Schoonmoeder en oppassen

21-03-2011 14:16 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 6 maanden een zoontje en werk 32 uur, wat neerkomt op 4 dagen. Daarbij gaat hij in het begin van de week naar mijn moeder en aant eind van de week naar mijn schoonmoeder.

Het komt nu wel eens voor dat de ene een dag minder heeft dan de ander omdat mijn vriend dan thuis is.

Nu is het zo dat mijn moeder dat niet zo'n punt vind maar mijn schoonmoeder wel.



Het is een echte zin doordrammer en ik heb daar zo'n beetje schoon genoeg van. Nu had ik 12 maart een etentje met mijn ouders vanwege hun 25 jarig huwelijk. Mijn schoonmoeder had al een hele week niet opgepast en dus bel ik haar woensdag met de vraag of ze het leuk vindt om zaterdagavond op te passen.

Haar antwoord: "Ik heb hem de hele week niet gezien, dus dan hoef ik dat zaterdag ook niet". Ik was met stomheid geslagen, maar ondertussen ben ik ook boos. Want de 19de vierden we hun 25 jarig huwelijk (zijn beide op dezelfde dag getrouwd) en mijn zoontje moest toen wel aanwezig zijn want stel je voor, maar vervolgens worden er familie kiekjes gemaakt waar ik niet op sta omdat ik nog moest werken.



Mijn schoonmoeder doet schijnheilig en wil mijn zoontje zoveel mogelijk voor zichzelf. Wat me ook behoorlijk irriteert is dat als hij blijft slapen, hij bij mijn schoonvader in bed gelegd wordt. Ik wil dat niet hebben en heb dit ook al duidelijk gemaakt, mijn gevoel is daar gewoon niet goed bij.

Met mijn vriend heb ik hier ook al vaker over gehad, maar die komt voor zijn ouders op. Logisch ook!



Ik zit te denken of ik haar nu helemaal niet meer moet laten oppassen, want het is meer haat en nijd dan dat we echt vriendelijk met elkaar omgaan. Ook als ze iets kenbaar wil geven of een opmerking begint ze met : "Als ik een tip mag geven..".



Ik vind het irritant en weet niet precies hoe ik dit het beste kan oplossen.
huh>? en waar ligt schoonmoeder dan? In de wieg?
Professionele opvang een idee? Scheelt een hoop irritaties en laat de oma`s oma zijn.
Alle reacties Link kopieren
En wat zegt de zoon van deze mensen er van?
Alle reacties Link kopieren
Verder vind ik wel dat je nog enigzins hormonaal reageert. Ik zou nog even geen beslissingen nemen tot je ontzwangert bent, over een maand of 4.
Alle reacties Link kopieren
Als het zo'n gedoe zou zijn, zou het hier gauw over zijn. Dan maar naar een KDV/gastouder.



En oma idd lekker oma laten zijn.
He, ik mis het laatste stuk van je post, niet ver genoeg gescrolld denk ik.



Maar, mijn advies blijft een kdv (of gastouder) misschien nog wel meer nu ik het laatste stukje van je post ook gelezen heb.
Alle reacties Link kopieren
Praat met haar erover want het geeft onnodig spanning! en anders zorgen voor kinderopvang want je word er niet gelukkiger op zo
Alle reacties Link kopieren
Je bent boos omdat ze zaterdagavond 12 maart niet wilde oppassen. Het is haar goed recht om nee te zeggen aangezien dit oppassen buiten de regulier afgesproken uren valt.



Ik zou ook niet blij zijn als schoonmoeder zijnde als kind de ene week 2 dagen komt en de andere week niet. Je schoonmoeder houd daar toch rekening mee met het plannen van afspraken en dan komt kind ineens die dag niet. Als het omgekeerd zou zijn en zij zou zeggen het komt niet uit ben jij waarschijnlijk boos omdat jij naar je werk moet en geen oppas hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kyanah schreef op 21 maart 2011 @ 14:16:





Met mijn vriend heb ik hier ook al vaker over gehad, maar die komt voor zijn ouders op. Logisch ook!





Leg mij eens de logica uit dan?
Idd, wat vind je man/vriend er van, dat jouw ouders wel mogen oppassen en de zijne niet?



Ik heb dit overigens ook bij de hand gehad. Nu mijn zoon 2,5 is, gaat het de laatste tijd echt goed. Schoonmoeder zei het niet, maar ik voelde dat zij dacht dat ze achtergesteld werd t.o.v. mijn ouders. Ik doe alles zo veel mogelijk eerlijk, ze zijn beiden knettergek op zoon. Dus, heeft ie een nachtje bij de ene gelogeerd? Dan vraag ik de volgende keer de andere oma als eerst. Nu gaat het prima. Waarom voelt zij het zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 21 maart 2011 @ 14:21:

Je bent boos omdat ze zaterdagavond 12 maart niet wilde oppassen. Het is haar goed recht om nee te zeggen aangezien dit oppassen buiten de regulier afgesproken uren valt.



Ik zou ook niet blij zijn als schoonmoeder zijnde als kind de ene week 2 dagen komt en de andere week niet. Je schoonmoeder houd daar toch rekening mee met het plannen van afspraken en dan komt kind ineens die dag niet. Als het omgekeerd zou zijn en zij zou zeggen het komt niet uit ben jij waarschijnlijk boos omdat jij naar je werk moet en geen oppas hebt.Heel erg eens!
En waarom mag je zoon niet bij je schoonvader in bed? Heeft ie zo'n verleden met kinderen?
Alle reacties Link kopieren
En wat is het probleem als oma haar kleinzoon even bij opa in bed legt? Bij opa's en oma's mogen andere dingen dan thuis. Laat die mensen zeg. Ik begrijp je man heel goed, dat hij het voor zijn ouders opneemt. Je doet erg moeilijk.

En als je problemen hebt met hoe je schoonouders met je kind omgaan, dan moet je professionele opvang inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
toffifee, erg flauw..waarschijnlijk omdat ze haar kindje te klein vind om in een groot bed te slapen.(ivm verstikkings gevaar)
Alle reacties Link kopieren
Wat een rijkdom, twee opa's en oma's die hun kleinkind zo graag zien en zelfs structureel willen oppassen Misschien kun je je schoonmoeder een plezier doen en de regeling wat meer naar haar gevoel van eerlijkheid maken? Je kunt bijvoorbeeld een maandplanning maken, waarin je zoon even vaak naar ieder grootoudersetje gaat. Dan weten alle grootouders precies wanneer ze je zoon kunnen verwachten en hoeft niemand zich achtergesteld te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ben het trouwens eens met de dames, als je naar een kdv gaat hoef jij je niet meer druk te maken over wie wel of niet tevreden is.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg, tel je zegeningen ipv zo moeilijk te doen...........
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet zo goed waarom oma de ene week wel oppast en de andere week niet. Hoe hebben jullie dat precies geregeld? En hoeveel dagen past je moeder op en je schoonmoeder?



Wat betreft haar opmerking over de zaterdagavond vind ik ronduit belachelijk en kinderachtig.



Maarrr...als je oma's op laat passen dan krijgen ze een voet(je) tussen de deur in jouw gezinsleven. En dat kan voor behoorlijke irritaties zorgen.



Hier heeft het geholpen om duidelijk te zijn en dingen ook los te laten. Tot zover natuurlijk. Kies je strijdpunten zeg maar. En laat sommige dingen los.



Het lijkt mij van essentieel belang om goede en duidelijke afspraken met je schoonmoeder te maken over wel en niet oppassen.



Sluit discussie etc zoveel mogelijk uit, en laat je eigen irritatie niet de overhand nemen. Want het klinkt alsof je je ook over andere dingen ergert aan je schoonmoeder. Laat dat niet meespelen; want dan wordt het oneerlijk.



Sterkte, want is heel moeilijk!
quote:LaDy76 schreef op 21 maart 2011 @ 14:30:

toffifee, erg flauw..waarschijnlijk omdat ze haar kindje te klein vind om in een groot bed te slapen.(ivm verstikkings gevaar)Oh, ik las het als even een kindje bij opa in bed leggen. Niet als de hele nacht. Maar waar slaapt oma dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 21 maart 2011 @ 14:21:

Je bent boos omdat ze zaterdagavond 12 maart niet wilde oppassen. Het is haar goed recht om nee te zeggen aangezien dit oppassen buiten de regulier afgesproken uren valt.



Ik zou ook niet blij zijn als schoonmoeder zijnde als kind de ene week 2 dagen komt en de andere week niet. Je schoonmoeder houd daar toch rekening mee met het plannen van afspraken en dan komt kind ineens die dag niet. Als het omgekeerd zou zijn en zij zou zeggen het komt niet uit ben jij waarschijnlijk boos omdat jij naar je werk moet en geen oppas hebt.Dit geeft wel mooi aan hoe zakelijk een oma/opa/kleinkind relatie tegenwoordig gezien wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ze doet niet moeilijk! Ik begrijp je volkomen. Ook net een verse moeder hier.

Ik zou zeggen: niet meer naar deze opa en oma brengen. Of alleen voor de korte oppasjes, tandarts bezoekjes ed. Ik vind een baby bij opa in bed leggen wel heel vreemd. Als het niet goed voelt om je kind daar te brengen, dan moet je dat niet doen. Jij hebt als moeder het beste voor met je kind en je hebt recht om niet alles te pikken van opa's en oma's. Je maakt het jezelf wel wat moeilijk door ze als vaste opvang in te schakelen. Ze krijgen een grotere rol in de opvoeding en ze hebben snel het gevoel dat ze iets te zeggen hebben, of ergens recht op hebben. Dat is ook precies de reden waarom ik daar niet voor gekozen heb.
Alle reacties Link kopieren
JaJetje, oké dan... Echt een goede oplossing, opa en oma alleen nog gebruiken als het jou uit komt
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze2hier schreef op 21 maart 2011 @ 14:45:

JaJetje, oké dan... Echt een goede oplossing, opa en oma alleen nog gebruiken als het jou uit komt



En wannneer opa en oma daar zin in hebben.

Misschien is dat ook wel buiten "de reguliere afspraken".



Ik denk toch dat opa en oma oppassen om een handje te helpen,

niet omdat ze zich zo vervelen. Lijkt mij dan.
Alle reacties Link kopieren
[quote]batwom schreef op 21 maart 2011 @ 14:47:

[... oeps!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven