Verhuizen: kinderen en slaapkamers
donderdag 11 juli 2013 om 00:40
Over een paar maanden krijgen we een derde kind. Momenteel wonen we in een vrij klein appartement met 2 slaapkamers en we zouden dus moeten verhuizen, het liefst naar een woning met 4 slaapkamers zodat elk kind een eigen kamer zou krijgen. In de buurt waar we willen wonen kunnen we een dubbele benedenhuis betalen. En hier is het probleem: de meeste woningen van dit soort hebben maar 3 slaapkamers. Benedenhuizen met 4 slaapkamers komen heel zelden voor en meestal zijn de slaapkamers dan ook vrij klein. Voor nu is het natuurlijk absoluut geen punt. De oudste twee jongens zij 5 en 3 en slapen graag samen op een stapelbed. De derde wordt ook een jongen. Maar als ze wat ouder worden krijgen ze natuurlijk een grotere behoefte aan eigen ruimte waar ze rustig kunnen studeren, eigen dingen doen, met eigen vrienden zijn etc... Nu overwegen wij ook huizen met 3 slaapkamers waarvan 1 hele grote zodat 2 van de kinderen hem kunnen delen. Maar ik blijf twijfelen... Wat als ze het later helemaal niet meer willen, steeds ruzie gaan maken om wie wanneer en wat doet... Ook omdat alle 3 de kinderen jongens zijn lijkt het raar om 2 samen op een kamer te doen of 1 apart... Wat denken jullie?
donderdag 11 juli 2013 om 01:37
ga er van uit dat het voor de kinderen nooit goed is als ze wat ouder worden: Ze willen juist wel, of juist niet samen.
En eer ze toe zijn aan echt plek voor zichzelf ben je al 10 jaar verder. Nu willen ze gewoon zijn waar de rest ook is.
Ik heb echt geen trauma overgehouden aan het tot mijn 15 met 2 zussen en daarna nog een jaar met 1 zus een kamer delen.
Dus als je 2+ 1 raar vindt doe je gewoon 3 bij elkaar, heb je nog een kamer over , kunnen ze daar bij toerbeurt hun vrienden ontvangen
En eer ze toe zijn aan echt plek voor zichzelf ben je al 10 jaar verder. Nu willen ze gewoon zijn waar de rest ook is.
Ik heb echt geen trauma overgehouden aan het tot mijn 15 met 2 zussen en daarna nog een jaar met 1 zus een kamer delen.
Dus als je 2+ 1 raar vindt doe je gewoon 3 bij elkaar, heb je nog een kamer over , kunnen ze daar bij toerbeurt hun vrienden ontvangen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

donderdag 11 juli 2013 om 06:49
@ allis een andere buurt is altijd een optie maar dat willen we liever niet. E hebben alles in deze buurt: School, werk, vrienden, alles zit op loopafstand. Dat is met 3 kinderen natuurlijk heel handig.
Een andere optie zou een bovenwoning zijn, met een kleinere buitenruimte. Maar dan hebben we dus geen tuin en onze drukke mannen moeten echt een paar keer op een dag naar buiten
.
Een andere optie zou een bovenwoning zijn, met een kleinere buitenruimte. Maar dan hebben we dus geen tuin en onze drukke mannen moeten echt een paar keer op een dag naar buiten
.

donderdag 11 juli 2013 om 07:13
Vroeger sliepen ze met wel zes kinderen nog in een huis met drie slaapkamers. Of nog meer. Ieder een eigen kamer is echt een luxe dingetje van de laatste, nu volwassen generatie heb ik het idee. Ze worden echt niet slecht van een kamer delen. Handig juist dat je drie jongens hebt, kun je later nog eens wisselen van combinatie. Ik zou echt niet moeilijk gaan doen of concessies doen aan een fijne woonomgeving voor een slaapkamer meer.

donderdag 11 juli 2013 om 07:17
Verder zoeken naar grotere huizen. Er zijn genoeg simpele rijtjes huizen die 3 slaapkamers hebben + een grote zolder die je ook als slaapkamer kunt gebruiken. Of je kunt de zolder als master bedroom gebruiken zodat je zelf niet vlak naast de slaapkamers van je kinderen hoeft te liggen (en zij je kunnen horen neuken)

donderdag 11 juli 2013 om 07:19
quote:soley79 schreef op 11 juli 2013 @ 07:13:
Vroeger sliepen ze met wel zes kinderen nog in een huis met drie slaapkamers. Of nog meer. Ieder een eigen kamer is echt een luxe dingetje van de laatste, nu volwassen generatie heb ik het idee. Ze worden echt niet slecht van een kamer delen. Handig juist dat je drie jongens hebt, kun je later nog eens wisselen van combinatie. Ik zou echt niet moeilijk gaan doen of concessies doen aan een fijne woonomgeving voor een slaapkamer meer.
Vroeger had men zoveel niet. Vind dat geen enkel excuus om dat nu ook te doen onder 't motto van 'vroeger'.
Ze hadden maar moeten bedenken voor ze kind 3 namen dat ze 'n groter huis nodig hadden en/of ze dat kunnen betalen.
Vroeger had men zoveel niet. Vind dat geen enkel excuus om dat nu ook te doen onder 't motto van 'vroeger'.
Ze hadden maar moeten bedenken voor ze kind 3 namen dat ze 'n groter huis nodig hadden en/of ze dat kunnen betalen.

donderdag 11 juli 2013 om 07:29
Ik heb vrij lang een kamer gedeeld met mijn zusje en broertje, waar tussen iedere keer 3 jaar verschil zat. En hier eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Uiteraard was er onderling wel eens ruzie, maar m'n moeder greep daar altijd al voortijdig op in.
Later heb ik een kamer gedeeld met alleen m'n zusje en dat was juist heel gezellig!
Dus persoonlijk zou ik niet zo bang zijn om de kinderen een kamer te laten delen.
Uiteraard was er onderling wel eens ruzie, maar m'n moeder greep daar altijd al voortijdig op in.
Later heb ik een kamer gedeeld met alleen m'n zusje en dat was juist heel gezellig!
Dus persoonlijk zou ik niet zo bang zijn om de kinderen een kamer te laten delen.
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'

donderdag 11 juli 2013 om 07:30
Ik vind dit nou net een van die "vroegers," waarbij we nu een beetje overdrijven. Nee natuurlijk ga ik niet op de hand wassen omdat ze vroeger geen wasmachine hadden. Om maar een voorbeeld te noemen. Het woord vroeger noemen levert hier standaard minstens een zo'n reactie op, maar in dit geval vind ik het anders dan in "met je tijd meegaan" gevallen.
Een eigen kamer is geen must, geen eerste levensbehoefte. Twee op een kamer kan prima. Kunnen ze meteen leren delen, samenleven. Misschien nog niet zo slecht zelfs.
Een eigen kamer is geen must, geen eerste levensbehoefte. Twee op een kamer kan prima. Kunnen ze meteen leren delen, samenleven. Misschien nog niet zo slecht zelfs.

donderdag 11 juli 2013 om 07:39
Ik vind 'n eigen kamer wél een basisbehoefte. Ik ben iemand die niet slaapt als ik samen met iemand op 'n kamer lig (vroeger ook wel 'ns gelogeerd en kinderen te logeren gehad)
Verder had ik veel behoefte om mij terug te kunnen trekken. Zat dus niet altijd in de woonkamer bij m'n ouders, maar wilde uit mezelf graag op m'n kamer spelen. Als er dan zo'n draak van 'n broertje/zusje bij had gezeten was ik daar enorm ongelukkig van geworden.
Verder had ik veel behoefte om mij terug te kunnen trekken. Zat dus niet altijd in de woonkamer bij m'n ouders, maar wilde uit mezelf graag op m'n kamer spelen. Als er dan zo'n draak van 'n broertje/zusje bij had gezeten was ik daar enorm ongelukkig van geworden.
donderdag 11 juli 2013 om 07:59

donderdag 11 juli 2013 om 08:04

donderdag 11 juli 2013 om 08:07
Maar Elninjoo, jij bent enig kind. Dan ben je ook niet gewend om een kamer te delen, vind ik het ook wel logisch dat je dan slecht slaapt als het wel moet. Zeker als kinderen niet anders gewend zijn, slapen ze prima.
Dat je een groter huis zoekt als je maar een of twee slaapkamers hebt, logisch. Dat past met alle spullen niet. Maar op een gegeven moment stopt het, we hebben hier gewoon niet zoveel grote huizen (als in meer dan vier slaapkamers) die ook nog te betalen zijn, dus bij een bepaald aantal kinderen wordt het hoe dan ook "stapelen".
Dat je een groter huis zoekt als je maar een of twee slaapkamers hebt, logisch. Dat past met alle spullen niet. Maar op een gegeven moment stopt het, we hebben hier gewoon niet zoveel grote huizen (als in meer dan vier slaapkamers) die ook nog te betalen zijn, dus bij een bepaald aantal kinderen wordt het hoe dan ook "stapelen".

donderdag 11 juli 2013 om 09:01
Wij waren vroeger met minstens 6 kinderen (pleeggezin, dus regelmatig ook meer), wij deelden twee slaapkamers met zijn allen (alle kinderen bedoel ik daarmee). De muur tussen de slaapkamers daar hadden mijn ouders een poort in gemaakt zodat de kamers met elkaar verbonden waren. Bovendien kon je die poort leuk in je spel verwerken.
Pas vanaf mijn 16e ongeveer, toen ik ook wel eens vriendjes mee naar huis wilde nemen begon ik het vervelend te vinden dat ik geen eigen ruimte had. Pas vanaf mijn 18e, toen ik ging studeren en weg ging, kreeg ik die eigen ruimte. Ik denk achteraf toch echt niet dat ik het slecht heb gehad.
Pas vanaf mijn 16e ongeveer, toen ik ook wel eens vriendjes mee naar huis wilde nemen begon ik het vervelend te vinden dat ik geen eigen ruimte had. Pas vanaf mijn 18e, toen ik ging studeren en weg ging, kreeg ik die eigen ruimte. Ik denk achteraf toch echt niet dat ik het slecht heb gehad.