Sluitlaken na de bevalling: ervaringsdeskundigen?

03-01-2009 18:00 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om na de bevalling een sluitlaken te gaan dragen. Op internet staat hierover het volgende (www.kindjeopkomst.nl)

Waarom draagt een sluitlaken zo fijn?

De buikbanden die momenteel te koop zijn, bieden lang niet zoveel steun als het sluitlaken: het woord 'sluit' in sluitlaken geeft het al aan: door het speciale ontwerp en de knooptechniek kan het aangenaam strak worden omgebonden, waardoor de rechte buikspieren weer naar elkaar toe worden getrokken, als het ware 'gesloten'. Dit bevordert het herstelproces van de buikspieren.

De gehele buikwand, die na de zwangerschap behoorlijk is uitgerekt, wordt door het sluitlaken heerlijk ondersteund. Het sluitlaken is bovendien uitermate geschikt voor vrouwen met een lichte of zware vorm van bekkeninstabiliteit. De baarmoeder krimpt snel, maar de eerste dagen voelt de moeder een grote 'grapefruit' in haar buik rollen. Het sluitlaken houdt de baarmoeder op zijn plaats, zodat de moeder op haar zij kan gaan liggen zonder last te hebben.

Een gunstig neveneffect is dat tijdens het dragen van het sluitlaken u voortdurend bewust bent van uw buikspieren, waardoor u automatisch uw spieren wat strakker aantrekt.

Het gevolg is uiteraard dat uw buikje weer sneller in vorm komt. Het sluitlaken bevordert dus het aannemen van een correcte lichaamshouding wanneer de moeder gaat staan en lopen, waardoor zij minder last heeft van lichamelijke vermoeidheid.

Veel vrouwen ervaren het dragen van een sluitlaken als verlichtend. Dat het dragen van een sluitlaken luie buikspieren zou veroorzaken zoals weleens wordt beweerd, is naar professionele mening onterecht, omdat het sluitlaken slechts gedurende de eerste twee weken na de bevalling wordt gedragen gedurende welke de meeste moeders nog geen zin hebben in zware buikspieroefeningen. Bovendien kunnen lichte buikoefeningen, zoals het intrekken en weer loslaten van de buikspieren in de eerste week, gewoon met het sluitlaken om worden

uitgevoerd. In de tweede of derde week wanneer u weer iets bent hersteld en u zich fit genoeg voelt, kunnen wat zwaardere buikoefeningen worden uitgevoerd waarbij u het sluitlaken tijdelijk afdoet.

Ik ben echter wel benieuwd naar ervaringsdeskundigen. Wie heeft ervaring en wil er hier over vertellen?
Geen ervaring ....

Ik kan je alleen zeggen dat ik geen last had als ik op mijn zij draaide na de bevalling en dat ik binnen 4 weken weer zo strak als een plank was.....

Succes in ieder geval.
Geen ervaring, maar ik heb helemaal niet gevoeld dat mijn baarmoeder een grapefruit zou zijn. Ik heb dat hele ding niet voelen rollen in mijn buik en dus ook geen last gehad op mijn zij. Dus ik vind het nogal overdreven aangezet.
Lijkt mee een beetje onzin eerlijk gezegd. ik heb het niet gebruikt en ook niet gemist. En kon idd gewoon op mijn zij gaan liggen zonder 'grapefruit'.
Lijkt me onzin. Het lichaam kan zichzelf prima herstellen, kost wat tijd, maar dat is normaal.

Ik kon trouwens niet op mijn zij liggen, had niets met mijn baarmoeder te maken, maar alles met mijn enórme (auw!) tieten door de stuwing...

Maar hier heb je eigenlijk niets aan, sorry, geen ervaringsdeskundige dus.
tsja.....
Ik heb geen ervaring met sluitlaken maar wel de eerste dagen na de bevalling met op mijn zij liggen dat mijn baarmoeder in mijn buik rolde heel raar gevoel was dat een beetje degelijke strakke onderboek hielp daarvoor ook en het was weer snel weg.
Dank jullie voor je reacties!

Het schijnt dat vroeger ook veel gebruik werd gemaakt van sluitlakens om de redenen zoals genoemd in het artikel. Ik ken verder ook niemand die er ervaring mee heeft, vandaar dat ik hoop op ervaringen hier.
Mijn moeder vertelde mij toen ik was bevallen dat zijzelf na haar bevallingen altijd een sluitlaken droeg. Zij vond het altijd een fijn gevoel om haar buik.

Toen ik bevallen was ging inderdaad het verhaal dat je daar luie buikspieren van zou kunnen krijgen. Maar heb er zelf geen ervaring mee

'zou alles van vroeger terugkomen?'
Hier zelf geen ervaring. Heb wel eens gehoord dat als je het sluitlaken (niet goed) gebruikt er in je buik iets op de verkeerde plek komt wat weer problemen kan opleveren bij zwanger worden/in volgende zwangerschap. Met het gebruik van een sluitlaken ben je misschien eerder geneigd om meer te doen dan verantwoord is kort na de bevalling.

Na beide bevallingen zat bij mij mijn baarmoeder met een dag of 2 weer op de goede plek in de juiste maat, aldus de kraamverpleegster. Borstvoeding geven versnelt dat traject.
Net 2 weken geleden bevallen en ik lig prima op mijn zij. Inderdaad de vierde dag sliep ik niet lekker op mijn zij, maar dat kwam inderdaad door de stuwing... oef.
Na de geboorte van mijn 2 oudsten kreeg ik nog een sluitlaken om. Ik vond het heerlijk. Lekker strak en lekker koel. Je voelde gewoon je slappe buik niet. En mijn buikspieren waren ook weer redelijk snel in orde. En dat terwijl mijn eerste bijna 10 pond woog en ik 24 kilo was bijgekomen. Bij mijn derde en vierde was het sluitlaken afgeschaft en ik heb dat erg gemist. En aan de laatste 2 zwangerschappen heb ik ondanks zwangerschapsgym voor en na toch slappe buikspieren overgehouden. Maar ik heb het altijd aan de zoveelste zwangerschap geweten..... of het inderdaad helpt is dus niet echt duidelijk. Maar het was een goed gevoel.
Ik overwoog ook een sluitlaken te dragen na mijn bevalling omdat ik er wel goede verhalen over had gehoord. Maar toen kwam mijn moeder met een volgens haar veel beter idee . Volgens haar was een step in (zo'n figuur corrigerende onderbroek die helemaal over je buik gaat) veel lekkerder. Dus ik heb heel haar stapel geleend en de eerste twee weken aangehad en ik vond het heerlijk dat alles lekker stevig op z'n plek zat. Zeker zo de eerste dagen na de bevalling.
Ik had wel enorm het gevoel van een grapefruit in mijn buik. Een erg vervelend gevoel vond ik. Ik had een buikband gekocht, wat ik wel prettig vond. Deze band, van elastiek, krulde wel snel om (door bukken enzo). De band kun je makkelijk onder je kleding dragen. Een echt sluitlaken heb ik geen ervaring mee. Leek me zo'n gedoe...
Het lijkt mij ook wel een fijn gevoel, omdat je buik zo leeg is na de bevalling (dat denk ik tenminste) en dat de ruimte er nog wel is. Mss moet ik het zelf ervaren. Heb in ieder geval wel eentje besteld.
Een sluitlaken zakt niet naar beneden. Wat zo'n step wel doet lijkt me. Het zit echt heel erg strak om je buik getrokken.

Leuk dat het weer terug aan het komen is. Veel succes met de bevalling Marianne. Wanneer ben je uitgeteld?
Als je bevalt in een hittegolf -zoals ik-, wil je het liefst zo min mogelijk om het lijf. Ik liep de eerste week zowat in mijn blootje (met netbroekje en kraamverband, dat dan weer wel).
Zoebie, ik ben 7 januari uitgeteld.
quote:Marianne1969 schreef op 03 januari 2009 @ 23:51:

Zoebie, ik ben 7 januari uitgeteld.

Ohw spannend. En nu kan je niet slapen en zit je maar te forummen....... Wouw. Is het je eerste? Ohhh laat het wel effe weten he. In ieder geval veel succes met het sluitlaken. Ben erg benieuwd hoe je het vind.

Liefs Zoebie
Marianne, ik heb de vorige keer een sluitlaken gedragen en ben het nu weer van plan. De kraam stond wel even te kijken, van huh, hoe knoop je zoiets, maar samen kwamen we er prima uit. Ik vond het erg prettig en voelde ook echt verschil als ik hem niet om had.
Hier een erge positieve ervaring. Bij mijn eerste heb ik het sluitlaken niet gebruikt, terwijl ik toen al last had van mijn bekken.

Bij de tweede heb ik hem wel gebruikt. En overigens ook 10 dagen op bed gelegen vanwege de zware bekkeninstabiliteit. Hier moest de kraamhulp ook goed de gebruiksaanwijzing lezen. Het gaf mijn erg veel steun en als ik hem niet om had, miste ik het echt. Mijn lege buik ging een stuk sneller weg met de 2de dan met de 1ste.

Ik zeg doen! Succes met de laatste dagen.
Fijn om zulke positieve reacties te horen van diegenen die er ervaring mee hebben. Dank jullie wel.

Ik heb het sluitlaken besteld (hier istie in de babyzaken momenteel niet te krijgen). Hopelijk krijg ik hem nog voor de bevalling thuis en anders wist mn moeder ook nog wel een truuk met een badhanddoek (hoewel die wel dikker is natuurlijk.)
quote:Marianne1969 schreef op 03 januari 2009 @ 19:57:

Dank jullie voor je reacties!

Het schijnt dat vroeger ook veel gebruik werd gemaakt van sluitlakens om de redenen zoals genoemd in het artikel. Ik ken verder ook niemand die er ervaring mee heeft, vandaar dat ik hoop op ervaringen hier.

Mijn moeder heeft nog een sluitlaken om gehad.....maar aan haar buik te zien heeft het weinig geholpen!

Vroeger vonden ze dat vrouwen ingesnoerd moesten worden...ook met korsetten....het resultaat was dat de buikspieren helemaal verslapten. Maar kan me wel indenken dat in die korsetten tijd ook een pas bevallen buik ingesnoerd moet worden. Overigens krimpt je baarmoeder het snelst met gewoon bv geven.
Toety, dat komt geloof ik, omdat ze altijd met die korsetten liepen. Een sluitlaken draag je tijdelijk.
quote:Marianne1969 schreef op 04 januari 2009 @ 13:39:

Ik heb het sluitlaken besteld (hier istie in de babyzaken momenteel niet te krijgen). Hopelijk krijg ik hem nog voor de bevalling thuis en anders wist mn moeder ook nog wel een truuk met een badhanddoek (hoewel die wel dikker is natuurlijk.)

Je kunt er ook een maken van een gewoon wit laken en met spelden vastzetten. Of er banden opnaaien.

hier ook een positieve ervaring. Ik ben 17 december bevallen van de 4e. Omdat ik 4 zware kids gebaard heb, waarvan 2 relatief snel na mekaar (een-na-jongste is van oktober 2007), waren mijn banden enorm uitgerekt en beschadigd. Ik kon geen stap verzetten zonder dat ik door de grond ging van de pijn.

Ik heb toen het oude sluitlaken van mijn moeder omgebonden en met dat laken om was ik wel mobiel en kon ik lopen zonder pijn. Ik heb ze 4 dagen om gehad en toen kon ik zonder. Ik had het nog wel langer kunnen doen voor het krimpen van de baarmoeder (want die krimpt niet zo snel na een keizersnede als bij een gewone bevalling), maar het waren van die ouderwetse dingen die je moest spelden, nogal een gehannes. Anders had ik ze zeker nog langer gedragen.

Ik vond het een verademing, kon zonder dat ding om ook niet op mijn zij liggen en met wel.
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven