Ritme voor 4 weken oude baby. Hoe?

21-08-2014 09:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Vier weken geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter. Ik lees overal op internet dat regelmaat voor babies belangrijk is (ik vraagh me af of het voor zulke jonge babies ook zo is?) dus ik wil wat meer ritme in haar leventje brengen. De vraag is: hoe doe ik dat. Ik geef bv op verzoek, dus daar zit al niet echt een ritme in. Wel doe ik haar steevast verschonen voor een voeding. Maar wat betreft box, bedje is het ritme nog volledig zoek. Aangezien ze last heeft van krampjes, duurt het behoorlijk lang voordat ze in slaap is gevallen in haar eigen bedje.



Ik vind het dus behoorlijk lastig... Hoe deden/doen jullie dat bij een jonge baby?
Alle reacties Link kopieren
Een baby van die leeftijd heeft nog geen ritme. Je moet juist in het ritme vsn van je baby meegaan. Is misschien heel naar voor je maar het werkt helaas we wel zo.
Alle reacties Link kopieren
niet! Je baby zoekt vanzelf een eigen ritme, daar kun jij je dan weer naar richten. Het komt allemaal vanzelf, ze is nog zo klein!



Gefeliciteerd trouwens!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Niet, gewoon meegaan in het ritme van je baby, zo jong hebben ze überhaupt geen ritme.



Als je perse iets wil proberen kan je wel dezelfde volgorde aanhouden, bijvoorbeeld, iedere avond badje (is nogal veel maar even als voorbeeld)

Of altijd: slapen, spelen, voeden, slapen. Zoiets



En verder gewoon niet wanhopig worden van het huilen van de krampjes, het zal beter worden uiteindelijk maar het kan eerst nog wel wat erger worden. Jullie zijn elkaar nog aan het leren kennen.. En op het moment dat je denkt dat je het door hebt dan verandert het weer. Dus go with the flow.



Veel geluk met je kleine
Alle reacties Link kopieren
Laat alles los en kijk gewoon naar wat je kindje nodig heeft. Ritme komt later heus wel.
Go with the flow! Een ritme is echt teveel gevraagd na vier weken. Dat komt vanzelf en gaat nog vaak veranderen (net als je denkt een ritme te hebben, meestal).



Het komt goed, luister en kijk naar je baby!
Alle reacties Link kopieren
Hou haar lekker bij je en geniet er van hoe ze bij jou in slaap valt.

Dat eigen bedje komt wel een keer.

Hou zoveel mogelijk je eigen ritme aan qua eten en naar bed gaan. Zorg ervoor dat het overdag licht is en ' snachts donker.

Veel meer kan je met zo'n kleintje nog niet doen aan ritme.



Ritme en regelmaat komt wel als ze groter is.
Wat de rest zegt: niet.

Voorspelbaarheid kan prettig zijn, maar dat bestaat in verschillende vormen: het is ook prettig voor een baby om bij krampjes voorspelbaar getroost te worden, bij honger voorspelbaar te eten te krijgen en bij een vieze luier voorspelbaar verschoond te worden.
Eens met al het bovenstaande. En gefeliciteerd natuurlijk! Lekker bij je houden en volgen, er komt vanzelf wel een soort regelmaat in zonder dat je dat hoeft te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mijn voorgangster al zeggen: met 4 weken hoeft er nog geen ritme in te zitten.



Dus ook niet meer lezen op internet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Een baby van 4 weken moet je niet in een ritme willen dwingen.

Je schrijft dat het lang duurt dat ze in haar bedje in slaap valt vanwege krampjes. Weet je wel zeker dat ze dan last heeft van krampjes. Grotere kans is dat ze huilt en onrustig is omdat ze dicht bij mama wil zijn.



Laat haar overdag lekker bij je in de buurt slapen. Ín verband met wiegendood wordt trouwens ook aangeraden om je baby het eerste half jaar op je kamer te laten slapen. Daar past overdag alleen in je bedje boven slapen ook niet bij.



Zijn het wel krampjes dan is het voor je baby fijn om op je onderarm te liggen. Dan ligt haar hoofd in je elleboog en heb je haar met jouw hand tussen haar beentjes.



Verschonen voor de voeding is handig maar bedenk wel dat een baby ongeveer een half uur na een voeding plast. Ze heeft dus dan best lang een plasluier om tot de volgende voeding. . Niet dat ze daar wat van merkt met die goed absorberende pampers van tegenwoordig. Dus als je het echt handiger vind om voor een voeding te verschonen kan je dat natuurlijk gewoon blijven doen.



Na de voeding verschonen is dus beter. Maar wel lastiger want je moet het doen voor ze in slaap valt en ook niet er gelijk na want dat is niet prettig met een vol buikje. Doe je het dan op het verkeerde moment dan kan ze ook nog net gaan plassen als je de luier net af hebt.



Voor een baby is huidcontact met de moeder vele malen belangrijker dan ritme en regelmaat. Dat bevordert zelfs de hersenontwikkeling.
Gefeliciteerd!!



Alles wat de dames hierboven zeggen ter harte nemen



Met krampjes is het soms ook even zoeken wat voor jouw kindje werkt. De truc op de onderarm ging mijn vriend goed af maar bij mij niet, te kleine armen denk ik. Bij zoon hielp wiegen (van achter naar voor ipv links naar rechts) en op mijn vinger of een speen laten zuigen goed, bij dochter tegen me aan houden, heen en weer wiegen en zachtjes neuriën. Bij allebei helpt het trouwen nog steeds om rustig te worden
quote:Solomio schreef op 21 augustus 2014 @ 10:10:

Wat mijn voorgangster al zeggen: met 4 weken hoeft er nog geen ritme in te zitten.



Dus ook niet meer lezen op internet.Behalve onze adviezen natuurlijk
Googlette, herkenbaar. De onderarm-truc werkte bij mij ook niet, bij mijn man wel. Rondlopen met een baby op de arm hielp wel, maar had weer als nadeel dat ik nog geen fles drinken open kon maken omdat ik geen handen vrij had. Een draagdoek loste dat voor mij op.
Ach, dat ik de draagdoek (draagzak in mijn geval) vergeet. Wat een life saver!
Alle reacties Link kopieren
Op die leeftijd betekent "ritme" een vaste routine als een baby wakker is, niet bepaalde handelingen op vaste tijden.



In geval van mijn dochter was het wakker > verschonen > aanleggen > knuffelen/spelen > slapen.
Alle reacties Link kopieren
ze bedoelen daar volgens mij gewoon mee dat je een soort routine er in moet houden. Elke keer als je baby wakker wordt hetzelfde doen. Wij deden:

luxaflex open, verschonen, fles, knuffelen, (later ook spelen), in bedje, luxaflex weer dicht, slapen en dat zo'n 8 x per dag



nu met 4 mnd gaat het eigenlijk nog zo alleen dan 4x pd

en tussendoor soms een wandelingetje / boodschapje maar dat doe ik altijd direct na z'n fles ipv spelen
Alle reacties Link kopieren
Ik las allerlei moeders die hun babies op gezette tijden in box leggen en bed... Dus ik dacht, ik doe wat verkeerd



Overdag en nacht doen we al inderdaad, gewoon lekker de gordijntjes open.



Voor de rest zal ik het gewoon lekker loslaten, ik wist niet waar ik goed zou doen aangezien dit mijn eerste is
Alle reacties Link kopieren
En ik heb nu een bondolino te leen. Werkt op zich prima, maar baby verzuipt er nog een beetje in Als ze iets groter is wil ik er zeker eentje kopen, al is het alleen maar om je kindje lekker dichtbij je te houden
Alle reacties Link kopieren
Ohh herkenbaar dit, ik ben er ook lekker zoekende in met dochter van 6 weken.



Vooral dat slapen overdag... Nu is dat meestal bij mij of ik leg ze in de kinderwagenbak die ik in de box heb gezet met kap omlaag (zodat het iets meer "bed" idee is dan zo in de box slapen). Leg ik ze in haar wiegje dan is ze binnen een kwartier wakker en aan het huilen. Ik merk dat ze het nodig heeft om bij ons in de buurt te zijn (s nachts slaapt ze wel in de wieg) maar ondertussen denk ik wel jaaaa maar ze moet t ook leren om alleen te slapen voor als ik weer ga werken. En leren om in haar ledikantje op haar eigen kamer te slapen. Maar ik vind haar daar ook nog zo klein voor (is ook nog een aantal weken te vroeg geboren).
Claudine, in de bondolino zou ze in principe al wel gewoon moeten kunnen. Als ze verzuipt, zit hij waarschijnlijk niet strak genoeg. Draagdoeken en -zakken moeten echt heel strak zitten. Mijn man wilde daar eerst niet aan (bang dat hij iets zou afknellen of dat de baby niet meer zou kunnen ademen) maar toen hij het toch een keer deed, moest hij toch toegeven dat zoon veel confortabeler zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 21 augustus 2014 @ 10:48:

Claudine, in de bondolino zou ze in principe al wel gewoon moeten kunnen. Als ze verzuipt, zit hij waarschijnlijk niet strak genoeg. Draagdoeken en -zakken moeten echt heel strak zitten. Mijn man wilde daar eerst niet aan (bang dat hij iets zou afknellen of dat de baby niet meer zou kunnen ademen) maar toen hij het toch een keer deed, moest hij toch toegeven dat zoon veel confortabeler zat.Eigenlijk dacht ik dat dus ook dat ie te los zat. Vriend heeft hem bij me vastgemaakt aangezien ik dat nog eng vind om te doen bij een kleintje die nog niet zoveel vastigheid heeft. Ik heb hem 2 x omgehad; de eerste keer ging geweldig, de tweede keer tilde Noor haar hoofdje elke keer op waardoor het flink huilen was... Maar ik zag dat er een soort van 'verlengstuk' op zat om het nekje tegen te houden, maar dan zien babies dus helemaal niks meer van hun omgeving. Ik weet niet of dat de bedoeling ervan is?
Baby's kunnen sowieso nog maar weinig zien.

Een baby hoeft nog niks van de omgeving te zien, nu wil ze alleen maar bij jou zijn. Door het reduceren van prikkels wordt je baby rustiger. Ook hoort ze jouw hartslag, ruikt ze jou en voelt ze jouw warmte. Dat is voor nu genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gefeliciteerd!! Ik herken je verhaal. Heb zelf ook een dochter nu 5 maanden oud. Een echt ritme vond ik pas toen ze ongeveer 2 maanden oud was. Wat voor de tijd hielp was haar dicht bij mij houden. Sowieso nog niet in der eigen kamer dat vond ze niks. Na 2 maanden had ze juist behoefte aan haar eigen kamertje en rust/ geen prikkels. Voor die tijd lekker in wiegje naast je bed draagdoek of box
Alle reacties Link kopieren
quote:claudine1982 schreef op 21 augustus 2014 @ 10:53:

.. Maar ik zag dat er een soort van 'verlengstuk' op zat om het nekje tegen te houden, maar dan zien babies dus helemaal niks meer van hun omgeving. Ik weet niet of dat de bedoeling ervan is?Je moet dat verlengstukje er op zetten! Je kindje is nog maar 4 weken dat nekje moet juist nog heel goed ondersteund worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven