pas na die vier uur te huilen, want zo'n volle fles vult hem goed.



Je kan het wel zo laten, maar heb het idee dat je dat niet prettig vindt. Met 7 keer voeden kom je ook bijna aan niks anders toe. Zoontje zat eerst op 5x 180/6, maar moest toen elke 3 uur de fles. Erg onhandig met slaapjes en andere dingen. Had ook het gevoel dat hij vol zat (en wel doordrinken, he). Ben toen naar 4 flessen gegaan. Hij wordt ook vaak na 45 min wakker, maar heeft dan niet eerder honger. Hij speelt dan tot hij weer moe is. Dan weer een slaapje van 45 min en dan de volgende fles (mits alles goed gaat, heb net zelf een bericht geplaatst )



Dus misschien rekken op een prettige manier en dan kijken of hij meer drinkt en het daarmee ook langer volhoudt?
quote:cbtje schreef op 18 september 2014 @ 21:38:



Ik lees overal dat je het volgende ritme moet volgen: slapen-wakker-voeden-spelen-slapen. Sinds ongeveer een maand slaapt hij echter overdag maar 45 minuten. Ik probeer het slaapje te verlengen, maar het lukt gewoon niet! Tips hiervoor zijn ook welkom (omdat ik wel eens lees dat uiteindelijk de nachten dan ook slecht worden)!



Bij sommige kinderen werkt dat gewoon niet zo. Mijn oudste ging alleen maar slapen net na een voeding, dus bij hem was die volgorde niet handig. Kijk naar je kind, niet naar de boekjes.



Wat gebeurt er als je hem niet in z'n upper in de box legt als hij wakker wordt, maar bij je houdt? Heel lang zelf spelen in de box is nog wat veel gevraagd voor zo'n jong kind.



Met voeden op verzoek is niks mis, ook niet als dat betekent dat hij vaak kleine beetjes drinkt. Veel schema's zijn gericht op snel naar grote flessen, maar dat is niet iets wat moet.
Alle reacties Link kopieren
Dragen in een draagdoek of een voorgevormde drager? Vond mijn zoon heerlijk. En nu hij 11 maanden is bengen en halen we nog zo naar en van het kinderdagverblijf en als hij jengelig is doe ik hem op mijn rug en ga een stuk wandelen. Maar ook in huis vond zoonlief het heerlijk, lekker gedragen worden, veel te zien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon sliep superslecht overdag. Toen zijn we ook strak dat ritme aan gaan houden, wat dus idd vaak betekende dat hij na 45 minuten weer eten (borstvoeding) kreeg. Een week het huis nauwelijks uit geweest voor rust en regelmaat. Toen we weer dingetjes gingen ondernemen en hij niet meer een uur na zijn voeding weer in bed lag, werd hij vermoeider en begon hij langer aaneen te slapen. Duurde wel een tijdje. Dus misschien lekker moe maken (zwemmen werkt hier super) en dan kijken of hij twee keer 45 minuten redt? Mijn zoon is overigens ook 4 maanden.
Mijn dochtertje is nu bijna 4,5 maand en kan echt wel goed spelen nu met knisperboekjes, doekjes etc. Ook kan ze al van buik naar rug rollen en omgekeerd dus ze is dan ook echt wel moe. Ze krijgt dan de fles en slaapt dan zeker wel 1,5 uur tegenwoordig. Verder heeft ze nog twee oudere broertjes dus ze moet gewoon mee in het ritme.
Alle reacties Link kopieren
Ons meisje is 4 maanden en we voeden op verzoek om de 3-4 uur (180cc bv) Als ze minder lang gaan slapen kun je dat CB ritme van direct voeden na t wakker worden niet vasthouden, dus dan laat je dat gewoon varen. Onze dochter slaapt s ochtends tot ong 11:00 en doet overdag nog twee slaapjes, soms 2 keer 45 min soms 1x 45 min en 1x 2 uur en gaat om 20:30 weer slapen. We voeden rond 08:00-11:30-15:00-18:00-20:00 en daar doet ze t goed op.

Nu is je zoon echter ws gewend geraakt aan voeden om de 2 uur, dat kun je wel op gaan rekken als je zou willen.

Bij iedere sprong kan ook t ritme weer veranderen dus echt houvast heb je gewoon niet bij zo'n jonge baby.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn zoveel reacties.



Bedankt sugarmiss en NYC.



vitamined: probeer echt goed te kijken naar mijn zoontje. Maar eerst gaf hij heel makkelijke signalen om te slapen. Dat was gapen. Dat is veranderd sinds een maand. Nu gaapt hij vaak al als hij zijn bedje uitkomt. Ik zie dat maar als uitgapen, maar vaak dan ook weer een paar gapen na een half uurtje. Dan toch maar weer op bed? Probeer nu te ontdekken wat zijn signalen nog meer zijn, want het duurt vaak toch wel even voordat ik hem dan naar bed krijg. Heb het idee dat ik het nu elke keer mis. En misschien is het daarom ook dat hij maar kort slaapt.



Fleetfox: dat doet ik soms ook. Destijds met de borstvoeding ging ik hem verschonen, want anders was hij in slaap gevallen. Met de fles wil hij dan vaak alleen niet meer. Werkt de speen er dan vaak uit met zijn tong.

Hij slaapt altijd in zijn bedje. Hij is tot nu toe nog niet in slaap gevallen in de box. Meestal wordt hij op een gegeven moment jengelig en dan haal ik hem eruit.



Miffy: De voeding rond 18/19 uur doe ik dat wel, voeden en naar bed, en in de nachten ook....dan gaat hij wel langer achter elkaar slapen. Was je dan niet 'bang' dat hij eten als slaapassociatie zag en dat vervolgens nodig heeft om in slaap te komen?



JanneJip: ja, dat is misschien een idee. Ben alleen dan weer 'bang' voor oververmoeidheid, maar misschien gewoon eens proberen.



Wlove: klopt, is niet zo zeer dat ik het super erg vind. Als het voor hem nodig is, dan is het maar zo, maar ik kom inderdaad aan niets anders toe. Vaak kan ik net even een boterham eten en dan wordt hij al weer wakker. Of ik ga net liggen om wat te slapen (ben erg moe....hij was te vroeg geboren en hebben samen even in ziekenhuis gelegen en daar werkelijk geen oog dichtgedaan en sinds die tijd eigenlijk ook niet echt meer....maar het hoort erbij) en dan wordt hij weer wakker. Misschien eens proberen om te kijken of hij weer wil gaan slapen, zonder te drinken. Heb dat nog niet geprobeerd. Niet het idee dat het gaat lukken, maar wie weet. Ik merk namelijk dat sinds 2 dagen hij opeens wel zijn flesje van 135 redelijk tot wel leeg drinkt.



Liubi: hij begint nu ook dingen te grijpen



Dophertje: misschien is dat het inderdaad, want vorige maand had hij een sprongetje (gecorrigeerd, omdat hij te vroeg is geboren, heeft hij ze later). Als ze dan overdag maar kort slaapt, wat doet ze dan in de tussentijd? Dan is ze redelijk lang wakker en dan geef je haar gewoon rond die tijd?





Weet je, je wordt gewoon beetje onzeker van al die verhalen over doorslapen, grote flessen en strakke schema's. Dat heeft mijn zoontje totaal niet. Vragen als: slaapt hij nu nog steeds niet door? Drinkt hij nog steeds zoveel veel flessen? Dat is toch wel vreemd? Dan ga je enorm aan jezelf twijfelen!
Ik lees ook helemaal niets raars, mijn zoontje van bijna zes maanden drinkt nog steeds vijf a zes (welliswaar grote) voedingen per dag waarvan minimaal een keer 's nachts. Ik verwacht dat doorslapen hier echt nog wel een tijdje gaat duren, maar he, als hij honger heeft, krijgt hij eten. Ik kan er nooit zo goed tegen als mensen perse grote flessen willen geven. Als je kindje om grote voedingen vraagt: prima, maar ik eet zelf meestal ook meer dan vier keer op een dag

En qua spelen/slapen: dat is hier nog steeds onvoorspelbaar. Hij slaapt meestal iets tussen een half tot twee uur, erg verschillend dus. In de voedingen zit overdag langzaamaan steeds meer ritme (op mijn werkdagen dan met name, als hij de fles krijgt) en hij slaapt bijna altijd tussen elke voeding, maar dat is het dan ook wel qua ritme. Dus de ene keer is het meteen slapen na het voeden, de andere keer nog even spelen, en soms spelen-voeden-spelen-slapen.

Wat betreft alleen in slaap vallen na een voeding: zolang je kleintje ook regelmatig zonder voeding in slaap blijft vallen zou ik me daar vooral niet druk om maken. Als mijn baby erg onrustig is en niet wil slapen ben ik alleen maar blij als drinken (aan de borst) hem wel in slaap krijgt, zolang het maar niet bij elk slaapje is. 's Nachts valt hij wel alleen in slaap na aan de borst te hebben gedronken, ook als hij wel eens wakker wordt zonder echte honger, maar als dat voor iedereen de meeste nachtrust geeft neem ik dat maar voor lief, het gebeurd gelukkig niet dagelijks. En als hij langer door gaat slapen zal dat vanzelf wel over gaan
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 18 september 2014 @ 21:50:

Schone luier als hij vies is, voeden als hij honger heeft, spelen als hij wakker is en slapen als hij moe is.



Dat is mijn ritme en dat geeft heel veel rust.



Niet op de klok kijken, daar word je gestrest van.Dit dus. Als de baby energiek lijkt kun je hem vermaken. Is ie moe laat je hem slapen. Hoe moeilijk wil je het maken.
Alle reacties Link kopieren
Signalen dat je baby moe is naast gapen is dat hij in zijn oogjes gaat wrijven of dat hij aan zijn oren begint te trekken.



Dat hij een beetje bleker wordt. Zijn hoofdje van je afdraait i.p.v. naar je toe. Als ze iets ouder worden zie je dat ze soms heel druk worden als ze eigenlijk heel moe zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cbtje, de enige reden om naar grotere flessen en minder voedingen te gaan is gemak voor de ouders. Wij drinken toch ook regelmatig over de dag? Dat mag een kind ook, dat is heel natuurlijk. Prima als een khet goed doet op een paar grote flessen, prima als ie het goed doet op iets vaker minder volle flessen. Allebei even prima!



Verder zin wij pas met normalen begonnen na een week heel intensief thuis blijven en bij eerste signaal in bed leggen, zodat hij dat beter zou leren. En het is nog steeds iets wat we met mate doen, meestal gaat hij bijtijds naar bed, valt hij toch makkelijker in slaap...
quote:JanneJip schreef op 19 september 2014 @ 23:17:

Cbtje, de enige reden om naar grotere flessen en minder voedingen te gaan is gemak voor de ouders.

.

dat is niet waar.



elk kind is anders, en soms heeft t behoefte aan grote flessen voor t verzadigheidsgevoel.



Misschien heeft t kind van TO dat sneller, en daarna weer vaker honger. ook prima hoeft niets mis mee te zijn. Maar bovenstaande opmerking is een beetje flauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carmelia schreef op 20 september 2014 @ 00:14:

[...]



dat is niet waar.



elk kind is anders, en soms heeft t behoefte aan grote flessen voor t verzadigheidsgevoel.Ok, in 1% van de gevallen klopt dit niet. Maar als je uitgaat van natuurlijk gedrag (borstvoeding. En nee, je HOEFT geen borstvoeding te geven) dan zijn er echt heel, heel weinig kindjes die uit zichzelf opdeze leeftijd vier keer op een dag drinken. Maar inderdaad, ze zijn er wel. Dus TO, jouw kindje drinkt iets vaker en dat is heel natuurlijk.
Dat is ook omdat bv makkelijker verteert. Je redenering klopt niet helemaal...
Dat is vooral omdat het maagje van een baby nog heel klein is. Je kunt het oprekken door er steeds grotere hoeveelheden in te doen, dan hoef je minder vaak te voeden.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven haar idd rond die tijden eten omdat ze dan zelf ook aangeeft honger te hebben. In wakker tijd is ze aan t spelen, gaan we in de wagen of draagzak ergens heen ed. Als ze dan jengelig of heel druk wordt dan leggen we dr nog even in dr kamertje. Soms slaapt ze dan alsnog even en soms niet, maar dan pakt ze wel even rust. Onze dochter kan nog moeilijk toegeven aan slaap, wil alles meemaken en zal dus niet snel/nooit overdag in de box ofzo in slaap vallen maar ze is wel snel overprikkeld dus wij begrenzen haar daar wat in door haar toch eventjes weg te leggen in n donker en stil kamertje en dat werkt goed voor haar.

T is zoeken he! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik kon zeggen over het ritme van mijn kind was:

Ze heeft geen ritme.



En nu is ze 10 maanden en slaapt ze elke dag keurig haar middagslaap in bed, rond half één. Het wisselt hoe lang de slaap duurt (1,5 - 3 uur). Ochtendslaapje doet ze soms niet, dan komt er vaak een slaapje aan het eind van de middag.



Maar goed: voeden op verzoek, slapen op verzoek en tussendoor spelen.

Zo deed ik het en dat gaf mij rust.

Op een strak schema (waarom eigenlijk? Mijn dagen wisselen ook) werkte niet, een wakker kind kan je niet laten slapen en een kind zonder honger drinkt geen fles.



Bij vier maanden gaf ik nog bv, en zat ik rond de 6 a 7 voedingen op een dag, terwijl ze de nachten al doorsliep. Voeden om de 2 a 3 uur dus.



Kortom: doe waar jouw kind blij van wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven