Thuisbevallen...tips en ervaringen gevraagd!

13-05-2010 13:19 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben op het moment 28 weken in verwachting van mijn eerste kindje,ik heb altijd al gezegd dat ik graag thuis zou willen bevallen.

Mijn vriend en ik vinden het een prettig idee de kleine in onze eigen vertrouwde omgeving ter wereld te laten komen.

Nu ik al even onderweg ben zou ik graag wat tips en ervaringen willen hebben van vrouwen die ook thuis zijn bevallen, de mooie, prettige en ook minder prettige dingen...

Kunnen jullie mij wat meer vertellen over hoe jullie het hebben ervaren zo'n thuisbevalling?
Ik ben geheel onverwachts thuis bevallen. Het was mijn liefste wens maar door keizersnede bij de eerste, mocht het niet.

De derde kwam sneller dan verwacht dus verloskundige gebeld en met een kwartier lag jongste in mijn armen.

Met andere woorden: je hebt bijna niks nodig! Als je bed op klossen staat, het wiegje staat klaar, er is wat te eten in huis en je hebt alle normale dingen in huis die je ook in huis zou hebben als je een ziekenhuis bevalling zou hebben, dan komt het goed!

Succes, thuisbevallen is het mooiste wat er is. (vooral na 2 ziekenhuisbevallingen in mijn geval!!)
Na een thuisbevalling die bijna verkeerd is afgelopen door een klemzittend kind, kan ik alleen maar zeggen: nooit meer thuisbevallen, lang leve het ziekenhuis. Maar goed daar heb je weinig aan.
En wat kleertjes voor de baby is ook wel handig.

Ik ben twee keer thuis bevallen en het ging prima. Ga er voor de eerste maar wel van uit dat het even kan duren. Dat je niet bij het eerste gerommel al helemaal klaar zit want dan duurt het nog wel lang (hoeft niet maar dat had ik dus wel ).
Als ik zo eens om me heen kijk en zie hoeveel thuisbevallingen alsnog in het ziekenhuis eindigen, al dan niet met loeiende sirenes en brandweer, vraag ik me werkelijk af waarom mensen nog aan thuisbevallen beginnen.
MILF in the making ;-)
bij een eerste kind zou ik nooit kiezen voor thuisbevallen, weet je hoe het een eerste keer is gegaan en is de weg gebaand, dan is de keus bij een volgend kind anders. Ik ben (moest) de eerste keer in het ziekenhuis bevallen en dat was maar goed ook, derde kind is thuis geboren en dat was een fantastische ervaring. Maar goed, toen wist ik wat ik moest doen, wat ik kon verwachten en ook dat het ging passen zeg maar.
Bij mij was het juist net andersom. Ik wilde graag thuis, maar moest tijdens de bevalling toch naar het ziekenhuis.

Verder: zorg dat je bed op klossen staat en opgemaakt is. En dat er eten en drinken in huis is. Verder denk ik dat het nu lastig te bepalen is wat je wel en niet wilt tijdens de bevalling. Het voordeel is dat je thuis bent en dus in principe je eigen ding bij de hand hebt. En je de tijd wel doorkomt als het lang duurt.
Hi meissie! Zo nu en dan komt er een post als het jouwe voorbij en met een beetje weemoed denk ik dan terug aan mijn eigen bevalling en vooral de verwachtingen die ik daaraan had tijdens mijn zwangerschap.

Kortgezegd: ingesteld op een spitrituele Beatrijs-ervaring braaf de hele avond en nacht weeen weggepuft en een "oooooohpen naar onderrrrrr..." met als resultaat 2 cm ontsluiting, een meisje dat met haar neusje schuin richting uitgang lag, een ritje ziekenhuis, infuus, monsterlijke weeen en uiteindelijk een spoedkeizersnee.

Mijn tip voor een thuisbevalling is dan ook: verwacht niets, stel je in op een eventuele teleurstelling.. Maar ik hoop vooral voor jou op een heerlijk soepele thuisbevalling en een prachtige herinnering!

Veel succes straks iig.
Computer says nooooo
Ik wilde ook heel graag thuisbevallen, maar mijn dochter had in het vruchtwater gepoept. Overigens kwamen we daar pas een half uur voor de geboorte achter, dus ik heb gelukkig bijna alles thuis gedaan - behalve de vier persweeen Toen de vk eindelijk kwam kijken had ik al 9 cm ontsluiting, dus het was een kwestie van vliezen prikken, poep constateren, in de auto naar het ziekenhuis en persen maar. Hop, kind .

De volgende keer wil ik in ieder geval weer de ontsluitingsweeen thuis opvangen. Heerlijk was het: beetje douchen, beetje boekje lezen, sapje drinken, wat slapen... Mocht ik dan toch naar het ziekenhuis moeten, dan graag op het allerlaatst. Met volledige ontsluiting in de auto vond ik echt geen enkel probleem. Maar goed, het allerliefste maak ik het de volgende keer gewoon thuis af
1e keer wilde ik in het ziekenhuis bevallen, het werd een thuisbevalling. Het ging namelijk erg vlot en naar het ziekenhuis gaan had geen zin. Na 11 minuten persen was kind 1 er.

Na deze ervaring snapte ik werkelijk niet dat ik ooit in het ziekenhuis wilde bevallen. De 2e werd ook een thuisbevalling. Het ging net zo soepel (6 minuten persen) en was net zo fijn als de 1e keer.

Thuisbevallingen zijn het mooiste wat er is! Ik ben pro-thuisbevallen. Maar ja, bij mij ging het ook wel erg makkelijk.

Ik heb ook niet hoeven te herstellen. Geen scheuren en niet urenlang hoeven puffen of wat dan ook. Ik zat gelijk weer vol energie.

Een eitje dus. Bevallen is iets heel natuurlijks.
Misschien een tip voor mensen die nog twijfelen over wel of niet thuis bevallen is het boek: waar beval ik, oa te bestellen bij bruna.
Ik ben thuis begonnen, maar toen m'n persweeën begonnen waren moest ik helaas met spoed naar het zhk. Ik wilde erg graag thuis bevallen, maar omdat het allemaal wel erg snel ging, had baby er niet zo veel lol meer in....

Natuurlijk had ik een tas klaar staan, maar toen de verloskundige liet weten dat ze het niet aandurfde thuis, wilde ik toch echt niet naar het zkh. Ik was er zo op ingesteld dat ik thuis bleef en zeker omdat het zo lekker snel ging dacht ik dat het wel thuis zou lukken.

Ik heb me snel overgegeven aan het feit dat we echt naar het zkh moesten en uiteindelijk heb ik al met al een super bevalling gehad. Als ik nog een keer zwanger mag worden houd ik toch wel in mn achterhoofd dat een zkh bevalling altijd kan, zodat ik daar niet meer teleurgesteld over hoef te worden.

Thuis bevallen lijkt me heerlijk, maar in het zkh ben ik (door mn collega's!) super verzorgd en de volgende dag kon ik al vroeg naar huis gelukkig.

Mijn tip is dus: ga voor thuis bevallen, maar vergeet niet dat je misschien toch nog naar het zkh moet.
.
Ik had een medische indicatie, dus moest wel in het ziekenhuis bevallen. Dat was maar goed ook, want Ukkie wilde niet en paniek want de hartslag daalde etc etc. Uiteindelijk is ze met de pomp gehaald. Als ik op dat moment thuis was geweest hadden we mooi een probleem gehad...

Verder eens met DarkRosePrincess

quote:DarkRosePrincess schreef op 13 mei 2010 @ 13:29:

Als ik zo eens om me heen kijk en zie hoeveel thuisbevallingen alsnog in het ziekenhuis eindigen, al dan niet met loeiende sirenes en brandweer, vraag ik me werkelijk af waarom mensen nog aan thuisbevallen beginnen.
quote:summer73 schreef op 13 mei 2010 @ 13:38:....Mijn tip voor een thuisbevalling is dan ook: verwacht niets, stel je in op een eventuele teleurstelling.. Maar ik hoop vooral voor jou op een heerlijk soepele thuisbevalling en een prachtige herinnering!

Veel succes straks iig.

Oh dear wat een horrorbevalling!

Ik sluit me dus wel aan bij jouw tip!
Maar anders misschien een kraamhotel? Dat lijkt me ook wel wat, alleen tja, die medische indicatie he.

http://www.kraamzorgrotterdam.nl/index. ... 2829&n=516
Ik wist niet of dat ik thuis of in het ziekenhuis wilde bevallen...die optie heb ik dus open gelaten. Wel voor een poliklinische bevalling ingeschreven in het ziekenhuis.

Het eerste gedeelte van de bevalling was heel erg goed te doen, zo goed dat ik eigenlijk niet eens door had dat "dit" het was. Toen mijn vliezen thuis braken, werden de weeën zo krachtig dat ik niet meer wist waar ik het zoeken moest, maar toen de VK kwam, bleek dat ik al 9 centimeter ontsluiting had. Er was geen tijd meer om naar het ziekenhuis te gaan, alles zag er goed uit (als het nodig was geweest, dan hadden we natuurlijk wel gegaan). Twee uur later is onze zoon thuis geboren.

Ik vond het heel prettig om thuis te zijn, in mijn eigen omgeving. Ik ben wel ruim 1,5 liter bloed verloren, maar op dat moment was het geen absolute noodzaak om hiervoor naar het ziekenhuis te gaan...

Het enige nadeel vond ik dat de kraamverzorgster rond 04:30 uur naar huis ging en wij gelijk alleen thuis waren met een pasgeboren baby

Maar ik vergeet die nacht nooit meer...mijn man slapend naast me, aan de andere kant een baby warm in zijn bedje...en dan ik...vol verwondering starend naar dat kleine hummeltje.
Ik wilde ook graag thuis bevallen. Maar helaas, ze had in het vruchtwater gepoept dus dat werd een ritje naar het zh. Gelukkig had ik een koffertje klaar dus kon zo weg. Die tip was mij dus ook gegeven, ideaal!

Bij de tweede weet ik nog niet wat ik ga doen. (eerst maar zwanger worden, lijkt me een goed begin )

Is me best goed bevallen , in het zh.
Hoi meiden!

Allereerst bedankt voor jullie tips en verhalen, ik heb natuurlijk nog wel even voor het zover is en ik kan mijn keuze nog bijstellen, maar ik vind het erg fijn hier wat ervaringen en tips te krijgen.

Het gevoel van veiligheid en geborgenheid is bij mij echt thuis in eigen omgeving. Ik ben bang dat ik me in een ziekenhuis sneller in paniek zal voelen...
quote:Lalie schreef op 13 mei 2010 @ 13:58:

.....aan de andere kant een baby warm in zijn bedje...en dan ik...vol verwondering starend naar dat kleine hummeltje.

Hahaha ja, ik was oprecht verbaasd dat er echt een mensje uit gekomen was! 'Er zitten ook echt oortjes aan, en oogjes in!'

Mooi is dat he.....
Ik ben twee keer thuisbevalling. Ging helemaal prima. Wel altijd met een bevalling in zhuis in gedachten. Als het moet, dan moet het. Maar wat ben ik blij dat we thuis gebleven zijn. Natuurlijk, bevallen is geen pretje. Maar thuis ben je toch het meest jezelf en dat is erg belangrijk voor bevallen.

Bij nr 3 wil ik weer
Ik ben twee keer thuis bevallen, en bij mijn derde kind in het ziekenhuis. Ze lag in stuit dus geen andere keus helaas.

Ik vond het thuis prima. Lekker in mijn eigen bed, in mijn eigen omgeving. Ook mijn man vond het fijn om thuis te zijn.

Bij de derde dus naar het ziekenhuis. Tja, het is gewoon niet mijn ding. Bevalling ging prima, maar ik vond de begeleiding niet veel voorstellen. Tijdens de bevaling, en daarna ook niet. Maar dat ligt natuurlijk aan de mensen die dienst hebben.

Zorg dat je je kraampakket klaar hebt staan, bed op klossen hebt en een vluchttas hebt klaarstaan. Ook als je thuis wilt bevallen.
Misschien is het al gezegd, maar 70% van de eerste bevallingen eindigt uiteindelijk in het ziekenhuis. Stel je er dus op in dat je wellicht toch in het ziekenhuis bevalt. Mij maakt het niet zoveel uit, maar na een nacht weeen zonder enige vordering in de ontsluiting, vliezen die al lang gebroken waren, ben ik in het ziekenhuis bevallen. Ik denk dat als je een zo min mogelijk een beeld probeert te vormen van de bevalling, dat het ook niet te veel tegen kan vallen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik had ook graag thuis wllen bevallen.

Had me er echt een voorstelling van gemaakt maar het is totaal anders gelopen en ben uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen (te vroeg) wat ik een vreselijk nare ervaring vond.

Door deze ervaring mag ik niet meer thuis bevallen, dus dat vind ik heel erg jammer.

Mijn advies is alleen maar: probeer geen verwachtingen te hebben..en stel je nergens op in. En hou serieus rekening met toch een ziekenhuisbevalling.
Wat jullie zegen probeer me er absoluut niet op blind te staren dat ik alleen thuis wil en kan bevallen.

Het lijkt me een heerlijk idee in de eigen veilige haven te blijven maar idd als het moet dan moet het en dan hup naar het ZH toe.

Het kraampakket zal een dezer dagen wel worden afgeleverd en ik koop een extra matras zodat mijn kant van de boxspring hoger ligt dan die van mijn vriend.

Ik kijk heel erg uit naar ons zoontje, het kamertje is inmiddels hier, de kinderwagen kan me nog te buiten gaan aan spulletjes kopen heb ook nog weinig kleerstje en mijn uitzet lijstje is bijna nog niets op afgevinkt, heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven