Traktatie 1e verjaardag op kinderdagverblijf

05-04-2008 21:31 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort wordt mijn zoontje 1 jaar. Daar hoort natuurlijk een traktatie bij op het kinderdagverblijf.

Hij zit in een groep met kinderen tot 2 jaar. Nu vind ik het lastig om een leuke traktatie te bedenken en wat ik op internet vind is meer voor ouderen kinderen.



Wat me op zich leuk lijkt is iets van belleblaas met een lekker dingetje (rozijntjes o.i.d.) in een gezellig zakje, maar misschien hebben jullie wel veel beteren ideeen.



Misschien dat hier al eens een topic over was, maar via de zoekfunctie kan ik niks vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Josephine....ik heb voor mijn zoontjes verjaardag Bumba-maskertjes gekocht, de neusjes (die je kunt uitdrukken) eruit gehaald en daar een danoontje in gedaan. Ballonnetje er aan en t was een groot succes!



Wat ik eigenlijk wilde waren dierenballonen en die over een omgedraaid danoontje (dus t toetje op t deksel zetten, t ballonnetje er overheen doen en met rietje een klein beetje lucht erin blazen zodat t ballonetje mooi rechtop staat) alleen kon ik de ballonnen nergens vinden dus vandaar de maskertjes.



Succes en veel plezier met knutselen (en alvast gefeliciteerd natuurlijk!)
Soepstengel met een vingerpoppetje (hema of ikea)

Danone start (met opvolgmelk) voor de kleintjes

Sateprikkers met poffertjes en iets van fruit



ofzo
Alle reacties Link kopieren
rijstewafel met daarop badspeeltje (action) en jip en janneke rozijntjes. Mooi doorzichtig folie eromheen en klaar ben je!!
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft een knijpfruitje met bellenblaas verpakt in een leuk servetje getrakteerd. Lintje erom, kaartje eraan en klaar.



Ik werk zelf als leidster in de kinderopvang. Traktaties als knijpfruit, danoon, bellenblaas, kapitein koek etc vallen altijd goed in de smaak.
Alle reacties Link kopieren
ik had een doosje rozijntjes en daaraan vastgeplakt zo'n klein uitrol-toetertje.



Vind het persoonlijk teveel gedoe en ook ietwat overdreven om allerlei grote dingen te maken of te geven. Gisteren kreeg hij een plastic tasje mee, met daarin een appel, een pakje drinken, 2 pakjes snoep en een voorleesboekje. Heel leuk natuurlijk, maar hemel, wat een kosten maak je dan. Ik denk dat de moeder per traktatie zo'n 2 euro kwijt was.
Alle reacties Link kopieren
misschien stom hoor, maar waarom in vredesnaam willen trakteren?



Omdat iedereen het doet? Omdat het van je verwacht wordt?



Nu gaat mijn dochter niet naar een creche of KDV maar naar een gastouder, dus heb nog helemaal nog niks met dat soort de dingen te maken gehad (dochter is nu 14 1/2 maand dus d'r eerste verjaardag ligt alweer achter ons) Maar je zoontje wordt er niks minder of beter van als hij wel of niet trakteert.



Persoonlijk, zou ik het niet doen. Maar ieder z'n keus natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
tsja ringelding, het is wel gebruikelijk op creches. Ze vieren de verjaardag van zo'n kindje ook echt, en al snap ik je punt wel, bij een verjaardag hoort een tractatie. Misschien dat die 1 jarige zelf dat niet zo doorheeft, maar de oudere kindjes in de groep wel.



Het hoort er wat mij betreft dus wel een beetje bij en ik vind het ook altijd wel leuk om te zien wat andere ouders er van gemaakt hebben. Ik denk dat wij voor van die mini dikkie dik boekjes gaan met een doosje rozijntjes er bij of zo.
Alle reacties Link kopieren
Dat er wordt getrakteerd tijdens verjaardagen op creches vind ik niet zo gek. Zelfs mijn jongste had toch best door dat er iets aan de hand was toen ze zijn 1e verjaardag op de creche vierden. En voor oudere kinderen geldt dat des te meer. Dat een eenjarige dan niet doorheeft dat daar ook traktaties bij zitten, soit. Ik vind het wel leuk om te doen en er aandacht aan te besteden.



Wat ik alleen nogal uit de hand vind lopen zijn al die cadeautjes die steeds meer en groter worden uitgedeeld door sommigen. Waar het op de babygroepen begint met een bellenblaas, eindigt het vaak op de grotere groepen in hele sprookjesboeken die per kind als traktatie worden uitgedeeld. En dat hoeft nou voor mij ook weer niet. Pasgeleden hoorde ik toevallig dat ook een aantal andere ouders het ook soms nogal ver vindt gaan. En sommigen gaan er nog de competitie over aan ook. "O, van Pietje(s ouders) kregen we vorige keer een spel cadeau, dan stoppen wij voor Jantjes verjaardag volgende keer nog iets groters in die kledingmandjes, of minstens even groot.

Voor mij hoeft dat niet en slaat de gedachte achter trakteren dan door.



Mijn oudste is momenteel helemaal van het zelluf (met mama dan toch nog wel:)) koekjes bakken en heeft dus toen hij 3 werd gewoon op - met allerlei leuke meuk versierde - koekjes getrakteerd voor de kindjes die er die dag waren. En het handige is: als je voor zo'n dagtraktatie gaat, zijn er ineens een hoop extra mogelijkheden. Toen de jongste geboren werd in het aardbeienseizoen, en de oudste dat graag op de creche wilde vieren, kreeg hij een rol beschuit, een bak met slagroom en een mand aardbeien mee en hebben ze met zijn allen die ochtend beschuit met aardbeien verorberd. Net zo feestelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje wordt binnenkort een jaar. Bij de Hema heb ik uitdeelcadeautjes gekocht. Je hebt verschillende soorten, maar we hebben de badspeeltjes waarmee je water kunt spuiten. Daar een doosje gedroogde Jip en Janneke-aardbeitjes bij en klaar. Je hebt dara trouwens ook speciale uitdeelzakjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit de bakker gevraagd heel kleine krentenbolletjes te bakken voor mijn zoons verjaardag. Met een klein spekje erop en een strik erom zag het er erg feestelijk uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trakteren hartstikke leuk voor die kleintjes. Gewoon een feestelijk moment vieren vind ik nou eenmaal erg gezellig. En volgens mij maakt het niet heel veel uit wat je doet, tenminste onze dochter is echt blij met alles en vind vooral het feest vieren erg leuk. Ze komt aan het eind van zo'n dag echt naar ons toe rennen om te vertellen dat 'er iets in haar mandje ligt!!! '

Ik kan me goed voorstellen dat die trend van groter en steeds gekker je tegenstaat Athena want Apie is echt blij met de kleinste dingetjes. En om wie gaat het dan eigenlijk om de ouders of om de kinderen.

Moet zelf ook nog even broeden op het een of ander want onze zoon is over twee weken ook alweer 1. Ik zag wel leuke suggesties langskomen!
Alle reacties Link kopieren
Fruit lijkt me de enige juiste traktatie voor zulke jonge kinderen en anders een speeltje.



Ik snap niet dat ouders hun kleine kinderen danoontjes geven (veel toegevoegde stoffen) of koek (veel suiker) Veel jonge kinderen zijn gevoelig voor allergene voedingsstoffen.
Alle reacties Link kopieren
Heb er niets op tegen als mijn kind eens iets zoets neemt en een paar chipjes zijn ook prima maar zou voor kinderen van die leeftijd geen tractatie maken met spekjes, rozijnen etc.

Koop een doosje met van die kleine blokboekjes, voor een prikkie bij kruidvat, doorzichtige folie, strikje klaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef geen kadootjes, dat vind ik echt grote onzin. Een jarige krijgt toch kado's, is toch Sinterklaas niet? (Toen mijn zoon 3 werd wel eens een kleurplaat bij de traktatie gedaan, maar dat slaat eigenlijk ook nergens op). Ik trakteer altijd iets wat mijn zoon zelf vreselijk lekker vindt, zodat hijzelf heel enthousiast is en er echt een feestelijk gevoel aan overhoudt. Toen hij 1 werd was dat ontbijtkoek, daar was hij wild van. Voor alle kinderen een half plakje bij elkaar in een versierd mandje gestopt, was een groot succes. Daarna 2x een fruitspies (aardbeienseizoen!): naast aardbeien druiven, stukken banaan en appel. In een met alufolie omwikkelde halve rode kool steken, ziet er heel feestelijk uit!

Laatste keer heb ik voor alle kinderen en de leiding pannenkoeken gebakken en met lunchtijd nog warm daar gebracht. Stroop, poedersuiker etc. in een mandje erbij: was ook een heel groot succes. Mijn ervaring is dat de leiding blij is als het geen overdreven (ongezonde) traktatie is, maar 'gewoon' iets geinigs. Ik vind het idee van mini-krentebolletjes ook heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
MissMara, ik geloof dat ze hier (inderdaad ivm allergieen en de vele dingen die kindjes wel/niet mogen van de ouders, zeker in de babygroep) liever zakjes hebben die in de mandjes gaan. De ouders kunnen dan zelf beslissen wat hun kind wel/niet mag. In de grotere groepen worden het meer echte traktaties zoals op de kleuterschool. Ik moet zeggen dat ik daar ook wel blij mee ben. Zoon heeft een koemelkallergie, dus kan veel traktaties niet hebben. Hij mag dus veel koekjes e.d. niet hebben, maar óók ivm allergiekans nog geen aardbeien bijvoorbeeld. Er zijn andere ouders die per se nog geen suiker willen geven, weer andere babys die nog te klein zijn voor bepaald eten etc. dus iets maken wat iedereen mag is ondoenlijk. Van de 'gewone' dingen die op de creche vaak gegeven worden heb ik met de leiding precies doorgesproken wat Kruimel wel en niet mag hebben, maar bij door de ouders zelf gemaakt lekkers (en dus vaak zonder verpakking) zou hij dus altijd uit voorzorg niets krijgen. Hij is nog wat klein om dat echt mee te krijgen, maar toch... ik vind dit geloof ik toch prettiger. En dan vind ik kleine blokboekjes (en nee, geen hele dure cadeaus, maar echt een kleinigheidje) een leuk alternatief, ook omdat de babietjes er dan later nog wat aan hebben als ze wél groot genoeg zijn.



En pannenkoeken of krentebolletjes zijn leuk ALS alle kindjes dat mogen. Als ze hier op de creche zoiets eten zorgen ze voor een alternatief voor de kindjes met een allergie (bv pannenkoeken zonder melk). Als ouders zoiets onverwacht doen heeft de leiding geen mogelijkheid meer om met iets anders te komen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel lastig om iets te verzinnen wat voor alle baby's en dreumessen in zo'n groep leuk is. Mijn dochter is pas 4 maanden en heeft twee tractaties gehad. 1 keer een feesthoedje gevuld met een speeltje en een fruitkoekje en een keer kleurpotloodjes. Leuk, maar mijn dochter heeft daar helemaal niks aan. Het fruitkoekje heb ik zelf maar opgegeten (vies!). Maar ik zou zo snel ook niet weten wat je zou moeten trakteren dat voor iedereen leuk is en nog een beetje binnen proporties blijft.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik wil er zeker niks buitenproportioneels van maken hoor. En 2 euro per traktatie zoals iemand schreef gaat me veel te ver.

Het is meer dat trakteren erbij hoort en buiten dat vind ik het ook leuk. Bij een verjaardag hoort een traktatie.



Er zitten leuke ideeen bij. De rijstewafel met een badspeeltje vind ik ook leuk. In celofaan met strikken eromheen ziet dat er natuurlijk leuk uit. Het doosje rozijnen met het toetertje is ook leuk. Wil het een beetje simpel houden, want de kinderen zijn nog te klein om er echt iets van mee te krijgen. Zoon vindt rozijntjes lekker dus dat is een goede optie denk ik.
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon heeft op schaapjes van rijstwafel getracteerd. Was heel eenvoudig. Ik heb uit snoeppapier 4 pootjes, een staartje en een schapenkopje geknipt. Dit met wat suikerwater vastgeplakt op de wafel. Allemaal bij elkaar op een groot groen servet ( gras), zag het er heel leuk uit, Voor de kleinsten kon het snoeppapier er makkelijk afgehaald worden, voor de groten was er iets te snoepen. De juffen vonden het een fijne tractatie.

Cadeautjes etc. heb ik hier op het kdv nog niet meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen niet mee met de cadeautjes uitdelerij. Bij het afscheid nemen van de eerste groep hebben we er ons toe laten verleiden, maar ik vind het grote onzin eigenlijk. Voor de juffen ok, maar de kindjes blijf je zien in de volgende groep.



Traktaties in de babygroep bij ons alleen maar fruit. Danoontjes komen er hier niet in. Koop fruit wat ze daar bijna nooit krijgen, maar waar onze kinderen dol op zijn (ananas, mango en meloen enz). Toen zoon 2 werd heeft hij satéprikkers met fruit getrakteerd, inderdaad in kool gestoken. Leidsters helemaal blij dat er eindelijk eens alleen iets gezonds werd getrakteerd. (kan natuurlijk ook met stukje kaas en worst er tussen of zo)

Er kwam een bak in het midden te staan waar de kinderen iets in mochten leggen dat ze niet lekker vonden en er een ander stukje voor terug mochten pakken.
meds schreef op 06 april 2008 @ 01:05:

Fruit lijkt me de enige juiste traktatie voor zulke jonge kinderen en anders een speeltje.



Ik snap niet dat ouders hun kleine kinderen danoontjes geven (veel toegevoegde stoffen) of koek (veel suiker) Veel jonge kinderen zijn gevoelig voor allergene voedingsstoffen.
Dan vallen mandarijn, sinaasappel en aardbei ook af voor veel kinderen hoor. Mijn kinderen kregen nooit danoontjes, maar de leidster gaf het mij eens als tip voor een traktatie voor de kindjes die nog geen rozijntjes en stukjes fruit enzo aten.
Er is wel een onslag gaande ofzo hoor, want op de school van mijn kinderen hebben de leerkrachten inmiddels liever een klein uitdeelcadeautje voor de kinderen dan iets te eten. Al die appelpauzehapjes gaan ongegeten mee naar huis en daar zijn school en ouders niet zo blij mee.



Ik heb voor school dus wel eens van die potloden met gum bij de Hema gekocht. Of van die spelletjes die je van die hele kleine balletjes door gaatjes moet krijgen ofzo, die behendigheidsspelletjes. Of houten sleutelhangers. Bij sites als Lobbes.nl (denk ik, volgens mij werkt lobbes.biz ook) kun je heel voordelig leuke uitdeelcadeautjes krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon 1 werd heeft hij op de creche kleine houten clowns-fluitjes getracteerd (en slagroomsoesjes... heerlijk, al die dreumesjes met 'n fijngeknepen soesje in hun knuistje!). De houten kadootjes kan je bestellen op www.lobbes.nl



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry Meave, ik had jouw reactie nog helemaal niet gelezen! Inderdaad, Lobbes dus. Geloof dat de fluitjes (met sleutelhangerring) nog geen 50 cent per stuk waren en absoluut een groot succes!
Alle reacties Link kopieren
Eeen nijntje uitprinten op gekleurd karton en dan achterop een nijntje koekje plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven