Tips over kamperen met (3) kleine kinderen

18-02-2009 13:22 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met z'n tweetjes gingen wij altijd kamperen in Frankrijk op de wat rustigere campings om lekker te wandelen en te relaxen.

Sinds we kinderen hebben zijn we de afgelopen 5 jaar alleen nog maar naar een huisje gegaan in Drenthe (zelfs bij opa en oma op het land). Heerlijke vakanties hoor, maar toch ook wel veel slecht weer en het kamperen blijft ons trekken.

Nu maar de knoop doorgehakt en besloten met onze 3 kids (5, 3 en 1 jaar) te gaan kamperen. De camping is geboekt (3 weken Italie, dolomieten, rustige camping met prima voorzieningen als zwembadje/speeltuin, aparte sanitairruimte voor baby's/peuters) en we gaan er heen met de auto en tent.



Heeft iemand ervaringen? Wat moet je meenemen, wat absoluut wel doen, wat niet... En hoe gaat dat, zo'n vakantie met 3 kleine kids in een tent.



Groetjes Mondy
Alle reacties Link kopieren
En voor mij de vraag: hoe doe je dat als zo'n uk van rond de 4 s'nachts moet plassen? Lopen jullie dan met uk op risico dat je het niet haalt naar de wc of nemen jullie een po mee? Is het niet verrekte koud dan 's nachts?



*heeft nog nooit gekampeerd maar wil het misschien een keer proberen*
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op de plasemmer Zwieber.



Goh, je kan wel zien dat je geen kampeerder bent.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je zorgen dat ze 's nachts niet aan de wandel gaan?

Hoe ga je zorgen dat ze 's nachts/'s avonds de overige gasten niet wakkerhouden met gehuil?

Hoe doe je het met middagslaapjes in een hete tent?

Zijn ze normaal vroeg wakker? Ik vond het zwaarste aan kamperen met onze zoon dat hij echt elke ochtend om 5.30 wakker was en dan best hard ging praten/zingen/roepen, zodat een van ons met hem zsm van het campingterrein afmoest om een eind te wandelen ofzo, omdat het heel asociaal was tov de andere gasten.
Alle reacties Link kopieren
Maar MissM, hoe dicht sta je dan op elkaar?



Ik zat zelf te denken aan tendi, zo'n ouwerwetse safaritent achtig iets. Leek me best stoer. (en nog een beeeeeeetje luxe)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mondy,



Wij hebben altijd gekampeerd met de kinderen, oudste was 6 maanden toen we voor het eerst gingen.



Wat ik in ieder geval altijd meenam, was een klein thermosflesje. 's Avonds water koken, in de thermos, 's ochtends (of 's nachts) in no-time pap. Het koken van water duurt namelijk heeeeeeeel lang op een campinggasje en het lijkt nog veel langer te duren als je om 6 uur 's ochtends op een doodstille camping een brullend kind op je arm hebt.



Verder zijn badjasjes en waterschoentjes (van die surfschoentjes) heel fijn. Bij de tent helemaal bloot, waterschoenen aan, badjas aan, en in optocht naar de douche. Daar geen glijpartijen (want: waterschoentjes) of het aankleden van een klammig wurm in een te klein hokje. Na het douchen beetje afdrogen, badjas aan en weer terug naar de tent waar je de rest op je gemakje doet.



Voor wat betreft plassen: een emmertje met deksel (ook voor mama's die 's nachts moeten plassen) is wel heel handig.



Laatste tip: bij Ikea verkopen ze dunne, goedkope fleece-dekens. Ideaal om bij je te hebben, bij koude nachten (in de bergen koelt het flink af, als de camping wat hoger ligt) maar ook om lekker op te liggen lezen of een spelletje te doen, als picknickkleed.



Wat wij in zuidelijke landen ook altijd deden: niet 's avonds uit eten, dat wordt vaak heel laat, maar 's middags een terras opzoeken op een pleintje of zo, of zo'n buiten het dorp gelegen restaurant met tuin. Lekker lunchen, terwijl de kinderen als ze er genoeg van hebben wat kunnen rondscharrelen.

Als ik nog meer bedenk (mijn jongens zijn al wat groter, moet echt eventjes in mijn geheugen graven), meld ik me wel weer. Veel plezier vast met de voorpret.
Alle reacties Link kopieren
s' nachts gaan ze niet aan de wandel..veuls te spannend.



Op de camping gaan de kids wat later naar bed, zijn ze snel moe vanwege veel zwemmen in de zon zijn, druk spelen etc. Die slapen als roosjes.



Wij merkte vooral dat iedereen met kleine kinderen het zelfde probleem heeft. Zich druk maakt of niemand overlast heeft. Maar juist op een camping waar veel kinderen zijn wordt er echt niet zo op je gelet, iedereen zit in hetzelfde schuitje. Als eerste bij de supermarkt, als eerste bij het zwembad etc. TO geeft aan dat er veel kinderfaciliteiten zijn, dus daar gaan echt geen kinderloze stellen heen die willen uitslapen, die kiezen weer voor een andere vakantie camping.



Wij hadden dvdspeler in de auto die wij ook in de tent konden inpluggen in de stroomvoorziening. Als ze dan heel vroeg wakker waren konden wij ze daar nog een tijdje mee zoet houden tot de supermarkt open ging voor het dagelijks ontbijt.



Lekker genieten zou ik zeggen. Kamperen met die kleintjes is echt geweldig, mits je de hele vakantie in de regen zit, in je tent.
Alle reacties Link kopieren
Moet er wel even bij zeggen dat wij gaan kamperen op locaties waar de tent al staat met koelkast en andere voorzieningen. Want ik zou niet weten hoe je dat doet als je nog eerst de tent moet opzetten etc. En als je dan vroeg wilt vertrekken je eerst nog de hele boel moet afbreken inpakken etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:4Hellokitty schreef op 18 februari 2009 @ 13:37:

s' nachts gaan ze niet aan de wandel..veuls te spannend.



Op de camping gaan de kids wat later naar bed, zijn ze snel moe vanwege veel zwemmen in de zon zijn, druk spelen etc. Die slapen als roosjes.



Wij merkte vooral dat iedereen met kleine kinderen het zelfde probleem heeft. Zich druk maakt of niemand overlast heeft. Maar juist op een camping waar veel kinderen zijn wordt er echt niet zo op je gelet, iedereen zit in hetzelfde schuitje. Als eerste bij de supermarkt, als eerste bij het zwembad etc. TO geeft aan dat er veel kinderfaciliteiten zijn, dus daar gaan echt geen kinderloze stellen heen die willen uitslapen, die kiezen weer voor een andere vakantie camping.



Wij hadden dvdspeler in de auto die wij ook in de tent konden inpluggen in de stroomvoorziening. Als ze dan heel vroeg wakker waren konden wij ze daar nog een tijdje mee zoet houden tot de supermarkt open ging voor het dagelijks ontbijt.



Lekker genieten zou ik zeggen. Kamperen met die kleintjes is echt geweldig, mits je de hele vakantie in de regen zit, in je tent.Ik hoop dat je behalve bedoeld?
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet moeilijk doen, blijf in je kampeermood: relax, wees creatief met de dingen die je hebt, en nog een keer: relax! Het lijkt mij leuk en goed te doen Jammer dat die kinderen nog even moeten wachten bij mij
Wij hebben vorig jaar de proef op de som genomen, zijn met Snaak 2 weken in Italie geweest, zij was toen 3.

We hadden het ons zelf wel makkelijk gemaakt, en een kant en klare tent gehuurd, zo hoefden we alleen maar kleren etc mee te nemen. Speelgoed niet al teveel mee genomen, we zaten toch de meeste tijd in het zwembad of aan zee. We hadden daar voor haar een fietsje, en de afspraak gemaakt dat ze tot het einde van het laantje mocht. We hebben haar heel de vakantie niet gehoord, ondanks dat er weinig vriendinnetjes/vriendjes voor haar waren (vonden wij geloof ik erger dan zij dat vond)



Voor het plassen heb je de plasemmer, en het slapen gaat prima. Door de warmte en heel de dag buiten zijn ze afgedraaid na een dag, dus lekker in bed, ventilator erbij en in een kwarteirtje was ze vertrokken. Afspraak gemaakt dat ze smiddags nog ging slapen als we van plan waren s'avonds nog naar de boulevard te gaan, en ook dat was met nehulp van de ventilator geen probleem.



Ik zou wel iets van een portable dvdspeler mee nemen voor onderweg. Wij hebben dit niet gedaan, want 'vroeger hadden wij dat ook niet' en het was toch wel een erg lange rit hoor. Op het eind ben je moe en geirriteerd en dan is elke keer de vraag zijn we er al te veel!



Heeeel veel plezier, gaat vast ontzettend leuk worden!

(ow, en zorg voor voldoende antimuggenspul, wij zijn letterlijk lek geprikt door de muggen, zelfs een nacht eerder vertrokken, dat was echt een drama!)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 18 februari 2009 @ 13:34:

Maar MissM, hoe dicht sta je dan op elkaar?



Ik zat zelf te denken aan tendi, zo'n ouwerwetse safaritent achtig iets. Leek me best stoer. (en nog een beeeeeeetje luxe)Als jij dat nou in de meivakantie uit gaat proberen, weet ik of het de moeite waard is voor de zomer Het ziet er wel gaaf uit hè? Ze staan deze maand in de Ariadne, daar had ik ze uit.
Alle reacties Link kopieren
Voor het gehuil ben ik niet zo bang. Althans; mijn kinderen huilden 's nachts niet meer na een paar weken. Het is eerder: hoe ga ik voorkomen dat ze om vijf uur wakker worden samen met de vogels?



Die dvd-speler is er hier ook. Was er altijd tegen, maar het is wel handig hoor om even een uurtje door te kunnen rijden.



Ik mis het kamperen heel erg; het is toch een soort vrijheid die je ervaart als je slaapt met slechts een dunne doek ter bescherming. Komt over een paar jaar wel weer, als de jongste 1 of 2 is. :-)



Met de oudste zijn we overigens wel gaan kamperen toen ze een jaar en een paar maanden was: ging prima. Nu is het probleem echter dat zij en haar broer mekaar nog wel eens aanzetten tot iets en dit gaat gepaard met veel gegil en gejoel. Dat zie ik niet zo zitten...
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwieber schreef op 18 februari 2009 @ 13:41:

[...]



Ik hoop dat je behalve bedoeld?Euhh nee, ik bedoel tenzij...;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel ff nakijken of jullie camping ook aan siesta doet, wij zaten met "stief"dochter van 2,5 in de buurt van Toscane 3,5 jaar geleden en daar was het snikheet. En wat deden ze door siesta, het zwembad sluiten van 13-16. Als dat bij jullie ook zo is, klein zwembadje meenemen. Verder vonden we het een ramp, te warm voor de middagslaapjes, te warm voor uberhaupt in een tent.
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen maar positieve ervaringen met kamperen (met en zonder kids). Toen onze oudste (inmiddels 9 jaar) net 8 maanden was gingen we voor het eerst kamperen en alle jaren daarna ook. 3 jaar later ging haar zus mee en inmiddels zijn we al jaren verslingerd aan de camping.



Heen/terugreis:

Wij hebben geen dvd etc. in de auto, wel allerlei nieuwe kleine spelletjes die ik inpak en die ze na iedere stop mogen uitpakken (kleurtjes, kleurboek, raamstickers, stripboek, gameboyspelletjes van marktplaats etc etc). Hoeft niet duur te zijn, maar steeds wat anders om naar uit te kijken houdt het leuk. Onderweg veel komkommer e.d., worden ze minder snel wagenziek/misselijk dan snoep (hoewel ik natuurlijk ook een grote trommel bij me heb met allerlei kleine snoepjes, dropjes etc.). Knuffeltjes evt. in de auto, speentje ook, slapen ze meestal ook nog wel een paar uurtjes. MP3 met nieuwe luisterverhalen/muziek (zit je zelf niet 10 uur achter elkaar met K3 op je autocd-speler!). Snoetepoetsers.



Op de camping:

Hierboven staan al een hoop goede tips. Badjas was inderdaad onmisbaar; geen gedoe met omkleden bij de douches etc. Vaak slapen ze als roosjes na een hele dag buiten vermaken. In het buitenland gingen ze bij mij altijd heel wat later naar bed dan thuis (handiger ivm warmte), waardoor ze ook zelfs een beetje gingen uitslapen, heerlijk!

Wat knutselspullen heb ik ook altijd bij me (waterverf, klei etc) en een groot 'picknickkleed' waar vaak nog allerlei andere kinderen bij komen zitten om te spelen, heel gezellig! Knuffels niet vergeten natuurlijk.

Thermoskan met gekookt water vullen 's avonds deed ik ook altijd, hoef je alleen maar te mengen met de melkpoeder en je hebt een fles klaar. Ook handig voor onderweg.

Goede zonnenbrand en uitgebreide EHBO-kist (pleisters, ontsmetter, muggenspul, kinderparacetamol etc etc). Zaklampen (superleuk voor 's avonds naar het toiletgebouw etc.).

Zakcentje (afhankelijk van hun leeftijd) zodat ze zelf een klein souveniertje kunnen uitzoeken (meestal van die hele foute dingen die je zelf niet gauw zal uitzoeken haha).



Meer schiet me nu even niet te binnen, maar ik zou vooral zeggen: veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
quote:LouiseP schreef op 18 februari 2009 @ 14:20:

..Nu is het probleem echter dat zij en haar broer mekaar nog wel eens aanzetten tot iets en dit gaat gepaard met veel gegil en gejoel. Dat zie ik niet zo zitten...Daar zou ik mij nou echt niet druk om maken. Dat heb je toch niet alleen op een camping. Dat heb je op iedere vakantie. En niet alleen in en om de tent/hotel/app. maar ook in een restaurant of in het zwembad etc. Dan zou je helemaal nergens naar toe kunnen. Het zijn kinderen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mensen kunnen erg sjagrijnig reageren als dit om 6 uur 's ochtends gebeurt... In zwembad of restaurant kan het me inderdaad niet zo heel veel schelen. Er zijn echt mensen op de camping die tot 10 uur uit willen slapen. Of dat reeel is, weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen vaak s'middags een stukje rijden in de auto met airco, de kids vielen in slaap. Op het heetst van de dag kun je ze beter uit de zon houden. Reden wij naar een leuke plek in de buurt, daar aangekomen lekker ergens eten en iedereen weer helemaal fris. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
hoihoi,

hier een hardcore kampeerder nog zonder kinderen, die graag een antwoord wil geven op de overlastvraag. Wij gaan ook altijd naar campings waar redelijk veel kinderen zijn (met een meertje, riviertje ed geen hele kinderclubs etc) en ik heb me echt nooit gestoord aan huilende kindjes of kindjes die eens bij jou aan de tent komen kijken of langsfietsen en dan stoppen. dat vind ik juist een van de leuke dingen aan kamperen. Ik erger me ook nooit aan kinderen die vroeg wakker zijn, dan draai ik me juist nog eens lekker om in de tent en denk ha nu kan ik nog uitslapen. het hoort er bij als je kampeert, je ziet en hoort meer van je buren dan normaal in je huis. en die kinderen hebben ook recht op ene voor hen leuke vakantie zonder dat ze de hele tijd muisstil zoet en braaf moeten zijn zonder te verroeren.



ik vind het trouwens altijd superschattig dat mijn vriend altijd een hele zwerm kleine geinteresseerde jochies verzamelt als ie aan het vissen is of zo, mogen ze ook even naar de wurmen kijken en de hengel vasthouden.....echt zo lief!
Alle reacties Link kopieren
Als je om je heen kijkt zie je overal kinderen die gillen of in de supermarkt op de grond liggen te krijsen omdat ze hun zin niet krijgen. Zelf kijk je er haast niet meer van op of om, alleen als het je eigen kinderen zijn is het zooo genant.
Alle reacties Link kopieren
quote:viane schreef op 18 februari 2009 @ 14:56:

hoihoi,

hier een hardcore kampeerder nog zonder kinderen, die graag een antwoord wil geven op de overlastvraag. Wij gaan ook altijd naar campings waar redelijk veel kinderen zijn (met een meertje, riviertje ed geen hele kinderclubs etc) en ik heb me echt nooit gestoord aan huilende kindjes of kindjes die eens bij jou aan de tent komen kijken of langsfietsen en dan stoppen. dat vind ik juist een van de leuke dingen aan kamperen. Ik erger me ook nooit aan kinderen die vroeg wakker zijn, dan draai ik me juist nog eens lekker om in de tent en denk ha nu kan ik nog uitslapen. het hoort er bij als je kampeert, je ziet en hoort meer van je buren dan normaal in je huis. en die kinderen hebben ook recht op ene voor hen leuke vakantie zonder dat ze de hele tijd muisstil zoet en braaf moeten zijn zonder te verroeren.



ik vind het trouwens altijd superschattig dat mijn vriend altijd een hele zwerm kleine geinteresseerde jochies verzamelt als ie aan het vissen is of zo, mogen ze ook even naar de wurmen kijken en de hengel vasthouden.....echt zo lief!Elninjoo; heb jij nou stiekem een alternick aangemaakt :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMara schreef op 18 februari 2009 @ 13:27:

Hoe ga je zorgen dat ze 's nachts niet aan de wandel gaan?

Hoe ga je zorgen dat ze 's nachts/'s avonds de overige gasten niet wakkerhouden met gehuil?

Hoe doe je het met middagslaapjes in een hete tent?

Zijn ze normaal vroeg wakker? Ik vond het zwaarste aan kamperen met onze zoon dat hij echt elke ochtend om 5.30 wakker was en dan best hard ging praten/zingen/roepen, zodat een van ons met hem zsm van het campingterrein afmoest om een eind te wandelen ofzo, omdat het heel asociaal was tov de andere gasten.



Maar ze huilen toch niet zó lang?

Twee jaar terug stonden we op een camping en daar stonden (bijna tegenover ons) een stel met een klein babytje. Af en toe hoorde je dat wel huilen (ook 's nachts), maar dat was maar heel kort.

En een kind wat al goed kan praten (zingen) die kun je toch gewoon leren dat hij 's ochtends vroeg stil moet zijn? (of afleiden oid).



Nou ja, wíj gaan in ieder geval dit jaar weer kamperen, mét (dan) 9 maand oude baby (rest van kids is al ouder).

Vroeger ook vaak gedaan: nooit echt problemen mee gehad eigenlijk.

Zou wel zorgen voor een plekje met bomen, ivm schaduw.



Enne, waarom zouden de kids 's nachts aan de wandel gaan? Doen ze dat thuis ook dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:4Hellokitty schreef op 18 februari 2009 @ 13:39:

Moet er wel even bij zeggen dat wij gaan kamperen op locaties waar de tent al staat met koelkast en andere voorzieningen. Want ik zou niet weten hoe je dat doet als je nog eerst de tent moet opzetten etc. En als je dan vroeg wilt vertrekken je eerst nog de hele boel moet afbreken inpakken etc.



Gewoon een vouwwagen kopen! Staat echt in no-time.

En dan nog zo'n 3-seconds tentje erbij voor de kids, die hoef je alleen maar neer te gooien en dan staat ie al! Geen probleem.



Oh, moet wel even toevoegen dat mijn vriend superhandig is met tenten opzetten, boel inpakken ed. Dat scheelt wel
Alle reacties Link kopieren
Wij "kamperen" ook, maar dan in een caravan met airco ;)



Ook in Italie, en idd siesta's op de camping, maar dan gaan ze even uit de zon, even kleuren, boekje lezen oid, en even bij je plek spelen.



Wij hebben 3 kinderen, en de reis doen we in 2 dagen, dus 600 km per dag.



De camping zelf vind ik ideaal, maar een eigen toilet in de caravan vind ik ook heerlijk. Hier zijn ze altijd veel wakker in de nachten en ook als je een dag hebt met rotweer, of zoals vorig jaar, en nacht met heel veel regen en onweer, ben ik blij dat we in een caravan zitten.



Maar genoeg mensen die ook met de tent gaan, dat doen we over een paar jaar wel weer.



Een camping met kinderen vind ik (en hun) wel heel erg leuk



Veel plezier alvast



PS muggenspul meenemen, tegen beten
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven