Tweeling zwangerschap/bevalling

04-08-2009 15:16 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames, ik ben zwanger van mijn eerste 2 kinderen en verwacht officieel half november een tweeling.

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn wat betreft het veel vroeger komen van een tweeling ja of nee? En een natuurlijke bevalling of juist een keizersnee...Graag hoor ik jullie ervaringen! Ook over de zorg daarna, veel hulp van buitenaf nodig gehad e.d.?

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is bevallen van een tweeling (mijn zus en ik) en zij is op de natuurlijke manier bevallen en ze heeft ons helemaal voldragen (wat niet vaak voorkomt volgens mij) wel heeft ze een maand lang in het ziekenhuis moeten liggen om rust te houden.



Tsja, verder kan ik je niet veel vertellen...gefeliciteerd in elk geval! Weet je al of je een een-eiige of een twee-eiige krijgt?
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is met een behoorlijk voldragen zwangerschap (echo's hadden ze nog niet) bevallen van een tweeling. Wat pas duidelijk werd tijdens de bevalling (oh, mevrouw, ik zie dat er nog een koppie komt).



sorry, helaas geen recentere ervaringen.
Ik ben 4 jaar geleden met ruim 37 weken bevallen van een tweeling.

De zwangerschap is perfect verlopen,de bevalling was een makkie.

Ze waren er zo,2 gezonde dames

(Het was mijn derde zwangerschap ; al mijn zwangerschappen & bevallingen zijn zo voorspoedig verlopen.)
Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie tweelingzwangerschap!



In oktober a.s. wordt onze tweeling (jongen / meisje) al weer 4 jaar. Onze oudste is nu 6,5 jaar. Ik ben met 38,1 weken bevallen, ingeleide bevalling. Onze zoon was 3750 gr en 51 cm, dochter 4300 gr en 52 cm. Stressvolle zwangerschap door ziekte en overlijden van mijn moeder, ik was toen 22 weken zwanger.

Na de bevalling alleen kraamhulp gehad, verder niet. Na de bevalling ben ik nog 6 maanden thuis geweest en toen op therapeutische basis weer aan het werk gegaan. Na dit 3 maanden te hebben gedaan weer in mijn normale werkritme (de ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen).
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, gefeliciteerd!!



Hier ook via de natuurlijke weg bevallen van een geweldige knul en meiske! Ze zijn inmiddels net een jaar, en helemaal geweldig Bevalling is ingeleid met 38 weken omdat ik krom stond van de spit.... Verder probleemloze zwangerwchap gehad, zou het zo weer doen! Bevalling ging ook snel, 9 uur infuus erin, 13.04 was knulletje er, 6 minuten later zijn zusje....Beide rond 6 pond en helemaal gezond!

Kraamweek was een feestje, wel extra kraamhulp gekregen, 2 dagen verlengd door verloskundige, wat erg fijn was.

Daarna was het best pittig, en had ik het op zich best prettig gevonden als mijn moeder bijv. wat vaker bij had gesprongen, ik heb na een maand of vier een flinke dip gehad omdat het zo verschrikkelijk druk was en ik werkelijk nergens aan toe kwam.... We hebben ook nog een knulletje van nu bijna drie rondlopen.... Ben uiteindelijk wat langer thuis gebleven totdat we de rust er weer wat in hadden, en dat is een goede zet geweest....

Ik had zelf wat meer om hulp moeten vragen, dat weet ik nu wel Maar ja, eigenwijs, kan ut zelluf wel.... (en dat kan ik ook heus wel, maar het heeft even geduurd voordat we het ritme te pakken hadden)

Ik heb overigens beide kids tot 11 maanden borstvoeding gegeven, dat is me alles meegevallen!



Groetjes Ayla
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Ik ben 3,5 jaar geleden bevallen van een tweeling (2 meisjes) na 37 weken. De zwangerschap vond ik niet heel fijn, maar dat kwam omdat ik echt heel erg beroerd ben geweest. De bevalling daarentegen vond ik bijna een feestje. Ik ben ingeleid en kreeg een ruggeprik die ook tijdens de persweeen "aanstond".

Een wijze les, die ik pas later heb geleerd, is om hulp vragen! Zorg dat je ook met regelmaat tijd hebt voor jezelf en voor je partner. Dat maakt het leven nog leuker namelijk!



O ja, en het cliche is waar: double the trouble but double the fun!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, Peer! Hier zijn de kinderen alweer ruim 4 jaar.

Met 37 weken zijn ze via de natuurlijke weg geboren. Ik ben ingeleid maar heb er absoluut geen last van gehad dat de weeen daardoor heftiger waren. De eerste woog rond de 3100 gram, de tweede rond de 2100 gram.

Maak het jezelf in de eerste periode zo gemakkelijk mogelijk. Wij hebben de eerste tijd de reiswiegjes van de tweelingwagen naast ons bed gezet: aan iedere kant een kind. Werd er 's nachts één huilend wakker, dan gaf ik die alvast een borstvoeding, terwijl mijn man de ander vast verschoonde en een beetje wakker maakte. Die ging er dan direct achteraan aan de borst, terwijl man de eerste een schone luier gaf. We waren een flitsend team in die tijd!

Pak verder alle hulp aan die zich aanbiedt! Hier is er een vriendin de eerste 2,5 jaar een dag in de week mee komen helpen: zij speelde dan met de kinderen, zorgde later voor de hapjes en boterhammetjes (ik heb ook nog een ouder dochtertje), terwijl ik poetsend het huis doorvloog.



Zorg dat je op alle momenten waarop het kan je rust pakt: slaap 's middags samen met de kinderen. Wat de nachten kunnen wat onrustiger zijn dan met één kind, zeker als ze ziek zijn.



Maar.... ik kijk met veel plezier terug op de afgelopen jaren, die (da's dan weer wel zo met een tweeling) dubbel zo snel voorbij waren. Vergeet dus geen foto's en filmpjes te maken!



Oh, nog een handige tip: ik heb via marktplaats zo'n electrisch schommelwiegje gekocht, had mezelf voorgenomen zoiets nooit aan te schaffen, maar met de tweeling bleek het toch erg handig, zeker als ze allebei tegelijk hongerig waren en er één aan de borst lag terwijl de ander ook al wilde. Die mocht dan even schommelen. Voor dezelfde prijs het schommelding na een paar maanden weer doorverkocht.
anoniem_13056 wijzigde dit bericht op 04-08-2009 22:18
Reden: spelfoutjes
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in februari bevallen van mijn tweeling.

Ik ben bevallen met 35weken en een paar dagen.

Spontaan op gang gekomen (gebroken vliezen). Natuurlijke bevalling ging prima duurde ongeveer 3,5 uur.

De kinderen hebben 10 dagen op de kinderafdeling gelegen. Ze waren allebei ongeveer 2500 gram.

Na 4 dagen ben ik uit het ziekenhuis gegaan en kreeg ik kraamhulp thuis. Dan dus een periode van een week waarin ik 2 of 3 x per dag naar het ziekenhuis ging om de kinderen te verzorgen, dat is best lastig als je nog een peuter thuis hebt rondlopen.

Toen de kinderen thuis waren kregen we nog couveuze-nazorg. Ook kraamhulp dus. Dat was heerlijk.

De eerste 3 maanden heb ik veel hulp gehad van mijn familie, veel helpen bij late voedigen en overdag als mijn oudste zoon niet naar het kdv was.

Nu met 6 maanden komt mijn moeder nog regelmatig helpen met flessen, fruit, groente.



Ik vind en vond die hulp van buitenaf wel echt nodig. Vooral om mijn oudste zoon ook aandacht te kunnen geven. Alleen met 2 babies went erg snel en daar heb je al snel geen hulp meer bij nodig. Behalve als je natuurlijk even wilt bijslapen
Alle reacties Link kopieren
Hai,

10 maanden geleden ben ik na 37 weken en 6 dagen bevallen van de 2 mooiste kindjes die je je kunt voorstellen. Ook voor mij de eerste 2. Een jongen en een meisje. De hele zwangerschap ging heel goed. Maar als ik nu terug kijk deed ik niet veel meer die laatste 2 maanden en was ik heel erg traag. Maar toen had ik dat niet zo in de gaten en voelde ik me prima.

Na 37 weken en 4 dagen braken mijn vliezen, maar de weeen kwamen maar niet op gang, dus na 2 dagen wachten ben ik ingeleid. Ik vond de bevalling wel meevallen, 's ochtends begonnen en 's middags waren ze er. Om 15.32 de meid en 40 minuten later de jongen. Wel met de vacuumpomp allebei, maar verder dus een natuurlijke bevalling.

Ze waren wel nog een beetje klein, 2165 (m) en 2610 (j) gram, en doordat mn vliezen zolang gebroken waren was er kans op infectiegevaar. Ze moesten dus naar de afdeling neonatologie en ik lag boven op de kraamafdeling. Dat vond ik wel jammer, dat ik ze die eerste dagen niet dicht bij me kon houden. Ze mochten ook niet tegelijkertijd naar huis, maar dat gaf mij de kans om 2 dagen met 1 kindje even te wennen aan t zorgen. En daarna zijn het er 2 en lukt dat eigenlijk ook gewoon. Nu moet ik wel zeggen dat ik maar 2 dagen ben gaan werken en dat pas na 4 maanden. Het duurt gewoon wat langer voordat je in een ritme komt. En vooral de nachten zijn druk(ker). Ik geef ze nog borstvoeding en ze drinken allebei nog meerdere keren 's nachts (soms 1 keer, soms wel 3 keer) dus dat betekent vaak mn bed uit. Gelukkig slaap ik direct weer in, maar dat is wel vermoeiend. Vandaag was ik toevallig met 1 op stap en dan merk ik hoe makkelijk dat is. Je hebt altijd een hand over om iets te doen :-), bijvoorbeeld de voordeur op slot of zoiets simpels. Maar het is ook heel erg leuk, als je die 2 ziet rondkruipen en alles ontdekken. Ik zou niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
hoi ik ben afgelopen mei bevallen van een eeneiige jongens tweeling! het waren mijn eerste twee kinderen! ik had een prima zwangerschap,maar met 34 weken ben ik opgenomen in het ziekenhuis met zwangerschapsvergifteging! met precies 35 weken zijn mijn jongens op de natuurlijke manier geboren, wel opgewekt! ze waren 2260 gram en 2550, ze hebben nog een week in het ziekenhuis gelegen, en mochten met sonde voeding naar huis!

het is soms best zwaar maar het is ook heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren
omhoog voor zonnestraaltje
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtjes (nu 11) zijn na 42 weken thuis via natuurlijke weg geboren. Op de echo's had het ene kindje zich steeds verstopt dus het was een verrassing (anders hadden ze tante nooit zo lang laten lopen)
Mijn moeder is bevallen van een tweeling (waaronder ik). Zij beviel 5 weken te vroeg en had een normale bevalling.



De kraamtijd was moeilijk doordat we allebei in de couveuse moesten, maar de eerste er een week eerder uit mocht dan de tweede (en het ziekenhuis lag niet om de hoek).



Daarna volgde best een zware periode zonder hulp. Mijn vader was weinig thuis, dus mijn moeder stond er echt alleen voor. Ze vond het uitputtend, maar ook heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om te horen dat het allemaal zo goed is gegaan bij jullie! Heel fijn om te lezen dat er ook lang bv wordt gegeven, ook als er al een ouder kindje rondhuppelt.



We zijn er gister achter gekomen dat we een tweeling verwachten, het zal onze tweede en derde zijn. We hebben al een dochter van nu 25 maanden.



Na de eerste (flinke) schrik begin ik nu toch al wat aan het idee te wennen. Het verklaart iig wel waarom ik zo snel al dikker aan het worden ben We hadden er nog grapjes over gemaakt maar verwachten doe je het eeeeecht niet.



Volgende week naar de gynaecoloog, dan zullen me meer horen. Ben benieuwd.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Up voor zonnestraaltje
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk gevonden... Ja, dat komt ervan als je niet zo bekend bent met forums en topics etc. etc.



Maar goed, sinds vorige week weten we dat we een tweeling krijgen. Zeer spannende periode breekt volgens mij aan. Komende donderdag 2e echo en ik ben nu al zenuwachtig. Mede doordat ik in mei een miskraam (currettage) heb gehad.



Ik ben benieuwd hoe de klachten bij jullie. Bijv. geur/reuk en misselijkheidsgevoel. En hoe gaat het met eten??



Zal ik mijn oude topic weghalen. Kan dat eigenlijk? Of moet ik daarvoor bij iemand anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar gewoon staan hoor, zakt vanzelf naar beneden.



Sinds gisteren trouwens niet meer misselijk, wel zo prettig. Ben trouwens ook wel gespannen voor het bezoek aan de gyn op woensdag. Heb ook geen idee wat er precies gaat gebeuren.

Vorige keer de hele zwangerschap bij de vk gelopen. We zien het wel.



Be er trouwens wel wat nerveus voor dat ze zullen zeggen dat het maar een grapje is, er zijn er helemaal geen 2. Zou ik toch echt heel erg vinden Ook al waren we behoorlijk geschrokken van de mededeling van een tweeling. Ben er heel snel aan het wennen merk ik.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard wil ik ook de andere 2 meiden feliciteren. voor jullie gaat het nu opschieten (oktober en november). Kijken jullie ernaar uit??



Ik heb ook soms een gevoel van dadelijk was het toch een vergissing, maar we zullen zien donderdag.



Ik ben echt nog niet helemaal lekker, niet supermisselijk, maar wel veel problemen met eten. Ik kan telkens kleine beetjes nemen, maar het kan ook ineens zijn dat ik toch niet lekker vind. Tjonge, jonge wordt soms moe van mezelf.



Je went wel snel aan het idee dat het er 2 zijn, maar ik wil me er absoluut niet op verkijken.
Alle reacties Link kopieren
Waar wil je je niet op verkijken? Dat je straks 2 baby's hebt ipv 1?
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat het toch wel drukker zal zijn met 2 dan 1, zeker omdat dit voor ons de eerste keer is.
Alle reacties Link kopieren
Juist omdat jullie niet beter weten zal het meevallen

Je rolt gewoon mee met de flow, om het zomaar te zeggen.



Tuurlijk zal het druk zijn, dat was bij onze eerste ook al, maar ook bij deze 2 ben ik ervan overtuigd dat het ritme vanzelf weer erin komt.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar heb je misschien wel gelijk in. En inderdaad ritme komt vanzelf..... :-)



Suc-6 morgen bij de gyn!! Ben benieuwd.



Heel veel mensen zeggen ook dat tweelingen vaak eerder worden geboren, maar ik heb ook veel verhalen gehoord dat de volledige zwangerschap is uitgedragen. Zo zie je maar elke zwangerschap is anders.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag naar de gyn geweest. Super mensen op deze afdeling van het Elkerliek, niks dan lof!

Dat even als eerste

Binnengekomen en de standaard dingen afgehandeld. Gewicht en bloeddruk.

Even gewacht, daarna werden we bij de gyn binnengehaald. Vrijwel direct een echo maar omdat het ietwat onduidelijk was een inwendige echo. Stelt overigens niks voor.

Op de echo zagen we 2 wiebelende kindjes met een prachtige hartslag . Waren ook super gegroeid sinds vorige week!

Alles was helemaal goed! En hoogstwaarschijnlijk zijn ze nog eeneiig ook Alles wees in ieder geval in die richting. Ben wel een beetje bang dat ik ze niet uit elkaar zal kunnen houden.....iemand een leuk idee voor een tattoo?



Over 2 weken een suikertest en een week later terug op controle waar ik weer een echo zal krijgen.



We zullen niet elke keer een echo krijgen, maar wel vaak. Wel fijn



Hoop dat zonnestraaltje morgen net zo'n fijne uitslag zal krijgen als wij! Duim voor je.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Mamasaar, wat fijn om te horen!! Ben blij voor jullie. Ik ben nu al superzenuwachtig voor vanmiddag. Vind het supereng, mede doordat ik gisterochtend eenmalig wat bloed afveegde na het plassen. De rest van de dag, avond en nacht niet meer, maar toch bij alles wat ik voel denk ik oh nee, het zal toch niet. Maar ik probeer toch ook een beetje vertrouwen te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven