Turkse-Bosnische namen?

23-11-2012 13:16 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben zwanger van mijn eerste kindje. Mijn man is van Turkse afkomst en ik van Bosnische, allebei moslim.



Nu is het zo dat wij niet helemaal uitkomen qua namen voor zowel een meisje als een jongen (wij weten nog niet wat het wordt).



Dus ik ben op zoek naar namen die in allebei de landen als normaal gevonden zullen worden en die wij allebei mooi vinden.



Ik vind bv Zara, Sara, Aylin, Elin, Sofia hele mooie namen, maar mijn man vindt ze helemaal nix. En de namen zijn ook niet echt bekend in Bosnie.



Namen voor jongens....ik vind geen een naam echt mooi behalve die mijn man heeft, is korte vrij internationale naam die iedereen kan uitspreken maar wij willlen geen jr. ofzo.



Ook geen namen die met de letters AM beginnen, dat betekent kut in het Turks, dus dat is van zijn kant weer een voorwaarde, dus namen als Amira, Amina enzo vallen af.



Dus ik vind het heeeeel lastig, ik wil graag een mooie korte krachtige naam voor een jongen, en liefelijk voor een meisje. Samen komen wij er even niet uit.



Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Wat dat am betrefd, denk dat zolang je haar geen aminakoyim noemt het wel mee zal vallen..



Denk dat je hier op het forum niet ver zal komen.

Als wij een dochter zouden krijgen zouden we haar Azra hebben genoemd.



We hadden ook Pelin als optie en Tulin.



Jongens Volkan Tayfun en nog 1 maar die is het geworden

İk vind ouderwetse namen wel mooi maar mijn man wou geen Nurettin of Muharrem
Ik vind Emine wel mooi voor een meisje. Azra ook trouwens.



Erdal voor een jongetje?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Elif (spreek uit als Elief) mooi voor een meisje
Alle reacties Link kopieren
Meisje:



Sara

Zehra

Azra

Sofia (hoewel...is niet echt bosnisch)

Emina

Jasmina

Mina



Jongens:

Enes

Benjamin

Amar





Ik zoek later nog wel ff voor je verder moet nu aan de studie.
Fadil (jongetje)?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je er wel rekening mee houden dat hier in Nederland (jullie wonen hier neem ik aan) een buitenlandse naam een jongere minder kansen geeft op de arbeidsmarkt.

Er was laatst een Turkse jongen die om die reden zijn voornaam heeft laten veranderen. Hij was geboren en getogen in Nederland, maar werd vanwege zijn duidelijk buitenlandse naam voor bv sollicitaties niet uitgenodigd.

Niet dat je hem dan maar Klaas moet noemen, maar Muharsharif ofzo is dan misschien niet zo handig (als voorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
Als jullie van plan zijn hier in Nederland te blijven wonen kan je toch beter gaan voor namen die hier wat meer normaal en 'geaccepteerd' zijn? Tegenwoordig zijn er nog steeds helaas veel vooroordelen m.b.t. veel buitenlandse namen, daar zou ik m'n kind tegen willen beschermen.



De meisjesnamen uit je OP vind ik heel normaal en mooi. Dat je niet iets wil wat met AM begint snap ik dan, maar verder heeft de familie in het buitenland toch maar te dealen met de naam die jullie uitkiezen?



edit: wat schorpioentje zegt probeer ik eigenlijk te zeggen
I would rather shit in my hands and clap
Ik denk dat Diederik Ozturk niemand om de tuin leidt, eigenlijk. Ik snap je punt maar het kind zal sowieso een exotische achternaam hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een Bosnische vrouw die Nina heet. Ik vind het een mooie naam die prima kan in NL en volgens mij ook in het Turks, maar dat weet ik niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Dzemil, Admir

Dzemila, Mirela
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:Pompadoer schreef op 23 november 2012 @ 13:47:

Ik denk dat Diederik Ozturk niemand om de tuin leidt, eigenlijk Toch geeft Diederik Ozturk m.i. een heel ander effect dan bijvoorbeeld Gurbuz Ozturk.
Alle reacties Link kopieren
Meisje:



Zaara

Luna

Yasmeen

Seher





Jongen:

Armaan
Alle reacties Link kopieren
Emin , Emina
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Ben niet thuis in Bosnische namen, wel in Turkse.



Deniz (kan voor jongen en meisje)

Demir (jongen)

Dilara (meisje)

Dunya (in het Turks met puntjes op de u, meisje)

Lale (meisje)



Dit zijn namen die ook voor NL-ers makkelijk uit te spreken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lejla

Esra

Esma
Alle reacties Link kopieren
Leuk, dat er al best wat reactie zijn:)



De naam Azra is een paar keer genoemd, en ik ben het helemaal mee eens dat het een mooie korte krachtige naam is....maar mijn zus heet al zo.



Ik moet zeggen dat wij allebei uit een grote familie komen en er best al wat namen genoemd zijn die ik mooi vind maar dat die namen in mijn familie (nichten en neven) en zijn familie al voorkomen, zoals Emina, wat ik ook een mooie naam vind. OOk Elif, vind het superschattige naam maar is al in de familie. En dan ben ik zo dat ik niet dezelfde namen wil, misschien wel gek maar voel het zo.



En wij willen, of vooral ik, zeker niet van de hele ouderwetse duidelijke buitenlandse namen, vind ik zelf vaak niet eens mooi. OOk geen namen met 'rare letters', vind ik zelf niet mooi staan en mensen uit andere culturen kunnen die klanken vaak niet goed uitspreken. Dus geen namen met dz,nj, of met umlaut of i zonder puntjes, die kan ik zelf amper goed uitspreken, of g met dakje.



Ik weet dat het lastige is, ik hoop gewoon op deze manier net namen die zien waar ik zelf totaal niet aan gedacht heb.



De naam Benjamin, vind ik zelf superleuke naam, alleen niet hoe het in het Turks wordt uitgesproken, vind de NL manier mooier.



Ahhh ik weet, ben een enorme zeur en ik weet beter wat ik allemaal niet wil dan wat ik wel wil.



Wat vinden jullie trouwens van de namen Aida (meisje) en Osman (jongen)?
aida vind ik niets, doet me aan een cruise schip denken.
Alle reacties Link kopieren
Aida of Aïda vind ik heel mooi, Osman niet. Maar het jouw kindje, dus het gaat erom dat jij ze mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
Mss is het een idee dat jij googlet op Turkse namen en kijkt welke ook in het Bosnisch voorkomen en jij mooi vindt. En je man hetzelfde doet met Bosnische namen?



Ik heb net even met google gezocht naar Bosnische namen en zie dan al een paar namen die ook in Turkije voorkomen. Bv voor jongens Demir, Kenan, Mesut, Iljas (in Turkije Ilyas). Voor meisjes Senna (geloof ik ook in Turkije, weet ik niet zeker). Jasmina is in Turkije Yasemin, lijkt in ieder geval veel op elkaar. Lale zag ik niet bij Bosnische namen, maar wel Lala (vind dan zelf Lale mooier, betekent tulp en lokt minder grapjes uit dan Lala denk ik!) En zo zijn er meer namen, die erg op elkaar lijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag hier Lejla voornij komen. Is dat Bosnisch? In Turkije komt Leyla voor, zelfde uitspraal denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Aida vind ik trouwens ook mooi! Osman vind ik zelf wat ouderwets.
Alle reacties Link kopieren
Meisje: leyla, nuray, elif, sena

Jongen: Kaya, adem, ilay
Alle reacties Link kopieren
Aida/Ajda is leuk idd! Anders Ajla nog een optie?



Verdere familie met dezelfde naam zou ik me niet teveel van aantrekken. In grote families ontkom je daar bijna niet aan. Als je al een Emina hebt zou je ook kunnen gaan voor jongensnaam Emin (heck, als mensen hun zoon Amin en hun dochter Amina kunnen noemen... )
Alle reacties Link kopieren
Denizcim zelfde uitspraak idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven