Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 08:05.
Dit onderwerp heeft 13 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 19-02-2012 18:05.
[ Tips voor au pairs of nannies ]
- Ik ben van plan om dit jaar (uiterlijk volgend jaar) als au pair naar het buitenland te vertrekken en mijn droom te volgen:
Voor leuke kinderen en een familie zorgen, reizen en de wereld verkennen zien en vooral mijn talenkennis verbreden.
De reden dat ik dit onderwerp bij de categorie kinderen plaats, is de volgende: Waar zouden jullie (ouders) een au pair / nanny op selecteren? Graag ontvang ik tips, do's en don'ts zodat ik dit jaar nog gerichter naar een geschikte (aupair)familie kan zoeken.
Ik ben benieuwd!
- Doe je dit niet via een bureau?
Waar ze natuurlijk naar kijken is of je al ervaring hebt met kinderen en of je referenties kan overleggen.
Sommige vinden een rijbewijs ook belangrijk.galadriel wijzigde dit bericht op 09-02-2012 10:23 met 14% - Rijbewijs: Check
Ervaring: Check incl. referenties. Gelukkig al vanaf m'n 15e diverse oppasbaantjes gehad.
In principe ben ik van plan om een familie via het internet te vinden. Anno 2012 zou dat toch het medium moeten zijn om wereldwijd met leuke families in contact te kunnen komen.
De wet- en regelgeving omtrent visums etc. zoek ik zelf uit. Ik kan dit en de matching door een bureau laten doen, maar daar betaal je ook stevig voor en ik zie de toegevoegde waarde nog niet echt in.
M.i. moeten au pairs en families prima in staat om elkaar online te vinden, mits de betreffende sites goed omgaan met de voorkeuren van au pair / familie. Een bureau matcht partijen immers ook aan elkaar a.d.h.v. de opgegeven voorkeuren. Daarom denk ik dat het zoeken en het eerste contact juist perfect via internet kan. Vervolgens kunnen partijen altijd besluiten om telefonisch of via de Skype contact te hebben en elkaar te interviewen. - Heb je ook een kinder ehbo? Lijkt me wel zo fijn om te hebben. Verdiep je ook vooraf in de taal m.b.t. huis-tuin- en keukenongelukjes.
Woorden als voedselvergiftiging, gat in je hoofd, spijker in je voet etc. Dat leer je meestal niet bij je middelbare school Frans/ Duits/ Spaans/ Engels.
Niet dat ik denk dat je dat allemaal gaat overkomen hoor, maar wanneer je de taal niet compleet machtig bent is het soms lastig om in een panieksituatie goed te handelen. - Met een bureau achter je heb je ook toegang tot bijeenkomsten etc. Mijn nicht heeft het twee jaar gedaan en was blij dat ze af en toe andere au-pairs kon spreken (via het bureau dus).
Daar hoorde ze ook de meest verschrikkelijke verhalen (was in Londen), over meisjes die het complete huishouden erbij moesten doen, totaal geen privacy hadden etc. Het bureau hielp deze meisjes daar dan bij. Als je alleen staat lijkt me dat een stuk moeilijker. - Ik heb wel een tip: kinderen zijn niet altijd leuk.
Voor de rest: succes!! Geniet ervan!Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding - Ik zou wel een bureau inschakelen, zodat het duidelijk is wat je rechten en je plichten zijn. Zij kunnen je ook ondersteunen als het wat tegenzit bij het gezin waar je geplaatst bent.Nou ja, dat bedoel ik dus. Soort van.
- wereldreizigster, waar zou je heen willen?
Een vriendin van mij zoekt nog een aupair in Wenen.
(als dit berichtje niet mag, dan haal ik het wel weer weg) - Hoi,
op dit moment ben ik au pair in Zwitserland. Ik heb een fantastisch gezin en alles is gewoon tussen ons geregeld zonder tussenkomst van een bureau. Een paar korte tips, als je meer vragen hebt dan hoor ik het graag:
-als je een visum nodig hebt zorg dan dat je die krijgt, anders heb je niets als het toch misgaat
-zorg dat er dingen op papier staan, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Ook al wordt je een soort van deel van de familie, je blijft toch in 'dienst' want je krijgt een vergoeding.
-families kunnen je een hoop zakgeld bieden, maar ik heb al meermalen gezien dat dit vaak ten koste gaat van het plezier. Wat is voor jouw het belangrijkste uiteindelijke?
-hier in Zwitserland is er een hele groep met au pairs die elkaar regelmatig ontmoeten en zo ervaren kunnen delen en makkelijk vrienden kunnen maken. Dit is in meerdere landen het geval, vaak ben je niet de enige au-pair in de buurt.
Bij mijn familie ging het er niet om hoeveel referenties ik kon bieden, hoeveel ervaring ik had of wat mijn achtergrond verder was. Het ging ze om de klik tussen mij en de kinderen en ook de klik die er tussen mij en hen was. Ik had geluk, ze lieten mij overkomen voor een weekend zonder verdere verplichtingen
Verder zijn er ook meerdere websites die zowel families als au pairs gratis laten adverteren zodat je kan rondkijken wat voor families er allemaal zijn en zij kunnen ook kijken wie jij bent. - Wow, bedankt voor de vele en vooral snelle tips!
Qua taal heb ik inmiddels voor mezelf besloten om voor een familie te gaan die de Engelse taal beheerst. Landen die voor mij in aanmerking komen zijn Amerika, Australie, Nieuw Zeeland, Canada en Zuid Afrika (Western Cape).
Taara, helemaal met je eens voor wat betreft visum en een contract tussen familie en au pair. Afspraken vastleggen kan geen kwaad en in geval van problemen, ben je blij dat je e.e.a. op papier hebt staan.
Pompedom, bedankt voor je reactie m.b.t. het gezin in Wenen. Op dit moment gaat mijn voorkeur nog uit naar bovenstaande landen. Maar mocht het aanbod tegenvallen dan kan ik een land als Oostenrijk altijd nog overwegen.
Ik zal eens wat research doen naar diverse au pair websites en wat ze mij wellicht kunnen bieden. Omdat ik van plan ben om zelf visum etc. te regelen ga ik mij eerst op het internet oriėnteren i.p.v. bij een bureau. Waarom? Omdat ik denk dat je hiermee een grotere groep families kunt bereiken dan bij een bureau. Plus het feit dat je vanuit huis redelijk vrijblijvend kan speuren naar au pair gezinnen. - Wereldreizigster, als je zelf een familie wilt vinden, zou je ook contact op kunnen nemen met Nederlandse/Vlaamse verenigingen in de landen waar je graag wilt werken. Vaak willen NLse ouders een Nederlandstalige au-pair voor hun kinderen, om de Nlse taal te (blijven) oefenen.
- Leuke plannen!
Voel me wel een beetje een oude zeikerd... Toen ik zo oud was als jij (vermoed ik tenminste, ik was 19) ging ik een jaar op een boerderij in een ander land werken. Eigenlijk op dezelfde basis als een au pair (kost, inwoning en zakgeld) maar dan dus met een ander doel. Ik zat toen nog in de zorgverzekering bij mijn ouders, en heb verder nooit ergens over nagedacht. Nu zou ik jou echter adviseren: regel goed je verzekeringen (let vooral goed op je zorgverzekering!) en denk eraan dat de gemiddelde (lang)reisverzekering niet uitkeert bij ongevallen op het werk.
Verder zou ik niet zo snel naar Zuid Afrika gaan als blanke au pair. Vraag me om te beginnen af of daar behoefte is (men heeft liever een goedkopere zwarte vrouw die twee keer zo veel werkt als jij), het is nou niet het meest fijne land om in je eentje op uit te trekken en qua taal... Veel blanken spreken Afrikaans...
Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest. - Goed om inderdaad de verzekeringen te controleren! Wellicht extra werelddekking bij diverse verzekeringen afsluiten als dat nodig blijkt te zijn en WA- en reisverzekering checken.
In Zuid Afrika spreekt men gelukkig bijna allemaal goed Engels en er zijn daar veel westerse families. Het is moeilijk want er zijn zoveel mooie plekken op de wereld en het hangt simpelweg ook af van de families en hun wensen/voorkeuren. - quote:pompedom schreef op 09 februari 2012 @ 11:15:
wereldreizigster, waar zou je heen willen?
Een vriendin van mij zoekt nog een aupair in Wenen.
(als dit berichtje niet mag, dan haal ik het wel weer weg)
Pompedom,
Voor hoelang zoekt je vriendin een au pair?
Groetjes,
Renate
Dit onderwerp heeft 13 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 19-02-2012 18:05.